سه نکته خواندنی درباره USDT (ارز دیحیتال تتر، Tether)

سه نکته درباره شرایط خدمات USDT یا همان ارز دیجیتال تتر (Tether) که باید بدانید

طراحی سبز لوگوی USDT
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

تتر شرکتی است که خدمات USDT را ایجاد و مدیریت می‌کند. USDT نوعی ارز رمزنگاری شده است که به عنوان استیبل کوین شناخته می‌شود. این ارز دیجیتال طوری طراحی شده است که ارزشی برابر با دلار آمریکا داشته باشد، بنابراین یک USDT همیشه برابر با یک دلار آمریکا است و معمولاً در انواع مختلف تراکنش‌های ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

چه کسی USDT را کنترل می‌کند؟ اگر شما مالک ارز دیجیتال تتر (Tether) هستید چه حقوقی دارید؟ تتر قوانین خاص خود را دارد که به عنوان شرایط خدمات شناخته می‌شود، اما همیشه مشخص نیست که چگونه این قوانین برای همه اعمال می‌شود، به خصوص برای کسانی که از ارز دیجیتال تتر (Tether) استفاده می‌کنند اما ارتباط مستقیمی با شرکت تتر ندارند.

برای اکثر افرادی که از ارز دیجیتال تتر (Tether) استفاده می‌کنند، ویژگی‌های این شرایط و نحوه اعمال آن‌ها ممکن است تفاوت زیادی در استفاده روزمره ایجاد نکند.

سکه تتر روی دلار کاغذی
USDT از نظر ارزش برابر با دلار آمریکا است و به طور گسترده در تراکنش‌های رمزنگاری استفاده می‌شود.

۱. طرف مقابل شما در USDT کیست؟

با فرض اینکه شما اقدام به خرید ارز دیجیتال USDT کرده‌اید، با کدام طرف مقابل Tether معامله می‌کنید؟ راه آسان برای فکر کردن به این موضوع این است که آیا شما آمریکایی هستید یا غیر آمریکایی، و اینکه آیا با استفاده از موسسات مالی ایالات متحده معامله می کنید یا خیر.

هر چیزی که در ایالات متحده یا از طریق موسسات مالی ایالات متحده باشد، به این معنی است که طرف مقابل شما Tether Limited است و هر کس دیگر (بقیه جهان به غیر از آمریکا) با Tether International Limited (یک نهاد ثبت شده در جزایر ویرجین بریتانیا) معامله می‌کند. حالا نکته جذاب اینجاست؛ ایران جزو هیچکدام از این دو دسته نیست و به همین دلیل باید هنگام خرید و فروش تتر مراقب باشید.

چه کسی USDT را توزیع می کند؟

قوانین تتر (شرایط خدمات یا Terms of Service) مشخص نمی‌کند که USDT توسط Tether Limited صادر شده است یا Tether International Limited. این عدم اطمینان می‌تواند در مورد محل رسیدگی به مسائل حقوقی یا طرح دعوی ابهامی ایجاد کند. 

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟ رمز ارز چیست؟ به زبان ساده + ویدئو و اینفوگرافی

۲- عوارض قانونی برای کاربران ایالات متحده

اگر در ایالات متحده هستید و از USDT استفاده می‌کنید، ممکن است براساس شرایط خدمات، استدلال‌های قانونی وجود داشته باشد مبنی بر اینکه شما شرایط Tether را نقض کرده‌اید. به این دلیل که ممکن است ارتباط مستقیمی با Tether نداشته باشید، مثلا ارز دیجیتال تتر (Tether) را در بازارهای ثانویه خریداری کرده باشید.

وکلای Tether ممکن است ادعا کنند که دادگاه‌های ایالات متحده مکان مناسبی برای این مسائل حقوقی نیستند، به خصوص اگر ارز دیجیتال تتر مورد استفاده شما توسط یک نهاد Tether در خارج از ایالات متحده صادر شده باشد.

چه کسی شرایط را مدیریت می‌کند؟

شرایط خدمات توسط Tether Operations Limited، مستقر در جزایر ویرجین بریتانیا صادر شده است. مشخص نیست که این شرایط چگونه سایر نهادهای Tether را ملزم می‌کند یا واقعاً چه کسی خدمات Tether را ارائه می‌دهد.

آیا تتر توسط بیت کوین پشتیبانی می‌شود؟

تتر می‌گوید توکن‌هایش (USDT) مانند ارزهای سنتی و معادل‌های نقدی و احتمالاً دارایی‌های دیگر است، توسط ذخایرش پشتیبانی می‌شوند. در حالی که تتر بیت کوین را برای صدور USDT نمی‌پذیرد، ممکن است بیت کوین بخشی از دارایی‌های پشتوانه ارز دیجیتال تتر (Tether) باشد. یعنی اصطلاح “ذخایر” در تعریف تتر می‌تواند همان بیت کوین باشد.

طراحی لوگوی USDT
تتر بین دلار و ارز دیجیتال سنتی تفاوت می‌گذارد. این تمایز باعث می‌شود دارایی‌هایی مانند بیت‌کوین نیز در ذخایر آن گنجانده شوند.

به طور خلاصه، تعاریف و دسته بندی‌های تتر برای ذخایر مالی آن کاملاً گسترده و انعطاف‌پذیر است. این انعطاف‌پذیری ممکن است به بیت کوین اجازه دهد تا به عنوان بخشی از ذخایر پشتوانه ارز دیجیتال تتر قرار بگیرد.

۳- آیا USDT می‌تواند منجمد شود؟

USDT امکان منجمد شدن دارد. اگرچه ارز دیجیتال تتر (Tether) روی بلاک‌چین‌ها کار می‌کند و غیرمتمرکز به نظر می‌رسد، شرکت پشت آن یعنی همان Tether این توانایی را دارد که دارندگان تتر را ردیابی کرده و آدرس‌های کیف پول خاصی را برای استفاده از USDT ممنوع کند.

متاسفانه امکان این اتفاق برای ایرانی‌ها که با ممنوعیت روبه‌رو هستند، زیاد است. ممکن است شرکت  Tether به یکی از تراکنش‌های شما مشکوک شده و آن را بررسی کند و وقتی متوجه شود شما از ایران هستید، هر میزان تتر که دارید را حتی اگر در کیف پولتان باشد، فریز کند.

چگونه تتر USDT را منجمد می‌کند؟

USDT عمدتاً در بلاک چین اتریوم و TRON وجود دارد. تتر برای مدیریت ارز دیجیتال تتر (Tether) از ویژگی خاصی در فناوری بلاک چین به نام قرارداد هوشمند استفاده کرده که آن را کنترل می‌کند. از آنجایی که تتر این قراردادهای هوشمند را رعایت می‌کند، می‌تواند ارز دیجیتال تتر (Tether) را در هر کیف پولی که به آن مشکوک شده و انتخاب کرده، مسدود کند.

برخلاف برخی از پروژه‌های بلاک چین که توسط گروه‌های غیرمتمرکز (به نام DAO) مدیریت می‌شوند، کنترل تتر بر USDT متمرکزتر است. این بدان معناست که تتر کنترل مستقیم بیشتری دارد و می‌تواند تصمیم بگیرد که تراکنش‌های ارز دیجیتال تتر (Tether) کاربران را مسدود کند.

اگر کیف پول شما فریز شده است و فکر می کنید کار اشتباهی انجام نداده‌اید، مخصوصا که در ایران هستید، گزینه‌ای برای رفع این مشکل نخواهید داشت و برخلاف سیستم‌های بانکی یا حقوقی سنتی، راه ساده‌ای برای مراجعه یا شکایت به یک مرجع مانند بانک یا نهاد دولتی نیز وجود ندارد.

به طور خلاصه، در حالی که USDT بر روی فناوری بلاک چین کار می‌کند، تتر کنترل متمرکزی بر آن دارد و می‌تواند USDT را در کیف پول‌های کاربران مسدود کند. اگر این اتفاق بیفتد، کاربران گزینه‌های محدودی برای به چالش کشیدن چنین اقداماتی دارند.

بیشتر بخوانید: خالق ارز دیجیتال اتریوم کیست؟ همه‌چیز در مورد ویتالیک بوترین

جمع‌بندی

در این مقاله از رمزینکس سعی کردیم توضیح دهیم با خرید ارز دیجیتال تتر با کدام طرف مقابل Tether معامله کرده‌ایم؟ شرایط خدمات توسط چه نهادی مدیریت می‌شود و با چگونگی فریز کردن تتر آشنا شدید.

سوالات رایج

چگونه می‌توان از خدمات USDT برای انتقال وجه استفاده کرد؟

برای استفاده از خدمات USDT، کاربران می‌توانند این ارز را در کیف پول‌های دیجیتال نظیر MetaMask، Trust Wallet یا اپلیکیشن‌های مخصوص تتر مانند Tether Wallet نگهداری کنند و سپس از آن برای انتقال وجه به دیگر کاربران یا برای معاملات خرید و فروش استفاده کنند.

USDT چیست و چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

USDT یک ارز دیجیتال پایدار است که به دلار آمریکا مرتبط است. این ارز امکان انتقال وجه سریع و راحت با کمترین هزینه، حفظ حریم خصوصی، دسترسی به بازارهای جهانی ارز دیجیتال و استفاده در معاملات مختلف را فراهم می‌کند

منبع: medium

به این مقاله امتیاز دهید
مهسا رحمانی
درباره مهسا رحمانی
من مهسا هستم، فارق‌التحصیل ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس و علاقه‌مند به نویسندگی. حدود ۴ ساله که در حال کشف دنیای محتوا هستم و حالا در حوزه کریپتو و رمزارزها تولید محتوا می‌کنم. هدف من اینه اطلاعات به‌روز رمزارزها رو به شکلی منتقل کنم که همه به راحتی بتونن باهاش ارتباط برقرار کنند و لذت ببرن.
درباره مهسا رحمانی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

جدیدترین اخبار و آموزش‌های همستر