ساختن کیف بیت کوین (تراست والت) برای ذخیره BTC در ۷ مرحله

آموزش مرحله به مرحله ساختن کیف بیت کوین (BTC)

آموزش ساختن کیف بیت کوین
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲

ساخت کیف پول بیت کوین به آسانی نصب یک برنامه بر روی دستگاه تلفن همراه یا لپ تاپ شما است. هنگامی که برنامه را نصب می‌کنید، کیف پول بیت کوین شما به طور خودکار ایجاد می‌شود. سپس می‌توانید بیت کوین را بلافاصله به کیف پول خود ارسال کنید، آن را با خیال راحت ذخیره کنید و هر طور که می‌خواهید از آن استفاده کنید. در این مقاله از رمزینکس می‌خواهیم به نحوه ساختن کیف بیت کوین بپردازیم؛ اما قبل از هر چیزی بیایید با انواع کیف پول‌های بیت کوین آشنا شویم.

ساختن کیف بیت کوین با کیف پول‌های نرم افزاری

کیف پول‌های نرم‌افزاری بین راحتی و امنیت تعادل برقرار می‌کنند و به یک انتخاب محبوب برای تراکنش‌های روزمره مانند خرید، فروش، ذخیره‌سازی و ترید تبدیل شده‌اند.

کیف پول‌های نرم افزاری به شکل یک اپلیکیشن هستند که به صورت رایگان در تلفن یا دسکتاپ شما دانلود می‌شود. شما به سادگی برنامه را باز می‌کنید و می‌توانید تقریباً بلافاصله تراکنش‌های بیت کوین خود را شروع کنید.

از آنجایی که کیف پول‌های نرم افزاری به اینترنت متصل می‌شوند، خطر هک آن‌ها هر چند به میزان اندک وجود دارد. بنابراین، به طور کلی توصیه می‌شود که حجم زیادی از بیت کوین را در کیف پول نرم افزاری خود ذخیره نکنید. با این حال، اگر تدابیر امنیتی را دنبال کنید، ساختن کیف بیت کوین با کیف پول‌های نرم افزاری امن است.

در حالی که تاکنون چند مورد از هک شدن کیف پول‌های نرم افزاری وجود داشته است، اما خطر بزرگتر این است که «کلید خصوصی» خود را که مانند رمز عبور کیف پول شما است، از دست بدهید. بنابراین، تهیه نسخه پشتیبان یا بکاپ (Backup) از کیف پول خود و ذخیره رمز عبور در مکانی امن بسیار مهم است.

نکته: اطمینان حاصل کنید که کیف پول نرم‌افزاری که استفاده می‌کنید مانند کیف پول Bitcoin.com کاملاً خودحضانتی (Self-Custody) است، به این معنی که فقط شما می‌توانید به رمزنگاری خود دسترسی داشته باشید، نه شرکت کیف پول. این شما را از خطر کلاهبرداری یا ورشکستگی توسط ارائه دهنده کیف پول محافظت می‌کند.

ساختن کیف بیت کوین با کیف پول‌های سخت افزاری

تصویر کیف پول سخت افزاری لجر
کیف پول های سخت افزاری برای ذخیره بیت کوین در حجم بالا و برای بلندمدت مناسب هستند.

وقتی صحبت از ساختن کیف بیت کوین برای مدت طولانی می‌شود، کیف پول‌های سخت افزاری به عنوان گزینه اول ظاهر می‌شوند. در واقع، کاربرد اصلی این والت‌ها ذخیره‌سازی طولانی‌مدت است.

کیف پول‌های سخت افزاری که به عنوان کیف پول سرد نیز شناخته می‌شوند، دستگاه‌های فیزیکی هستند که به طور خاص برای ذخیره رمزارزها ایجاد شده‌اند. آنها بیشترین امنیت را برای دارایی‌های دیجیتال شما تامین می‌کنند زیرا کیف پول را از اینترنت جدا کرده و نفوذ هکرها به رمزارزهای شما را عملاً غیرممکن می‌سازند.

البته از آنجایی که زمان بیشتری برای دسترسی به کیف پول‌های سخت‌افزاری نیاز است، برای انجام تراکنش‌های مکرر بیت‌کوین ایدئال نیستند. در عوض از آنها برای ذخیره سازی طولانی‌مدت استفاده کنید.

همانند کیف پول‌های نرم افزاری، باید از کلید خصوصی خود نسخه پشتیبان تهیه کرده و مدیریت رمز عبور را رعایت کنید.

در آخر باید گفت که ساختن کیف بیت کوین به کمک کیف پول‌های سخت افزاری ارزش هزینه کردن را دارد، به خصوص اگر بیت کوین زیادی دارید. برای اطمینان از اینکه دستگاه به خطر نمی‌افتد، فقط از شرکتی که می‌توانید به آن اعتماد کنید، خرید کنید.

بیشتر بخوانید: امن‌ترین و بهترین کیف پول ارز دیجیتال

ساختن کیف بیت کوین در صرافی‌های متمرکز

برای کسانی که وارد دنیای ارزهای دیجیتال می‌شوند، صرافی‌های متمرکز (CEX) اغلب به عنوان دروازه ورود اولیه عمل می‌کنند. این پلتفرم‌ها می‌توانند خرید و فروش بیت کوین را به خصوص با ارزهای فیات ساده کنند. با این حال، سهولت ارائه شده توسط صرافی‌های متمرکز با خطرات واقعی مرتبط با کنترل و امنیت دارایی‌های دیجیتال شما همراه است. اکیداً توصیه می شود که بیت کوین خود را برای مدت طولانی در CEX نگه ندارید.

صرافی‌های متمرکز (CEX) به طور سنتی مکانی محبوب برای بسیاری از تازه واردان برای خرید اولین بیت کوین خود بوده است، زیرا فرآیند خرید را بسیار ساده می‌کنند.

با این حال، صرافی متمرکز خود دارایی موجود در حساب شما را کنترل می‌کند. این نه تنها شما را در معرض خطر هک شدن یا ورشکستگی صرافی قرار می‌دهد، بلکه به این معنی است که باید برای برداشت بیت کوین خود مدت بیشتری صبر کنید و معمولاً کارمزد تراکنش‌های بالاتری را برای برداشت پرداخت کنید.

توصیه می‌کنیم از صرافی‌های متمرکز فقط برای ترید (نه برای ذخیره بیت کوین) استفاده کنید و نه ساختن کیف بیت کوین ، چراکه CEX ها مکان امنی برای ذخیره دارایی‌های دیجیتال نیستند. هنگامی که بیت کوین خود را خریدید، به شما توصیه می‌شود که اگر قصد ندارید فوراً آن را معامله کنید، آن را به کیف پول نرم افزاری یا سخت افزاری خود منتقل کنید.

کیف پول کاغذی

کیف پول‌های کاغذی یک وسیله فیزیکی منحصربه‌فرد برای ذخیره ارزهای دیجیتال ارائه می‌کنند. مشابه کیف پول‌های سخت‌افزاری، آن‌ها فضای ذخیره‌سازی آفلاین را برای دارایی‌های دیجیتال شما فراهم می‌کنند، اما رویکردی متفاوت و اغلب مقرون‌به‌صرفه برای تامین امنیت ارزهای دیجیتال شما ارائه می‌کنند.

کیف پول‌های کاغذی با دانلود یک بسته نرم افزاری ایجاد می‌شوند، سپس نرم افزار (برای امنیت، ترجیحاً در محیط آفلاین) را اجرا می‌کنند تا یک جفت کلید عمومی/خصوصی ایجاد شود که آن را روی یک تکه کاغذ چاپ می‌کنید. پس از ایجاد یک کیف پول کاغذی، می‌توانید هر مقدار بیت کوین را به آدرس کیف پول ارسال کنید. برای خرج کردن آن، از کلید خصوصی نوشته شده روی کاغذ برای امضای تراکنش استفاده می‌کنید.

مانند کیف پول‌های سخت افزاری، کیف پول‌های کاغذی به شما امکان می‌دهند بیت کوین را کاملاً آفلاین ذخیره کنید. این باعث می شود آنها جایگزینی ارزان‌تر برای کیف پول‌های سخت افزاری باشند.

از آنجایی که جفت کلید عمومی/خصوصی روی کاغذ نوشته شده است، تحویل دادن کاغذ به شخص دیگر شبیه به تحویل اسکناس نقدی است. این موضوع کیف پول‌های کاغذی را به روشی جدید برای مبادله رودررو بیت کوین تبدیل می‌کند.

آموزش ساختن کیف پول بیت کوین

برای ساختن کیف بیت کوین گزینه‌های زیادی پیش روی خود دارید. جدای از والت‌های سخت افزاری و کاغذی، تعداد زیادی کیف پول نرم افزاری رایگان در بازار با ویژگی‌های مختلف وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید. برای مثال، می‌توان به کیف پول تراست والت، اتمیک، اکسودوس، گواردیا و متامسک اشاره کرد. در اینجا ما آموزش ساخت کیف پول تراست والت را برای ذخیره بیت کوین آورده‌ایم:

۱. برنامه Trust Wallet را دانلود کنید

تراست والت یک کیف پول محبوب است که از طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین پشتیبانی می‌کند. می‌توانید برنامه Trust Wallet را از فروشگاه Google Play یا Apple App Store دانلود کنید.

تصویر دانلود والت تراست برای ساختن کیف پول بیت کوین
تراست والت برای سیستم عامل‌های اندروید، آی‌او‌اس و ویندوز موجود است.

۲. نصب و راه اندازی تراست والت

پس از دانلود برنامه تراست والت، آن را بر روی دستگاه تلفن همراه خود نصب کنید. برنامه را باز کنید و دستورالعمل‌های روی صفحه را برای تنظیم کیف پول خود دنبال کنید.

۳. ایجاد یک کیف پول جدید

هنگام تنظیم کیف پول تراست، از شما خواسته می‌شود که یک کیف پول جدید (Create a new wallet) ایجاد کنید. سپس باید یک رمز عبور قوی برای محافظت از کیف پول خود انتخاب کنید.

تصویر ساخت والت جدید در تراست والت
می‌توانید از Seed Phrase برای دسترسی به کیف پول خود از هر دستگاهی استفاده کنید.

۴. از عبارت بازیابی یا Seed phrase خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

کیف پول تراست یک عبارت بازیابی (که به عنوان عبارت سید نیز شناخته می‌شود) را در طول فرآیند راه اندازی در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر دسترسی به دستگاه خود را از دست بدهید، این عبارت بازیابی برای بازیابی کیف پول شما به کار می‌آید. عبارت بازیابی را یادداشت کرده و در مکانی امن ذخیره کنید.

تصویری از عبارت بازیابی کیف پول تراست
عبارت بازیابی یک عبارت ۱۲ کلمه‌ای (یا ۲۴ کلمه‌ای) است که برای دسترسی به کیف پول شما استفاده می‌شود.

۵. افزودن بیت کوین به کیف پول تراست

پس از راه اندازی کیف پول تراست، می‌توانید با دریافت آن از کیف پول یا صرافی دیگری، بیت کوین را به کیف پول خود اضافه کنید. برای انجام این کار؛ این موارد را دنبال کنید:

  • روی تب “Wallets” در پایین صفحه ضربه بزنید.
  • از لیست ارزهای پشتیبانی شده «Bitcoin» را انتخاب کنید.
  • برای مشاهده آدرس کیف پول بیت کوین خود، روی دکمه «Receive» ضربه بزنید. برای دریافت بیت کوین می‌توانید این آدرس را کپی کنید یا کد QR را اسکن کنید.
  • این آدرس را در اختیار فرستنده قرار دهید تا بیت کوین را به آن انتقال دهد.

