استیک پولکادات در تراست ولت؛ با پولکادات درآمد غیرفعال داشته باشید! - رمزینکس
۲۷ مهر ۱۴۰۳ اخبار
  1. تجمع ۷۲ میلیون دلاری نهنگ‌های تون‌ کوین (TON) برای جلوگیری از سقوط این ارزدیجیتال
  2. رالی بعدی ترون با افزایش هزینه‌های ماهانه ۲۰۰ میلیون دلاری
  3. شگفتی بنیان‌گذار دوج کوین از موفقیت پروژه و تأثیر آن بر دنیای کریپتو
  4. پایان بازی ایکـس امپایر در تلگرام پیش از ایردراپ توکن X
  5. معرفی حالت CEO در فصل دوم توسط بازی همستر کامبت

استیک پولکادات در تراست ولت؛ با پولکادات درآمد غیرفعال داشته باشید!

 
۲۷ تیر ۱۴۰۳
  7 دقیقه

استیکینگ پولکادات هم برای کاربران مبتدی و هم برای کاربران حرفه‌ای که می‌خواهند از طریق ارز دات درآمد غیرفعال داشته باشند راه بسیار سودآوری است‌. در این مطلب از رمزینکس با مفهوم استیکینگ در شبکه پولکادات آشنا می‌شویم و یکی از بهترین روش‌های آن، یعنی استیک پولکادات در تراست ولت را بررسی خواهیم کرد.

استیک پولکادات در تراست ولت

تصویری که در آن یک دایره قرمز با چندین خط به دایره‌های سفید و قرمز دیگر وصل شده است و عبارت استیک در پولکادات به انگلیسی در سمت چپ نوشته شده است.
شبکه پولکادات با ارائه فرایند استیکینگ به شرکت‌کنندگان این فرصت را می‌دهد که علاوه بر شرکت در پشتیبانی از امنیت شبکه، جایزه دریافت کنند.

مفهوم استیکینگ در حوزه بلاک‌چین به قفل کردن دارایی‌های ارز دیجیتال برای مدت زمان مشخصی اشاره دارد. این فرایند یک معامله دو سر برد است؛ چرا که هم به امنیت و پشتیبانی از عملکرد یک شبکه بلاک‌چین کمک می‌شود و هم با شرکت در فرایند استیکینگ، شرکت‌کنندگان جایزه در قالب ارز دیجیتال کسب می‌کنند. این فرایند در شبکه‌هایی که از مکانیزم (Proof of Stake) و مکانیزم‌های مشابه آن استفاده می‌کنند، قابل انجام است. استیک ارز دات، سکه بومی شبکه پولکادات نیز به همین مفهوم اشاره دارد.

برای اینکه این مفهوم را عمیق‌تر درک کنیم باید ابتدا با مکانیزم شبکه پولکادات آشنا شویم. در ادامه به بررسی این مورد و همچنین روش‌های مختلف استیکینگ از جمله استیک پولکادات در تراست ولت که یک کیف پولی غیر‌حضانتی و چند‌زنجیره‌ای است، می‌پردازیم.

نقش مکانیزم شبکه پولکادات در استیکینگ

عکسی که در سمت راست آن بیضی‌های قرمز، زرد و نارنجی‌رنگ و در سمت چپ آن نیز نقاطی رنگی وجود دارد و بیضی‌ها با خطوط رنگی مستقیم به نقاط سمت چپ وصل شده‌اند. همچنین در بالای عکس کلمات اعتبار‌سنج و نامزد به انگلیسی نوشته شده‌اند.
شبکه پولکادات از مکانیزم اثبات سهام کاندید‌شده یا (Nominated Proof of Stake) استفاده می‌کند که فرایند استیکینگ را میسر می‌سازد.

همان‌طور که گفتیم، فرایند استیکینگ در بلاک‌چین‌هایی که از مکانیزم (Proof of Stake) یا موارد مرتبط با آن استفاده می‌کنند، امکان‌پذیر است. برخلاف بلاک‌چین‌هایی که بر اساس الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) بنا شده‌اند، مانند بیت کوین یا اتریوم ۱.۰، شبکه پولکادات از الگوریتمی به نام اثبات سهام کاندید‌شده یا (Nominated Proof of Stake) استفاده می‌کند که فرایند استیکینگ را برای کاربران فراهم می‌سازد. این مکانیزم شامل ۲ شرکت‌کننده اصلی به نام نامزدها (Nominators) و اعتباردهنده‌ یا اعتبار‌سنج‌ها (Validators) است.

  1. اعتبار‌سنج‌ها یا همان Validator‌ها، با تولید بلوک‌های جدید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها در پروتکل اجماع شبکه شرکت می‌کنند. آنها مسئول امنیت و پایداری کلی شبکه هستند و برای کار خود پاداش‌هایی دریافت می‌کنند که بین خود و نامزدهایشان توزیع می‌شود.
  2. نامزد‌ها یا Nominator‌ها، دارندگان ارز دات DOT هستند که با انتخاب اعتبارسنج‌‌هایی که برای حفظ شبکه به آنها اعتماد دارند، در فرایند پشتیبانی از شبکه شرکت می‌کنند. آن‌ها توکن‌های DOT خود را به اعتبارسنج‌های معتمد خود واگذار می‌کنند و با انجام این کار، در جوایزی که اعتبار‌سنج‌ها به دست می‌آورند، سهیم می‌شوند.

مشارکت در فرایند استیک پولکادات در تراست ولت به ما این امکان را می‌دهد که اعتبار‌سنج‌های خود را انتخاب کنیم و کسب سود کنیم. در ادامه به بررسی این روش می‌پردازیم.

مراحل استیک پولکادات در تراست ولت

تصویری که در سمت راست آن عکس یک گوشی موبایل وجود دارد که مرحله استیکینگ در تراست ولت را نشان می‌دهد و در سمت چپ آن عبارت استیکینگ و کسب جایزه به انگلیسی نوشته شده است.
برای استیک کردن پولکادات راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها استیک کردن از طریق کیف پول تراست ولت است.

به عنوان یک کاربران عادی می‌توانیم استیک ارز‌های دات خود را به روش‌های مختلفی انجام دهیم از جمله استفاده از کیف پول تراست ولت. برای این کار باید مراحل زیر را دنبال کنیم:

۱) دانلود و نصب برنامه کیف پول تراست ولت

کیف پول تراست ولت (Trust Wallet) یک کیف پول رمزنگاری‌شده امن است که در آن می‌توانیم به خرید و فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال از جمله خرید ارز دات، میم‌کوین‌ها، NFT‌ها و سایر دارایی‌های دیجیتال بپردازیم و آن‌ها را مدیریت کنیم.

اولین قدم برای استیک پولکادات در تراست ولت، دانلود و نصب این برنامه است که در ورژن‌های اندروید، ای او اس و همچنین اکستنشن برای مرورگر قابل دانلود و نصب است.

۲) راه‌اندازی کیف پول

در مرحله بعدی باید از طریق برنامه تراست ولت، کیف پول شخصی خود را ایجاد کنیم و با پیروی از دستورالعمل‌های راه‌اندازی، از جمله نوشتن عبارت بازیابی و ذخیره آن در مکانی امن، کیف پول خود را ایمن سازیم. 

۳) خرید ارز دات

اگر از قبل ارز دات را نداشته باشیم، باید آن‌ را از صرافی‌های ارزهای دیجیتال مانند بایننس، کراکن یا کوین‌بیس خریداری کنیم. اما با توجه به محدودیت‌هایی که این صرافی‌ها برای احراز هویت کاربران ایرانی ایجاد کرده‌اند، برای خرید ارز دات باید از طریق یک صرافی ایرانی قابل اعتماد مانند صرافی ارز دیجیتال رمزینکس اقدام کنیم. پس از خرید ارز دات از صرافی رمزینکس، باید توکن‌های DOT خود را به کیف پول تراست ولت خود منتقل کنیم.

۴) شروع فرایند استیک پولکادات در تراست ولت

پس از خریداری ارز دات و انتقال آن به کیف پول تراست ولت خود، باید گزینه Earn یا Discover را از نوار پایین برنامه تراست ولت انتخاب کرده و بر روی گزینه Staking کلیک کنیم.

۵) انتخاب ارز دات برای استیکینگ

تصویر لیست ارز‌های موجود برای استیکینگ در برنامه تراست ولت
برای استیک کردن پولکادات باید ارز دات را از لیست ارز‌های ارائه شده توسط کیف پول تراست ولت انتخاب کنیم.

همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است، ارز‌های مختلفی از جمله سکه بومی شبکه پولکادات، ارز دات DOT، قابل استیک کردن هستند که در این مرحله باید ارز دات مورد نظر خود را انتخاب کنیم.

۶) انتخاب اعتبار‌سنج‌ها

تصویر دوتا صفحه گوشی در کنار هم که لیست اعتبار‌سنج‌ها یا همان Validator‌ها را در کیف پول تراست ولت نشان می‌دهد.
پس از انتخاب ارز دات برای استیکینگ، باید اعتبار‌سنج‌ها و یا Validator‌های خود را نیز از طریق کیف پول خود انتخاب کنیم.

پس از انتخاب ارز دات، باید دوباره گزینه “Stake” را انتخاب کنیم و از لیستی که نمایش داده می‌شود اعتبار‌سنج‌های فعال (Active) را مشاهده و برگزینیم. پس از انتخاب، یک تیک باید در کنار اعتبارسنج‌هایی که انتخاب کرده‌ایم ظاهر شود. حداکثر تعداد اعتبار‌سنج‌های انتخابیمان ۱۶ عدد است.

۷) واریز ارز دات برای استیکینگ

در مرحله بعدی باید مقدار DOT مورد نظر را برای استیکینگ وارد کنیم. حداقل مقدار ارز دات لازم برای شروع فرایند استیکینگ ۲۵۰ عدد است. در حال حاضر (۲۶ تیر‌ماه ۱۴۰۳)، قیمت ارز دات حدود ۶.۴۰ دلار است که حداقل میزان ارز دات لازم برای شروع فرایند معادل با ۱۶,۰۰۰,۰۰۰ ریال است.

۸) تایید استیک پولکادات در تراست ولت

تصویر دوتا صفحه گوشی در کنار هم که مقدار ارز استیک شده و مقدار ارز باقی‌مانده و موجود را در برنامه تراست ولت نشان می‌دهد.
پس از واریز ارز دات و شروع فرایند استیک پولکادات، باید در انتظار تایید فرایند توسط شبکه پولکادات بمانیم.

 در مرحله بعد، باید منتظر بمانیم تا شبکه پولکادات درخواست استیکینگ ما را پردازش و تایید کند (تصویر بالا سمت چپ). پس از تایید، در کیف پول ما ارزش کل موجودی استیک‌شده نشان داده می‌شود. هنگامی که توکن‌های DOT استیک شدند، روی اعتبارسنج‌هایی که انتخاب کرده‌ایم قفل می‌شوند. ما می‌توانیم اعتبارسنج‌های جدید را انتخاب کنیم و در هر زمان که بخواهیم، ارز‌های DOT بیشتری را برای استیکینگ اضافه کنیم.
در تصویر بالا سمت راست، بخش‌ Available موجودی کیف پولمان که در حال حاضر برای استفاده در دسترس داریم را نشان می‌دهد و بخش Staked، مقدار ارز‌های استیک‌شده ما را نشان می‌دهد که قفل شده است. لازم به ذکر است ما نمی‌توانیم از توکن‌های خود در زمانی که روی بلاک‌چین پولکادات استیک شده و قفل شده‌اند، استفاده کنیم.

۹) دریافت جایزه

با شروع فرایند استیک پولکادات در تراست ولت، جوایز توسط اعتبار‌سنج‌هایی که آن‌ها را انتخاب کرده‌ایم کسب می‌شوند. هر پاداشی که دریافت می‌کنیم در طول ۲۴ ساعت در کیف پول ما موجود می‌شود.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که ما نمی‌توانیم در زمانی که توکن‌های خود را استیک می‌کنیم، آنها را پس بگیریم. اگر می‌خواهیم ارز‌های DOT خود را برداشت کنیم، باید صبر کنیم تا فرایند استیک دات که ۲۸ روز طول می‌کشد، به اتمام برسد.

لازم به ذکر است قوانین ذکر شده تحت کنترل کیف پول Trust Wallet نیستند. این قوانین در هر مرحله توسط خود شبکه پولکادات تعیین می‌شوند و در صورت نیاز تغییر می‌یابند.

نکات برتر برای استیک پولکادات در تراست ولت (احتمال پاداش بیشتر!)

همانطور که بالاتر به‌ آن اشاره کردیم، استیکینگ DOT به ما این فرصت را می‌دهد که در ازای قفل کردن ارز‌های دات خود پاداش دریافت کنیم.

در واقع با مشارکت در این عمل، ما بخشی از یک سیستم پاداش‌دهی هستیم که در آن تراکنش‌ها در بلاک‌چین تایید می‌شوند و یک یا چندین اعتبار‌سنج را به صورت تصادفی برای تایید تراکنش‌ها و دریافت پاداش انتخاب می‌کنیم. به عبارت ساده‌تر، اگر توکن‌های خود را در اختیار آن اعتبارسنج‌ها قرار دهیم، بخشی از آن پاداش را به دست خواهیم آورد! بنابراین هرچه اعتبارسنج‌های بیشتری را انتخاب کنیم، شانس بیشتری برای سهیم شدن در پاداش‌ها خواهیم داشت!

جمع‌بندی

در این مطلب از رمزینکس با مفهوم استیکینگ در شبکه پولکادات و همچنین مراحل استیک پولکادات در کیف پول تراست ولت آشنا شدیم. لازم به ذکر است برای شروع فرایند استیکینگ باید حداقل ۲۵۰ عدد ارز دات معادل با ۱۶,۰۰۰,۰۰۰ ریال را در کیف پول خود داشته باشیم. همچنین برای خرید ارز دات در محیطی امن و با بهترین نرخ معاملاتی، از صرافی رمزینکس می‌توانیم استفاده کنیم.

سوالات متداول

چرا پاداش‌های استیکینگ پولکادات را دریافت نمی‌کنم؟

اگر پاداش‌های استیکینگ را در حساب خود نمی‌بینید و دریافت نکرده‌اید، می‌تواند به دلایل متعددی از جمله تاخیر در پرداخت پاداش استیکینگ، فعال نبودن اعتبارسنج‌های معرفی‌شده، کمیسیون ۱۰۰٪ اعتبارسنج معرفی‌شده و غیره باشد.

برای استیک پولکادات در تراست ولت به چه مقدار ارز دات نیاز است؟

حداقل مقدار ارز دات لازم برای شروع استیکینگ ۲۵۰ عدد است که باید در کیف پول تراست ولت خود داشته باشید. لازم به ذکر است عدد اعلام شده ربطی به کیف پول تراست ندارد و این اعداد جز قوانین استیک کردن در شبکه پولکادات است.

آیا تراست ولت ارز دات را پشتیبانی می‌کند؟

بله. کیف پول تراست ولت یک کیف پول غیر‌حضانتی و چند زنجیره‌ای با رابط کاربری آسان است که به شما این امکان را می‌دهد بیش از ۳ میلیون دارایی رمزنگاری شده از جمله NFT‌ها را در بیش از ۶۵ بلاک‌چین ذخیره و مدیریت کنید. همچنین می‌توانید به استیک کردن ارز‌های مختلفی از جمله ارز دات بپردازید و سود کسب کنید.

منبع: Trsut Wallet Community | Polkadot Whitepaper

به این post امتیاز دهید
درباره تارا محسنی
نویسندگی و نوازندگی، بخش‌های جدا‌نشدنی زندگی من هستند!
درباره تارا محسنی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید