علت کاهش قیمت ریپل چیست؟ آیا ارز xrp به پایان خط رسیده است؟

علت کاهش قیمت ریپل؛ آیا کار این رمزارز محبوب تمام شده است؟

نماد ارز ریپل با پس زمینه چارت‌های قیمتی
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳

رمزارز ریپل که به دلیل ایجاد فناوری‌های منحصر به فرد و اقدام به انقلاب در فرایندهای سیستم‌های مالی، به عنوان یکی از برجسته‌ترین‌ها در بازار کریپتوکارنسی شناخته می‌شود، در سه سال اخیر، نوسانات زیادی را در قیمت تجربه کرده است. این نوسانات که عمدتا کاهش قیمت ارز ریپل را به دنبال داشته، بزرگترین چالش کاربران و سرمایه‌گذاران این رمزارز به حساب می‌آید و آینده آن را تحت‌الشعاع قرار داده است؛ اما آیا ریپل از این دوره رکود با موفقیت می‌گذرد یا باید دوران طلایی آن را تمام شده دانست؟ در این نوشته به مهم‌ترین علت‌های کاهش قیمت ریپل می‌پردازیم.

چالش‌های نظارتی و نبردهای حقوقی

چه کسی ترجیح می‌دهد در سازمانی سرمایه‌گذاری کند که درگیر یک دعوای حقوقی بزرگ است؟ آن هم دعوایی که در طرف مقابلش یکی از مراکز قدرتمند دولتی حضور دارد و شکست در آن احتمالا کاخ آرزوهای سازمان مذکور را ویران خواهد کرد؟! اولین دسته از علت‌های کاهش قیمت ریپل، مربوط به چالش‌های نظارتی و نبردهای حقوقی است. در ادامه به بررسی دلایل حقوقی کاهش قیمت ریپل می‌پردازیم.

لوگوی ریپل در پس‌زمینه تاریک و آبی
بدون شک اصلی‌ترین چالش پیش روی ریپل، دعواهای حقوقی است.

شکایت SEC علیه ریپل؛ کلاف سردرگم حقوقی

یکی از مهمترین عواملی که در کاهش قیمت رمزارز ریپل نقش داشته، شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحدۀ آمریکا (SEC) علیه ریپل است. این کمیسیون ادعا می‌کند که ریپل در ثبت تراکنش‌های مالی خود مرتکب تخلف شده است. این ماجرا اعتماد بسیاری را از ریپل سلب کرد و ارزش این ارز دیجیتال را کاهش داد.

چالش مقررات جهانی

گذشته از دعوای SEC علیه ریپل، این رمزارز در حوزه‌های قضایی دیگر نیز با سخت‌گیری‌های قانونی مواجه شده است. کشورهای مختلف جهان، مواضع متفاوتی در مورد ارزهای دیجیتال دارند و اقدامات نظارتی هر کشور می‌تواند اثرات ادامه‌دار در سراسر بازار جهانی داشته باشد. به عنوان مثال، تحولات نظارت منفی در بازارهای بزرگی مانند اتحادیه اروپا یا ژاپن می‌تواند منجر به کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت شود؛ البته عدم نظارت نیز تأثیری مشابه با نظارت شدید دارد زیرا در این صورت نیز مردم اعتمادی به ارز دیجیتال مذکور نخواهند داشت.

ریپل در کنار نقشه جهان
مقررات جهانی می‌تواند ارزش ریپل را دست‌خوش تغییر کند.

تسلط بیت کوین در بازار

از عوامل مهم دیگر، تسلط بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال است. این مسئله موجب شده تا تغییرات در وضعیت بیت کوین، سبب بروز تغییر در قیمت سایر رمزارزها شود. کاهش قیمت بیت کوین به عنوان رهبر بازار ارزهای دیجیتال، نرخ فروش را در سایر این ارزها قیمت بیت کوین کاهش می‌دهد و معمولا باعث فروش سایر ارزهای دیجیتال از جمله XRP می‌شود.

رقابت تنگاتنگ با دیگر ارزهای دیجیتال

ریپل در حال رقابت سختی با دیگر ارزهای دیجیتال، به ویژه ارزهای متمرکز بر پرداخت‌های بین‌المللی و خدمات مالی است. به عنوان مثال Stellar، یک رقیب اصلی برای ریپل به حساب می‌آید زیرا فناوری مشابهی را ارائه می‌دهد. ظهور چنین رقبای سرسختی می‌تواند تمرکز سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال XRP را منحرف کند و سبب کاهش قیمت ارز ریپل می‌شود.

مدیریت افراد اصلی

بازار رمزارزها در مقایسه با دیگر بازارهای مالی نسبتا نابالغ به حساب می‌آیند و به همین دلیل نیز همچنان ممکن است به دست دارنده‌های اصلی مدیریت شود. افراد یا نهادهایی که قسمت عمده دارایی‌های یک توکن را در دست دارند می‌توانند با اقدامات هماهنگ، تأثیر قابل توجهی بر روی قیمت یک رمزارز بگذارند؛ همچنین عدم نظارت دقیق نیز می‌تواند به این موارد دامن بزند.

رسانه‌های اجتماعی و اینفلوئنسرها

بازار ریپل مانند دیگر رمزارزها تحت تأثیر سوشال مدیا و اینفلوئنسرهای فضای مجازی است چند کمپین‌های هدایت‌شده، القای شک و تردید، چند خط توییت‌، یک پست‌ و یک واکنش از چهره‌های برجسته یا مشهور حوزه کریپتوکارنسی می‌تواند قیمت این ارز دیجیتال را بالا و پایین ببرد.

مسائل تکنولوژیکی و پذیرش

ارزهای دیجیتال از آغاز در بستر فضای دیجیتال متولد شده و رشد کرده‌اند؛ در نتیجه ضعف در فاکتورهای تکنولوژیک در مورد کریپتوکارنسی‌ها برای کاربران قابل قبول نیست.

ضعف‌های تکنولوژیک

هر نوعی از اتفاقات ناشی از ضعف سیستم دیجیتالی رمزارز مثل تأخیر، مشکل در خرید ریپل و فروش و اجرای فناوری آن می‌تواند بر اعتماد سرمایه‌گذاران و در نتیجه افت قیمت این رمزارز شود. به عنوان مثال، مشکلات فنی در شبکه RippleNet یا شکست در ثبت قرارداد با مؤسسات مالی مختلف می‌تواند تبعات نامطلوبی برای این ارز دیجیتال به دنبال داشته باشد.

نرخ پذیرش مؤسسات مالی

میزان موفقیت ریپل در همکاری با مؤسسات مالی بزرگ و اعتماد آن‌ها به این رمزارز، عامل مهمی در نتیجه گرفتن ریپل در بازار کریپتوکارنسی است. در حالی که عدم موفقیت در فاکتورهای یادشده، شکست را در حفظ قیمت و رشد اقتصادی ریپل به دنبال دارد.

تمرکز بیش از حد

تمرکززدایی از ابتدا یکی از اصلی‌ترین برگ‌های برنده ارزهای دیجیتال به حساب می‌آمده تا جایی که بیت کوین و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال به این فاکتور افتخار کرده‌اند و می‌کنند؛ اما این در حالی است که یکی از انتقادات اصلی نسبت به ریپل، متمرکز بودن بیش از حد این رمزارز است. بسیاری از توکن‌های XRP در اختیار آزمایشگاه‌های ریپل هستند در حالی که به عقیده منتقدان، این مورد با اصول اساسی کریپتوکارنسی در تضاد است.

این مسئله، نگرانی‌هایی را در مورد احتمال دست‌کاری قیمت این ارز دیجیتال ایجاد می‌کند و این تصور می‌تواند برخی از سرمایه‌گذاران را منصرف کند و کاهش قیمت ریپل را به دنبال داشته باشد.

رقابت با امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)

ظهور پدیده امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) شرایط خاصی ایجاد کرده و فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی را در فضای بازار رمزارزها پدید آورده است. پروژه‌های DeFi راه‌حل‌های غیرمتمرکز خدمات مالی را ارائه می‌دهند و این فرصت را برای سرمایه‌گذارانی که به تمرکززدایی توجه ویژه نشان می‌دهند، فراهم می‌آورد تا به جای رفتن سراغ ریپل، امور مالی غیرمتمرکز را در اولویت قرار دهند.

عوامل و شرایط اقتصادی

ارزهای دیجیتال در یک ویژگی مانند ارزهای فیزیکی عمل می‌کنند و آن هم تأثیرپذیری از فضای اقتصاد است. عوامل کلان اقتصادی مانند تمامی ارزها و کالاها، روی رمزارزها نیز تأثیر می‌گذارد و قادر است که قیمت آن‌ها را بالا یا پایین ببرد. در ادامه به موارد برآمده از اقتصاد که بر قیمت ریپل تأثیرگذار هستند می‌پردازیم.

شرایط اقتصادی کلان

تکرار اتفاقاتی مانند رکود ناشی از  COVID-19می‌تواند میزان سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را کاهش دهد و در نتیجه منجر به کاهش قیمت ارزهای دیجیتال از جمله XRP شود. این اتفاق ممکن است به غیر از پاندمی بیماری‌ها، از عوامل دیگری نیز نشئت بگیرد. علاوه بر این، تنش‌های ژئوپلیتیکی و ناامنی‌های سیاسی و اقتصادی می‌تواند تأثیر مشابهی در بازارهای مختلف از جمله ارزهای دیجیتال داشته باشد.

تورم و سیاست‌های پولی

نرخ تورم و سیاست‌های کلان بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف می‌تواند ارزش ارزهای دیجیتال کم یا زیاد کند. اگر تورم در اقتصاد یک کشور، بالا برود سرمایه‌گذاران برای حفظ دارایی خود به سوی رمزارزها می‌روند در صورتی که تغییر سیاست بانک مرکزی به افزایش بهره سپرده‌ها، ممکن است سبب افزایش اقبال به سرمایه‌گذاری بانکی و در نتیجه کاهش تقاضا و قیمت ارزهای دیجیتال مانند ریپل شود.

نقض امنیت و تهدیدات سایبری

یکی از اصلی‌ترین ارزش‌های ارزهای دیجیتال، امنیت موجود در معاملات است. هر مشکل یا اختلالی در امنیت مبادلات ارزهای دیجیتال به سرعت اقبال را از آن توکن دور خواهد کرد. در ادامه به مهم‌ترین عوامل امنیتی کاهش قیمت ارز ریپل می‌پردازیم.

هک صرافی‌های دیجیتال

نقض امنیت در صرافی‌های ارز دیجیتال ضربه سنگینی به دارایی‌های آن می‌زند و علاوه بر حجم دارایی‌هایی که به دلیل هک از دست رفته‌اند، اعتماد کاربران و سرمایه‌گذاران نیز از دست می‌رود. هک یک صرافی ارز دیجیتال علاوه بر رمزارز ریپل، سایر ارزهای دیجیتال را نیز تحت تأثیر قرار  می‌دهد و منجر به فروش و در نتیجه کاهش قیمت آن‌ها می‌شود. نگرانی‌های امنیتی کاربران رمزارزها بیش از دیگر حوزه‌ها در فضای آن بازار مؤثر است؛ زیرا برگشت‌ناپذیری تراکنش‌ها در این حوزه به این معنی است که وجوه ازدست‌رفته اغلب غیرقابل برگشت هستند.

کلاهبرداری و فیشینگ

در حوزه ارزهای دیجیتال نیز مانند سایر حوزه‌های سرمایه‌گذاری، یکی از نگرانی‌های کاربران افتادن در دام کلاهبرداران است. هر توکنی که در از دست رفتن دارایی‌های مردم دخالتی داشته باشد یا با ضعف‌های زیرساختی خود امکان این اتفاق را فراهم کرده باشد بدون شک با کاهش قیمت روبه‌رو می‌شود.

علاوه بر این، افزایش قربانیان فیشینگ در بستر معامله یک رمزارز نیز می‌تواند از اعتبار آن توکن بکاهد؛ با وجود این که ارزهای دیجیتال مسئولیتی در مقابل بی‌احتیاطی کاربران درباره اطلاعات کیف پول خود ندارند، اما باید بیشترین تلاش را معطوف آگاهی‌بخشی کنند تا قبلا فیشینگ نتواند دارایی کاربران را به چنگ بیاورد.

گفتنی است که ریپل از آغاز تا به امروز، درگیر ناامنی خاصی نشده و دلیلی که در پاراگراف پیشین ذکر کردیم فقط یک امکان بالقوه است که ممکن است هرگز رخ ندهد و ریپل را درگیر نکند.

مدیریت داخلی و تصمیمات استراتژیک

اکثر مواردی که در این مقاله به آن پرداختیم مستقیم یا غیرمستقیم به تصمیمات مدیریتی یک ارز دیجیتال بستگی دارد. مدیریت داخلی و تصمیمات استراتژیک نام آخرین دسته از دلایل کاهش قیمت احتمالی ریپل است که در ادامه به بررسی آن پرداخته‌ایم.

در شخص در حال معامله ریپل با گوشی
مدیریت مجموعه‌ها تأثیر درخوری در نتایج نهایی هر برند ایفا می‌کنند.

تغییر نفرات مؤثر

تغییرات در تیم مدیریتی علاوه بر این که ممکن است جایگاه خود رمزارز را تغییر بدهد، احساسات مخاطبان و سرمایه‌گذاران را نیز دستخوش تغییر خواهد کرد. در ادامه این وضعیت، خروج چهره‌های تأثیرگذار و محبوب از سیستم یک شرکت مانند ریپل، بدون شک ریزش کاربران و در نهایت افت ارزش توکن را به دنبال خواهد داشت.

اشتباهات استراتژیک

ریپل تا امروز به لطف تصمیمات استراتژیک درست مانند نحوه توسعه فناوری، مشارکت‌ها و تمرکز بر بازار موفق به کسب دستاوردهای بسیاری شده؛ اما به همین شکل نیز ممکن است با یک تصمیم نادرست مانند شراکت‌های ناموفق یا توسعه فناوری اشتباه به شکست و از بین رفتن ارزش برسد.

جمع‌بندی

رمزارز ریپل با تکیه دلیل فناوری منحصر به فرد و هدف انقلاب در سیستم‌های مالی، یکی از برجسته‌ترین ارزهای بازار کریپتوکارنسی است اما در سه سال اخیر با مسائلی روبه‌رو شده است که سبب کاهش قیمت آن شده است. از اصلی‌ترین دلایل اصلی کاهش قیمت ریپل می‌توانیم به چالش‌های نظارتی و نبردهای حقوقی اشاره کنیم از جمله شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) علیه ریپل؛ همچنین، رقابت شدید با سایر ارزهای دیجیتال مانند Stellar  و تسلط بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال از دیگر تاثیرات منفی بر قیمت ریپل به شمار می‌روند.

گذشته از موارد عملی، مسائل تکنولوژیکی و شرایط کلان اقتصادی نیز از عواملی هستند که هرچند در حال حاضر گریبان‌گیر ریپل نشده‌اند اما به شکل بالقوه می‌توانند هر رمزارزی را با چالش و مشکل جدی مواجه کنند.

سوالات متداول

احساسات بازار و چه نقشی در تغییر قیمت XRP دارند؟

اخبار مثبت می‌تواند قیمت‌ها را افزایش دهد؛ در حالی که اخبار منفی می‌تواند باعث فروش زیاد و کاهش قیمت شود.

آیا پیشرفت‌های تکنولوژیکی در آزمایشگاه ریپل می‌تواند بر قیمت XRP تأثیر بگذارد؟

بله. پیشرفت یا شکست تکنولوژیکی در آزمایشگاه‌های ریپل نیز می‌تواند به شکل بالقوه بر قیمت این رمزارز تأثیر بگذارد.

نقدینگی بازار XRP چه اهمیتی در ثبات قیمت دارد؟

نقدینگی پایین می‌تواند منجر به نوسانات بیشتر قیمت‌ها و حساسیت بیشتر به تغییرات بازار شود.

تأثیر بالقوه پذیرش XRP در صنایع مختلف چیست؟

افزایش پذیرش XRP در صنایع مختلف، مانند امور مالی، حواله‌ها و پرداخت‌های برون‌مرزی، می‌تواند تاثیر مثبتی بر قیمت آن داشته باشد.

منابع: faculdadesantaines | forbes | flipthechain

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

1