۶. کیف پول تراست خود را ایمن کنید

ویژگی‌های امنیتی اضافی مانند احراز هویت بیومتریک (اثر انگشت یا شناسه چهره) و حفاظت از کد پین را در تنظیمات تراست والت برای امنیت بیشتر فعال کنید.

۷. ارسال و دریافت بیت‌کوین

پس از شارژ کردن و ساختن کیف بیت‌کوین، اکنون می‌توانید BTC را به‌طور امن با استفاده از برنامه ارسال و دریافت کنید.

به یاد داشته باشید که عبارت بازیابی خود را ایمن نگه دارید و هرگز آن را با کسی به اشتراک نگذارید. این کلید دسترسی به وجوه شما در صورت گم شدن یا آسیب دیدن دستگاه شما است. به طور مرتب از کیف پول خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و مراقب حملات فیشینگ یا دسترسی غیرمجاز به کیف پول خود باشید.

جمع‌بندی

ساختن کیف بیت کوین با استفاده از یک والت نرم افزاری بسیار ساده است. با انجام مراحلی که در بالا ذکر شد، کاربران می‌توانند کیف پول خود را راه‌اندازی کنند، بیت کوین را به آن اضافه نمایند و از ویژگی‌های مختلف ارائه شده توسط کیف پول بهره ببرند. البته توجه به تدابیر امنیتی مانند محافظت از عبارت بازیابی ضروری است. با کیف پول تراست والت، کاربران می‌توانند با اطمینان بیت کوین‌های خود را مدیریت کنند و در عین حال بر حفظ دارایی‌های دیجیتال خود کنترل داشته باشند.

سوالات متداول در مورد ساختن کیف بیت کوین

چگونه می‌توانم یک کیف پول نرم افزاری بیت کوین ایجاد کنم؟

برای ایجاد یک کیف پول نرم افزاری بیت کوین، می‌توانید از میان گزینه‌های مختلفی مانند Trust Wallet، Exodus یا Atomic یکی را انتخاب کنید. به سادگی نرم افزار را روی دستگاه خود دانلود کنید، دستورالعمل‌های والت را دنبال کنید و یک آدرس بیت کوین جدید برای شروع استفاده از کیف پول خود ایجاد کنید.

آیا کیف پول نرم افزاری بیت کوین امن است؟

کیف پول نرم افزاری بیت کوین می‌تواند ایمن باشد اگر اقدامات امنیتی مناسب را انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که یک کیف پول معتبر و ایمن انتخاب کرده‌اید، در صورت امکان، احراز هویت دومرحله‌ای را تنظیم کنید، و کلیدهای خصوصی و عبارت بازیابی را به‌طور امن ذخیره کنید تا از دسترسی غیرمجاز به وجوه خود جلوگیری کنید.

آیا می‌توانم از چندین دستگاه به کیف پول بیت کوین خود دسترسی داشته باشم؟

اکثر کیف پول‌های بیت کوین به شما امکان می‌دهند با استفاده از عبارت بازیابی از چندین دستگاه به کیف پول خود دسترسی داشته باشید. با این حال، اطمینان حاصل کنید که عبارت بازیابی خود را به طور ایمن ذخیره می‌کنید و برای حفظ امنیت وجوه خود در دستگاه‌های مختلف، آن را با دیگران به اشتراک نمی‌گذارید.

اگر رمز عبور خود را فراموش کردم یا دسترسی به کیف پول بیت کوین نرم افزار خود را از دست دادم چه باید بکنم؟

اگر رمز عبور خود را فراموش کردید یا دسترسی به کیف پول بیت کوین نرم افزار خود را از دست دادید، معمولاً می‌توانید کیف پول خود را با استفاده از عبارت سید (Sed Phrase) بازیابی کنید.

منبع: Bitcoin

شهریار قلی پور
درباره شهریار قلی‌پور
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید