توکن کاربردی چیست؟ + جزئیاتی در مورد انواع Utility Tokens

توکن کاربردی چیست؟

توکن کاربردی چیست؟
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

به غیر از بیت کوین، تعداد زیادی ارز دیجیتال مختلف در بازار وجود دارد که همه آن‌ها معمولاً آلت کوین (Altcoin) نامیده می‌شوند. برخی آلتکوین ها به عنوان پول دیجیتال یا دارایی دیجیتال استفاده می‌شوند. برخی نیز به ظاهر هیچ کاربرد واقعی جز سوداگری ندارند. اما اگر آلتکوینی کاربرد واقعی داشته باشد چه؟ اینجاست که توکن‌های کاربردی (Utility Tokens) وارد عمل می‌شوند.

در این مقاله، یاد خواهیم گرفت که توکن‌ کاربردی چیست و چه مزایا و معایبی دارد. بعلاوه، انواع توکن‌ کاربردی و چند مورد محبوب را به شما معرفی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

منظور از توکن کاربردی چیست؟

تصویر گرافیکی که توکن کاربردی (Utility Token) را معرفی می‌کند.
دارندگان توکن‌های کاربردی می‌توانند از آنها برای خرید کالا یا خدمات استفاده کنند.

توکن کاربردی یک توکن رمزنگاری‌شده است که برای انجام یک عمل خاص در بلاکچین یک پروژه خاص طراحی شده است. توکن‌های دیجیتال مختلف بسته به اکوسیستم خاصی که در آن کار می‌کنند، دارای طیف گسترده‌ای از کاربردها هستند.

یکی از تفاوت‌های عمده بین توکن‌های کاربردی و سایر اشکال ارزهای دیجیتال این است که معمولاً قابل استخراج نیستند. بیشتر توکن‌های کاربردی از قبل استخراج شده‌اند، به این معنی که همه آنها به یکباره تولید شده و سپس به روشی که سازندگان پروژه تصمیم می‌گیرند توزیع می‌شوند.

توکن‌های کاربردی می‌توانند به ایجاد یک اقتصاد داخلی در بلاک چین پروژه کمک کنند. آنها معمولاً به عنوان راهی برای جذب سرمایه برای راه‌اندازی یک پروژه جدید فروخته می‌شوند. تیم پشت این پروژه می‌تواند توکن‌های کاربردی را برای تامین مالی توسعه ارز دیجیتال خود صادر کند. سپس دارندگان توکن‌های کاربردی می‌توانند بعداً از آنها برای خرید کالا یا خدمات استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: تفاوت توکن و کوین چیست؟

شما می‌توانید توکن‌های کاربردی را در مقایسه با ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین که به‌عنوان پول دیجیتال عمل می‌کنند، بیشتر شبیه به نرم‌افزارها تصور کنید.

یک مثال بلاک چین اتریوم است. اتر (ETH) ارز دیجیتال بومی این بلاک چین است. توکن‌های ERC-20 نیز توکن‌های کاربردی بلاک چین اتریوم به شمار می‌روند. این نوع توکن ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای پرداخت برای عملکردها، کالاها و خدمات مختلف استفاده شوند.

همچنین شایان ذکر است که NFT ها نوعی توکن کاربردی هستند. چیزی که آنها را متمایز می‌کند این است که غیر قابل تعویض هستند. هر NFT یک توکن منحصر به فرد است که نمی‌تواند آن را با توکن دیگری تعویض کرد. در مقابل، بیشتر توکن‌های کاربردی قابل تعویض هستند.

نمونه‌هایی از توکن‌های کاربردی

طرح گرافیکی توکن‌های کاربردی ADA ،UNI ،BNB ،VET وBAT
توکن‌های کاربردی می‌توانند به عنوان راهی برای پرداخت سود سپرده‌گذاری (استیکینگ) یا پاداش دادن به کاربران به روش‌های دیگر استفاده شوند.

تعداد تقریباً نامحدودی از توکن‌های کاربردی مختلف وجود دارد که روزانه به شمار آن‌ها اضافه می‌شود. اجازه دهید به اختصار چند مورد عمده را بررسی کنیم.

۱. BAT

بت (BAT) در اکوسیستم بریو (Brave) استفاده می‌شود. می‌توانید از توکن‌های BAT برای کمک به تولیدکنندگان محتوا در مرورگر Brave و سایر برنامه‌هایی که با کیف پول‌های BAT کار می‌کنند، استفاده کنید. توییتر یکی از نمونه‌های اصلی برنامه‌های شخص ثالث است که با BAT ادغام شده است.

Brave همچنین با به اشتراک گذاشتن برخی از درآمدهای حاصل از تبلیغات به کاربران مرورگر خود پاداش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: با برترین توکن‌های صرافی آشنا شوید.

۲. LINK

چین لینک (Chainlink) چیزی است که به عنوان “اوراکل” یا ارائه دهنده داده شناخته می‌شود که برای تزریق داده‌های دنیای واقعی به بلاک جین استفاده می‌شود.

اگرچه بلاک چین ها در حفظ یک دفتر کل دیجیتال غیرمتمرکز عالی هستند، اما در دریافت داده‌ها از دنیای خارج خوب عمل نمی‌کنند. چین لینک به اتصال بلاک چین به عوامل خارجی مانند کارت‌های اعتباری، مسابقات ورزشی و حتی آب و هوا کمک می‌کند.

LINK یک توکن کاربردی است که در سیستم Chainlink برای ایجاد انگیزه در اپراتورهای گره استفاده می‌شود. این اپراتورهای گره به انتقال امن داده‌ها به داخل و خارج از بلاک چین کمک می‌کنند و با ارز دیجیتال LINK برای خدمات خود پول دریافت می‌کنند.

۳. BNB

بایننس کوین (BNB) بیشتر برای پرداخت کارمزد معاملات در صرافی بایننس استفاده می‌شود. بایننس با ارائه تخفیف، کاربران را به استفاده از BNB به جای استیبل کوین یا سایر ارزهای دیجیتال تشویق می‌کند.

با این حال، مورد استفاده BNB در حال گسترش است و اکنون می‌توانید از آن به عنوان وثیقه برای وام در برخی از پلتفرم‌ها یا حتی برای پرداخت هزینه کالا استفاده کنید.

۴. UNI

تعدادی توکن کاربردی مانند یونی سواپ (UNI) وجود دارد که امور مالی غیرمتمرکز را تسهیل می‌کند.

به جای اینکه برای معامله ارز دیجیتال خود را در یک صرافی واریز کنید، می‌توانید از پلتفرم‌هایی مانند یونی سواپ (Uniswap) برای ترید ارزهای مختلف در مرورگر خود استفاده کنید.

کاربران برای تامین نقدینگی معاملات، ارز دیجیتال خود را در Uniswap استیک کرده و در مقابل، توکن UNI دریافت می‌کنند.

۵. MANA

MANA یک توکن ERC-20 است که در بازار دیسنترالند (Decentraland) استفاده می‌شود. می‌توان از آن برای خرید یا معامله زمین مجازی، آیتم دیجیتال و سایر کالاها یا خدمات استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: توکن هواداری چیست؟ معرفی بهترین توکن‌های طرفداری ورزشی

عملکردهای اولیه توکن‌های کاربردی

توکن‌های کاربردی می‌توانند نقش‌های مختلفی را در اکوسیستم مربوطه خود ایفا کنند:

  • وسیله مبادله: برای خرید خدمات یا کالاها در پلتفرم استفاده می‌شود.
  • حقوق و مزایا: ویژگی‌ها یا مزایای خاص را در دسترس قرار می‌دهد.
  • تخفیف: نرخ‌های پایین‌تر برای خدمات یا کارمزد تراکنش اعا می‌کند.
  • حق حاکمیت: کاربران را در فرآیندهای تصمیم گیری از طریق رأی‌گیری درگیر می‌کند.
  • پرداخت کارمزد شبکه: برای پردازش تراکنش یا سایر خدمات شبکه استفاده می‌شود.

مزایای انواع توکن‌ کاربردی چیست؟

از مزایای توکن‌های کاربردی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی زودهنگام: حامیان اولیه می‌توانند با نرخ ترجیحی به پلتفرم‌ها یا خدمات دسترسی پیدا کنند.
  • پتانسیل پذیرش: هر چه یک شبکه بیشتر مورد استفاده قرار گیرد، توکن آن ممکن است ارزشمندتر شود.

ریسک‌های توکن‌ های کاربردی چیست؟

ریسک‌های مرتبط با انواع توکن‌ کاربردی توکن‌های کاربردی عبارت‌اند از:

  • عدم قطعیت مقرراتی: از آنجایی که چارچوب قانونی در مورد کریپتو همیشه در حال تغییر است، توکن‌های کاربردی با موانع قانونی روبرو هستند.
  • نوسانات بازار: ارزش توکن‌های کاربردی می‌تواند بسیار نوسانی باشد.
تصویر توکن‌های اتر، زیکش، مونرو، دش و لایت کوین
عدم قطعیت مقرراتی و نوسانات بازار جزو ریسک‌های اصلی توکن‌های کاربردی محسوب می‌شوند.

مشکلات و چالش‌های توکن‌های کاربردی چیست؟

توکن‌های کاربردی عملکردهای بسیار خوبی دارند، اما آنها نیز بدون چالش نیستند. در اینجا مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

۱. چالش‌های قانونی

سرکوب دولتی می‌تواند منجر به شناسایی توکن‌های کاربردی مختلف به عنوان اوراق بهادار شود. این می‌تواند سرمایه‌گذاران را بترساند و واقعاً به پروژه‌ها آسیب برساند. برای مثالی واقعی از توکن کاربردی که با مشکلات قانونی مواجه شده است، نگاهی به ریپل (XRP) بیندازید.

۲. احتمال کلاهبرداری

بیشتر توکن‌های کاربردی احتمالاً ترجیح می‌دهند که تنظیم نشده باقی بمانند. با این حال، قانون‌گذاری نشدن با مشکلات خاص خود از جمله پتانسیل کلاهبرداری همراه است.

موارد زیادی وجود داشته است که کلاهبرداران برای کسب درآمد سریع ICO به راه می‌اندازند و سپس ناپدید می‌شوند.

۳. کارمزد معاملات بالا

بسیاری از توکن‌های کاربردی، توکن‌های ERC-20 هستند که روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شوند. کارمزد گس (Gas) اتر می‌تواند بسیار بالا باشد، تا ۵۰ دلار یا بیشتر برای یک تراکنش.

تیم اتریوم در حال کار بر روی راه حلی برای کمک به کاهش قیمت گس است. اما در این بین، ممکن است با ورود افراد بیشتری به فضای ارزهای دیجیتال، قیمت‌ها گران‌تر شوند.

۴. سوداگری

حقیقت غم انگیز این است که در حالی که بسیاری از آلتکوین ها با نیت خوب ایجاد می‌شوند، اغلب در درجه اول برای سوداگری مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. توکن‌های کاربردی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

برای مردم سخت است که بدانند در صورت نوسان شدید قیمت ها به چند توکن برای انجام یک تراکنش نیاز دارند. برخی از توکن‌های کاربردی این مشکل را با طراحی یک استیبل کوین برطرف می‌کنند، به این معنی که قیمت آنها با نسبت ۱:۱ به برخی دارایی‌های دیگر گره خورده است.

۵. عدم تصمیم‌گیری

دارندگان انواع توکن‌ کاربردی ممکن است نتوانند در مورد جهت آینده پروژه رأی دهند. همه تصمیمات ممکن است به دست بنیانگذاران و توسعه دهندگان انجام گیرد.

این را با توکن‌های اوراق بهادار مقایسه کنید، که مانند سهام یک شرکت عمل می‌کنند و به دارنده اجازه می‌دهند حرف بیشتری در مورد آینده پروژه داشته باشند.

۶. موفقیت به کل پروژه گره خورده است

یک توکن کاربردی تنها زمانی مفید است که پروژه بزرگتری وجود داشته باشد که به عنوان بخشی از آن سیستم عمل کند. اگر پروژه‌ای موفق نشود، توکن کاربردی آن تمام ارزش خود را از دست می‌دهد.

همچنین زمانی که یک پروژه بودجه لازم برای توسعه مستمر را نداشته باشد، ممکن است مشکلات نقدینگی به وجود بیاورد.

جمع‌بندی

در این مقاله به این پرسش پاسخ دادیم که توکن کاربردی چیست؟ توکن‌های کاربردی با فراهم کردن دسترسی به خدمات یا محصولات خاص در یک شبکه بلاک چین، نقش مهمی در اکوسیستم ارزهای دیجیتال دارند. این توکن ها عملکردها و مزایای مختلفی مانند تسهیل تراکنش‌ها، اعطای دسترسی به ویژگی‌های پلتفرم و مشوق مشارکت کاربران را ارائه می‌دهند.

 در حالی که توکن‌های کاربردی می‌توانند یک دارایی ارزشمند برای کاربران و پروژه‌ها باشند، اما برای سرمایه‌گذاران ضروری است که قبل از سرمایه‌گذاری، سودمندی و ارزش بالقوه یک توکن را به دقت ارزیابی کنند. با تکامل فضای تنظیم مقررات، توکن‌های کاربردی نیز به احتمال زیاد نقش مهمی را در شکل دادن به آینده برنامه‌های غیرمتمرکز و اقتصادهای دیجیتال ایفا خواهند کرد.

سوالات متداول در مورد توکن کاربردی

توکن کاربردی چیست؟

توکن کاربردی نوعی ارز دیجیتال است که برای دسترسی به یک محصول یا خدمات خاص در یک شبکه بلاک چین یا برنامه غیرمتمرکز طراحی شده است.

یک توکن کاربردی چه تفاوتی با سایر ارزهای دیجیتال دارد؟

برخلاف توکن‌های سرمایه‌گذاری یا اوراق بهادار، توکن‌های کاربردی نشان‌دهنده مالکیت در یک شرکت یا پروژه نیستند و همچنین وعده بازده مالی را نیز نمی‌دهند. در عوض، برای تسهیل تراکنش‌ها یا تعاملات درون یک اکوسیستم خاص استفاده می‌شوند.

چگونه از توکن‌های کاربردی در شبکه‌های بلاک چین و برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود؟

توکن‌های کاربردی می‌توانند برای اهداف مختلفی مانند دسترسی به خدمات، پرداخت کارمزد تراکنش‌ها، رأی دادن به تصمیمات حاکمیتی یا شرکت در اکوسیستم‌های مختلف استفاده شوند. با نگه‌داشتن و استفاده از توکن‌های ابزار، کاربران می‌توانند از قابلیت‌های ارائه‌شده توسط شبکه بهره‌مند شوند.

آیا می‌توان توکن‌های کاربردی را در صرافی‌های ارزهای دیجیتال معامله کرد؟

در حالی که توکن‌های کاربردی اساساً برای استفاده داخلی در یک اکوسیستم خاص طراحی شده‌اند، اما همچنان می‌توان آنها را در صرافی‌های ارز دیجیتال معامله کرد، جایی که کاربران می‌توانند آنها را بخرند، بفروشند و با سایر دارایی‌های دیجیتال معامله کنند.

شهریار قلی پور
درباره شهریار قلی‌پور
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید