آشنایی با حالات نمودار قیمت؛ روند‌ و انواع آن - مجله رمزینکس

آشنایی با حالات نمودار قیمت؛ روند‌ و انواع آن

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

در درس قبلی کمی با زبان چارت آشنا شدیم. سه کلمه مهم از زبان چارت را یاد گرفتیم و فهمیدیم که چگونه می‌توانیم کندل‌ها را تفسیر کنیم.

در این درس می‌خواهیم یک گام جلوتر برویم و چارت را به عنوان یک موجود زنده نگاه کنیم. ما در ارتباط‌ با انسان‌ها علاوه بر کلمات به چیز دیگری هم توجه می‌کنیم؛ اینکه کلمات در چه شرایطی بیان می‌شوند. شرایط همیشه بر برداشت و تفسیر ما از کلمات تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. یک کلمه وقتی ترسیده‌ایم یک معنا دارد و وقتی خوشحال هستیم معنایی دیگر. نمودار قیمت را هم خریداران و فروشندگان (انسان‌ها) می‌سازند، بنابراین مهم است که شرایطی (Context) را که بازار در آن لحظه دارد هم مورد بررسی قرار دهیم تا به تفسیر دقیق‌تری از وضعیت برسیم. همه‌ی چیزی که می‌خواهیم بگوییم این است: یک کندل در جاهای مختلف معنای متفاوتی می‌تواند داشته باشد.

روند یا Trend چیست؟

شناسایی روند قیمت یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های یک معامله‌گر است. شناسایی روند به ما کمک می‌کند جهت حرکت قیمت را حدس بزنیم و با آن همراهی کنیم. روند قیمت به ما می‌گوید که خریداران قدرت بیشتری دارند یا فروشندگان؛ ترجیح ما به عنوان معامله‌گر این است که همسو با گروهی که قدرت بیشتری دارند معامله کنیم.

روند یا Trend چیست؟
به صورت کلی به نحوه حرکت قیمت روند می‌گوییم. روند‌ می‌تواند صعودی (Trend Bullish)، نزولی (Bearish Trend) یا  افقی (Sideway Trend) باشد.

در ادامه به نوبت سراغ روند‌های مختلف می‌رویم، شرایط و ویژگی‌هایشان را بررسی می‌کنیم و مثال‌هایی از بازار ارزدیجیتال برای هر کدام ارائه می‌کنیم.

روند صعودی (Bullish Trend)

روند صعودی وقتی اتفاق می‌افتد که در یک تایم‌فریم خاص، قدرت خریداران، بیشتر از فروشندگان باشد. آنگاه به عنوان مثال می‌گوییم که بازار در تایم‌فریم  یک ‌ساعته صعودی است.

در ادامه به نوبت سراغ روند‌های مختلف می‌رویم، شرایط و ویژگی‌هایشان را بررسی می‌کنیم و مثال‌هایی از بازار ارز دیجیتال برای هر کدام ارائه می‌کنیم.

معیار اصلی روند صعودی تشکیل سقف و کف بالاتر است

نحوه شناسایی روند صعودی

وقتی حالت کلی حرکت قیمت به صورت عکس بالا باشد می‌گوییم روند صعودی است. در این حالت قیمت کف‌ و سقف‌هایی می‌سازد که از کف و سقف‌ قبلی‌اش بالا‌تر است.

کف و سقف دو مفهوم ساده ولی بسیار مهم هستند که شناخت و تشخیص آنها، برای تشخیص روند حیاتی ‌است.

  • سقف: حالتی قله مانند روی نمودار قیمت است که حرکت صعودی متوقف می‌شود و قیمت پایین می‌رود.
  • کف: حالتی دره مانند روی نمودار قیمت است که حرکت نزولی متوقف می‌شود و قیمت بالا می‌رود.
  • Higher High(HL): به سقفی که در روند صعودی بالاتر از سقف قبلی ساخته می‌شود می‌گوییم.
  • Higher Low(HL): به کفی که حرکت قیمت آغاز شده از آن منجر به عبور قیمت از آخرین سقف شده است، HL می‌گوییم.

در عکس زیر که مربوط به نمودار بیت‌کوین در تایم‌فریم روزانه است، سقف و کف‌های قیمت را مشخص کرده‌ایم و آنها را نامگذاری کرده‌ایم. همانطور که می‌بینیم بیت‌کوین در حال حاضر در تایم‌فریم روزانه در یک روند صعودی قرار دارد.

روند صعودی بیت‌کوین/تتر(BTCUSDT) در تایم‌فریم روزانه

چه زمانی روند صعودی پایان می‌یابد؟

ویژگی اصلی یک روند صعودی ایجاد سقف‌ها و کف‌های بالاتر است و تا زمانی که این مساله نقض نشود قیمت در روند صعودی قرار دارد. زمانی روند صعودی متوقف می‌شود که قیمت بتواند آخرین HL یک روند را به سمت پایین بشکند.

به عکس زیر دقت کنید. پس از این اتفاق روند صعودی پایان می‌پذیرد و قیمت یا وارد روند نزولی می‌شود یا روند افقی که در اصطلاح به آن رنج(Trading Range) می‌گوییم.

روند صعودی با شکسته شدن آخرین HL به پایان می‌رسد

روند نزولی(Bearish Trend)

روند نزولی وقتی اتفاق می‌افتد که در یک تایم‌فریم خاص، قدرت فروشندگان، بیشتر از خریداران باشد. آنگاه به عنوان مثال می‌گوییم که بازار در تایم‌فریم  روزانه نزولی است.

معیار اصلی روند نزولی تشکیل کی و سقف‌های پایین‌تر است

نحوه شناسایی روند نزولی

وقتی حالت کلی حرکت قیمت به صورت عکس بالا باشد می‌گوییم روند نزولی است. در این حالت قیمت سقف و کف‌هایی می‌سازد که از سقف و کف قبلی‌اش پایین‌تر است.

  • Lower Low (LL): به کفی که در روند نزولی پایین‌تر از کف قبلی ساخته می‌شود، کف پایین‌تر یا LL گفته می‌شود.
  • Lower High (LH): به کفی که حرکت نزولی آغاز شده از آن، منجر به عبور قیمت از آخرین  کف قیمت شده است LH می‌گوییم.

عکس زیر مربوط به نمودار بیت‌کوین در تایم‌فریم روزانه‌ است، همانطور که می‌بینید قیمت در روند نزولی بوده‌ است تا زمانی که آخرین LH (خط نقطه‌چین) توسط قیمت شکسته شده است؛ پس از آن بیت‌کوین وارد روند صعودی شده است.

روند نزولی بیت‌کوین/دلار در تایم فریم روزانه و لحظه تغییر روند

چه زمانی روند نزولی پایان می‌یابد؟

ویژگی اصلی یک روند نزولی ایجاد کف و سقف‌های پایین‌تر است و تا زمانی که این مساله نقض نشود قیمت در روند نزولی قرار دارد. زمانی روند نزولی پایان می‌یابد که قیمت بتواند آخرین LH روند نزولی را به سمت بالا بشکند.

به عکس زیر دقت کنید. پس از این اتفاق روند نزولی پایان می‌پذیرد و قیمت یا وارد روند صعودی می‌شود یا روند افقی قیمت.

روند نزولی با شکسته شدن آخرین LH به پایان می‌‌رسد

روند افقی(Sideway Trend or Trading Range)

روند افقی یا تردینگ رنج زمانی اتفاق می‌افتد که بازار نه در روند نزولی است و نه در روند صعودی. در این حالت قیمت انگار درون یک جعبه گرفتار شده باشد، خودش را به کف و سقف می‌کوبد. قیمت زمانی وارد تریدینگ رنج می‌شود که بین فروشندگان و خریداران تعادل قدرت برقرار باشد و هیچ یک از دو گروه نتواند برای قیمت روند ایجاد کند.

نحوه حرکت قیمت در تردیدینگ رنج(روند افقی قیمت)

نحوه شناسایی تریدینگ رنج

 اغلب اوقات پس از پایان یک روند نزولی یا صعودی وارد تریدینگ رنج می‌شویم؛ فرض کنیم قیمت در یک روند نزولی در حرکت است تا اینکه آخرین LH توسط خریداران شکسته می‌شود و روند نزولی پایان می‌پذیرد. در این حالت خریداران به حدی قدرت یافته‌اند که توانسته‌اند روند نزولی را پایان دهند و قیمت را به بالای آخرین LH برسانند، از طرفی فروشندگان هم به خاطر روند نزولی هنوز کنترل خوبی روی قیمت دارند و امیدوارند دوباره بتوانند یک روند نزولی جدید شکل دهند. همین قضیه باعث می‌شود یک رقابت بین دو گروه برای تغییر روند شکل بگیرد. خریدازان یا گاو جلوی نزول قیمت را می‌گیرند و از طرفی فروشندگان اجازه صعود به قیمت نمی‌دهند. بنابراین قیمت درون یک محدوده گرفتار می‌شود که به آن تریدینگ رنج یا محدوده معاملاتی می‌گوییم.

عکس زیر مربوط به نمودار بیت‌کوین در تایم‌فریم یک ساعته می‌باشد. همانطور که مشاهده می‌کنید قیمت در این تایم‌فریم درون یک محدوده گرفتار شده است و روند قیمت افقی است.

روند افقی(رنج) بیت کوین/دلار در تایم فریم یک ساعته

نحوه خروج قیمت از تریدینگ رنج‌ها نیاز به آشنایی با مباحثی دارد که هنوز مطرح‌شان نکرده‌ایم؛ حتما در کورس‌های آینده و در زمانی که بیشترین اثرگذاری را داشته باشد به این موضوع خواهیم پرداخت. اما یک نکته مهم فراموش‌مان نشود، اینکه روند‌ها مختص تایم‌فریمی هستند که در حال بررسی‌اش هستیم.

نکته: قیمت می‌تواند در آن واحد در تایم‌فریم‌های مختلف، روند‌های متفاوتی داشته باشد. مثلا در تایم فریم روزانه نزولی باشد، در تایم‌فریم یک‌ ساعته صعودی و در تایم‌فریم ۵ دقیقه افقی یا در اصطلاح در تریدینگ رنج باشد.

جمع‌بندی

به جهت کلی حرکت قیمت روند یا Trend می‌گوییم. بازار همیشه درون یک روند قرار دارد. این روند می‌تواند صعودی، نزولی یا افقی باشد. هر یک از روندها ویژگی‌ خاص خود را دارند. روند های نزولی کف و سقف پایین‌تر تشکیل می‌دهند و روندهای صعودی کف و سقف بالاتر.

برای یک معامله‌گر بسیار مهم است که بتواند روند را به درستی تشخیص دهد تا بتواند جهت حرکت قیمت را با احتمال بالاتری پیشبینی کند و همسو با گروهی دست به معامله بزند که کنترل قیمت را در اختیار دارند.

تمرین‌ها

تمرین ۱: برای هر یک از انواع روند، ده مورد را روی نمودار قیمت پیدا کنید و کف و سقف‌های مربوط به روند را نامگذاری کنید.
تمرین ۲: در روند‌های صعودی و نزولی، لحظه تغییر روند را مشخص کنید.
تمرین پیشرفته ۱: مثال‌هایی از قیمت را بیابید که در تایم فریم‌های مختلف روند‌‌های متفاوتی داشته باشد.
تمرین پیشرفته ۲: کندل‌های مختلف در تایم فریم پایین‌تر چه نوع روندی دارند؟ ۵ کندل دوجی، ۵ کندل پین‌بار و ۵ کندل ماروبوزو را در تایم‌فریم چهار ساعته علامت بزنید و در تایم‌فریم ۱۵ دقیقه و ۵ دقیقه به درون کندل‌ها بروید. مطمئنیم اطلاعات جذابی عایدتان خواهد شد.
درباره محمد باقر جندقی
از سال 98 به صورت جدی وارد حوزه تحلیل بازارهای مالی شده‌ام، به مطالعه روش‌ها و متدهای مختلف تحلیل تکنیکال پرداخته‌ و روانشناسی معامله‌گری را به صورت تخصصی دنبال کرده‌ام. همچنان و هر روزه در حال یادگیری‌ام و هیچوقت به اطلاعاتم در این زمینه بسنده نکرده‌ام. درحال حاضر به عنوان تحلیلگر، معامله‌گر و نویسنده در بازارهای کریپتوکارنسی و فارکس فعالیت می‌کنم.
درباره محمد باقر جندقی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

جدیدترین اخبار و آموزش‌های همستر