راهنمایی کامل و آشنایی با پروپوزال بهبود بیت کوین یا BIP - رمزینکس
۱۸ شهریور ۱۴۰۳ اخبار

راهنمایی کامل و آشنایی با پروپوزال بهبود بیت کوین یا BIP

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۳

برای ایجاد تغییرات و بهبود شبکه بیت کوین (Bitcoin)، هماهنگی و دستیابی به اجماع در شبکه‌ای به این وسعت امری چالش‌برانگیز است، اما پروپوزال بهبود بیت کوین یا BIP کمک زیادی به این فرایند می‌کند. تصمیم گیری در خصوص هرگونه ارتقاء و بهبود در شبکه بیت کوین، از رفع اشکالات جزئی تا تغییرات اساسی و حتی انشعاب های بزرگ (Hard Forks)، بر عهده ماینرها و نودها است. این فرآیند کاملاً مستقل از هرگونه نهاد واسطه انجام می‌شود. BIPها به اعضای جامعه بیت کوین اجازه می‌دهند تا به صورت سازمان یافته در تصمیم گیری های پروتکل مشارکت کنند، حتی بدون وجود یک رهبری متمرکز. در این مقاله، بررسی عمیق پروپوزال بهبود بیت کوین (BIP) را توضیح داده و نحوه عملکرد آن‌ها را شرح می‌دهیم.

پروپوزال بهبود بیت کوین (BIP) چیست؟

مرد در حال تعمیر کامپیوتر نوشته BIPs
پروپوزال بهبود بیت کوین با هدف بهبود عملکرد یا رفع نواقص مطرح می‌شود

در پاسخ به سوال BIP چیست؟ باید بگوییم BIP یک سند فنی است که پیشنهاد تغییرات، ایده‌ها، یا بهبودهایی را برای بلاک چین اصلی بیت کوین ارائه می‌دهد. این پیشنهادات می‌توانند از دستورالعمل‌های عمومی جامعه تا تغییرات اساسی در پروتکل متغیر باشند. با این حال، هر BIP معمولاً بر ایجاد یک تغییر کلیدی در بلاک چین متمرکز می‌شود.

BIP چگونه کار می‌کند؟

BIPها نیروی محرکه تکامل مستمر پروتکل بیت کوین هستند و آینده این زنجیره را شکل می‌دهند. همانطور که بیت کوین یک پروتکل متن باز است، هر کسی می‌تواند با ارائه یک پیشنهاد غیررسمی به لیست پستی توسعه‌دهندگان بیت کوین، یک پروپوزال بهبود بیت کوین پیشنهاد دهد. در ادامه، به فرآیند ایجاد و تصویب پروپوزال بهبود بیت کوین‌ها می‌پردازیم.

نحوه ایجاد پروپوزال های بهبود بیت کوین چگونه است؟

نویسندگان پروپوزال بهبود بیت کوین ابتدا بازخورد اولیه جامعه را جمع‌آوری کرده و ایده را بررسی می‌کنند. سپس، هنگامی که نویسنده به پتانسیل ایده اطمینان کافی پیدا کرد، پیش نویس پروپوزال بهبود بیت کوین را به لیست پستی ارسال می‌کند.

در این مرحله، جامعه ایده را مورد بحث قرار داده و نکات اصلی موافق و مخالف پیشنهاد را بررسی می‌کند. رد پیشنهاد در این مرحله رایج است، به خصوص اگر تضادهای آشکار یا BIP های تکراری وجود داشته باشد. با این حال، برخی از پیشنهادات نیز می‌توانند سال‌ها در مرحله بحث باقی بمانند. به عنوان مثال، بحث اندازه بلاک.

اگر جامعه موافقت کند که ایده شایستگی دارد، پیشنهاد یک شماره BIP دریافت می‌کند و به یک سند پروپوزال بهبود بیت کوین تبدیل می‌شود. سپس، ویراستاران پروپوزال بهبود بیت کوین وظیفه اطمینان از صحت همه چیز را بر عهده می‌گیرند. پروپوزال بهبود بیت کوین در این مرحله از غیررسمی به پیشنهاد رسمی منتقل می‌شود.

توجه به این نکته مهم است که پروپوزال بهبود بیت کوین هنوز برای توسعه تأیید نشده است. به این مرحله به عنوان مرحله تشکیل پرونده و پیش از محاکمه یک دعوی حقوقی در دادگاه فکر کنید، زمانی که تمام جزئیات نوشته شده است و جامعه احساس می‌کند که ایده نیاز به بحث بیشتر دارد. جامعه همچنین آن را در مخزن GitHub Bitcoin Core BIPs منتشر می‌کند.

نحوه تایید BIPها

نوشته BIP با پس زمینه اعداد
فرایند تایید پروپوزال بهبود بیت کوین نشان‌دهنده اهمیت جامعه در توسعه بلاکچین‌ها است

برای اینکه پروپوزال بهبود بیت کوین بخشی از پروتکل بیت کوین شود، باید به اجماع جامعه برسد. برای انجام این کار، پروپوزال بهبود بیت کوین تحت بررسی و تجزیه و تحلیل کامل توسعه‌دهندگان و جامعه گسترده‌تر بیت کوین قرار می‌گیرد. این شامل مزایا و معایب بالقوه، جوانب مثبت و منفی، و سرمایه گذاری کلی زمان است.

اگر تغییرات کدی لازم باشد، توسعه‌دهندگان نیز شروع به آزمایش و پیاده سازی کد می‌کنند. این فرآیند می‌تواند طولانی و پیچیده باشد. اگر توسعه‌دهندگان متوجه شوند که کد بد است یا چالش‌هایی را ایجاد می‌کند که نمی‌توان آن‌ها را حل کرد، جامعه پروپوزال بهبود بیت کوین را رد می‌کند. یا اگر همه چیز خوب به نظر برسد، جامعه شروع به پیاده سازی و فعال سازی آن خواهد کرد.

انواع پروپوزال های بهبود بیت کوین

فرآیند تصویب BIP تا حد زیادی به نوع آن بستگی دارد. سه نوع BIP وجود دارد:

  1. BIPهای استاندارد (Standard Track BIPs): پیشنهاداتی که جنبه‌های پروتکل را تغییر می‌دهند مانند اعتبارسنجی تراکنش یا بلاک یا طرح‌های رمزگذاری. در مورد هارد فورک‌ها (hard forks) که زنجیره به دو قسمت تقسیم می‌شود، پروپوزال بهبود بیت کوین های استاندارد قابلیت همکاری بین زنجیره‌های قدیمی بیت کوین و زنجیره‌های جدید را تضمین می‌کنند. از آنجایی که این پروپوزال بهبود بیت کوین ها شامل تغییرات کد قابل توجهی هستند، نیاز به اجماع جامعه دارند.
  2. پروپوزال‌های اطلاعاتی (Informational): این موارد دانش و بینش در مورد برنامه‌های آینده بیت کوین را به اشتراک می‌گذارند. این اسناد دستورالعمل‌های کلی، مسائل طراحی یا اطلاعات مربوط به جامعه بیت کوین را ارائه می‌دهند. از آنجایی که آن‌ها بیشتر جنبه اطلاعاتی دارند، نیازی به اجماع جامعه ندارند.
  3. پروپوزال‌های فرآیندی (Process BIPs): جنبه‌های رویه‌ای، دستورالعمل‌ها یا تغییرات در فرآیند تصمیم‌گیری بیت‌کوین یا مکانیسم اجماع را مشخص می‌کنند. در حالی که آن‌ها مشابه پروپوزال بهبود بیت کوین های اطلاعاتی هستند، اما به اجماع (اکثریت واضح ۹۰٪ ماینرها) نیاز دارند. پروپوزال‌های اجماع برای تغییرات خارج از پروتکل بیت کوین هستند، به این معنی که بر کد پایه بیت کوین تأثیر نمی‌گذارند. به عنوان مثال، پیاده‌سازی سافت فورک (soft fork) و به‌روزرسانی نرم‌افزار قدیمی ماینر در سراسر شبکه مستلزم پروپوزال بهبود بیت کوین فرآیندی است.

پروپوزال‌های برجسته و تاثیرگذار در تاریخچه بیت کوین

بیت کوین با پس زمینه آبی و خط ها
در طول تاریخ انواع پروپوزال بهبود بیت کوین به رشد شبکه کمک کرده‌اند

پروپوزال های بهبود بیت کوین (BIPs) کلید پیشرفت بیت کوین هستند. در دهه گذشته، BIPها شبکه بیت کوین را شکل داده، به مسائل حیاتی پرداخته و قابلیت‌های بلاک را افزایش داده‌اند. در ادامه به برخی از BIPهای تاریخی، اهمیت آن‌ها در توسعه بیت کوین و تاثیر آن‌ها بر جامعه می‌پردازیم.

  • BIP 001 و BIP 002: اولین پروپوزال بهبود بیت کوین ایجاد شده توسط امیر تاکی، BIP 001 اساساً پیشنهادی در مورد اینکه پروپوزال بهبود بیت کوین باید چه باشد، بود. به عبارت دیگر، فرآیند ارسال و بحث در مورد یک پروپوزال بهبود بیت کوین را توضیح می‌دهد و به جزئیات انواع پروپوزال بهبود بیت کوین ها، گردش کار، فرمت‌های ارسال و موارد دیگر می‌پردازد. BIP 002 برخی از این دستورالعمل‌ها را اصلاح می‌کند، فرآیندهای کلیدی تأیید را شرح می‌دهد و به سؤالات رایج در مورد BIP پاسخ می‌دهد. همچنین مجوز BIP، نظرات و دستورالعمل‌های قالب‌بندی را اضافه می‌کند. هر دوی این موارد، BIPهای فرآیندی بودند که نیاز به توافق جامعه روی آن‌ها داشت. این دو BIP در کنار هم، زمینه را برای تکامل مداوم بیت کوین فراهم کردند.
  • BIP 8 و BIP 9: هر دو BIP اجماع (فرآیند) هستند که سافت فورک‌ها یا همان تغییرات سازگار با قبل به پروتکل بیت کوین را فعال می‌کنند. هر سافت فورک یک تغییر عمده پروتکل است که اکثر شرکت‌کنندگان در شبکه با آن موافق هستند، بنابراین ماینرها می‌توانند فقط نرم‌افزار خود را ارتقا دهند تا با شبکه همگام شوند. پروپوزال بهبود بیت کوین ۸ و ۹ مکانیسم‌هایی را برای سیگنال دهی و فعال کردن این تغییرات سافت فورک فراهم می‌کنند.
  • SegWit: یکی از محبوب‌ترین ارتقاء‌های بیت‌کوین، Segwit، نتیجه مجموعه‌ای از پروپوزال، یعنی BIP-91، BIP-141، و BIP-148 بود. BIP-141 ارتقاء SegWit را معرفی کرد، در حالی که BIP-148 فورک را برای پیاده‌سازی آن فعال کرد. از سوی دیگر، BIP-91 آستانه اجماع را به ۸۰٪ کاهش داد تا Segwit با موفقیت بگذرد. Segwit با کاهش اندازه داده‌های تراکنش، شبکه بیت‌کوین را مقیاس‌پذیر کرد. با ابرداده کمتر، بلاک‌های بیت‌کوین می‌توانند تراکنش‌های بیشتری را در خود جای دهند و سرعت کلی را پس از ارتقاء Segwit افزایش دهند. Segwit همچنین کلید توسعه شبکه‌های لایه ۲ محبوب بیت‌کوین مانند لایتنینگ (Lightning) بود.
  • Taproot: جدیدترین ارتقاء پروتکل بیت کوین، شامل سه BIP است: BIP 340 و BIP 341 و BIP 342. با Taproot، پروتکل بیت کوین از نظر حفظ حریم خصوصی کاربردی‌تر است و همچنین می‌تواند از نوآوری‌هایی مانند Ordinals پشتیبانی کند. ایده اولیه Taproot در ژانویه ۲۰۱۸ توسط گرگ ماکسول، توسعه‌دهنده نرم‌افزار ارائه شد. پس از آن، توسعه دهندگان بیت کوین، پیتر وویل، تیم رافینگ، ای جی تاونز، و جوناس نیک روی پیاده سازی آن کار کردند. تقریباً چهار سال پس از پیشنهاد اولیه، Taproot در نهایت در نوامبر ۲۰۲۱ ادغام شد.

جمع‌بندی

در این مقاله با مفهوم پروپوزال بهبود بیت کوین یا BIP آشنا شدید. پروپوزال بهبود بیت کوین به عنوان ستون فقرات پیشرفت و نوآوری بلاکچین بیت کوین عمل می‌کند. BIPها به عنوان یک مکانیسم حیاتی برای حفظ ماهیت غیرمتمرکز بیت کوین عمل می‌کنند و به جامعه اجازه می‌دهند تا در مورد تغییرات و به‌روزرسانی‌های پروتکل به طور جمعی تصمیم‌گیری کنند. از اصلاحات فنی گرفته تا پیشنهادات مربوط به حاکمیت، BIPها تضمین می‌کنند که بیت کوین با نیازهای در حال تحول کاربران و چالش‌های دنیای واقعی سازگار است.

سوالات متداول

چه کسی می‌تواند یک BIP پیشنهاد دهد؟ 

هر کسی که درک خوبی از پروتکل بیت کوین داشته باشد، می‌تواند یک BIP پیشنهاد دهد.

چه مدت طول می‌کشد تا یک BIP تأیید شود؟

 مدت زمان تصویب یک BIP می تواند بسیار متفاوت باشد، از چند هفته تا چند سال. این بستگی به پیچیدگی پیشنهاد و سطح اجماع در جامعه دارد.

اگر یک BIP تصویب شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

 اگر یک BIP تأیید شود، در پروتکل بیت کوین پیاده سازی می‌شود. این بدان معنی است که تمام نودهای شبکه باید نرم افزار خود را برای پشتیبانی از BIP جدید ارتقا دهند.

آیا همه BIPها با موفقیت پیاده‌سازی می‌شوند؟

 خیر، همه BIPها با موفقیت پیاده سازی نمی‌شوند. برخی از BIPها ممکن است به دلیل مشکلات فنی، عدم اجماع یا سایر موانع رد شوند

منابع: river | bitpanda | ledger

به این post امتیاز دهید
مهدی زارع
درباره مهدی زارع
یک پدر جوان عاشق یادگیری، ورزش و سینما. هر کاری کنم، نوشتن یکی از جذاب‌ترین تفریحاتمه. از ۲۰۱۷ با بیت‌کوین و رمزارزها آشنا شدم و با اینکه تریدر نشدم، به آینده غیر متمرکز اقتصاد ایمان دارم.
درباره مهدی زارع بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید