ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)؛ زندگینامه خالق اتریوم

خالق ارز دیجیتال اتریوم کیست؟ همه‌چیز در مورد ویتالیک بوترین

ویتالیک بوترین خالق اتریوم و یکی از چهره های برجسته حوزه ارزهای دیجیتال است.
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۳ تیر ۱۴۰۳

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) به‌عنوان چهره‌ای برجسته در صنعت ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین شناخته می‌شود. او یک برنامه‌نویس و کارآفرین روسی – کانادایی است که یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌های بلاک‌چین، یعنی اتریوم (Ethereum) را پایه‌گذاری کرد. در این مقاله از صرافی رمزینکس به معرفی بنیان‌گذار اتریوم می‌‌پردازیم.

ویتالیک بوترین کیست؟ زندگی‌نامه ویتالیک بوترین

روز ۳۱ ژانویه ۱۹۹۴ بود که ویتالیک بوترین در کولومنا روسیه به دنیا آمد و مدتی بعد با خانواده‌اش به کانادا نقل مکان کرد. او تا شش‌سالگی در روسیه زندگی کرد و سپس والدینش تصمیم گرفتند برای یافتن فرصت‌های شغلی بهتر به کانادا مهاجرت کنند. زمانی که او در مقطع سوم دبستان مشغول به تحصیل بود، در برنامه‌ای برای استعدادهای درخشان حضور پیدا کرد. 

در حین حضور در برنامه، بوترین به‌سرعت متوجه شد که مهارت‌ها و استعدادهای خاصش او را برای هم‌سن و سال‌ها و حتی معلمانش تا حدودی عجیب کرده است. او استعدادی ذاتی در ریاضیات و برنامه‌نویسی داشت و از همان ابتدا به اقتصاد علاقه نشان داد. جالب است بدانید خالق اتریوم در آن زمان می‌توانست اعداد سه‌رقمی را دو برابر سریع‌تر از یک فرد معمولی حساب کند.

دوران نوجوانی ویتالیک بوترین

ویتالیک بوترین با گروه‎‌ها و کلاس‌های فوق برنامه‌ی نوجوانی غریبه بود. با توجه به گفته خودش، در آن دوران افراد زیادی در مورد او صحبت می‌کردند، گویی که انگار یک نابغه ریاضی است. او چهارسال را در یک دبیرستان خصوصی در تورنتو گذراند. تحصیل در مدرسه تصور او را از آموزش تغییر داد و نگرش و نتایج او به شدت عوض شد. از آن زمان بود که به‌صورت اساسی تصمیم گرفت دانش اندوختن را هدف اصلی خود در زندگی قرار دهد. 

جدای از تحصیلاتش، او با خوشحالی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ به تجربه بازی ویدئویی World of Warcraft مشغول شد. همان موقع بود که شرکت بلیزارد تغییراتی در وارکرفت اعمال کرد که به کام بوترین خوش نیامد. او به واسطه‌ی این اتفاق متوجه شد که خدمات متمرکز چقدر می‌تواند دست‌وپاگیر و غیرمنصفانه باشد و World of Warcraft را ترک کرد. 

بوترین در دوران جوانی خود تجربه بازی ویدئویی World of Warcraft را در کارنامه دارد.

ویتالیک بوترین و بیت‌کوین

بوترین در حالی‌که به دنبال مسیر جدیدی در زندگی بود، در سال ۲۰۱۱ با بیت‌کوین آشنا شد. او در ابتدا نسبت به این ارز دیجیتال مشکوک بود و نمی‌توانست درک کند چیزی که پشتوانه فیزیکی ندارد، چگونه می‌تواند ارزش داشته باشد. با گذشت زمان، ویتالیک بوترین اطلاعات بیشتری کسب کرد و مجذوب فضای رمزارزها شد. 

او می‌خواست با دستیابی به برخی توکن‌ها به طور رسمی به این اقتصاد جدید و آزمایشی بپیوندد؛ اما نه قدرت محاسباتی برای استخراج آن‌ها داشت و نه پول نقد برای خرید بیت‌کوین. ویتالیک بوترین نابغه در محافل و انجمن‌های مختلف به دنبال کار در زمینه بیت‌کوین بود. در نهایت شروع به نوشتن مقاله برای یک وبلاگ کرد و برای هر مقاله حدود ۵ بیت‌کوین به دست آورد. در همان زمان، او تمام جنبه‌های مختلف اقتصادی، فنی و سیاسی ارزهای دیجیتال را بررسی کرد. 

مقالات ویتالیک بوترین توجه یک فرد علاقه‌مند به بیت‌کوین ساکن رومانی را به خود جلب کرد و منجر به تاسیس مجله بیت‌کوین در اواخر سال ۲۰۱۱ شد. او بیش از ۳۰ ساعت در هفته در مورد بلاک‌چین و رمزارزها می‌نوشت و سفر می‌کرد. 

بلاک‌چین ایده‌آل از منظر ویتالیک بوترین

در نهایت ویتالیک بوترین تصمیم گرفت دانشگاه را ترک کند. او به سرتاسر جهان سفر کرد و به بررسی پروژه‌های رمزنگاری مختلف پرداخت و به این نتیجه رسید که آن‌ها بیش از حد بر کاربردهای خاص متمرکز بوده و به اندازه کافی گسترده نیستند. ویتالیک معتقد بود که یک بلاک‌چین موفق و پایدار باید دارای پتانسیل کاربردی گسترده‌تر و همه‌ کاره‌تر باشد؛ یعنی فراتر از یک مورد استفاده واحد یا عملکرد محدود. 

پس از بررسی پروتکل‌های مرسوم آن پروژه‌ها، بوترین متوجه شد که با جایگزین کردن تمام عملکردهای آن‌ها با یک زبان برنامه‌نویسی کامل تورینگ، می‌توان کارهایی را که پروتکل‌ها انجام می‌دادند، تعمیم داد. (در علوم کامپیوتر، یک زبان برنامه‌نویسی کامل تورینگ، کامپیوتر را قادر می‌سازد تا هر مشکل خاصی را با توجه به الگوریتم مناسب و مقدار زمان و حافظه لازم حل کند.) پس از رد شدن این ایده توسط شرکت‌های آن زمان، ویتالیک تصمیم گرفت که این کار را خودش انجام دهد. این‌جا بود که ارز دیجیتال اتریوم متولد شد.

تولد اتریوم

در سال ۲۰۱۳، ویتالیک بوترین مفهوم اتریوم را در مقاله‌ای پیشنهاد داد و یک پلتفرم غیرمتمرکز را که می‌تواند از ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) پشتیبانی کند، ارائه کرد. اتریوم در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد و بوترین نقش مهمی در توسعه و رشد آن ایفا کرد. امروزه بوترین به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران و مخترع اتریوم به یک چهره بسیار تأثیرگذار در جامعه رمزنگاری تبدیل شده است.

او در جنبه‌های مختلف طراحی اتریوم از جمله الگوریتم و زبان برنامه‌نویسی آن مشارکت داشته است. بوترین همچنین مدافع پتانسیل فناوری بلاک‌چین برای متحول کردن صنایع مختلف فراتر از ارزهای دیجیتال بوده است. ویتالیک بوترین علاوه بر کارش بر روی اتریوم، در پروژه‌ها و ابتکارات دیگری هم در فضای کریپتو مشارکت داشته است. او همواره حامی تحقیقات در مورد راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری، مدل‌های حاکمیتی و بهبود حریم خصوصی برای شبکه‌های بلاک‌چین بوده است. 

ویتالیک بوترین همچنین به دلیل حضور فعال خود در جامعه رمزنگاری و سخنرانی‌های عمومی تاثیرگذارش شناخته شده است. او در موقعیت‌های مختلف دیدگاه خود را برای فناوری بلاک‌چین به اشتراک گذاشته، کاربردهای بالقوه آن را مورد بحث قرار داده و بر اهمیت همکاری منبع باز و تمرکززدایی تاکید کرده است. به طور کلی، Vitalik Buterin به‌عنوان یک رهبر برجسته و توسعه‌گر در صنعت بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود و به میزان قابل توجهی در پیشرفت و پذیرش فناوری‌های غیرمتمرکز کمک کرده است.

بوترین در جنبه‌های مختلف طراحی اتریوم از جمله الگوریتم و زبان برنامه‌نویسی آن مشارکت داشته است.

اتریوم و آغاز دنیای مالی غیرمتمرکز

زمانی که ویتالیک بوترین اتریوم را پیشنهاد داد، در مفهوم توسعه یک ارز دیجیتال به‌عنوان ابزاری که از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کند، زمینه جدیدی را ایجاد کرد. علاقه بوترین به بلاک‌چین باعث شد تا او برنامه‌هایی را که فراتر از یک ذخیره ارز یا ابزار مبادله باشند، توسعه دهد؛ اما بیت‌کوین یک عرصه قابل استفاده برای اجرای ایده‌های بوترین نبود، چون بلاک‌چین طوری که مانند پردازش‌های پیشنهادی بوترین عمل کند، طراحی نشده بود. 

چیزی که او می‌خواست بسازد یک پلتفرم برای محاسبات توزیع شده به شمار می‌رفت. در واقع او سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) بر اساس قراردادهای هوشمند را درنظر داشت. ساختار سازمان‌دهی که از پایین به بالا و بدون هیچ مرجع مرکزی فعالیت می‌کرد. این بینش تا حدی به این دلیل است که شما کلمه «غیرمتمرکز» را در بسیاری از مکالمات پیرامون ارزهای دیجیتال می‌شنوید.

بوترین در وبلاگ خود گفت که به دلیل ماهیت و مفهوم غیرمتمرکز، DAOها شرکت نیستند. در عوض، آن‌ها باید ساختاری داشته باشند تا توانایی بیشتری برای نظارت بر آن‌ها وجود داشته باشد. بوترین گفت: قرارداد هوشمند قراردادی است که بتواند به خودی خود اجرا شود.

Vitalik Buterin در فوریه ۲۰۱۴ در مجله بیت‌کوین نوشت: ما می‌توانیم قراردادهای مالی هوشمندی داشته باشیم که به‌طور خودکار پول را بر اساس فرمول‌ها و شرایط خاص جابه‌جا کنند. شاید حتی قراردادهای بیمه هوشمندی که حساب‌های بانکی را کنترل می‌کنند و به‌طور خودکار براساس برخی منابع قابل اعتماد پرداخت می‌کنند و داده‌های مربوط به رویدادهای دنیای واقعی را ارائه می‌دهند، بتوانند از این فرمول استفاده کنند. 

تنها یک‌ماه قبل از انتشار این تفسیر، ویتالیک بوترین از مفهوم پلتفرم اتریوم در کنفرانس بیت‌کوین آمریکای شمالی در میامی رونمایی کرده بود. در نهایت، اتریوم در جولای ۲۰۱۵ به اولین پلتفرم قرارداد هوشمند در جهان تبدیل شد. از آن زمان، این پلتفرم مجموعه‌ای از برنامه‌های غیرمتمرکز را راه‌اندازی کرده و نحوه‌ی کار آن‌ها هم قابل قبول بوده است.

پیشنهاد خواندنی: تفاوت ERC20 با TRC20 چیست؟ تتر شبکه ترون بهتر است یا اتریوم؟

ویتالیک بوترین و شیبا

پس از راه‌اندازی ارز دیجیتال شیبا، تیم سازنده‌ی آن تقریبا نیمی از میزان کوین عرضه شده را برای ویتالیک بوترین بنیان‌گذار رمز ارز اتریوم (ETH) ارسال کرد. با این حال، بوترین به جای فروش و ریختن توکن‌ها در بازار، تصمیم گرفت ۹۰ درصد از کل مبلغ را بسوزاند. ۱۰ درصد دیگر به ارزش تقریباً ۱.۱۴ میلیارد دلار، برای اهداف خیریه، به‌ویژه صندوق امداد COVID-Crypto Relief هند استفاده شد. 

با این حال Shibburn، ردیاب سوختگی SHIB، اخیرا به این سوال پرداخت که اگر بوترین سهم خود از توکن شیبا را نمی‌سوزاند، چه اتفاقی می‌افتاد. طبق ارزیابی ردیاب سوختگی، اگر بوترین توکن‌های دریافتی خود را نمی‌سوزاند، قیمت SHIB به جای ۰.۰۰۰۰۸۸۴۵ دلار به قیمت ۰.۰۰۰۰۴۲۲۵ دلار در اوج خود می‌رسید. 

در ماه مه ۲۰۲۱، ویتالیک بوترین۹۰ درصد از دارایی‌های SHIB خود را که در مجموع حدود ۷ میلیارد دلار و نیمی از کل عرضه شیبا بود، سوزاند و گفت که نمی‌خواهد یک منبع قدرت از این نوع باشد. بیش از ۴۱۰ تریلیون توکن در یک تراکنش به یک آدرس بلاک‌چین مرده ارسال شد و آن‌ها را از گردش خارج کرد.  

ویتالیک بوترین توکن های شیبای دریافتی از تیم توسعه آن را سوزاند.

شبکه‌های اجتماعی ویتالیک بوترین

حالا که به شخصیت و گذشته‌ی ویتالیک بوترین خالق اتریوم پرداختیم، شاید عده‌ای بخواهند به شبکه‌های اجتماعی ویتالیک بوترین دسترسی داشته باشند و او را دنبال کنند. در ادامه آدرس توییتر، وب‌سایت و اینستاگرام بنیان‌گذار اتریوم را قرار داده‌ایم.

سرمایه و ثروت ویتالیک بوترین خالق اتریوم چقدر است؟

ویتالیک بوترین یک برنامه‌نویس و نویسنده روسی، کانادایی است که بیشتر به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران اتریوم شناخته می‌شود. دارایی خالص تخمینی او حدود یک میلیارد دلار است که بیشتر از مشارکتش در فناوری ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین حاصل می‌شود. ویتالیک علاوه بر داشتن مقدار زیادی اتریوم، یکی از اولین پذیرندگان بیت‌کوین هم بود. این موضوع احتمالا به این معنی است که او مقدار زیادی بیت کوین در اختیار دارد.

جوایز و افتخارات خالق اتریوم

ویتالیک بوترین علاوه بر کمک هزینه تحصیلی پیتر تیل برای توسعه اتریوم، دارای دکترای افتخاری از دانشگاه بازل است. همچنین از دیگر افتخارات او می‌توان به مدال برنز بیست و چهارمین المپیاد بین‌المللی انفورماتیک در سال ۲۰۱۲ اشاره کرد. 

بوترین در کارهای بشردوستانه هم فعال است. کمک‌های خیرخواهانه او در سال ۲۰۱۷ آغاز شد؛ زمانی که او حدود یک میلیون دلار را در قالب اتریوم به موسسه تحقیقات هوش ماشینی، سازمانی که توسعه هوش مصنوعی ایمن‌تر را ترویج می‌کند، اهدا کرد. از آن زمان، بوترین بیش از ۱ میلیارد دلار ارزهای دیجیتال را به سازمان‌های مختلف در سراسر جهان اهدا کرده است. 

جالب است بدانید او علاقه‌ای به کسب درآمد خیلی زیاد یا مشهور شدن ندارد. Vitalik Buterin به دنبال ساخت محصولات و پلتفرم‌های غیرمتمرکز و ایجاد دنیایی است که بسیاری از مردم به آن نیاز دارند. بد نیست بدانید بر اساس مقدار اتریوم بوترین، دارایی خالص او حدود ۴۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

پیشنهاد خواندنی: اتریوم کلاسیک چیست؟

برنامه ویتالیک بوترین برای آینده چیست؟

بوترین در تعداد انگشت‌شماری از پروژه‌های بلاک‌چین غیر از اتریوم، از جمله L4، گروه پلاسما و غیره مشارکت دارد. با توجه به تمایل اولیه او برای تبدیل اتریوم به یک نوع کامپیوتر جهانی، حدس زده می‌شود که بوترین علاقه‌مند به مشارکت در متاورس است. او سال گذشته در توییتی گفت متاورس قرار است اتفاق بیفتد، اما فکر نمی‌کنم هیچ یک از تلاش‌های شرکتی موجود برای ایجاد عمدی متاورس به جایی برسد. 

این یک حمله مستقیم به بنیان‌گذار و مدیرعامل متا پلتفرم، مارک زاکربرگ بود. متا که قبلا فیس‌بوک نامیده می‌شد، تلاش می‌کند تا جای پایی در این دنیای نو و جدید به دست آورد. بوترین انتظار دارد که اتریوم در ۱۰ سال آینده بر متاورژن حکومت کند. متاورس ایده‌ای برای یک دنیای مجازی گسترده است که در آن افراد می‌توانند با یک‌دیگر و با اشیا دیجیتالی به‌عنوان آواتار تعامل داشته باشند. 

به گفته خالق اتریوم، این فضا به طور شگفت‌انگیزی به‌عنوان بخشی اساسی از متاورس قرار گرفته است؛ چون اینترنت علاوه ‌برحالت اشتراکی، به اشیا اجازه می‌دهد بین پلتفرم‌ها جریان داشته باشند. به طور کلی، او معتقد است که اکوسیستم سرویس نام اتریوم (ENS) یک نام کاربری Web3 برای آدرس‌های رمزنگاری و وب‌سایت‌های غیرمتمرکز و همچنین مفهوم کاربران و مواردی که دارای هویت بین پلتفرمی هستند، ارائه می‌کند. این یک برنامه برای آینده است که مردم هنوز آن را درک نمی‌کنند، اما ENS این راه حل‌ها را ارائه می دهد.

بوترین بیشتر مجذوب استدلال غیرتعاملی مختصر دانش صفر یا zk-SNARKS است؛ یک مدرک رمزنگاری که به یک طرف اجازه می‌دهد بدون افشای اطلاعات حضور داشته باشد. به عبارتی دیگر، نیاز به تعامل بین اثبات‌کننده و تایید‌کننده را از بین می‌برد. او همچنین معتقد است که zk-SNARKها گسترده‌ترین فناوری حفظ حریم خصوصی در ۳۰ سال آینده خواهند بود. بوترین فکر می‌کند که این یک انقلاب بزرگ در آینده است و در طول ۱۰ تا ۲۰ سال آینده به جریان اصلی گسترش می‌یابد.

علاوه‌بر موارد ذکر شده، در کنفرانس انجمن اتریوم (EthCC) در جولای ۲۰۲۲، ویتالیک بوترین برنامه‌های آتی اتریوم را تشریح کرد. به‌روزرسانی‌ها شامل موارد زیر است.

  •  انتقال به اثبات سهام یا همان ادغام
  • اجرای شاردینگ برای مقیاس‌پذیری (Surge) 
  • معرفی درخت‌های Verkle برای کارایی (The Verge)
  • کاهش نیازهای ذخیره‌سازی (Purge) 
  • افزایش مقاومت کوانتومی (Splurge)

هدف این به‌روزرسانی‌ها رسیدگی به مسائل مربوط به سرعت، مقیاس‌پذیری و هزینه است و اتریوم را کارآمدتر و قادر به پردازش هزاران تراکنش در ثانیه می‌کند.

حرف آخر

برخی ویتالیک را یک جوان خارق‌‌العاده و عجیب می‌نامند؛ یکی از دلایلی که او برای همه عجیب است می‌تواند این باشد که او زبان ماندارین را در عرض چند ماه آموخته است. دیگران ایده‌های علمی تخیلی جالبی دارند و می‌گویند که بوترین یک ربات اندروید به شمار می‌آید که توسط شبکه اتریوم طراحی شده است. 

در این مطلب صرافی رمزینکس تلاش کردیم تا این شخصیت جالب دنیای ارزهای دیجیتال را به شما معرفی کنیم. ناگفته نماند که برای باخبر شدن از قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال و به‌خصوص اتریوم، می‌توانید از رمزینکس استفاده کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید