شبکه ماسک (MASK) پورتالی برای اینترنت جدید و باز
۶ مرداد ۱۴۰۳ اخبار
  1. کارت های روزانه پیکسل تپ امروز شنبه ۶ مرداد به همراه تصویر آموزشی
  2. جواب سوال تایم فارم امروز شنبه ۶ مرداد
  3. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت شنبه ۶ مرداد + آموزش ویدئویی

شبکه ماسک (MASK) چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

لوگوی شبکه ماسک پس زمینه مشکی
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۱۴ فروردین ۱۴۰۳

هدف شبکه ماسک (Mask Network) این است که ویژگی‌های تعاملی WEB 2.0 (مانند رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و غیره) را با عناصر غیرمتمرکز WEB 3.0 که مبتنی بر بلاک چین است، ترکیب کند. این ویژگی جدید به افراد امکان می‌دهد تا بتوانند از برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و ارزهای دیجیتال به طور مستقیم در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی فعلی استفاده کنند. این ویژگی‌های جدید باعث می‌شود، امنیت در Mask افزایش پیدا کند و خطر سانسور را کاهش نیز کاهش یابد. در این مقاله از بلاگ رمزینکس بیشتر راجع به این موضوع می‌خوانید.

چشم‌انداز شبکه ماسک برای رسانه‌های اجتماعی

هدف شبکه ماسک تغییر نحوه استفاده افراد از رسانه‌های اجتماعی در اینترنت است. در حال حاضر، شرکت‌های بزرگ فناوری کنترل زیادی بر کارهایی که کاربران آن‌ها بصورت آنلاین انجام می‌دهند دارند، آن‌ها تصمیم می‌گیرند که ما چه چیزی را پست کنیم، چه چیزی ببینیم و با چه کسی صحبت کنیم! همچنین، ما به معنای حقیقی کلمه «مالک» چیزهایی نیستیم که پست می‌کنیم، زیرا این شرکت‌ها می‌توانند محتوا را در صورتی که با قوانین آن‌ها مطابقت نداشته باشد حذف کنند.

Mask Network می‌خواهد با افزودن ویژگی‌های جدید اینترنت نسل ۳ به سایت‌های رسانه‌های اجتماعی که در حال حاضر از آن‌ها استفاده می‌کنیم، این نحوه مالکیت را تغییر دهد. اینترنت نسل ۳ عناصر نوع جدیدی از اینترنت را به ارمغان می‌آورند، در واقع نسل ۳ اینترنتی است که بازتر بوده و کمتر توسط مالکان مشخصی کنترل می‌شود. شبکه ماسک می‌خواهد این کار را به گونه‌ای انجام دهند که کار کردن با آن سخت نباشد، بنابراین برای افراد بیشتری شروع به استفاده از این اینترنت جدید آسان‌تر خواهد بود.

مقایسه کوتاهی بر اینترنت نسل ۲ و نسل ۳

این مقایسه می‌تواند به شکل زیر باشد:

  • web 2.0: این اینترنت، همان اینترنتی است که امروز می‌شناسیم. همه چیز در مورد به اشتراک‌گذاری اطلاعات، محتوای ایجاد شده توسط کاربر و رسانه‌های اجتماعی است.
  • web 3.0: وب ۳ مرحله یک گام جلوتر است. دغدغه‌های این نسل جدید، در مورد بازگرداندن کنترل اطلاعات به کاربران از این جهت از فناوری‌هایی مانند بلاک چین در آن استفاده می‌شود تا منجر به ایجاد اینترنتی بازتر و کمتر سانسور شده بشود.
لوگوی ماسک نتورک
هدف شبکه ماسک این است تا کمتر تحت نفوذ شرکت‌های فناوری باشند.

Mask Network چیست؟

Mask Network پلتفرمی است که برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را با سایت‌های رسانه‌های اجتماعی محبوب مانند توییتر و فیس بوک ادغام می‌کند و طیف وسیعی از ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد که به کاربران اجازه می‌دهد مستقیما از طریق حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود با جنبه‌های مختلف دنیای بلاک چین و رمز ارز تعامل داشته باشند. شبکه Mask از dAppهای مختلف، از جمله پلتفرم‌های مبادلات غیرمتمرکز مانند Uniswap و SushiSwap پشتیبانی می‌کند.

کاربران چطور می‌توانند از شبکه ماسک استفاده کنند؟

کاربران باید افزونه Mask را در مرورگر وب خود نصب کنند یا برنامه Mask را دانلود کنند. پس از اتصال حساب‌های رسانه های اجتماعی خود به Mask می‌توانند به عملکردهای مختلف مرتبط با بلاک چین دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال، می‌توانند:

۱. NFTهایی که دارند را در پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی خود نمایش دهند.

۲. مناقصه NFT را از پلتفرم‌هایی مانند OpenSea یا Rarible دنبال کنند.

۳. اشتراک‌گذاری یا مشارکت در پروژه‌ها را در Gitcoin انجام دهند.

۴. ارز دیجیتال را مستقیما از طریق پست‌های رسانه‌های اجتماعی ارسال کنند.

نسخه به روز شده Mask Network 2.0

جدیدترین نسخه ماسک ویژگی‌های جدیدی را نیز با خود به همراه آورده است. مانند:

۱. کیف پول چند زنجیره‌ای: کیف پولی که از چندین شبکه بلاک چین پشتیبانی می‌کند.

۲. MaskID: سیستمی که شبکه‌های اجتماعی کاربران و آدرس‌های وب ۳.۰ را برای مدیریت آسان تر ترکیب می‌کند.

۳. D.Market: بازاری برای برنامه‌های غیرمتمرکز.

۴. در دسترس بودن: افزونه Mask Network برای مرورگرهای Chrome و Firefox در دسترس است. همچنین دارای نسخه بتا برای دستگاه‌های iOS و اندروید نیز هست.

توکن $MASK بخش مهمی از شبکه ماسک است که به طور خاص به فرآیندهای حکمرانی و تصمیم‌گیری مربوط می‌شود. در ادامه خلاصه ای از چیستی و نقش آن آورده شده است.

توکن بومی MaskDAO چیست؟

توکن اولیه مورد استفاده در شبکه ماسک MaskDAO است که سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) مسئول اداره اکوسیستم Mask، آن را راه‌اندازی کرده است است. DAO مانند یک نهاد تحت رهبری جامعه است که در آن تصمیمات به طور جمعی توسط اعضای آن گرفته می شود.

شبکه Mask توکن MASK را در فوریه ۲۰۲۱ از طریق یک روش منحصر به فرد به نام پیشنهاد اولیه توییتر Initial Twitter Offering (ITO) معرفی کرد. خرید ارز دیجیتال MASK به کاربران این امکان را می‌داد که مستقیما از طریق توییتر، در راه‌اندازی توکن شرکت کنند. در ابتدا ۱۰۰ میلیون توکن MASK ایجاد شد. این توکن‌ها یک عملکرد حاکمیتی در MaskDAO انجام می‌دهند. در اصل، نگه داشتن توکن‌های MASK برای کاربران امکان حق رای را در شبکه به آن‌ها می‌دهد.

بیشتر بخوانید: نقش ماسک نتورک توسعه ربات‌های تریدر تلگرام

لوگو ماسک نتورم روی سکه آبی
هر توکن در شبکه ماسک نشان‌دهنده یک حق رای است و به دارندگان توکن اجازه می‌دهد در تصمیم گیری‌های مربوط به شبکه ماسک شرکت کنند.

جمع‌بندی

تیم شبکه ماسک، همراه با اعضای جامعه خود، قصد دارد محصولات و خدمات رسانه‌های اجتماعی را در اینترنت مبتنی بر بلاک چین توسعه دهد. یکی از این ابتکارات، برنامه‌ای است که برای حمایت مالی از پروژه‌هایی طراحی شده است که می‌توانند به شبکه ماسک کمک کنند یا با آن ادغام شوند. هدف این برنامه گسترش و ارتقای اکوسیستم شبکه ماسک است.

ارز دیجیتال MASK فقط یک دارایی دیجیتال نیست، بلکه ابزاری برای حاکمیت در شبکه ماسک است و دارندگان توکن را قادر می‌سازد تا در جهت توسعه پلتفرم حق نظر داشته باشند. از طریق روش‌هایی مانند ITO و طرح‌هایی مانند برنامه کمک مالی ماسک، شبکه ماسک به دنبال افزایش قابلیت‌های خود و دسترسی به حوزه رسانه‌های اجتماعی غیرمتمرکز است.

سوالات رایج

آیا توییتر از شبکه ماسک استفاده خواهد کرد؟

تاکنون شبکه ماسک توانسته است تعدادی از برنامه غیرمتمرکز (dApps)، مانند Uniswap و SushiSwap، پشتیبانی کند و با بسیاری از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر و فیس بوک سازگار است.

چه کسی پشت شبکه ماسک است؟

Mask Network در سال ۲۰۱۹ توسط تیمی از توسعه‌دهندگان در تایوان ایجاد شد. این تیم توسط سوجی یان که در زمینه مالی و فناوری سابقه دارد، رهبری می‌شد.

منبع: gemini

به این مقاله امتیاز دهید
مهسا رحمانی
درباره مهسا رحمانی
من مهسا هستم، فارق‌التحصیل ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس و علاقه‌مند به نویسندگی. حدود ۴ ساله که در حال کشف دنیای محتوا هستم و حالا در حوزه کریپتو و رمزارزها تولید محتوا می‌کنم. هدف من اینه اطلاعات به‌روز رمزارزها رو به شکلی منتقل کنم که همه به راحتی بتونن باهاش ارتباط برقرار کنند و لذت ببرن.
درباره مهسا رحمانی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر نصب اپ