ارز OMG چیست؟ | معرفی کامل ارز دیجیتال اومیسه‌گو
۳۰ شهریور ۱۴۰۳ اخبار
  1. بیت‌ کوین در سطح ۶۲,۰۰۰ دلار؛ چرا این قیمت برای سودآوری ماینرها در سه‌ماهه سوم حیاتی است؟
  2. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت جمعه ۳۰ شهریور + آموزش ویدئویی

ارز OMG چیست و چه تاثیری در مقیاس‌پذیری اتریوم دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۳   تاریخ بروزرسانی: ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
لوگوی ارز دیجیتال OMG

ارز دیجیتال OMG یا اومیسه‌گو، توکن بومی شبکه OMG است که کلیدی‌ترین نقش را در عملکرد اکوسیستم OMG ایفا می‌کند. این توکن که با هدف تمرکززدایی شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای پرداخت هزینه تراکنش و کمک به فرآیند سهام‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مطلب به توصیف کامل ارز دیچیتال OMG اختصاص دارد و در آن به چگونگی کارکرد این ارز دیجیتال و نحوه کمک آن به مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم اشاره می‌شود.

معرفی ارز دیجیتال OMG

ارز OMG راهکار لایه دوم و غیرامانی برای مقیاس‌پذیری بلاک چین اتریوم است و تحت الگوریتم اجماع اثبات اقتدار (تولیدکننده واحد بلاک) کار می‌کند. شیوه کار شبکه OMG نسبت به دیگر راهکارهای لایه دوم اتریوم وجه اشتراکاتی دارد. OMG یک لایه ثانویه برای انجام تراکنش‌ها ایجاد می‌کند. در ادامه تراکنش‌های اتریوم را به صورت تجمیع‌شده، اعتبارسنجی کرده و آن‌ها را برای تایید به بلاک چین اتریوم (لایه اصلی) ارسال می‌کند. فرآیند اعتبارسنجی از طریق یک زنجیره بهینه مشتق‌شده (زنجیره فرزند) و با سرعت انجام می‌شود.

نقطه قوت راهکار لایه دوم OMG این است که تراکنش‌ها را به صورت دسته‌ای تایید می‌کند و سرعت انجام تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد. با بالا رفتن مقیاس‌پذیری شبکه، هزینه تراکنش‌ها به مراتب کاهش می‌یابد و کاربران به راحتی می‌توانند از شبکه اتریوم استفاده کنند. به همین دلیل خرید این ارز در صرافی ارز دیجیتال مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

در جدول زیر برخی مشخصات این ارز را می‌بینید:

عنوانویژگی
ناماومیسه‌گو (OmiseGO)
نمادOMG
سال تأسیس۲۰۱۷
پلتفرماتریوم (ERC-20 Token)
نوع توکنERC-20
الگوریتم اجماعاثبات اقتدار (PoA)
هدف پروژهافزایش سرعت و کارایی تراکنش‌ها
ویژگی‌های اومیسه‌گو

اومیسه‌گو (OMG) چگونه تراکنش‌ها را انجام می‌دهد؟

فناوری ارز دیجیتال OMG
شبکه OMG تراکنش‌های اتریوم را در خارج از زنجیره اصلی انجام می‌دهد.

شبکه OMG که متمرکز بر تراکنش‌های سریع و مقرون‌به‌صرفه است، از فناوری پلاسما برای انجام معاملات برون زنجیره‌ای (off-chain) استفاده می‌کند. این یعنی تراکنش‌ها بلافاصله در بلاک چین اتریوم ثبت نمی‌شوند؛ بلکه گروه‌بندی شده و دوره‌ای ثبت می‌شوند. گروه بندی تراکنش‌ها (تجمیع تراکنش‌ها) در چارچوب درخت مرکل سازماندهی شده و در ادامه به شکل دوره‌ای در بلاک چین اتریوم ثبت می‌شود.

در جریان انجام تراکنش‌ها، ناظران غیرمتمرکزی برای نظارت بر زنجیره فرزند و تولیدکننده بلاک وجود دارند که تراکنش‌های شبکه را به دقت راستی آزمایی می‌کنند. ناظران وظیفه بررسی تطابق عملکرد زنجیره فرزند با پروتکل‌های شبکه را دارد و در کنار آن به ثبت بلاک‌های تایید شده نظارت می‌کند تا هیچ بلاکی گم نشود. همچنین ناظران به شکل ریزبینانه‌ای عدم دستکاری سفارشی تراکنش‌ها را ارزیابی می‌کنند.

همانطور که گفته شد OMG به عنوان توکن بومی شبکه OMG به عنوان یکی از روش‌های پرداخت هزینه تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آن به منظور سهام‌گذاری (Staking) در چرخه اجماع OMG استفاده می‌شود. توکن‌های سهام‌گذاری‌شده به حفظ امنیت و اعتبار شبکه کمک می‌کند و در ازای آن کاربران پاداش دریافت می‌کنند.

سازندگان ارز دیجیتال OMG

شبکه OMG با یک تیم ۵۰ نفره در سراسر دنیا فعالیت می‌کند. در حال حاضر OMG به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه SYNQA است و ونسا چتیکاونیج (Vansa Chatikavanij) مدیریت OMG را برعهده دارد. هلدینگ SYNQA یک کسب‌وکار در حوزه فین تک است که در تایلند مستقر است و سابقا با نام Omise Holdings فعالیت می‌کرد.

چتیکاونیج از سال ۲۰۱۹ سمت مدیرعاملی را برعهده گرفت. اما یکی از کلیدی‌ترین پست‌ها در اختیار استفان مک نامارا قرار دارد. وی در حال حاضر مدیر اجرایی شبکه OMG است و پیش از این ریاست استراتژی تحقیق و توسعه بلاک چین در فناوری‌های هواوی (Huawei) را برعهده داشت.

اومیسه‌گو از چه فناوری‌هایی استفاده می‌کند؟

اومیسه‌گو یا همان OMG در نوع خود یک کار انقلابی محسوب می‌شود چرا که توانسته مفاهیم جدیدی به دنیای ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین معرفی کند. این رمزارز در کنار اثبات اقتدار (PoA) از چرخه اثبات سهام به منظور حفظ امنیت و عدم تمرکز شبکه استفاده می‌کند. به طور کلی اجزای شبکه OMG به موارد زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

ناظران (Watchers)

طرف‌های مستقلی هستند که تراکنش‌ها را در زنجیره فرزند ارزیابی و تایید می‌کنند. ناظران روی درستی انجام تراکنش‌ها نظارت می‌کنند . با این کار از هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کنند.

عملگرهای نود (Node Operators)

طرف‌هایی هستند که نودهای پشتیبانی‌کننده Child Chain و Watchers را مدیریت و نگهداری می‌کنند. عملگرهای نود برای فعالیت‌های خود هزینه‌ای به عنوان هزینه تراکنش دریافت می‌کنند و با قرار دادن توکن‌های OMG به امنیت شبکه کمک می‌کنند.

کیف پول‌ها (Wallets)

نرم‌افزارهایی هستند که امکان ذخیره و مدیریت توکن‌های OMG را برای کاربران فراهم می‌کنند. کیف پول‌ها به عنوان یکی از اجزای شبکه ممکن است  در هر پلتفرمی‌ (ویندوز، اندروید، مک، IOS یا افزونه مرورگر) در دسترس باشند.

زنجیره‌های ارز OMG چگونه است؟

زنجیره‌های ارز دیجیتال OMG
زنجیره پلاسما و زنجیره فرزند اساس کار شبکه OMG را تعینن می‌کنند.

شبکه OMG مبتنی بر ۲ زنجیره اصلی فعالیت می‌کند که اجرای تمام سازوکارهای برنامه‌ریزی‌شده برعهده این دو زنجیره است:

۱- زنجیره فرزند (Child Chain)

لایه‌ای خارج از زنجیره اصلی و در بالای بلاک چین اتریوم است که تراکنش‌ها در آن اجرا می‌شوند. این زنجیره از سازوکار More Viable Plasma برای بررسی و تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

۲- زنجیره پلاسما (Plasma Chain):

زنجیره پلاسما که اساس کار OMG بر آن بنا شده، امکان ایجاد زنجیره‌های فرزند را فراهم می‌کند، به طوری که از زنجیره اصلی اتریوم برای تایید اعتبار تراکنش‌ها استفاده می‌شود. نکته حائز اهمیت آن است که می‌توان زنجیره فرزند را براساس نیازهای زنجیره اصلی طراحی کرد به طوری که انجام خیلی از این موارد در زنجیره اصلی امکان‌پذیر نیست.

الگوریتم اجماع اثبات اقتدار (PoA) چه نقشی در کارکرد ارز دیجیتال OMG دارد؟

الگوریتم اجماع اثبات اقتدار که با عنوان Proof-of-Authority شناخته می‌شود، الگوریتمی است که تراکنش‌های نسبتا سریعی را با استفاده از مکانیسم اجماع مبتنی بر هویت به عنوان یک سهام ارائه می‌کند. در اصل طی این فرآیند، اعتبارسنج‌ها (Validators) باید با یک ارزیابی دقیق بلاک‌های جدید را ایجاد کنند.

جمع‌بندی

لوگوی ارز دیجیتال OMG
اکوسیستم OMG بهبود کارایی تراکنش‌ها در کنار حفظ امنیت و تمرکززدایی را دنبال می‌کند.

در این مطلب به معرفی ارز دیجیتال OMG پرداخته شد و چگونگی عملکرد شبکه OMG و اکوسیستم آن شرح داده شد. هدف شبکه OMG کمک به پذیرش جهانی و گسترده فناوری بلاک چین و در عین حال بهبود سرعت و کارایی تراکنش‌ها است. با وجودی که OMG توانسته تا حدی به مشکل مقیاس‌پذیری بلاک چین اتریوم پاسخ دهد اما هنوز راه زیادی برای رسیدن به نقطه مورد نظرش دارد.

سوالات متداول

شبکه OMG توسط چه نهادی اداره می‌شود؟

هلدینگ SYNQA وظیفه مدیریت شبکه OMG را برعهده دارد. OMG امور مربوط به پرداخت‌های فرامرزی را در آسیای جنوب شرقی تسهیل می‌کند.

مقدار توکن‌های OMG توزیع‌شده چقدر است؟

حداکثر توکن‌های OMG قابل عرضه ۱۴۰,۲۴۵,۳۹۸ است که از این مقدار حدود ۶۵ درصد آن در بین سرمایه‌گذاران توزیع شده است.
۵ درصد از کل مقدار توزیع‌شده در جریان ایردراپ پخش شد. حدود ۲۰ درصد از توکن‌ها در قرارداد هوشمند ذخیره شبکه OMG محفوظ است که برای تامین بودجه توسعه‌های آینده و همچنین اعتبارسنجی شبکه در نظر گرفته شده است. مقدار ۲۹.۹ درصد آن در اختیار پروژه و تیم است و مقدار ۹.۹ درصد باقی‌مانده برای تیم موسس محفوظ مانده است.

چگونه باید ارز OMG را خریداری کرد؟

شاید بتوان گفت بهترین صرافی برای خرید و فروش OMG صرافی CoinW باشد با این حال صرافی‌های دیگری نظیر Gate.io و Bitget هم امکان معامله OMG را فراهم کرده‌اند. در بین صرافی‌های ایرانی، رمزینکس امکان خرید و فروش ارز دیجیتال OMG را فراهم کرده است.

مزایای شبکه OMG چیست و چرا محبوب است؟

۱. سرعت تراکنش بالا
۲. قابلیت همکاری با بلاک چین اتریوم
۳. استفاده از اجزای بروز و پیشرفته در فناوری بلاک چین
۴. مکانیسم مقیاس‌پذیری در خارج از زنجیره

منابع: Kriptomat | OMG Network | Wearblox

5/5 - (1 امتیاز)
درباره حامد ترابی
دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی هستم. از ابتدای دوره کارشناسی به حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال علاقه پیدا کردم و به نویسندگی و کار ژورنالیستی در ارزهای دیجیتال مشغول شدم. طراحی و توسعه شبکه‌های بلاکچینی برای من جذاب بوده و ایده‌های جدید و خلاقانه بلاکچینی رو دنبال می کنم.
درباره حامد ترابی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر استیکی موبایل تند تند تون ببر