دستگیری پاول دورف و تأثیر آن بر بلاکچین TON و آینده شبکه
۳۰ شهریور ۱۴۰۳ اخبار
  1. بیت‌ کوین در سطح ۶۲,۰۰۰ دلار؛ چرا این قیمت برای سودآوری ماینرها در سه‌ماهه سوم حیاتی است؟
  2. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت جمعه ۳۰ شهریور + آموزش ویدئویی

TON با دستگیری پاول دورف با عدم قطعیت مواجه است

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
پاول دروف و سقوط تون

سرمایه‌گذاران شبکه باز (TON) مطمئن نیستند که بلاکچین مرتبط با اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام بتواند پس از دستگیری مدیر عامل (CEO) خود، پاول دوروف، به مسیر رشد خود ادامه دهد؛ زیرا مشخص نیست که او چقدر بر این شبکه تأثیر دارد.

از زمان دستگیری دورف، قیمت تون‌کوین (Toncoin) ۲۰ درصد کاهش یافته و در زمان انتشار این خبر با قیمت ۵.۵۵ دلار معامله می‌شود. بلاکچین نیز از آن زمان با چندین قطعی مواجه شده است. ارزش کل قفل شده (TVL) این شبکه نیز ۳۰ درصد کاهش یافته و به ۳۵۸ میلیون دلار رسیده است که نسبت به ۲۴ آگوست، روز دستگیری او، که ۵۰۸ میلیون دلار بود و ۵۴ درصد کمتر از بالاترین میزان خود در ۲۰ ژوئن به مبلغ ۷۷۶ میلیون دلار است.

حجم معاملات صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) در TON نیز کاهش یافته است. این حجم معاملات ۶۶ درصد کاهش یافته و از ۱۱.۱ میلیون دلار در روز دستگیری دورف به ۳.۸ میلیون دلار رسیده است، که این امر بر صرافی‌های غیرمتمرکزی مانند DeDust و Ston.Fi تأثیر گذاشته است.

قیمت و فعالیت تون پس از دستگیری دورف در حال کاهش است زیرا سرمایه‌گذاران نگران ارتباط نزدیک تلگرام با TON و تأثیر احتمالی دستگیری او بر پایداری شبکه، یکپارچگی‌های فنی و وضعیت نظارتی آن هستند. واکنش بازار نشان می‌دهد که یک فرد می‌تواند تأثیر زیادی بر شبکه‌ای که قرار است غیرمتمرکز باشد، داشته باشد.

دیوید کینیتسکی، مدیر اجرایی شرکت Dominant Strategies، یک توسعه‌دهنده ابزار و برنامه در شبکه Quai، گفت:

این رویداد سؤالاتی را درباره میزان وابستگی شبکه به رهبر اصلی خود، دورف، و همچنین ارتباط و یکپارچگی نزدیک آن با تلگرام ایجاد می‌کند.

ارتباط بین دورف و TON

تلگرام فقط یک پلتفرم پیام‌رسانی نیست، بلکه به میزبان ویژگی‌های بومی ارز دیجیتال مانند بازی‌های بلاکچینی و پرداخت‌ها تبدیل شده است و همچنین زیرساختی را از طریق تون برای استقرار برنامه‌های کوچک تلگرام یک پلتفرم باز برای کسب و کارها برای ساخت و استقرار برنامه‌های سازگار با ارز دیجیتال فراهم می‌کند.

بلاکچین TON در دسامبر ۲۰۱۷ توسط پاول و نیکولای دورف، بنیانگذاران تلگرام، طراحی شد که هدف آن ایجاد یک بلاکچین یکپارچه با اپلیکیشن پیام‌رسان محبوب و رمزگذاری شده بود.

دورف هیچ نقشی رسمی در بنیاد TON ندارد که به طور مستقل فعالیت می‌کند و تحت هدایت استیو یون، رئیس شورای بنیاد، اداره می‌شود.

با این حال، تلگرام سهمی در تون دارد. در فوریه، دورف اعلام کرد که سهم تلگرام از TON به حدود ۱۰ درصد از کل عرضه محدود می‌شود تا به تمرکززدایی کمک کند، به این معنا که حدود ۵۱۰ میلیون توکن تون کوین از کل عرضه ۵.۱ میلیاردی آن را در اختیار خواهد داشت.

هنوز مشخص نیست که دقیقا چند توکن توسط دورف یا تلگرام در TON نگهداری می‌شود. شرکت تحقیقاتی ارز دیجیتال White Rabbit در سال ۲۰۲۳ متوجه شد که ۸۵.۸ درصد از عرضه اولیه توکن‌ها توسط چند گروه مرتبط با بنیاد TON استخراج شده است.

TON که توسط ۹۰۰ میلیون کاربر فعال تلگرام تامین می‌شود، به سریع‌ترین زنجیره لایه ۱ بزرگ در سال ۲۰۲۴ تبدیل شده است. ارزش کل قفل شده (TVL) آن امسال ۲۴۰۰ درصد افزایش یافته و از ۱۴ میلیون دلار به ۳۵۶ میلیون دلار رسیده است، که از تمام لایه‌های ۱ رقابتی پیشی گرفته است. این شبکه روزانه بیش از ۱۳ میلیون تراکنش را از ۱۴ میلیون کیف پول فعال پردازش می‌کند.

منبع: thedefiant

1/5 - (1 امتیاز)
درباره ایلیا حقانی
دانشجو رشته مترجمی زبان انگلیسی بیش از 4 سال سابقه کاری در زمینه تولید محتوای سایت و اینستاگرام ارزهای دیجیتال و فارکس
درباره ایلیا حقانی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر استیکی موبایل تند تند تون ببر