ماجرای سقوط LUNA چه بود؟ با تاریخچه لونا کلاسیک همراه باشید
۱۷ شهریور ۱۴۰۳ اخبار
  1. معرفی نشان جدید «تقلب بد است» در بازی همستر کامبت برای مقابله با تقلب
  2. کد مخفی ویدیو تپ سواپ امروز یکشنبه ۱۸ شهریور به همراه آموزش وارد کردن
  3. کد ویدیو میم فای یکشنبه ۱۸ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  4. انیگما راکی ربیت امروز یکشنبه ۱۸ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  5. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت یکشنبه ۱۸ شهریور + آموزش ویدئویی
  6. کد مورس امروز همستر یکشنبه ۱۸ شهریور
  7. ایردراپ‌های بزرگ بعدی بازی‌های تلگرامی: از همسترکامبت تا راکی ربیت
  8. عرضه توکن کتیزن در ۳۰ شهریور: پیش‌بینی‌ها، قیمت و تغییرات بازار
  9. چرا قیمت بیت کوین (BTC) در حال سقوط است؟ دلایل اصلی کاهش ۷ درصدی
  10. کاردانو به نزدیکی سطح حمایت حیاتی ۰.۳۱۷۲ دلار رسید: آیا گاوها وارد عمل خواهند شد؟
  11. کارت های امروز همستر شنبه ۱۷ شهریور
  12. چشم‌انداز آینده ترون، کاهش قیمت در کوتاه‌مدت یا فرصت ورود به بازار؟
  13. کد کمبو میم فای امروز شنبه ۱۷ شهریور + آموزش وارد کردن
  14. رمز جیمز (GEMZ) امروز شنبه ۱۷ شهریور
  15. کارت های امروز راکی ربیت شنبه ۱۷ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  16. کارت های پیکسل امروز شنبه ۱۷ شهریور به همراه تصویر آموزشی
  17. قیمت امروز همستر کامبت شنبه ۱۷ شهریور در بازار پیش از عرضه
  18. تصویر امروز جیمز شنبه ۱۷ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  19. جواب سوال تایم فارم امروز شنبه ۱۷ شهریور
  20. کد ویدیو میم فای شنبه ۱۷ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  21. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت شنبه ۱۷ شهریور + آموزش ویدئویی

نگاهی کوتاه به تاریخچه لونا کلاسیک به همراه مزایا و معایب ارز LUNC

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
آشنایی با تاریخچه لونا کلاسیک (LUNC)

بلاک چین ترا (Terra) و بنیان‌گذار آن، دو کوان (Do Kwon)، در طول چهار سال در دنیای ارزهای دیجیتال به شهرت رسیدند. اما همه چیز در یک روز در سال ۲۰۲۲ از هم پاشید. ارز دیجیتال لونا (LUNA) با نابودی ۶۰ میلیارد دلار سرمایه بزرگ‌ترین سقوط کریپتو تا به امروز را تجربه کرد و این حادثه بازار ارزهای دیجیتال را تکان داد. در این مقاله همراه ما باشید چون می‌خواهیم به تاریخچه لونا کلاسیک و ماجرای سقوط توکن بومی آن بپردازیم.

تاریخچه لونا کلاسیک

لوگوی ارز LUNC در رابطه با تاریخچه لونا کلاسیک
هدف اصلی توکن LUNC ثبات قیمت استیبل کوین UST به واسطه مکانیزم الگوریتمی بود.

لونا کلاسیک (LUNC) که قبلاً لونا (LUNA) نامیده می‌شد، توکن بومی اکوسیستم ترا (Terra) است. این توکن پس از سقوط استیبل کوین الگوریتمی UST و ساخت زنجیره جدید Terra متولد شد.

هدف اصلی ترا کلاسیک  (Terra Classic) کمک به UST بود تا از طریق یک مکانیزم الگوریتمی پیوند دلاری خود را حفظ کند. این امر به واسطه معامله‌گران آربیتراژ امکان‌پذیر بود که می‌توانستند از ناکارآمدی نسبت بین LUNA و UST برای سود بردن از اختلاف قیمت استفاده کنند و در عین حال به UST کمک کنند تا ارزش خود را حفظ کند.

به عنوان مثال، زمانی که UST کمتر از قیمت یک دلار خود معامله می‌شد، آربیتراژورها می‌توانستند UST را برای ضرب کردن LUNC بسوزانند. به این ترتیب، آنها عرضه UST را کاهش دادند و به افزایش قیمت آن تا یک دلار کمک کردند و در عین حال مقداری سود نیز به دست آوردند.

به طور مشابه، زمانی که UST بالای یک دلار معامله می‌شد، آربیتراژورها می‌توانستند LUNC را بسوزانند و UST ضرب کنند و درنتیجه عرضه UST را افزایش داده و به پایین آوردن قیمت آن کمک کنند.

LUNC چگونه به صفر رسید؟

تصویر لوگو و چارت قیمت لونا و سقوط LUNA
سقوط توکن لونا در درجه اول ناشی از فروش شدید استیبل کوین UST بود.

برای اینکه بفهمیم قیمت LUNC چگونه سقوط کرد باید به تاریخچه لونا کلاسیک سری بزنیم. در آوریل سال ۲۰۲۲، LUNC بالاترین قیمت خود را در حدود ۱۲۰ دلار ثبت کرد. با این حال، پس از فروپاشی اکوسیستم Terra، این توکن به صفر سقوط کرد و تا ۰.۰۰۰۰۱۶۷۵ دلار کاهش یافت.

تاریخچه لونا کلاسیک نشان می‌دهد که چندین رویداد مهم در این سقوط نقش داشتند:

در وهله اول، حدود ۲ میلیارد دلار UST از پروتکل آنچور (Anchor Protocol) آزاد شد و صدها میلیون از آن بلافاصله به فروش رفت. Anchor Protocol به عنوان یک پروتکل وام دهی، ۱۹.۵ درصد سود از محل سپرده‌های UST ارائه می‌داد و دلیل اصلی محبوبیت این استیبل کوین بود.

فروش ناگهانی UST منجر به کاهش قیمت آن به ۰.۹۱ دلار شد. این امر موجی از خریدهای ناشی از وحشت را برانگیخت، چنانکه مردم برای خرید LUNC با UST هجوم آوردند و از این واقعیت استفاده کردند که ۱ UST همیشه می‌تواند با یک دلار Luna بازخرید شود.

سوزاندن UST و مبادله آن با LUNC به معنای ضرب بیشتر آن، کاهش عرضه و کاهش قیمت این توکن بود. علاوه بر این، با کاهش قیمت آن، برای مبادله ۱ UST با LUNC به ارزش ۱ دلار، به مقدار بیشتری از UST نیاز بود.

این افزایش تقاضا برای توکن با رکود گسترده‌تر بازار در سراسر بازار ارزهای دیجیتال هم‌زمان شد که باعث سقوط بیشتر قیمت این توکن شد. از آنجایی که ارزش بازار LUNC کمتر از UST شد، یک بحران به وجود آمد.

UST که از نظر الگوریتمی برای تثبیت قیمت LUNC به آن متصل شده بود، از بین رفت زیرا ارزش کل UST دیگر نمی‌توانست در برابر LUNC بازخرید شود. این امر مستقیماً روی توکن LUNC تأثیر گذاشت و باعث شد که قیمت آن با سرعت سقوط کند.

در نتیجه، عرضه ناگهانی ترا کلاسیک، همراه با از دست رفتن پیوند دلاری UST، منجر به کاهش مداوم قیمت LUNC تا رسیدن به صفر شد و این بود تاریخچه لونا کلاسیک.

گفتنی است، انگیزه‌های دقیق پشت آزاد‌سازی اولیه UST و فروش متعاقب آن هنوز مشخص نیست. در حالی که برخی حدس می‌زنند که این اقدامات بخشی از یک حمله مخرب به اکوسیستم Terra بوده است، هیچ مدرک مشخصی برای حمایت از چنین ادعایی وجود ندارد.

پیشنهاد هارد فورک برای نجات ترا

پس از سقوط بلاک چین اصلی Terra، دو کوان Do Kwon))، بنیان‌گذار Terraform Labs، طرح احیای پروژه به کمک هارد فورک و کنار گذاشتن UST را پیشنهاد کرد. این طرح شبکه ترا را به دو زنجیره تقسیم کرد و تاریخچه لونا کلاسیک را تغییر دارد.

در نتیجه این هاردفورک، زنجیره اولیه به فعالیت خود ادامه می‌داد و زنجیره «کلاسیک» نامیده می‌شد، و LUNA به توکن لونا کلاسیک (LUNC) تغییر نام پیدا می‌کرد. زنجیره جدید LUNA 2.0 نیز با توکن Luna کار خود را آغاز کرد.

اما در نهایت زنجیره جدید توسط جامعه توسعه دهندگان در اولویت قرار گرفت. به عبارت دیگر، هر برنامه غیرمتمرکز (DApps) که برای Terra Luna راه‌اندازی شود، برای LUNA 2.0 نیز توسعه پیدا خواهد کرد.

شایان ذکر است که توکن‌های جدید LUNA به هولدرهای اصلی LUNC و UST نیز ارسال شد. عرضه پیشنهادی LUNA به یک میلیارد محدود شده بود که ۲۵ درصد آن به استخر کامیوینیتی، ۵ درصد به توسعه دهندگان و ۷۰ درصد به هولدرهای LUNC و UST، مشروط به شرایط واگذاری اختصاص داشت.

نقش انجمن LUNC در تاریخچه لونا کلاسیک

ترا کلاسیک با وجود راه‌اندازی بلاک چین جدید ترا، توانسته جامعه خود را حفظ کند، ضمن اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران با طرح احیای دو کوان مخالفت کردند. در واقع، جامعه ابتکارات مختلفی را برای احیای این پروژه در حال مرگ مطرح کرده است.

در این مرحله از تاریخچه لونا کلاسیک، برای اولین بار جامعه موافقت کرد که تا آنجا که ممکن است توکن‌های LUNC را بسوزاند تا عرضه توکن را کاهش و قیمت آن را افزایش دهد. برای این منظور، آنها مالیات توکن‌سوزی ۱.۲ درصدی را برای کلیه تراکنش‌ها اعمال کرده اند.

بایننس، بزرگ‌ترین صرافی رمزارز جهان نیز بخشی از تاریخچه لونا کلاسیک بود چراکه این صرافی ۵۰ درصد از کارمزد معاملات اسپات و مارجین  LUNC را سوزاند.

بر اساس داده‌های LunaBurnTracker، بیش از ۶۸.۳۲ میلیارد LUNC تاکنون سوزانده شده است. در مجموع، LUNC دارای عرضه در گردش ۵,۸۱۶,۶۶۶,۷۴۰,۲۲۹ واحدی است.

مزایای لونا کلاسیک

در ادامه به مزایای ارز لونا کلاسیک می‌پردازیم:

  • جامعه قوی: لونا کلاسیک توسط شبکه بزرگی از ذینفعان پشتیبانی می‌شود که هنوز در تلاش هستند تا پروژه را پس از فروپاشی آن در ماه مه ۲۰۲۲ احیا کنند.
  • برنامه‌های غیرمتمرکز: طبق وب سایت اکوسیستم ترا، برنامه‌های غیرمتمرکز مختلفی بر روی ترا کلاسیک ساخته شده است. رایج‌ترین برنامه‌ها شامل بازی‌ها، متاورس، پروتکل‌های دیفای و توکن‌های NFT است.

معایب لونا کلاسیک

لونا کلاسیک دارای معایبی نیز هست که کاربران باید به آن توجه داشته باشند:

  • عدم اعتماد: پروژه ترا متحمل بی‌اعتمادی قابل توجهی شده است. با توجه به ظهور پلتفرم‌ها و رقبایی قدرتمند، رشد لونا در بلندمدت در معرض خطر قرار می‌گیرد.
  • عدم کاربرد و نوسانات بالا: عدم کاربرد توکن LUNC آن را بیشتر برای معامله‌گران سواداگر جذاب می‌کند. جهش قیمت لونا کلاسیک می‌تواند با سقوط همراه باشد زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال کسب سود به جای نگه داشتن آن هستند که دلیل آن عدم اعتماد به پروژه در دراز مدت است.

ترا ۲.۰ چیست؟

ترا ۲.۰ جدیدترین نسخه ترا (LUNA) به عنوان بخشی از در تاریخچه لونا کلاسیک است که هدف اصلی آن بازگرداندن اعتماد به این پلتفرم از طریق سرمایه‌گذاری جدید در اکوسیستم ترا است.

Terra 2.0 گاهی اوقات توکن‌های لونای اضافی را به سرمایه‌گذارانی که قبل از سقوط استیبل کوین ترا، بیش از ۱۰۰۰۰ LUNA خریداری کرده‌ بودند، ارسال می‌کند. این امر باعث می‌شود Terra 2.0 بلافاصله دچار فشار فروش نشود. بیش از ۳۰۰ درصد از توکن‌های LUNA سرمایه‌گذاران به یکباره آزاد می‌شوند و ۷۰ درصد باقی‌مانده طی دو سال عرضه خواهد شد. این سرمایه‌گذاران پس از شش ماه توکن‌های جدید Terra 2.0 را دریافت خواهند کرد.

تفاوت بین LUNA 2.0 و LUNA Classic چیست؟

LUNA Classic و LUNA 2.0 با وجود شباهت چشمگیر آنها یکسان نیستند. شبکه ترا بر اساس طرح حاکمیتی جدید به دو زنجیره در تاریخچه لونا کلاسیک تقسیم شده است. ترا کلاسیک با توکن‌ لونا کلاسیک (LUNC) زنجیره قدیمی عمل خواهد کرد، در حالی که زنجیره جدیدی به نام LUNA 2.0 با توکن‌ LUNA فعال خواهد شد.

LUNA قدیمی به جای اینکه به طور کامل جایگزین شود، در کنار LUNA 2.0 به فعالیت خود ادامه خواهد داد. هر برنامه غیرمتمرکزی (DApps) که برای Terra Luna راه‌اندازی شود برای LUNA 2.0 نیز توسعه داده می‌شود و توسعه‌دهندگان شروع به ساخت دپ‌ها و ارائه کاربردهای مختلف برای توکن جدید می‌کنند. با این حال، دیگر استیبل کوین الگوریتمی در کار نخواهد بود.

ضمنا، این احتمال رد نمی‌شود که Terra Classic طرفداران خود را از دست بدهد، زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران مخالف طرح احیای دو کوان و زنجیره جدید هستند. در حقیقت، جامعه کلاسیک موافقت کرده است که برای کاهش عرضه توکن و افزایش قیمت آن، تا آنجایی که ممکن است توکن‌های LUNC را بسوزانند.

آینده ترا کلاسیک

نماد رمز ارز لونا کلاسیک
به رغم حوادث پیش آمده برای ارز دیجیتال لونا کلاسیک، شواهد از احیای این پروژه حکایت دارد.

علاوه بر تاریخچه لونا کلاسیک، آینده آن نیز برای کاربران  زیادی اهمیت دارد. بدون شک، سقوط ماه می ۲۰۲۲ که طی آن بلاک چین اصلی Terra دچار فروپاشی شد، بسیاری از سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال را نگران کرد. خالق ترا، دو کوان، با اتهامات کلاه‌برداری تحت تعقیب قرار گرفت و شک و تردید گسترده‌ای در مورد احتمال بازگشت پیروزمندانه ترا ایجاد کرد. با این حال، برخلاف همه پیشبینی‌ها، نشانه‌های اولیه احیای بلاک چین Terra Classic در حال ظهور است.

با این وجود، تاثیر جامعه بر مسیر ترا قابل توجه است. حتی یک تغییر جزئی نیز می‌تواند باعث ایجاد یک اثر شبکه‌ای شود که باعث تغییرات قابل‌توجهی در قیمت‌ لونا کلاسیک می‌شود. این نشان‌دهنده عزم و اراده‌ی جامعه ترا برای مقابله با عدم قطعیت‌ها و چالش های پیش رو است.

جمع‌بندی

در این مقاله به تاریخچه لونا کلاسیک و ماجرای سقوط فاجعه‌بار توکن LUNC پرداختیم. اگر می‌خواهید روی ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌های بی‌ثبات سرمایه‌گذاری کنید، باید بپذیرید که ریسک بزرگی در ارتباط با آن وجود دارد. سقوط فاجعه‌بار لونا بیشتر یک رویداد گذرا و یک قوی سیاه بود تا شروع یک دوره سیاه در بازار ارز دیجیتال. نکته کلیدی که باید به آن توجه کنید این است که اگر یک پروژه بیش از حد خوب به نظر می‌رسد، معمولاً عکس آن صادق است. ثانیا، سرمایه‌گذاران می‌بایست تنها بخشی از سبد خود را به ارزهای دیجیتالی جون لونا کلاسیک اختصاص دهند تا از ضررهای احتمالی در امان بمانند.

سوالات متداول در مورد در تاریخچه ارز لونا کلاسیک

توکن لونا کلاسیک چیست و چه ارتباطی با پلتفرم ترا دارد؟

توکن لونا کلاسیک یک توکن دیفای (DeFi) است که بر روی پلتفرم Terra عمل می‌کند. این توکن به گونه‌ای طراحی شده است تا خدمات مختلف دیفای، مانند استیکینگ، وام، و کشت سود را در دسترس کاربران اکوسیستم ترا قرار دهد.

چگونه می‌توانم توکن لونا کلاسیک را به دست بیاورم؟

شما می‌توانید توکن‌ لونا کلاسیک را با شرکت در استخرهای نقدینگی، استیکینگ یا خرید آن‌ در صرافی‌های ارز دیجیتال به دست آورید.

مزایای استفاده از توکن لونا کلاسیک در پلتفرم ترا چیست؟

با استفاده از توکن‌های Luna Classic در پلتفرم ترا، کاربران می‌توانند به طیف گسترده‌ای از خدمات و فرصت‌های دیفای، مانند کسب پاداش از طریق استیکینگ، مشارکت در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی، و مشارکت در فعالیت‌های کشت سود (Yield Farming) برای به حداکثر رساندن بازده خود، دسترسی داشته باشند.

آیا توکن LUNC امن است؟

توکن LUNC از فناوری بلاک چین و قراردادهای هوشمند برای تضمین امنیت و شفافیت در همه تراکنش ها استفاده می‌کند. پلتفرم Terra همچنین تحت آزمایش‌ها و ممیزی‌های دقیق قرار گرفته است تا محیطی امن و قابل اعتماد برای شرکت در فعالیت‌های دیفای در اختیار کاربران قرار دهد. با این حال، کاربران همیشه باید احتیاط کنند و تحقیقات خودشان را انجام دهند.

منبع: zipmex

به این post امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید