حرکت اسپایک در تحلیل تکنیکال چیست؟ نحوه معامله و انواع
۲۹ شهریور ۱۴۰۳ اخبار
  1. کد مورس امروز همستر جمعه ۳۰ شهریور + آموزش ویدئویی
  2. بیت کوین به دنبال ثبت رکورد جدید با ۶۴ هزار دلار
  3. همکاری پوما با UNKJD Soccer؛ گام مهمی به سوی پذیرش گسترده وب۳
  4. انیگما راکی ربیت امروز جمعه ۳۰ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  5. کد مخفی ویدیو تپ سواپ امروز جمعه ۳۰ شهریور به همراه آموزش وارد کردن
  6. چرا نات‌کوین با وجود سوزاندن ۲۳۳ میلیون توکن همچنان در افت است؟
  7. سولانا سیکر؛ گوشی کریپتوی نسل جدید با امکاناتی جذاب و ایردراپ‌های ویژه
  8. انتقال سرمایه از کتیزن به کیف پول غیر حضانتی شروع شد
  9. کارت های امروز همستر پنجشنبه ۲۹ شهریور + ویدیوی آموزشی
  10. چرا فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش داد؟
  11. افزایش فعالیت نهنگ‌های ریپل و سیگنال صعودی به معامله‌گران
  12. کارت های امروز راکی ربیت پنجشنبه ۲۹ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  13. رمز جیمز (GEMZ) امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور
  14. قیمت امروز همستر کامبت پنج‌شنبه ۲۹ شهریور در بازار پیش از عرضه
  15. قیمت امروز کتیزن پنج‌شنبه ۲۹ شهریور در بازار پیش از عرضه
  16. قیمت امروز راکی ربیت پنج‌شنبه ۲۹ شهریور در بازار پیش از عرضه
  17. کد کمبو میم فای امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور + آموزش وارد کردن
  18. پاسخ پازل امروز ربات میجر پنجشنبه ۲۹ شهریور + آموزش تصویری
  19. سکه مخفی راکی ربیت Easter Eggs امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور + آموزش تصویری
  20. تصویر امروز جیمز پنجشنبه ۲۹ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  21. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت پنجشنبه ۲۹ شهریور + آموزش ویدئویی

حرکت اسپایک در تحلیل تکنیکال چیست؟ نحوه معامله و انواع

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۳

سایکل اسپایک یکی از سایکل‌های بازارهای مالی است که در درس سایکل‌های پرایس اکشن به اختصار با آن آشنا شدیم. به صورت کلی اسپایک به حرکت تند و تیز قیمت گفته می‌شود که به صورت ناگهانی قیمت در یک جهت حرکت تند و تیزی انجام می‌دهد که دلیل آن تسلط یکی از گروه‌های خریدار (افزایش تقاضا) یا فروشنده (افزایش عرضه) بر قیمت است که ناشی از اخبار اقتصادی، دلایل فاندامنتال یا تکنیکال است.

سایکل اسپایک با شکستن یک مقاومت یا حمایت معتبر همراه است و آغازگر یک روند در جهت شکست است به همین دلیل سایکل اسپایک در واقع با کندل برک اوت تفاوتی ندارد. چرا که اگر به سایکل اسپایک در تایم‌فریم بالاتر نگاه کنیم، تبدیل به یک کندل صعودی یا نزولی قدرتمند می‌شود که یک حمایت یا مقاومت را شکسته است.

نحوه تشخیص سایکل اسپایک

در درس پرایس اکشن مقدماتی با کندل ماروبوزو آشنا شدیم. نشانه‌ی اصلی سایکل اسپایک کندل‌های ماروبوزو متوالی و قدرتمند در یک جهت است که در اصطلاح به آنها کندل برک اوت می‌گوییم. در عکس زیر برک اوت صعودی اتریوم را نمایش داده‌ایم. می‌بینیم که قدرت خرید اتریوم به حدی بالا رفته است که بازار کندل‌های متوالی صعودی شکل می‌دهد و مقاومت فروشندگان را از بین می‌برد و پس از آن بازار وارد یک روند صعودی می‌شود.

روند صعودی اتریوم و برک اوت مقاومت ها

پس به صورت خلاصه سایکل اسپایک (برک اوت‌ها) سه ویژگی‌ دارند:

  • کندل‌ یا کندل‌های قدرتمند ( برک اوت می‌تواند فقط از یک کندل نیز تشکیل شده باشد)
  • شکسته شدن حمایت یا مقاومت توسط کندل‌ها
  • شکل گیری روند در جهت شکست حمایت یا مقاومت

چه زمانی سایکل اسپایک به پایان می‌رسد؟

سایکل اسپایک با مشاهده‌ی اولین پولبک (pullback) که یکی از انواع گام حرکتی در تحلیل تکنیکال است، تمام می‌شود و قیمت وارد سایکل بعدی ‌می‌شود. در عکس زیر می‌بینیم قیمت بیت کوین، با اولین پولبک از سایکل اسپایک خارج شده و وارد سایکل کانال شده است.

پایان سایکل اسپایک و آغاز سایکل کانال

مهم ترین مساله در مورد سایکل اسپایک

سایکل اسپایک در تایم فریم بالاتر تبدیل به یک کندل می‌شود که یک حمایت یا مقاومت را شکسته است که به آن کندل برک اوت می‌گوییم. به عنوان مثال فرض کنید یک اسپایک در تایم فریم ۵ دقیقه شکل بگیرد که حاوی ۱۲ کندل صعودی متوالی است؛ اگر به تایم فریم یک ساعته برویم، تنها یک کندل صعودی قدرتمند خواهیم دید. اما موضوع مهم در مورد برک اوت‌ها این است که گاهی به صورت کاذب اتفاق می‌افتند یعنی قیمت پس عبور از یک مقاومت یا حمایت، توانایی ادامه روند را ندارد و قیمت به سمت مقابل حرکت می‌کند که به آن فیک برک اوت گفته می‌شود.

به گفته‌ی البروکس زمانی که داریم چارت قیمت را بررسی می‌کنیم، کافی است بتوانیم به یک سوال طلایی جواب بدهیم. برک اوت یا فیک برک اوت؟ تمامی متد‌ها و روش‌های تحلیل تکنیکال، در جستجوی جواب به این سوال هستند و تریدرها در معاملات خود همیشه روی یکی از این دو مورد شرط بندی می‌کنند. اگر معتقد باشند برک اوت اتفاق می‌افتد در جهت کندل تشکیل شده معامله می‌کنند و اگر معتقد باشند قیمت در شکستن حمایت یا مقاومت شکست خواهد خورد، در خلاف جهت ترید می‌کنند.

در ادامه قصد داریم به صورت کامل به نحوه معامله سایکل اسپایک یا برک اوت بپردازیم و به دنبال جواب این سوال بگردیم که چگونه می‌توانیم BREAK OUT  و FAKE BREAK OUT را تشخیص دهیم و سپس ۳ استراتژی مهم برای معامله برک اوت را معرفی میکنیم.
مساله‌ی اولی که بایستی در تحلیل تکنیکال به آن آگاه باشیم این است که  هیچ روش قطعی برای تشخیص برک اوت یا فیک برک اوت وجود ندارد و ما فقط می‌توانیم معیارهایی تنظیم کنیم که به کمک آنها، احتمال پیروزی را افزایش و درصد اشتباه را کاهش دهیم.

نحوه تشخیص برک اوت از فیک برک اوت (BO vs Fake BO)

همانطور که در تصویر زیر میبینیم یک محدوده مقاومتی و حمایتی داریم، قیمت پس از بارها تلاش ناموفق برای شکست حمایت یا مقاومت، در نهایت موفق به شکستن مقاومت شده و از آن عبور کرده است.

برک اوت و فیک برک اوت

روند بازار

تشخیص روند و شناحت انواع آن اولین گام معاملاتی است. در روند صعودی، برک اوت‌های صعودی معمولا موفق‌اند چون برای ادامه روند باید سقف‌های قیمت شکست شود. و برعکس در روندهای نزولی برک اوت های نزولی معمولا موفق هستند چون فشار فروش بیشتر است و قدرت فروشندگان از خریداران بیشتر است. بنابراین فروشندگان موفق به شکستن حمایت‌ها می‌شوند. و زمانی که بازار بدون روند است یا در سایکل تریدینگ رنج (trading range) قرار دارد، بیشتر تلاش های قیمت برای برک اوت حمایت و مفاومت شکست خواهد خورد و فیک برک اوت خواهیم داشت؛ دلیل این اتفاق تعادل نیرو میان خریدارن و فروشندگان است.

قدرت روند

قدرت روند نیز به معنی اختلاف قدرت میان خریداران و فروشندگان می‌باشد. هرچه قدرت روند بیشتر باشد احتمال اینکه سطوح حمایتی در یک روند نزولی و سطوح مقاومتی در یک روند صعودی شکسته شوند بیشتر است.

بسته شدن کندل زیر حمایت یا بالای مقاومت

اگر یک کندل نزولی زیر یک حمایت برود اما  با سایه به سمت بالا و به درون محدوده حمایت بازگردد، به این معنی است که فروشندگان موفق به نگه داشتن قیمت زیر حمایت نشده‌اند. پس در شکستن حمایت شکسته خورده‌اند که به آن فیک برک اوت  (FAKE BO) می‌گوییم. و بالعکس زمانی که یک کندل بالای مقاومت می‌‌رود و قیمت توسط فروشندگان ریجکت می‌شود و با تشکیل سایه به زیر ناحیه باز می‌گردد احتمال موفق بودن برک اوت به شدت کاهش پیدا می‌کند.

قدرت کندل‌ها

هرچه کندل برک اوت بزرگتر باشد (۲ یا ۳ برابر میانگین کندل‌های نمودار قیمت) احتمال موفق بودن آن و اینکه آغاز کننده‌ی یک روند باشد بیشتر است. در مورد قدرت کندل برک اوت به ۳ مورد باید دقت کنیم:

  • اندازه کندل
  • سایه کوچک (بیشتر کندل را بدنه آن تشکیل دهد)
  • در برک اوت صعودی، کندل در زمان تشکیل، بیشتر زمان را بالای مقاومت سپری کند.
  • در برک اوت نزولی، کندل در زمان تشکیل بیشتر زمان را زیر حمایت سپری کند.

کندل ادامه دهنده یا follow-through

کندلی که بعد از کندل برک اوت می‌آید اهمیت بسیار بالایی دارد. زمانی که بعد از کندل برک اوت صعودی، یک کندل صعودی دیگر می‌می‌بینیم، احتمال موفقیت خریداران در شکستن مقاومت بالا می‌رود و بالعکس زمانی که بعد از کندل برک اوت صعودی، یک کندل نزولی شکل می‌گیرد، احتمال موفق بودن شکستن مقاومت پایین می‌آید. دلیل این اتفاق به این موضوع برمی‌گردد که در ناحیه مقاومتی فروشندگان زیادی، وارد معامله فروش می‌شوند. زمانی که خریداران قیمت را بالای مقاومت می‌برند، همه‌ی آنها وارد ضرر می‌شوند. بنابراین سعی می‌کنند با افزایش فشار فروش، قیمت را به زیر مقاومت برگردانند تا جلوی شکسته شدن مقاومت را بگیرند و قیمت را به سمت پایین بازگردانند. زمانی که خریداران می‌توانند به این فشار فروش مضاعف غلبه کنند، احتمال موفق بودن برک اوت و واقعی بودن آن افزایش می‌باید. علاوه بر این تشکیل دو کندل صعودی متوالی بالای مقاومت، فروشندگان را نیز از بازگشت قیمت ناامید می‌کند بنابراین آنها برای بستن معامله فروش خود BUY TO COVER انجام می‌دهند که این موضوع نیز به فشار خرید می‌افزاید و احتمال موفقیت برک اوت را افزایش می‌دهد.

کندل ادامه دهنده مناسب تاثیر بسزایی در موفقیت BREAK OUY ایفا میکد

اما زمانی که فروشندگان بعد از کندل برک اوت صعودی موفق به تشکیل یک کندل نزولی می‌شوند، تعدادی از خریداران، که با کندل برک اوت وارد معامله خرید شده‌اند، از تصمیم خود پشیمان می‌شوند؛ چرا که احتمال می‌دهند این برک اوت ناموفق باشد. اما فروشندگان که موفق به تشکیل کندل نزولی شده‌اند به این باور می‌رسند که می‌توانند قیمت را دوباره به سمت پایین بازگردانند و جلوی شکسته شدن مقاومت را بگیرند، بنابراین امید آنها به شکست خریداران افزایش می‌یابد. در نتیجه به حجم معاملات فروش خود اضافه می‌کنند، تا سود خود را از کاهش قیمت افزایش دهند. از سمتی خریداران، دیگر دست به معامله خرید نمی‌زنند یا معاملات خرید خود را می‌بندند تا از ضرر احتمالی جلوگیری کنند، که این موضوع نیز باعث افزایش فشار فروش و شکست خوردن برک اوت می‌شود.

در واقع کندل FOLLOW TROUGH جدای از اینکه نشانگر قدرت جناحین بازار است، تاثیر احساسی زیادی روی معامله گران دارد که با توجه به پرایس اکشن مقدمات موفقیت یا عدم موفقیت برک اوت را فراهم می‌کند.

کندل ادامه دهنده ی نامناسب نشان دهنده بازگشت روند و فیک برک اوت

نکته: توجه داشته باشیم که کندل ادامه دهنده فقط احتمالات را تغییر می‌دهد و نمی‌تواند تنها معیار تعین کننده‌ی اوضاع باشد. یعنی ممکن است یک کندل ادامه دهنده‌ی نامناسب ببینیم اما برک اوت موفق شود یا بالعکس، دو کندل ادامه دهنده‌ی خوب ببینیم اما قیمت به ناگهان به سمت پایین بازگردد. به عنوان معامله گر بایستی به بازی احتمالات در بازارهای مالی آگاه باشیم و در سمتی از بازار بایستیم که احتمال موفقیت بیشتر است.

حجم کندل

هرچه کندل برک اوت حجم بیشتری داشته باشد احتمال موفقیت آن بیشتر است. فرض کنیم یک کندل صعودی با حجم بالا، از یک مقاومت عبور کرده است. حجم بالای معامله، نشانگر ورود خریداران زیادی به معامله است  که موجب قدرت زیاد خریداران می‌شود. در درس سایکل‌های پرایس اکشن گفتیم، برک اوت به معنی اختلاف قدرت زیاد میان خریداران و فروشندگان می‌باشد. و حجم بالای یک کندل، می‌تواند نشانه‌ی احتمالی اختلاف قدرت باشد. بالعکس زمانی که FAKE BO اتفاق می‌افتد حجم کندل تفاوت چندانی با میانگین حجم کندل‌های دیگر ندارد.

نکته: زمانی که این معیارها با هم اتفاق می‌افتند، احتمال موفقیت برک اوت به شدت افزایش پیدا می‌کند.

نحوه معامله در سایکل اسپایک (معامله با برک اوت)

اسپایک یکی از سایکل‌های بازار می‌باشد که هر روزه در تایم‌فریم‌ها مختلف می‌توان آن را مشاهده کرد. برای معامله با برک اوت‌ ابتدا لازم است مهارت شناخت و تشخیص آن را در خود پرورش دهیم و ویژگی‌های آن را بدانیم که در درس ۳ سایکل اصلی بازار، کاملا به آن پرداخته‌ایم.

در این درس، ۳ مدل مهم از روش‌های معامله با برک اوت را معرفی می‌کنیم و هریک از روش‌ها را با بررسی مثال‌ بررسی می‌کنیم.

انواع روش‌های معامله با برک اوت

  • خرید و فروش با کندل برک اوت  (معامله با market order)
  • خرید و فروش به وسیله پولبک (معامله با stop order)
  • خرید و فروش با استفاده از فیبوناچی ریتریسمنت (معامله با limit order)

هر یک از روش‌های معامله با برک اوت، مزایا و معایب متفاوتی دارند که معامله‌گران می‌توانند بر اساس نیازشان آنها را به کار ببرند. برای استفاده از هر کدام از متد‌ها نیاز است، از نوع سفارش گذاری متفاوتی استفاده کنیم. اما چیزی که بین همه‌ی روش ها مشترک است، سه مرحله‌ی اول آنهاست: شناسایی روند و رسم مقاومت و حمایت معتبر. چرا که برک اوت به معنی شکستن مقاومت با حمایت می‌باشد و بدون رسم آنها برک اوت را نیز نمی‌توانیم تشخیص دهیم.

اگر با انواع سفارش (ORDER) در صرافی ارز دیجیتال آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی انواع سفارش خرید و فروش را مطالعه کنید.

پس از آن که روند را شناسایی کردیم (صعودی، نزولی یا تریدینگ رنج) مراحل مرتبط با آن را انجام می‌دهیم.

روند صعودی یا نزولی

  • رسم آخرین سقف اصلی (Major high)
  • رسم آخرین کف قیمت (Major low)
  • انتظار برای شکل گیری شکست

نکته: در روند‌های صعودی تمرکزمان بر شکسته شدن سقف‌ها یا مقاومت می‌باشد، چون احتمال پیروزی‌مان بیشتر است. در روند نزولی بالعکس، منتظر شکستن حمایت می‌مانیم.

روند افقی یا تریدینگ رنج

  • رسم سقف TR
  • رسم کف TR
  • انتظار برای BREAKOUT

نکته: در تریدینگ رنج چون احتمال شکستن سقف و کف قیمت برابر است، با شکستن هر کدام از آنها می‌توانیم وارد معامله شویم. اما از آنجایی که ۸۰ درصد تلاش ها برای برک اوت تریدینگ رنج، ناموفق می شوند، و احتمال شکست کاذب یا فیک برک اوت بسیار بالاتر است، استفاده از روش اول یعنی معامله با کندل برک اوت برای تریدینگ رنج پیشنهاد نمی شود.

معامله با کندل برک اوت (breakout)

در این روش به محض بسته شدن کندل برک اوت وارد معامله می‌شویم، یعنی در روند صعودی زمانی که کندل صعودی بالای یک مقاومت بسته شد، وارد معامله خرید می‌شویم (MARKET BUY ORDER) و در روند نزولی به زمانی که کندل زیر حمایت بسته می‌شود وارد معامله فروش می‌شویم (SELL MARKET ORDER).

تصویر زیر مربوط به روند صعودی قیمت بیت کوین است. همانطور که می‌دانیم در روند صعودی هر سقف به عنوان یک مقاومت عمل می کند. کندل‌هایی که با فلش سبز رنگ مشخص کرده‌ایم، موفق به شکستن مقاومت شده‌اند و در واقع کندل برک اوت هستند. بنابراین به محض بسته شدن کندل، وارد معامله خرید می‌شویم. در این روش STOP LOSS یا حد ضرر می‌تواند زیر کندل برک اوت، زیر آخرین کف Minor یا زیر آخرین کف MAJOR قرار بگیرد که به میزان ریسک پذیری معامله گر و استراتژی معاملاتی اش بستگی دارد.

معامله با کندل برک اوت

مزایا و معایب معامله با کندل برک اوت

مزیت این روش در این است که اگر قیمت بعد از شکستن یک سطح به آن پولبک نزند و با سرعت و مومنتوم قوی حرکت کند، حرکت را از دست نمی‌دهیم. اما عیب آن این است که در دام برک اوت‌های کاذب یا FAKE BREAKOUT گرفتار می‌شویم. چون در این روش با کندل برک اوت و اولین کندل که بالای مقاومت یا زیر حمایت بسته می‌شود، وارد معامله می‌شویم، اما برای اینکه متوجه شویم برک اوت واقعی بوده یا کاذب، لازم است یک تا سه کندل بعد از کندل برک اوت را ببینیم. اما اگر حرکت سریع باشد صبر کردن می‌تواند منجر به از دست دادن معامله شود. در عکس بعدی می‌بینیم در معامله برک اوت به این روش متحمل ضرر می‌شدیم.

معامله با کندل برک اوت می تواند منجر به ضرر و افتادن در دام فیک برک اوت شود

پس به طور خلاصه:

  • مزیت: همراه شدن با حرکت‌های سریع و قدرتمند بازار و از دست ندادن حرکت‌های بزرگ
  • عیب: گرفتار شدن در دام فیک برک اوت

نکته: در صورتی که از استاپ‌های بزرگ (WIDE STOPS) استفاده کنیم و فقط بخشی از معامله را در گام اول وارد شویم، در صورتی که با فیک برک اوت مواجه شویم، می‌توان با کاهش میانگین ورود (SCALE IN) ضرر را کاهش داد، یا حتی از معامله، سربه‌سر (Breakeven) و یا با سود کم خارج شد.  با این روش در مباحث مدیریت ریسک و سرمایه آشنا خواهیم شد. استفاده از این روش نیاز به سال‌‌ها تجربه و تسلط بر هیجانات دارد، اگر نه می‌تواند منجر به ضرر‌های سنگین شود.

معامله با پولبک‌ها (Trading pullbacks)

در این روش از معامله برک اوت‌ها، برعکس روش قبل، بعد از شکسته شدن، مقاومت یا حمایت، صبر می‌کنیم تا از شکسته شدن سطح مطمئن شویم و قیمت برای تست کردن سطحی که شکسته دوباره به سمت آن بازگردد. پس از بازگشت قیمت به حمایت / مقاومت شکسته شده، در صورتی که ستاپ معاملاتی مناسبی ببینیم وارد معامله می‌شویم یا از یک سفارش buy stop یا sell stop در جایی که پولبک آغاز شده قرار می دهیم. همانطور که در عکس زیر می‌بینیم، قیمت بعد از شکستن حمایت به آن پولبک زده تا بازار از شکسته شدن سطح مطمئن شود و همچنین معامله‌گرانی که از حرکت جا مانده‌اند را با خود همراه کند و به معامله گرانی که وارد معامله اشتباه شده‌اند، فرصت خروج از معامله دهد (مثلا کسانی که در سطح حمایت معامله خرید بازکرده‌اند در صورتی که حمایت شکسته شود، پس از بازگشت قیمت به حمایت، از معامله خارج می‌شوند و دارایی که خریداری کرده‌اند را می‌فروشند، که خود این موضوع نیز به فشار فروش می‌افزاید و باعث تشکیل ادامه روند و موفق شدن برک اوت می‌شود).

معامله با استفاده از پولبک ها

اما گفتیم در این حالت، در صورتی که ستاپ معاملاتی مناسبی ببینیم، وارد معامله می‌شویم. در عکس فوق می‌بینیم پس از بازگشت قیمت به حمایت، فروشندگان قدرت خود را با تشکیل یک کندل پین بار نزولی(کندل سیگنال – Signal Bar) و یک کندل نزولی ماروبوزو (کندل ورود یا تایید – Entry bar) نشان داده‌اند. بنابراین به احتمال زیاد برک اوت موفق بوده وقیمت قرار است در این جهت حرکت کند. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید در این روش، یک سفارش sell stop را زیر کندل سیگنال قرار می‌دهیم و حد ضرر را بالای کندل سیگنال. همچنین برای معامله با ریسک کمتر، می‌توانیم سفارش sell stop را زیر کف جدید قرار دهیم، تا همراه با شکسته شدن کف جدید وارد معامله شویم، در این روش نیز حد ضرر بالای پولبک قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب معامله با پولبک به سطح شکسته شده

همانطور که متوجه شدیم، در این روش احتمال اینکه در تله Fake breakout گرفتار شویم کاهش می‌یابد، چون برای تایید شکسته شدن سطح، صبر می‌کنیم. در تصویر بالا میبینیم معامله فروش فعال نمی شود و معامله گر در دام فیک برک اوت نمی افتد. اما در مقابل حرکت‌های سریع و قدرتمند را از دست می‌دهیم، در حالی که منتظریم بازار به سطح شکسته شده پولبک بزند، قیمت از سطح شکسته شده دور و دورتر می‌شود.

مزایا و معایب استفاده از معامله پس از پولبک به سطح شکسته شده

بنابراین به طور خلاصه:

  • مزیت: کاهش  گرفتاری در تله‌ی fake breakout
  • عیب: از دست دادن حرکات سریع و قدرتمند و همچنین فعال شدن حد ضرر در پولبک‌های عمیق.
قیمت به سطح شکسته شده بازنگشته و با قدرت به حرکت نزولی ادامه داده است

معامله با فیبوناچی ریتریسمنت

در این روش صبر می‌کنیم تا حرکتی که منجر به شکست سطح حمایت یا مقاومت شده، تمام شود و قیمت وارد پولبک شود (برای پایان یافتن سایکل اسپایک صبر می‌کنیم) سپس فیبوناچی ریتریسمنت را روی سقف و کف حرکتی که منجر به شکست شده رسم می‌کنیم. سفارش محدود یا همان Limit order را روی سطح ۵۰ درصد، یا ۶۱.۸ درصد و یا ۷۸ درصد قرار می‌دهیم.

در تصویر زیر می‌بینیم که قیمت بیت کوین آخرین سقف (مقاومت) را شکسته است و فیبوناچی ریتریسمنت را از کف اصلی تا سقف اصلی حرکت رسم کرده‌ایم. سطوح فیبوناچی ۵۰ درصد، ۶۱.۸ و ۷۸.۲، هریک می‌توانند به عنوان حمایت قیمت عمل کنند. بنابراین می‌توانیم سفارش خرید را روی هر یک از آنها قرار داریم. در این حالت حد ضرر زیر کف (آغاز فیبوناچی) قرار می‌گیرد.

معامله با استفاده از فیبوناچی ریتریسمنت

مزایا و معایب معامله با فیبوناچی ریتریسمنت

کاربرد این روش برای زمان‌هایی است که قیمت بعد از شکستن یک سطح وارد پولبک عمیق می‌شود و حداقل نیمی از مسیر رفته را باز می‌گردد. همانطور که می‌بینیم قیمت بیت کوین پس از رسیدن به سطحی شکسته است متوقف نشده و پولبک عمق بیشتر گرفته است. بنابراین چنین پولبک‌هایی را با هیچ یک از دو روش قبلی نمی‌توان معامله کرد. اما از سمتی عیب این روش در این است که مومنتوم‌های قوی را از دست می‌دهیم. یعنی برک اوت‌هایی که بدون اصلاح به مسیر ادامه می‌دهند، یا پولبک‌هایی که پیش از رسیدن به میانه فیبوناچی، لگ دوم حرکتی را آغاز می‌کنند. پس به طور خلاصه:

  • مزیت: معامله پولبک‌های عمیق
  • عیب: از دست دادن حرکات با مومنتوم بالا

بهترین روش برای معامله برک اوت‌ها

در این درس سه روش متفاوت را برای معامله برک‌اوت بررسی کردیم و متوجه شدیم هریک مزایا و معایبی دارند. اما روشی به عنوان بهترین روش برای معامله برک اوت‌ها وجود ندارد، مگر کسب تجربه و مهارت به وسیله تمرین و بررسی نمودار‌های قیمت.

البته می‌توانیم یک استراتژی معاملاتی تدوین کنیم که از ترکیب هر سه روش بهره ببرد مثلا میزان ریسک‌مان را به سه بخش مساوی تقسیم کنیم، یعنی اگر برای یک معامله فرضا ۳ درصد سرمایه‌مان را در معرض ریسک قرار می‌دهیم، یک درصد را با بسته شدن کندل برک اوت وارد معامله کنیم، یک درصد را بعد از بازگشت قیمت به سطح شکسته شده و در صورت مشاهده ستاپ مناسب وارد معامله می‌کنیم. و یک درصد را هم به شکل limit order روی یکی از سطوح فیبوناچی مثلا ۶۱.۸ درصد قرار می‌دهیم و زیر کف اصلی در معاملات خرید، یا بالای سقف اصلی در معاملات فروش برای حد ضرر هر سه معامله استفاده می‌کنیم. به این صورت می‌توانیم از مزایای هر سه روش بهره مند شویم و هیچ حرکتی را از دست ندهیم، اما دقت داشته باشیم که مدیریت کردن چنین معاملاتی از لحاظ روانی و ریسک مجاز، کار ساده‌ای نیست و نیاز به تمرین و مهارت بالایی دارد.

جمع بندی

تشخیص برک و فیک برک اوت برای معامله گران بسیار اهمیت دارد تا وارد معاملات اشتباه نشوند. دقت به مواردی مثل روند بازار، قدرت کندل برک اوت، حجم کندل و صعودی یا نزولی بودن کندل ادامه‌دهنده، می‌تواند به تحلیل گر در تشخیص این موضوع کمک کند. برای معامله‌ی برک اوت لازم است به رسم سطوح حمایتی و مقاومتی و همچنین شناخت روند و برک اوت تسلط داشته باشیم. در این درس ۳ روش متفاوت برای معامله برک اوت ها را معرفی کردیم. معامله با کندل برک اوت، معامله با پولبک به سطح شکسته شده و معامله به وسیله فیبوناچی ریتریسمنت. هر یک از این روش‌ها مزیت‌ها و معایب مخصوص خود را دارند و چیزی به عنوان بهترین روش وجود ندارد.

تمرین‌ها

تمرین پیشنهادی

برای هر یک از روش‌های‌های معامله برک اوت، ۱۰ مورد موفق و ۱۰ مورد ناموفق روی نمودار قیمت پیدا کنید.

تمرین تکمیلی

به بررسی جداگانه مواردی که روی نمودار قیمت پیدا کرده‌اید بپردازید. آیا شباهتی بین مواردی که هر روش موفق یا ناموفق بوده می‌یابید؟ حالا با در نظر گرفتن معیاری که پیدا کردید، تمرین پیشنهادی را دوباره تکرار کنید. آیا توانستید راهی پیدا کنید که درصد موفقیت معامله با برک اوت را افزایش دهد؟

تمرین پیشرفته

با استفاده از روش‌های مطرح شده در این درس یک استراتژی معاملاتی تدوین کنید.

درباره محمد باقر جندقی
از سال 98 به صورت جدی وارد حوزه تحلیل بازارهای مالی شده‌ام، به مطالعه روش‌ها و متدهای مختلف تحلیل تکنیکال پرداخته‌ و روانشناسی معامله‌گری را به صورت تخصصی دنبال کرده‌ام. همچنان و هر روزه در حال یادگیری‌ام و هیچوقت به اطلاعاتم در این زمینه بسنده نکرده‌ام. درحال حاضر به عنوان تحلیلگر، معامله‌گر و نویسنده در بازارهای کریپتوکارنسی و فارکس فعالیت می‌کنم.
درباره محمد باقر جندقی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر استیکی موبایل تند تند تون ببر