پاول دورف (Pavel Durov) کیست؟ زندگی‌نامه بنیان‌گذار تلگرام

پاول دورف کیست؟ بررسی زندگی خالق تلگرام

چهره پاول دورف با پس زمینه قرمز و لوگوی نات کوین
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاول والریویچ دورف (Pavel Valeryevich Durov) یک کارآفرین روسی است که بیشتر به دلیل توسعه شبکه اجتماعی VK و پیام‌رسان تلگرام، شناخته می‌شود. این شخصیت تاثیرگذار، زندگی جالب و پرفراز و نشیبی داشته است. در این مقاله با رمزینکس همراه باشید تا بفهمیم پاول دورف کیست و درمورد این شخصیت جالب و همچنین بخش‌های مختلف بیوگرافی پاول دورف بیشتر بدانیم.

بیوگرافی پاول دورف

پاول دورف درحال صحبت کردن
پاول دورف موسس تلگرام است.

تقریبا همه ما با تلگرام آشنا هستیم. این اپلیکیشن پیام‌رسان محبوب، میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان دارد که از همه رقبای خود پیشی گرفته است. پاول دورف موسس تلگرام به شمار می‌آید و داستان زندگی او به اندازه داستان موفقیت تلگرام جالب و گیرا است. پاول دورف ۳۹ ساله که به زاکربرگ روسی معروف بوده، یک کارآفرین اهل سنت پترزبورگ و بنیانگذار بزرگترین شبکه اجتماعی روسیه، Vkontakte شناخته می‌شود. دورف این شبکه را بیش از یک دهه پیش (در سال ۲۰۰۶) در زادگاهش راه‌اندازی کرد و امروزه این شبکه اجتماعی بیش از ۳۵۰ میلیون کاربر دارد.

پاول دورف در ۱۰ اکتبر ۱۹۸۴ در سن پترزبورگ روسیه به دنیا آمد. البته، او بیشتر دوران کودکی خود را در تورین ایتالیا گذراند، چون پدرش در آنجا مشغول به کار بود. پدربزرگ دورف، سمیون پتروویچ تولیاکوف (Semyon Petrovich Tulyakov)، در جنگ جهانی دوم جنگید و چندین افتخار نظامی دریافت کرد. پدرش، والری سمنوویچ دورف (Valery Semenovich Durov)، دکترای علوم فیلولوژیکی دارد و یک فعال دانشگاهی مشهور است. جالب است بدانید پاول دورف از طرف مادرش میراث اوکراینی دارد.

تحصیلات پاول دورف

پاول دورف درحال صحبت کردن
پاول دورف در دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ تحصیل کرده است.

تحصیلات پاول دورف به سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ در دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ برمی‌گردد. پاول دورف به دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ رفت و در آنجا برای کارشناسی ارشد علوم تحصیل کرد و در سال ۲۰۰۶ فارغ التحصیل شد. پاول یکی از بهترین دانشجویان دانشگاه بود که برنده چندین المپیاد زبان شناسی و برنامه‌نویسی شد. او همچنین یک وب سایت به ایجاد کرد که برای دانشجویان رشته علوم انسانی ساخته شده بود. طبق صفحه رسمی VK او، پاول دورف می‌تواند به هشت زبان روسی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی، لاتین و فارسی صحبت کند. او معتقد است که یادگیری زبان‌های خارجی عمق درک جهان را گسترش می‌دهد و چشم اندازهای بی سابقه‌ای را برای یادگیری، توسعه و رشد شغلی باز می‌کند.

از دیگر دستاوردهای قابل ذکر در بیوگرافی پاول دورف می‌توان به این که در آگوست ۲۰۱۴، به عنوان امیدوارترین رهبر اروپای شمالی زیر ۳۰ سال انتخاب شد، اشاره کرد. او همچنین در سال ۲۰۱۷، برای پیوستن به WEF Young Global Leaders به نمایندگی از فنلاند انتخاب شد. در ژوئن ۲۰۱۸، اتحادیه روزنامه‌نگاران قزاقستان به پاول دورف به دلیل موضع اصولی‌اش در برابر سانسور و دخالت دولت در مکاتبات آنلاین رایگان شهروندان جایزه داد. در سال ۲۰۱۸ مجله فورچون، دورف را در فهرست ۴۰ نفر زیر ۴۰ سال خود قرار داد که یک رتبه‌بندی سالانه از تاثیرگذارترین جوانان در تجارت است.

تاسیس شرکت VKontakte

پاول دورف درحال لبخند زدن
پاول دورف و برادرش شرکت VKontakte را تاسیس کردند.

پس از فارغ التحصیلی از کالج، پاول دورف و برادرش شرکت VKontakte (همچنین به عنوان VK شناخته می‌شود) را تاسیس کرد. این پلتفرم، یک وب سایت رسانه اجتماعی روسی به حساب می‌آید. محبوبیت این وب سایت افزایش یافت و گزارش شده که ارزش این وب سایت در زمانی که پاول دورف مدیرعامل شرکت بود، نزدیک به سه میلیارد دلار بوده است. در سال ۲۰۱۳، دورف تحت فشار قرار گرفت تا داده‌های کاربران را از VK به دولت روسیه منتشر کند و او با استناد به حق کاربران برای حفظ حریم خصوصی داده‌ها، از اجرای آن خودداری کرد. دورف در نهایت شروع به فروش سهام خود در این شرکت کرد و در سال ۲۰۱۴، آخرین ۱۲ درصد از سهام شرکت را به ایوان تاورین (Ivan Tavrin) مدیر عامل مگافون (Megafon)، یکی از بزرگترین ارائه‌دهندگان مخابراتی در روسیه فروخت.

در آوریل ۲۰۱۴، دورف پس از اختلافات با نهادهای مرتبط با دولت که کنترل شرکت را به دست آورده بودند، از VK خارج شد. او همچنین پس از سال‌ها هدف قرار گرفتن توسط دولت روسیه را به دلیل امتناع از انتشار اطلاعات کاربران ترک کرد و بعدا تابعیت چندین کشور دیگر از جمله فرانسه، سنت کیتس و نویس و امارات متحده عربی را به دست آورد.

پاول دورف و ترک روسیه

در بیوگرافی پاول دورف باید به این نکته مهم اشاره کنیم که یکی از اهداف اولیه او، حفاظت از حریم خصوصی کاربران شبکه‌های اجتماعی بود. با توجه به این باور، دولت روسیه با او مشکل داشت. از سوی دیگر، پاول دورف یکی از سرسخت‌ترین منتقدان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به‌شمار می‌رفت. اگرچه وضعیت دورف با تبعید تفاوت دارد، اما او از روسیه خارج شده و طبق گفته‌ی خودش، هیچوقت به آن‌جا برنمی‌گردد. زمانی که دورف ۳۱ ساله بود، شایعاتی در مورد حضور او در افتتاحیه مجمع اقتصاد اینترنتی مسکو منتشر شد، اما او هرگز در آن مراسم شرکت نکرد؛ واقعیت این بود که دورف دیگر نمی‌خواست تصویرش با روسیه یکجا دیده شود.

دولت روسیه می‌دانست که شبکه‌های اجتماعی نقش تعیین‌کننده‌ای در اعتراضات معترضان اوکراینی دارند. بنابراین از دورف خواستند با آن‌ها همکاری کند و اطلاعاتی در مورد رهبران جنبش اوکراین (که از Vkontakte برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کردند) جمع‌آوری کرده و به آن‌ها تحویل دهد. با این حال دورف سرسختانه با این موضوع مخالف بود و مخالفتش به ضرر او و Vkontakte تمام شد. در نهایت، وجود این مشکلات پاول دورف را مجبور به ترک کشور کرد. پس از خروج اجباری، با ۲۶۰ میلیون دلاری که همراه داشت، تصمیم گرفت شبکه اجتماعی را در خارج از کشور راه‌اندازی کند. او از این پول به خوبی استفاده و یک اپلیکیشن پیام رسان با تاکید بر رمزگذاری و امنیت طراحی کرد. این برنامه، پیام‌رسان محبوب تلگرام نام گرفت.

تلگرام چگونه ساخته شد؟

تصویر گوشی موبایل و اپلیکیشن تلگرام و پاول دورف در پس زمینه
دفتر مرکزی تلگرام ابتدا در برلین بود و بعدا به دبی منتقل شد.

بدون اطلاع مقامات و سرمایه‌گذاران Vkontakte، پاول دورف موفق شد تلگرام را مخفیانه در بوفالو واقع در نیویورک راه‌اندازی کند. او کارکنان وفادار و کلیدی خود را به آمریکا آورد تا در این شرکت با او همکاری کنند. بعد از توسعه شبکه تلگرام، پاول دورف به نماد آزادی بیان در روسیه تبدیل شد. تلگرام در سال ۲۰۱۳ توسعه یافت و به سرعت محبوبیت پیدا کرد. پاول دورف پس از ترک روسیه، با اهدای ۲۵۰ هزار دلار به بنیاد صنعت شکر، تابعیت سنت کیتس و نویس را دریافت کرد و ۳۰۰ میلیون دلار پول نقد در بانک‌های سوئیس قرار داد. این شرایط به او اجازه داد تا روی توسعه تلگرام تمرکز کند. دفتر مرکزی تلگرام ابتدا در برلین بود و بعدا به دبی منتقل شد.

ورود پاول دورف به دنیای بلاک چین

شبکه باز تلگرام (TON Network) یک پروژه بلاک چین است که توسط پاول دورف و برادرش برای ایجاد پلتفرمی ایجاد شده که فضای غیرمتمرکز را با استفاده از پایگاه کاربران گسترده تلگرام تلفیق می‌کند. این پلتفرم سرعت و مقیاس‌پذیری را برای پذیرش انبوه ارزهای رمزپایه وعده داده است. قرار بود از طریق TON، کاربران تلگرام قادر به خرید، انتقال و ذخیره ارزش در کیف‌پول‌های قابل تایید ID باشند که توسط کوین GRAM تسهیل می‌شود. با این حال، SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار) در اکتبر ۲۰۱۹ مداخله کرد و از تلگرام خواست تا توزیع توکن‌های گرام را به طور موقت محدود کند.

پس از کشمکش طولانی دادگاهی، پاول دورف پایان مشارکت فعال تلگرام با بلاک چین TON را در ماه می ۲۰۲۰ اعلام کرد. دورف به تلاش‌های شخص ثالث برای راه اندازی نسخه‌های مستقل بلاک چین TON اشاره کرد اما گفت که هیچ کارمندی از تلگرام در این پروژه‌ها مشارکت ندارد.

در سال ۲۰۲۲، توسعه‌دهندگان پروژه TON را به صورت منبع‎‌‌‌باز احیا کرده و TON را به عنوان The Open Network نام‌گذاری کردند. از طرفی دیگر، در مصاحبه اخیر پاول دورف مالکیت توکن‌های Toncoin را افشا و تعهد بلندمدت خود را به ارزهای دیجیتال و فناوری‌های بلاک چین اعلام کرد.

زندگی شخصی پاول دورف

پاول دورف با لبخند و دستان باز
پاول دورف ازدواج نکرده است.

افراد زیادی درمورد پاول دورف و همسرش کنجکاو هستند و می‌خواهند شریک زندگی او را بشناسند. با بررسی بیوگرافی پاول دورف باید بگوییم که او ازدواج نکرده، اما دو فرزند دارد و درحال حاضر در دبی زندگی می‌کند. او همچنین در آوریل ۲۰۲۱ تابعیت امارات متحده عربی را دریافت کرد. دورف به خاطر دیدگاه‌های آزادی‌خواهانه و ترویج آزادی شهرت دارد. او همچنین در بیست و هفتمین سالگرد تولد خود در سال ۲۰۱۱ یک میلیون دلار به بنیاد ویکی مدیا اهدا کرد و مانیفست‌های آزادی‌خواهانه‌ای را منتشر کرد که در آن ایده‌های خود را در مورد بهبود روسیه در سال ۲۰۱۲ شرح می‌داد.

دورف این روزها با چهار کارمندش به هر نقطه از دنیا سفر کرده و از اپلیکیشن Airbnb برای اقامت استفاده می‌کند. او همچنین هر چند ماه یک بار مکان خود را تغییر می‌دهد و تلگرام را در چندین کشور ثبت کرده است تا این شرکت به طور انحصاری درگیر سیاست‌های یک کشور خاص نشود. بد نیست بدانید دورف به ندرت از تلفن خود برای صحبت استفاده می‌کند و با وجود داشتن سه شماره تلفن مختلف، گهگاه آن‌ها را تغییر می‌دهد. از طرفی دیگر، برای تمام مکاتبات خود از ایمیل رمزگذاری شده و ابزارهای پیام رسانی خود استفاده می‌کند. پاول دورف ادوارد اسنودن (Edward Snowden) را قهرمان خود می‌داند و اپل را به دلیل امتناع از رمزگشایی آیفون برای FBI تحسین می‌کند.

در بررسی ثروت و بیوگرافی پاول دورف مشخص شده در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷ او حدود ۲۰۰۰ بیت کوین خریده است. آن زمان یک بیت کوین ۷۵۰ دلار قیمت داشت و با این حساب دورف ۱.۵ میلیون دلار هزینه کرده است. در نتیجه این محاسبات، امروز ثروت دیجیتال او ۳۵ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. جالب است بدانید پاول دورف بیت کوین را طلای دیجیتال می‌نامد.

جمع‌بندی

در مطلبی که خواندید به بیوگرافی پاول دورف و این که پاول دورف کیست پرداختیم. این کارآفرین و مهندس کامپیوتر قطعا یکی از مهم‌ترین چهره‌های دنیای حاضر به حساب می‌آید که لقب زاکربرگ روسی را به‎‌دست آورده است. درمورد دین پاول دورف هم عده‌ی زیادی کنجکاو هستند، اما او تا کنون در این مورد صحبتی نکرده است. البته، افرادی هستند که می‌گویند پاول دورف به بوداییسم علاقه‌ دارد. برای خواندن مطالب بیشتر و باخبر شدن از آخرین قیمت ارزهای دیجیتال با رمزینکس همراه باشید.

سوالات متداول

دارایی خالص پاول دورف در حال حاضر چقدر است؟

دارایی خالص پاول دورف در حال حاضر ۱۵.۵۵ میلیارد دلار است.

پاول دورف چند سال دارد؟

پاول دورف ۳۹ ساله است.

پاول دورف چند فرزند دارد؟

پاول دورف ۲ فرزند دارد.

منابع: golden | iq.wiki | medium

5/5 - (1 امتیاز)
درباره مهسا سپاهی
فعال حوزه NFT و نقاشی دیجیتال - نویسنده حوزه ارز دیجیتال و دنیای گیم - طراح رابط کاربری و تجربه کاربری - لیسانس اقتصاد بازرگانی از دانشگاه آزاد تهران
درباره مهسا سپاهی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

جدیدترین اخبار و آموزش‌های همستر