رای dYdX به استیک ۲۰ میلیون توکن برای ارتقای امنیت - مجله رمزینکس

جامعه‌ی dYdX برای تقویت امنیت، ۲۰ میلیون توکن را استیک می‌کند

یک سپر نشانه‌ی امنیت
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

به منظور ارتقاء امنیت شبکه در پی افزایش چشمگیر فعالیت، جامعه‌ی dYdX با استیک کردن ۲۰ میلیون توکن DYDX موافقت کرده است.

این پیشنهاد در تاریخ ۱۸ فروردین با کسب ۹۱.۷ درصد آراء موافق به تصویب رسید و امکان استیک کردن توکن‌های خزانه‌ی جامعه به ارزش بیش از ۶۱ میلیون دلار با قیمت فعلی، با پروتکل استیکینگ مایع Stride فراهم شد.

این اقدام بر اساس گزارش dYdX، پاسخی به رشد حجم معاملات در این صرافی غیرمتمرکز (DEX) است:

«نرخ استیک شدن توکن‌های DYDX نزد اعتبارسنج‌ها به سطح ثابتی رسیده است و میزان سپرده‌گذاری به صرافی با سرعتی چشمگیر در حال افزایش است. در حال حاضر، بیش از ۱۴۰ میلیون دلار USDC در dYdX v4 نگهداری می‌شود که حدود ۱۰۰ میلیون دلار آن تنها در هفته‌ی گذشته وارد شده است.»

استیکینگ فرآیندی است که در آن دارایی‌های دیجیتال برای حمایت از عملیات شبکه‌ی بلاکچین، مانند پردازش تراکنش‌ها یا اعتبارسنجی بلاک‌های جدید، قفل و غیرقابل‌دسترس می‌شود. مشارکت‌کنندگان یا «استیک‌کنندگان» توکن‌های خود را به عنوان وثیقه در شبکه تعهد می‌کنند و در ازای خدمات و ریسک‌هایی که متحمل می‌شوند (مانند نوسانات احتمالی ارزش توکن)، پاداش‌هایی را به شکل توکن‌های اضافی دریافت می‌کنند.

این صرافی غیرمتمرکز با استیک کردن توکن‌های بومی خود در صدد است تا شبکه‌ی خود را در برابر حملات احتمالی به کنترل، مشابه حمله‌ی ۵۱ درصدی، ایمن سازد. چنین حملاتی زمانی رخ می‌دهند که یک نهاد مخرب بتواند کنترل بخش قابل توجهی از قدرت هش (Hashing Power) یک بلاکچین را به دست آورد و امکان دستکاری شبکه را فراهم کند. تمرکززدایی قدرت رأی‌دهی، مانع وقوع این حملات می‌شود.

dYdX خاطرنشان کرده است که معماری شبکه‌ی آن‌ها سناریویی را امکان‌پذیر می‌سازد که در آن یک مهاجم، تنها با یک‌سوم قدرت رأی‌دهی، بتواند عملیات درون زنجیره‌ای (on-chain) را متوقف کند. علاوه بر این، در اختیار داشتن دو سوم قدرت رأی‌دهی می‌تواند به چنین بازیگری اجازه دهد تا به طور بالقوه از وجوه‌ی کاربران و جامعه‌ی درون زنجیره‌ی dYdX سوءاستفاده کند.

«از آنجا که قدرت رأی‌دهی امروز ۴۵۶ میلیون دلار است، یک بازیگر مخرب باید حداقل ۹۱۲ میلیون دلار در استیک DYDX مشارکت کند تا کنترل پروتکل را به دست بگیرد. این امر به او اجازه می‌دهد تا از سپرده‌گذاری‌های کاربران و دارایی‌های جامعه سوءاستفاده کند. این مبلغ در حال حاضر بسیار زیاد به نظر می‌رسد، اما با در نظر گرفتن این نکته که تنها ۱۱.۵ درصد از کل عرضه‌ی DYDX استیک شده است، این مانع چندان هم بلند نیست.»

پاداش‌های استیکینگ در dYdX به صورت استیبل‌کوین USD Coin جمع‌آوری می‌شوند و از کارمزدهایی که کاربران برای معامله در این پروتکل پرداخت می‌کنند، حاصل می‌گردند. مکانیزم Stride این امکان را فراهم می‌سازد تا استیک‌های DYDX با گذشت زمان و با تکرار پاداش‌ها، به طور خودکار افزایش یابند. جامعه‌ی dYdX برای خدمات استیکینگ، هزینه‌ای معادل ۷.۵ درصد از موقعیت استیک‌شده پرداخت خواهد کرد.

بر اساس داده‌های DefiLlama در زمان نگارش این متن، کل ارزش قفل‌شده‌ی dYdX روی زنجیره ۵۰۴.۴۸ دلار است. این شبکه در طول دوازده ماه گذشته، بیش از ۴۸.۵۹ میلیون دلار کارمزد تولید کرده است.

منبع: Cointelegraph

به این مقاله امتیاز دهید
هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
درباره هومن شالچی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید