مقایسه Storj و Filecoin دو ذخیره‌ساز ابری غیرمتمرکز - مجله رمزینکس

مقایسه Storj و Filecoin دو ذخیره‌ساز ابری غیرمتمرکز

مقایسه استورج با فایل کوین
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۱۱ فروردین ۱۴۰۳

امروزه راه‌حل‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر بلاک چین روزبه‌روز در حال پیشرفت و بهتر شدن هستند.  Storj و Filecoin دو فضای ذخیره‌سازی ابری محبوب، ایمن، مقرون به صرفه و غیرمتمرکز در بستر بلاک چین هستند. هر دو این نرم‌افزارها ویژگی‌های مفیدی داشته و طرفداران خودشان را دارند، در این مقاله می‌خواهیم این دو را با هم مقایسه کنیم تا متوجه شویم چه تفاوت‌های کلیدی بین این دو پلتفرم وجود دارد و کدامیک را باید انتخاب کنیم؟

استورج (Storj) چیست؟

Storj یک ارائه دهنده فضای ذخیره‌سازی ابری غیرمتمرکز است که به عنوان جایگزینی برای خدمات ذخیره سازی ابری متمرکز و سنتی طراحی شده است. روش کار با آن ساده است، وقتی شما فایل‌هایتان را در شبکه Storj آپلود می‌کنید، در چندین سرور در سراسر جهان ذخیره می‌شوند. ذخیره‌سازی اطلاعات در چند سرور به جای یک سرور امنیت اطلاعات را بالاتر می‌برد. چرا که با از کار افتادن یک سرور اطلاعات شما از بین نمی‌رود. خرید استورج Storj و پرداخت با آن برای فضای ذخیره‌سازی، فرایند ساده‌ای دارد و شما را به‌سرعت به سرویس غیر متمرکز ذخیره‌سازی متصل می‌کند.

Filecoin چیست؟

Filecoin اولین توکنی است که بر روی پروتکل InterPlanetary File System (IPFS) ساخته شده است و یک شبکه غیر متمرکز برای ذخیره‌سازی فایل است یعنی مانند Storj اطلاعات را روی یک سرور ذخیره نمی‌کند بلکه روی چند سرور آن‌ها را نگه میدارد.

IPFS مانند یک کتابخانه بزرگ و جامعه محور است که در آن هرکسی می‌تواند در آن فضا مشارکت کند و برای فایل‌های خود فضایی قرض بگیرد. هرچه افراد بیشتری به آن بپیوندند، فضا بزرگ‌تر می‌شود، مانند کتابخانه‌ای که اگر کتاب‌هایش بیشتر شوند، راه‌های سریع‌تر برای یافتن آن‌ها پیدا می‌کند.

فایل کوین شامل یک بلاک چین و ارز دیجیتال بومی (FIL) است. ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی واحدهای FIL را برای ذخیره فایل ها ارائه می‌دهند. بلاک‌چین فایل‌کوین، تراکنش‌های ارسال و دریافت FIL را به همراه مدارک ارائه‌دهندگان ذخیره‌سازی، مبنی بر اینکه فایل‌های خود را به درستی ذخیره می‌کنند، ثبت می‌کند.

Filecoin در مقابل Storj

Storj و Filecoin هر دو شبکه‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز هستند که به کاربران اجازه می‌دهند داده‌ها را به صورت غیرمتمرکز ذخیره کرده و به آن‌ها دسترسی داشته باشند. در ادامه تفاوت‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

فناوری و رویکرد

Filecoin از سیستم InterPlanetary File System  (IPFS)که یک پروتکل همتا به همتا برای ذخیره و به اشتراک‌گذاری داده‌ها است، استفاده می‌کند. هدف Filecoin ذخیره‌سازی داده‌ها به صورت غیرمتمرکز است. این شبکه به ماینرهایی متکی است که ظرفیت ذخیره‌سازی را برای کسب توکن‌های Filecoin (FIL) فراهم می‌کنند.

Storj برای اشتراک گذاری از جدول hash مبتنی بر بلاک چین برای ذخیره داده‌ها در یک شبکه همتا به همتا استفاده می‌کند و بر راه‌حل‌های ذخیره سازی امن و خصوصی تمرکز دارد. کاربران برای ذخیره داده‌های خود باید توکن‌های Storj (STORJ) را بخرند.

موارد استفاده

Filecoin برای نیازهای مختلف ذخیره سازی داده، از جمله داده‌های بزرگ مانند مجموعه داده‌های علمی، بایگانی‌های تاریخی و ویدئو طراحی شده است. این پلتفرم همچنین برای برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) که نیاز به ذخیره سازی داده دارند نیز استفاده می‌شود.

Storj در درجه اول بر روی ذخیره‌سازی فایل‌های خصوصی و ایمن تمرکز دارد و برای کاربران حقیقی و حقوقی که به دنبال راه‌حل‌های ذخیره‌سازی ابری ایمن هستند، مناسب است. استورج همچنین برای dApps نیز استفاده می‌شود، به ویژه آن‌ دسته از dAppsها که حریم خصوصی داده‌ها را در اولویت قرار می‌دهند.

تبادل توکن 

در Filecoin، توکن FIL برای خدمات ذخیره سازی و بازیابی پرداخت می‌شود. ماینرها به ازای فراهم کردن فضای ذخیره سازی و بازیابی داده‌ها، توکن FIL دریافت می‌کنند.

در Storj توکن STORJ برای تراکنش‌های درون شبکه Storj، از جمله پرداخت برای ذخیره‌سازی و استفاده از پهنای باند استفاده می‌شود.

امنیت و حریم خصوصی

یکپارچگی داده‌ها در Filecoin ارائه می‌شود، اما حفظ حریم خصوصی ممکن است کاملا رعایت نشود. زیرا داده‌ها به طور پیش فرض رمزگذاری نمی‌شوند و کاربران باید خودشان رمزگذاری را مدیریت کنند.

در Storj تمرکز زیادی بر حریم خصوصی و امنیت وجود دارد. داده‌ها قبل از خروج از دستگاه کاربر رمزگذاری می‌شوند و اطمینان حاصل می‌شود که فقط کاربر می تواند به داده‌های خود دسترسی داشته باشد.

موقعیت بازار و پذیرش

Filecoin به دلیل هدف بلندپروازانه خود برای ایجاد نسخه غیرمتمرکز وب و ارتباط آن با IPFS توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

Storj نیز در حالی که در مقایسه با Filecoin حضور کمتری در بازار دارد، به دلیل رابط کاربری آسان و ویژگی‌های عملی مانند حفظ حریم خصوصی کاربران مورد تحسین قرار گرفته است.

جامعه و اکوسیستم

Filecoin به دلیل دامنه گسترده‌تر آن و محبوبیت IPFS یک جامعه طرفداران بزرگتر و فعال‌تر دارد. 

Storj نیز اگرچه کوچکتر است، اما جامعه طرفداران آن به دلیل تمرکز بر موارد استفاده عملی و راه‌حل‌های کاربر پسند، تعداد قابل توجهس هستند.

بیشتر بخوانید: مقایسه Storj با ذخیره‌سازی ابری سنتی

جمع‌بندی

به طور خلاصه، Filecoin و Storj نقاط قوت و ضعف متفاوتی دارند و نیازهای متفاوتی را در بازار ذخیره‌سازی غیرمتمرکز برآورده می‌کنند. Filecoin بر طیف گسترده‌ای از راه‌حل‌های ذخیره‌سازی تمرکز دارد و ارتباط نزدیکی با اکوسیستم گسترده‌تر IPFS دارد، در حالی که Storj راه‌حل‌های ذخیره‌سازی امن و خصوصی را با تأکید بر کاربرپسند بودن در اولویت قرار می‌دهد. انتخاب بین آن‌ها به الزامات خاص ذخیره سازی، حریم خصوصی و نوع برنامه مورد نظر بستگی دارد.

اگر به دنبال ذخیره‌سازی غیرمتمرکز هستید، Storj و Filecoin می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای شما باشند. حتی ممکن است بخواهید از آن‌ها با هم و بطور همزمان استفاده کنید! هر دوی آن‌ها ویژگی‌های مشابهی را ارائه می‌دهند اما در مورد فناوری آن‌ها رویکردهای متفاوتی دارند. نکته کلیدی این است که آنچه را که نیازهای شما را پاسخ می‌دهد و در محدوده بودجه شما مناسب است، انتخاب کنید.

مهسا رحمانی
درباره مهسا رحمانی
من مهسا هستم، فارق‌التحصیل ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس و علاقه‌مند به نویسندگی. حدود ۴ ساله که در حال کشف دنیای محتوا هستم و حالا در حوزه کریپتو و رمزارزها تولید محتوا می‌کنم. هدف من اینه اطلاعات به‌روز رمزارزها رو به شکلی منتقل کنم که همه به راحتی بتونن باهاش ارتباط برقرار کنند و لذت ببرن.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید