مفهوم شاخص فلاکت بیت کوین چیست؟ | نحوه محاسبه و جدول تفسیر
۲۹ شهریور ۱۴۰۳ اخبار
  1. کد مورس امروز همستر جمعه ۳۰ شهریور + آموزش ویدئویی
  2. بیت کوین به دنبال ثبت رکورد جدید با ۶۴ هزار دلار
  3. همکاری پوما با UNKJD Soccer؛ گام مهمی به سوی پذیرش گسترده وب۳
  4. انیگما راکی ربیت امروز جمعه ۳۰ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  5. کد مخفی ویدیو تپ سواپ امروز جمعه ۳۰ شهریور به همراه آموزش وارد کردن
  6. چرا نات‌کوین با وجود سوزاندن ۲۳۳ میلیون توکن همچنان در افت است؟
  7. سولانا سیکر؛ گوشی کریپتوی نسل جدید با امکاناتی جذاب و ایردراپ‌های ویژه
  8. انتقال سرمایه از کتیزن به کیف پول غیر حضانتی شروع شد
  9. کارت های امروز همستر پنجشنبه ۲۹ شهریور + ویدیوی آموزشی
  10. چرا فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش داد؟
  11. افزایش فعالیت نهنگ‌های ریپل و سیگنال صعودی به معامله‌گران
  12. کارت های امروز راکی ربیت پنجشنبه ۲۹ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  13. رمز جیمز (GEMZ) امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور
  14. قیمت امروز همستر کامبت پنج‌شنبه ۲۹ شهریور در بازار پیش از عرضه
  15. قیمت امروز کتیزن پنج‌شنبه ۲۹ شهریور در بازار پیش از عرضه
  16. قیمت امروز راکی ربیت پنج‌شنبه ۲۹ شهریور در بازار پیش از عرضه
  17. کد کمبو میم فای امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور + آموزش وارد کردن
  18. پاسخ پازل امروز ربات میجر پنجشنبه ۲۹ شهریور + آموزش تصویری
  19. سکه مخفی راکی ربیت Easter Eggs امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور + آموزش تصویری
  20. تصویر امروز جیمز پنجشنبه ۲۹ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  21. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت پنجشنبه ۲۹ شهریور + آموزش ویدئویی

شاخص فلاکت بیت کوین یعنی چه؟ آیا این شاخص قیمت بیت کوین را پیش‌بینی می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
سکه بیت کوین با پس زمینه تیره در کنار نمودار شمعی

شاخص فلاکت بیت‌کوین «BMI» یکی از ابزارها و معیارهای مهم و کلیدی برای درک، تحلیل و پیش‌بینی رفتار بیت‌کوین است که نحوه استفاده از آن اهمیت زیادی دارد. با خواندن این مطلب از رمزینکس متوجه خواهیم شد شاخص فلاکت بیت کوین چیست، نحوه محاسبه و تحلیل آن به چه صورت است و چگونه در پیش‌بینی رفتار بیت کوین به ما کمک خواهد کرد.

شاخص فلاکت بیت کوین چیست؟

تصویر سکه‌های زرد رنگ که روی یکی از سکه‌ها نماد بیت کوین قرار دارد و نمودار بنفش از روی سکه‌ها رد شده است.
شاخص فلاکت بیت کوین از ۰ تا ۱۰۰ درجه‌بندی شده است و احساسات مثبت و منفی را در بین معامله‌گران نشان می‌دهد.

شاخص فلاکت بیت کوین که با نماد «BMI» نیز شناخته می‌شود، یک ابزار تجزیه و تحلیل احساسات است که برای اندازه‌گیری سطح نسبی خوش‌بینی یا بد‌بینی در میان معامله‌گران بیت کوین توسط توماس لی «Thomas Lee» در سال ۲۰۱۸ طراحی شده است. 

شاخص فلاکت بیت کوین با ترکیب عوامل مختلف بازار مانند نوسانات قیمت، حجم معاملات و احساسات افراد کار می‌کند و رویکردی کمّی برای درک احساسات بازار ارائه می‌دهد. این شاخص از ۰ تا ۱۰۰ درجه‌بندی شده است که درجات بالاتر نشان دهنده احساسات صعودی (مثبت) و درجات پایین‌تر، نشان‌دهنده احساسات نزولی (منفی) در میان معامله‌گران است.

درک این شاخص به شما کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری برای خرید یا فروش بیت کوین در صرافی ارز دیجیتال مورد نظر خود اقدام کنید.

شاخص فلاکت بیت کوین چگونه محاسبه می‌شود؟

در محاسبه شاخص فلاکت بیت کوین «BMI»، دو فاکتور اصلی مورد بررسی و محاسبه قرار داده می‌شوند:

  1. درصد معاملات برنده: این فاکتور، نسبت معاملاتی که منجر به سود شده است را به تعداد کل معاملات نشان می‌دهد. درصد بالاتر معاملات برنده به‌طور کلی نشان‌دهنده احساس مطلوب بازار است.
  2. نوسانات: مورد دیگری که در محاسبه شاخص فلاکت بیت‌کوین استفاده می‌شود، اندازه‌گیری نوسانات قیمت بیت کوین است. نوسانات زیاد در قیمت بیت کوین اغلب با افزایش احساسات منفی و استرس در بازار مرتبط است، در حالی که نوسانات کمتر نشان دهنده ثبات در بازار بیت کوین است.

در نهایت شاخص فلاکت بیت کوین با فرمول زیر اندازه‌گیری می‌شود:

شاخص فلاکت بیت کوین =  ۱۰۰*(حجم معاملات/درصد معالات برنده)

شاخص فلاکت بیت کوین چگونه تفسیر می‌شود؟

تصویر یک سکه زرد رنگ که روی آن نماد بیت کوین نوشته شده است و در سمت راست آن فلش سبز‌رنگ و در سمت چپ آن فلش قرمز‌رنگ وجود دارد.
شاخص فلاکت بیت کوین اگر در بازه ۰ تا ۲۷ باشد نشانگر منفی بودن احساسات معامله‌گران و اگر در بازه ۶۷ تا ۱۰۰ باشد نشان‌گر مثبت بودن احساسات معامله‌گران است.

تا به اینجا متوجه شدیم شاخص فلاکت بیت کوین با عوامل مختلف بازار مانند نوسانات قیمت، حجم معاملات و احساسات معامله‌گران مرتبط است، از ۰ تا ۱۰۰ درجه‌بندی شده است و همچنین فرمول این شاخص را بررسی کردیم. از آنجاییکه برای محاسبه شاخص فلاکت بیت کوین، هم میانگین متحرک کوتاه‌مدت و هم بلندمدت مورد توجه هستند، این شاخص تضمین می‌کند که هم احساسات لحظه‌ای بازار و هم روندهای گسترده‌تر بازار در نظر گرفته شده‌اند.

 بسته به مقدار عددی که شاخص فلاکت بیت کوین نشان می‌دهد، آن را می‌توان به سه روش زیر تفسیر کرد:

  1. شاخص فلاکت بیت کوین ۰-۲۷: هنگامی که شاخص فلاکت بیت کوین به زیر ۲۷ می‌رسد، نشان‌دهنده سطوح شدید ناراحتی در میان معامله‌گران بیت کوین است. به بیان دیگر، نشان می‌دهد که اکثر معامله‌گران به دلیل زیان یا عملکرد ضعیف بازار، احساس «بدبختی» را تجربه می‌کنند. عدد بین ۰ تا ۲۷ اغلب به عنوان یک سیگنال برای خرید بیت کوین در نظر گرفته می‌شود، چرا که نشان می‌دهد ممکن است بازار بیش از حد فروش داشته و در اصطلاح اشباع فروش اتفاق افتاده است و ممکن است بازگشت قیمت اتفاق بیفتد.
  2. شاخص فلاکت بیت کوین بین ۲۸-۶۶: اگر شاخص فلاکت بیت کوین بین ۲۸ تا ۶۶ باشند به عنوان محدوده خنثی در نظر گرفته می‌شوند که نه قدرت خرید و نه قدرت فروش را نشان می‌دهند. معامله‌گران اغلب از این محدوده برای سنجش وضعیت عمومی بازار بدون اتخاذ تصمیمات خرید و یا فروش بیت کوین استفاده می‌کنند.
  3. شاخص فلاکت بیت کوین بین ۶۷-۱۰۰: هنگامی که شاخص فلاکت بیت کوین به بالای ۶۷ می‌رسد، نشان می‌دهد که احساسات بازار بسیار مثبت است و اکثر معامله‌گران احتمالا به دلیل سودهای اخیر یا عملکرد قوی بازار، «خوشبختی» را تجربه می‌کنند. این خوش‌بینی افراطی اغلب می‌تواند منجر اشباع خرید شود و ممکن است بازار یک بازگشت روند را از صعودی به نزولی را تجربه کند.

جدول زیر به طور خلاصه تفسیر شاخص فلاکت بیت کوین را نشان می‌دهد:

مقدار شاخص فلاکت بیت کوینتفسیر آن
۰-۲۷نشان‌دهنده احساسات منفی معامله‌گران و سیگنالی برای خرید بیت کوین
۲۸-۶۶نشان‌دهنده خنثی بودن بازار
۶۷-۱۰۰نشان‌دهنده احساسات مثبت معامله‌گران و سیگنالی برای فروش بیت کوین
توصیف شاخص فلاکت بیت کوین

مزایای شاخص فلاکت بیت کوین

در ادامه به بررسی ۳ مورد از ویژگی‌های برجسته این شاخص پرداخته‌ایم:

  1. تجزیه و تحلیل احساسات: با کمّی کردن احساسات بازار، شاخص فلاکت بیت کوین به معامله‌گران کمک می‌کند تا جریان‌ها، عواطف و احساساتی را که باعث حرکت قیمت میشوند، درک کنند. این ویژگی می‌تواند به ویژه در بازاری مانند بیت کوین که احساسات اغلب نقش مهمی ایفا می کنند مفید باشد.
  2. تشخیص نقاط عطف: توانایی شاخص فلاکت بیت کوین در نشان دادن نقاط عطف احتمالی، آن را به ابزاری ارزشمند برای سرمایه‌گذارانی که همیشه در روند مخالف بازار حرکت می‌کنند و به دنبال خرید در کف و فروش در سقف هستند، تبدیل می‌کند. این سرمایه‌گذاران با درک احساسات حاکم بر بازار، می‌توانند شرایط اشباع فروش یا اشباع خرید را تشخیص دهند و از روند‌های بازگشتی بازار سود کنند.
  3. مدیریت ریسک: یکی از عواملی که به مدیریت ریسک معامله‌گران در معامله‌گری بیت کوین کمک می‌کند، درک احساسات بازار است. در طول دوره‌های نزولی یا صعودی شدید، معامله‌گران می‌توانند با استفاده از شاخص فلاکت بیت کوین، استراتژی‌های خود را برای کاهش زیان‌های احتمالی یا استفاده از فرصت‌ها تنظیم کنند.

معایب شاخص فلاکت بیت کوین

اگرچه شاخص فلاکت بیت کوین ابزار مفیدی است، اما بدون محدودیت نیست:

  • عقب ماندن از بازار: مانند بسیاری از شاخص های احساسی،  شاخص فلاکت بیت کوین بر اساس داده‌های تاریخی است و ممکن است از شرایط واقعی بازار عقب باشد. معامله‌گران باید از این شاخص همراه با ابزارها و تحلیل‌های دیگر برای تصمیم گیری آگاهانه استفاده کنند.
  • عدم پشتیبانی از سایر ارز‌ها: شاخص فلاکت بیت کوین به طور خاص برای بیت کوین طراحی شده است و ممکن است برای سایر ارزهای دیجیتال یا ابزارهای مالی قابل استفاده نباشد چرا که هر بازاری ویژگی‌ها و پویایی منحصر‌به‌فرد خود را دارد.
  • سوگیری عاطفی: علیرغم ماهیت کمّی آن، شاخص فلاکت بیت کوین تحت تاثیر رفتار عاطفی معامله‌گران است. در صورتی‌ که جدای عواطف بازیگران بازار، عوامل خارجی دیگری مانند اخبار یا رویدادهای کلان اقتصادی، می‌توانند به سرعت احساسات بازار را تغییر دهند و بر شاخص تاثیر بگذارند.

نمونه‌هایی از عملکرد شاخص فلاکت بیت کوین

تصویر سکه بیت کوین که در اطراف آن مکعب‌های طلایی قرار دارد.
روند صعودی بیت کوین در سال ۲۰۱۷، بازار نزولی بیت کوین در سال ۲۰۱۸ و سال ۲۰۱۹ از جمله نمونه‌هایی هستند که شاخص فلاکت بیت کوین احساسات بازار را به درستی نشان داده بود.

در ادامه، برای درک بهتر و عملی شاخص فلاکت بیت کوین در پیش‌بینی رفتار بیت کوین، به بررسی سه مثال پرداخته‌ایم:

  1. روند صعودی بیت کوین در سال ۲۰۱۷: در اوج روند صعودی سال ۲۰۱۷، شاخص فلاکت بیت کوین به سطوح بالایی رسید، که نشان‌دهنده صعود بالقوه بازار بود. معامله‌گرانی که به این شاخص توجه کردند، می‌توانستند عدد بالای شاخص فلاکت بین کوین را به عنوان سیگنال فروش در نظر بگیرند و در هنگام اصلاح بازار در اوایل سال ۲۰۱۸، از ضررهای قابل توجه خود جلوگیری کنند.
  2. بازار نزولی سال ۲۰۱۸: برعکس سال ۲۰۱۷، در طول بازار نزولی عمیق سال ۲۰۱۸، شاخص فلاکت بیت کوین به سطوح شدید بدبختی سقوط کرد. سرمایه‌گذاران مخالفی که بیت‌کوین را در این دوره‌ خریدند، موقعیت خوبی برای بهره‌مندی از روند صعودی بیت کوین داشتند.
  3. سقوط بازار در زمان همه‌گیری کرونا: در ماه مارس سال ۲۰۲۰، با کاهش شدید قیمت بیت کوین به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا، شاخص فلاکت بیت کوین به شدت کاهش یافت. برخی از معامله‌گران، با تجربه‌ای که از شاخص فلاکت بیت کوین داشتند، این کاهش را به عنوان اشباع فروش تشخیص دادند و با خرید بیت کوین و بازگشت شدید بازار در ماه‌های بعد، سود زیادی کسب کردند.

جمع‌بندی

در این مطلب از رمزینکس متوجه شدیم شاخص فلاکت بیت کوین چیست و چگونه محاسبه می‌شود. این شاخص نمایانگر احساسات مثبت و یا منفی معامله‌گران بیت کوین است و به پیش‌بینی رفتار بیت کوین کمک می‌کند. با این حال باید در نظر داشته باشید عوامل خارجی دیگری به جز احساسات بازار در حرکت بیت کوین تعیین‌کننده هستند و این شاخص باید در کنار سایر ابزار‌ها استفاده شود.

سوالات متداول

شاخص فلاکت بیت کوین به چه منظور ایجاد شده است؟

 شاخص فلاکت بیت کوین «BMI» شاخصی است که توسط «تام لی» برای اندازه‌گیری احساسات  معامله‌گران و پیش‌بینی حرکات بیت کوین ایجاد شده است.

چگونه می‌توانیم از شاخص فلاکت بیت کوین در پیش‌بینی رفتار بیت کوین استفاده کنیم؟

عددی که شاخص فلاکت بیت کوین نشان می‌دهد اگر در بازه ۰ تا ۲۷ باشد می‌تواند به عنوان بدبین بودن معامله‌گران و نشانه‌ای برای خرید بیت کوین تفسیر شود و اگر این عدد بالای ۶۶ باشد می‌تواند به عنوان سیگنال فروش از آن تعبیر کرد.

منبع: Investopedia | CoinMarketCap

به این post امتیاز دهید
درباره تارا محسنی
نویسندگی و نوازندگی، بخش‌های جدا‌نشدنی زندگی من هستند!
درباره تارا محسنی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر استیکی موبایل تند تند تون ببر