۴ نکته طلایی در مورد بلاک چین هارمونی و ارز ONE

۴ نکته مهم در مورد بلاک چین هارمونی

لوگوی بلاک چین هارمونی
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

ارزش بلاک چین هارمونی (Harmony)، اخیراً افزایش قابل توجهی پیدا کرده است زیرا افراد بیشتری به پتانسیل آن ایمان می‌آورند! پروتکل هارمونی یک سیستم جدید است که در آن ارزها و برنامه‌های کاربردی دیجیتال می‌توانند توسعه داده و اجرا شوند. ارز اصلی هارمونی، به نام ONE، اکنون حدود ۲۳ سنت ارزش دارد و ارزش کل تمام توکن‌های ONE در مجموع حدود ۲.۵ میلیارد دلار است. این افزایش در مقایسه با سال گذشته بسیار زیاد است و بسیاری از مردم فکر می‌کنند هارمونی به عملکرد خوب خود ادامه خواهد داد. در این مقاله از رمزینکس به چهار نکته کلیدی برای درک بهتر هارمونی اشاره خواهیم کرد.

معرفی ۴ نکته اصلی در بلاک چین هارمونی

۱- حل چالش‌های کلیدی بلاک چین با Sharding

زمانی که ارزهای دیجیتال اولیه مانند بیت کوین شروع به کار کردند، هدف آن‌ها جایگزین شدن برای پول معمولی (ارزهای فیات) و سیستم مالی سنتی بود. آن‌ها مستقل از بانک‌ها، دولت‌ها و مقامات مرکزی مانند فدرال رزرو بودند. اما، این ارزها هنوز به طور کامل جایگزین پول سنتی نشده‌اند. یک چالش بزرگ برای این شبکه‌های بلاک چین این است که به اهداف اصلی خود یعنی ایمن بودن و کنترل نشدن توسط یک نهاد (تمرکززدایی) وفادار بمانند، در حالی که بتوانند تعداد زیادی از تراکنش‌ها را مدیریت کنند.

بلاک چین هارمونی فکر می‌کند راه‌حلی برای این مشکل پیدا کرده است. این بلاک‌چین از روشی به نام شاردینگ sharding استفاده می‌کند که شبکه را به گروه‌های کوچک‌تری تقسیم می‌کند و می‌تواند همزمان تراکنش‌ها را تایید کند و اطلاعات جدیدی را به بلاک چین اضافه کند. این امر باعث سریع‌تر شدن عملکرد شبکه هارمونی می‌شود و می‌تواند ۲۰۰۰ تراکنش را در هر ثانیه انجام دهد.

در حالی که هارمونی رشد می‌کند تا تراکنش‌های بیشتری را انجام دهد، همچنان شبکه خود را ایمن نگه می‌دارد و توسط هیچ نهاد واحدی کنترل نمی‌شود. روشی که بلاک چین هارمونی با آن این کار را انجام می‌دهد استفاده از یک روش خاص برای تخصیص تصادفی گره‌ها یا nodes مختلف به Shard است. این گره‌ها به تایید و پردازش تراکنش‌ها کمک می‌کنند. هارمونی همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا با خرید ارز دیجیتال ONE تنها به میزان کمی، بتوانند به سیستم اعتبار سنجی این گره‌ها بپیوندند. این کار به غیرمتمرکز نگه داشتن شبکه کمک می‌کند، به این معنی که تنها توسط چند بازیکن قدرتمند کنترل نمی‌شود.

لوگوی بلاک چین هارمونی پس زمینه سیز
شبکه هارمونی امیدوار است سرعت عملکرد را تا ۱۰ میلیون تراکنش در ثانیه افزایش دهد.

۲. روش اثبات سهام در بلاک چین هارمونی

در اصل، شبکه‌های بلاک چین از روشی به نام اثبات کار یا proof-of-work برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایجاد توکن‌های جدید استفاده می‌کردند. در این سیستم افرادی (به نام ماینرها) برای حل پازل‌های پیچیده با استفاده از کامپیوتر به رقابت می‌پرداختند. اولین کسی که معما را حل می‌کرد، تراکنش‌ها را تایید می‌کرد و توکن‌های جدیدی را به عنوان پاداش به دست می‌آورد. اما این رقابت از قدرت کامپیوتری زیادی استفاده کرد، به خصوص در شبکه‌هایی مانند بیت کوین که نگرانی‌هایی را در مورد تأثیر آن بر محیط زیست نیز ایجاد شد.

اکنون، بسیاری از شبکه‌های بلاک چین، از جمله بلاک چین هارمونی از ابتدا، از رویکرد متفاوتی به نام اثبات سهام یا proof-of-stake استفاده می کنند. در این روش، شرکت‌کنندگان (گره‌ها) با بلوکه کردن موقت برخی از توکن‌های موجود خود را نشان می‌دهند. سپس، سیستم به صورت تصادفی این شرکت کنندگان را برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها انتخاب می‌کند. برای اینکه گروهی از تراکنش‌ها (یک بلوک) تایید شوند، چندین اعتبارسنجی باید آن‌ها را بررسی و به توافق برسند. چیزی که هارمونی را متفاوت می‌کند، فرآیند اثبات سهام و نحوه راه‌اندازی شبکه آن است که به آن اجازه می‌دهد تا بلوک‌ها را خیلی سریع، فقط در حدود دو ثانیه، تأیید کند.

۳. هزینه‌های کم تراکنش

شبکه هارمونی می‌تواند بسیاری از تراکنش‌ها را در ثانیه انجام دهد و از روش اثبات سهام برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. به همین دلیل، شبکه آن به اندازه اتریوم بارگذاری ندارد و شلوغ نمی‌شود. هنگامی که یک شبکه بیش از حد بارگذاری می‌شود، اغلب کارمزد تراکنش‌های بالاتری نیز خواهد داشت که به عنوان gas fees شناخته می‌شود.

لوگوی بلاک چین هارمونی روی گوشی و طراحی سکه
در شبکه هارمونی کارمزدها بسیار کم هستند و فقط کسری کوچکی از یک پنی برای هر تراکنش در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر، اتریوم فعالیت و تراکنش‌های بسیار بیشتری نسبت به هارمونی دارد. اما تیم هارمونی پیشنهاد می‌کند که اگر شبکه آن‌ها واقعاً شلوغ شود و با تقاضای زیادی روبرو شود، می‌توانند بار اضافی را با اضافه کردن خرده‌های بیشتر مدیریت کنند. این رویکرد می‌تواند به پایین نگه داشتن هزینه‌های تراکنش، حتی با وجود ترافیک زیاد در شبکه کمک کند.

بیشتر بخوانید: آیا هارمونی می تواند با شبکه های بلاکچین بزرگ رقابت کند؟

۴. کار در میان بلاک چین‌های مختلف

بلاک چین هارمونی یک ویژگی خاص دارد؛ این شبکه می‌تواند با بسیاری از شبکه‌های بلاک چین دیگر تبادل اطلاعات کند، فرقی نمی‌کند از سیستم‌های اثبات کار یا اثبات سهام استفاده کنند. هارمونی ابزاری به نام Horizon را معرفی کرده است. این ابزار پلی است که هارمونی را به اتریوم، یکی دیگر از شبکه‌های بزرگ بلاک چین، متصل می‌کند و به کاربران اجازه می دهد دارایی‌ها را بین هارمونی و اتریوم به عقب و جلو ببرند. این قابلیت بسیار مهم است زیرا می‌تواند به تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی کمک کند و امکان تبادل روان‌تر ارزهای دیجیتال مختلف را فراهم کند. هارمونی پل‌های مشابهی را با سایر شبکه‌های بلاک چین نیز مانند بایننس نیز ایجاد کرده است.

جمع‌بندی

در این مقاله ویژگی‌های اصلی بلاک چین هارمونی را مطالعه کردید که می‌توان آن‌ها را در چهار فاکتور مهم خلاصه کرد:

  1. مکانیسم شاردینگ (Sharding): که باعث می‌شود تراکنش‌ها سریع‌تر و ایمن‌تر انجام شوند.
  2. اجماع در شبکه Harmony: که منجر به اعتبارسنجی تراکنش‌ها در فاصله زمانی کوتاه می‌شود.
  3. کارمزدهای پایین برای انجام تراکنش‌ها
  4. سازگاری با دیگر شبکه‌های بلاک چین

سوالات رایج

آیا شبکه هارمونی بهتر از اتریوم است؟

بلاک چین هارمونی در مقایسه با اتریوم از نظر فناوری پیشرفته است، اما به دلیل نوظهور بودن به زمان بیشتری نیاز دارد تا خود را اثبات کند. در حال حاضر نوآوری سریع آن در مقایسه با اتریوم، آن را به پلتفرم بهتری برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز تبدیل کرده است.

شبکه هارمونی از چه بلاک چینی استفاده می‌کند؟

Harmony یک پلتفرم بلاک چین لایه ۲ اتریوم است. این ویژگی ایجاد اپلیکیشن برای توسعه‌دهندگان را ساده می‌کند.

منبع: fool.com

به این مقاله امتیاز دهید
مهسا رحمانی
درباره مهسا رحمانی
من مهسا هستم، فارق‌التحصیل ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس و علاقه‌مند به نویسندگی. حدود ۴ ساله که در حال کشف دنیای محتوا هستم و حالا در حوزه کریپتو و رمزارزها تولید محتوا می‌کنم. هدف من اینه اطلاعات به‌روز رمزارزها رو به شکلی منتقل کنم که همه به راحتی بتونن باهاش ارتباط برقرار کنند و لذت ببرن.
درباره مهسا رحمانی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

جدیدترین اخبار و آموزش‌های همستر