بلاکچین ترون (tron) چیست و چگونه کار می‌کند؟

معرفی شبکه و بلاکچین ترون

بلاکچین ترون
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۳

بلاکچین ترون (Tron) پلتفرمی منبع باز به شمار می‌آید که قادر به اجرای قراردادهای هوشمند است و برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترون از نظر عملکرد مشابه اتریوم است و حتی تا زمانی که به بلاک چین خود تغییر داد، به عنوان یک توکن ساخته شده روی اتریوم شروع به کار کرد. در این مطلب با رمزینکس همراه باشید تا بفهمیم شبکه ترون چیست و به چه درد ما فعالان کریپتو می‌خورد.

بلاکچین ترون چیست؟

دستی روباتیک که سکه ترون را در دست دارد.
ترون می‌خواهد از بلاک چین برای سیستم اشتراک محتوا استفاده کند.

ترون یک پلتفرم دیجیتال غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین با ارز رمزنگاری شده خاص خود به نام TRONIX (TRX) است. بلاکچین ترون که در سال ۲۰۱۷ توسط یک سازمان غیرانتفاعی سنگاپور تاسیس شد، هدف آن میزبانی یک سیستم سرگرمی جهانی برای به اشتراک‌گذاری مقرون‌به‌صرفه محتوای دیجیتال بود. ترون که در ابتدا عمدتا در آسیا به بازار عرضه شد، اکنون جهانی شده است. جالب است بدانید این پلتفرم تا اوت ۲۰۲۳ حدود ۱۸۰ میلیون حساب را به ثبت رساند.

بلاکچین ترون دارای طیف وسیعی از اهداف است که همگی به هدف اصلی آن یعنی تمرکززدایی وب برمی‌گردند. یکی از موارد تمرکز اصلی ترون از ابتدا تغییر صنعت سرگرمی بوده است. این بنیاد می‌خواهد از بلاک چین برای سیستم اشتراک محتوا استفاده کند و از واسطه‌ها خلاص شود. سازندگان محتوا می‌توانند مستقیما با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار کرده و محصولات خود را بفروشند. به عنوان گامی به سوی ساخت این شبکه، بنیاد TRON شرکت اشتراک‌گذاری فایل همتا به همتا BitTorrent را در سال ۲۰۱۸ خریداری کرد. TRON از آن زمان رمز بیت تورنت (CRYPTO:BTT) را راه‌اندازی کرد که برای گسترش پروتکل و ایجاد انگیزه در استفاده از آن طراحی شده است.

تیم بلاکچین ترون همچنین می‌خواهد که انعطاف‌پذیرترین پلتفرم بلاک چین باشد که بتواند قراردادهای هوشمند را اجرا کند. به همین دلیل، ماشین مجازی TRON (TVM)، که در آن توسعه‌دهندگان می‌توانند dApps را روی ترون بسازند، با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است. از طرفی دیگر، برنامه‌هایی برای افزودن سازگاری با سایر ماشین‌های مجازی در آینده وجود دارد. بلاکچین ترون همچنین با شبکه JUST، شاخه‌ای از TRON که شامل بسته‌ای از پروژه‌های مالی مبتنی بر قرارداد هوشمند است، به چشم انداز مالی غیرمتمرکز (DeFi) نفوذ می‌کند.

ماجرای توسعه بلاکچین ترون

تصویری هندسی قرمز رنگ با برند ترون در مرکز آن
بلاکچین ترون توسط یک کارآفرین جوان چینی توسعه یافته است.

بلاکچین ترون توسط جاستین سان (Justin Sun)، یک کارآفرین جوان چینی که قبلا در چندین پروژه موفق دیگر بلاک‌چین شرکت کرده بود، ایجاد شد. سان برای ترون یک اکوسیستم غیرمتمرکز در نظر داشت که در آن سازندگان می‌توانند آثار خود را بدون سانسور یا کنترل سازمان‌های متمرکز تولید و توزیع کنند. عرضه اولیه کوین ترون (ICO) تنها در چند روز بیش از ۷۰ میلیون دلار جمع آوری کرد و آن را به یکی از بزرگترین ICOهای تمام دوران تبدیل کرد. از آن زمان، ارزش TRX در نوسان بوده است، اما یکی از ۲۰ ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار باقی مانده است.

بد نیست بدانید ترون شبکه آزمایشی خود را در مارس ۲۰۱۸ و شبکه اصلی خود را دو ماه بعد راه‌اندازی کرد. در مارس ۲۰۱۸، TRON به عنوان یک توکن ERC-۲۰ در بلاک چین اتریوم شروع به کار کرد، اما سه ماه بعد به بلاک چین خود یعنی بلاکچین ترون منتقل شد. در سال ۲۰۱۸، ترون BitTorrent، پلتفرم محبوب اشتراک‌گذاری فایل همتا به همتا را خریداری کرد تا این فناوری را در اکوسیستم خود ادغام کند. این خرید به بلاکچین ترون اجازه داد تا دامنه خود را گسترش دهد و خدمات جدیدی مانند به اشتراک گذاری فایل‌های بزرگ و پرداخت‌های خرد را به کاربرانش ارائه دهد.

Tron همچنین اکوسیستم برنامه غیرمتمرکز خود (dApp) را توسعه داده که اکنون صدها dApp بر روی پلتفرم آن ساخته شده است. این امر باعث جذب توسعه‌دهندگان و کاربران به بلاکچین ترون شده و به تثبیت آن به عنوان یک بازیکن پیشرو در دنیای غیرمتمرکز کمک کرده است.

بلاکچین ترون چگونه کار می‌کند؟

تصویر سکه ترون طلایی رنگ با پس زمینه آبی و بنفش
ترون در سال ۲۰۱۸ از اتریوم به شبکه خود مهاجرت کرد.

ترون که در ابتدا به عنوان یک توکن مبتنی بر اتریوم ایجاد شد، سرانجام در سال ۲۰۱۸ به شبکه خود مهاجرت کرد. این فرآیند شامل معامله سرمایه‌گذاران با توکن‌های اتریوم خود برای ارز دیجیتال TRX بود. (توکن های اتریوم متعاقبا از بین رفتند.) با این حال، سوال اینجاست که بلاکچین ترون چگونه کار می‌کند و چه ساختاری دارد؟ مانند اتریوم (ETH)، ترون از یک مدل مبتنی بر حساب استفاده می‌کند؛ به این معنی که کلیدهای رمزنگاری که پروتکل آن صادر می‌کند، می‌تواند دسترسی به موجودی توکن TRX را کنترل کند. سپس بلاکچین ترون تبادل این داده‌ها را از طریق سه لایه هدایت می‌کند:

  1. لایه هسته: دستورات نوشته شده در جاوا یا Solidity (زبان طراحی شده برای اتریوم) را محاسبه می‌کند و آن‌ها را به ماشین مجازی Tron می‌فرستد، که منطق‌های توسعه یافته را اجرا می‌کند.
  2. لایه برنامه: توسط توسعه‌دهندگان برای ایجاد کیف پول و برنامه‌های کاربردی با ارز دیجیتال TRX و سازگار با نرم‌افزار استفاده می‌شود.
  3. لایه ذخیره سازی: برای تقسیم‌بندی داده‌های بلاک چین (سوابق تاریخچه بلاک چین) و داده‌های وضعیت آن (که وضعیت قراردادهای هوشمند را حفظ می‌کند) طراحی شده است.

برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها، بلاکچین ترون از مکانیزم اجماع اثبات سهام، تغییری در مدل اثبات سهام استفاده می‌کند. اثبات سهام یک جایگزین محبوب و کم مصرف برای مدل اصلی اثبات کار معرفی شده توسط بیت‌کوین است. در سیستم اثبات سهام واگذار شده TRON، دارندگان TRONIX (TRX) می‌توانند توکن‌های خود را به اشتراک بگذارند؛ به این معنی که آن توکن‌ها را به عنوان وثیقه می‌گذارند.

قابلیت ذکر شده به کاربران این حق را می‌دهد که به «نمایندگان فوق‌العاده» رای دهند و تراکنش‌ها را تایید کنند. آرا شمارش می‌شود و نمایندگان فوق‌العاده هر شش ساعت یک بار انتخاب می‌شوند. نمایندگان، سوپر بلوک‌هایی از تراکنش‌ها را برای اعتبار سنجی دریافت می‌کنند. برای هر بلوک، هر نماینده یک پاداش بلوک و یک پاداش رای دریافت می‌کند که هر دو با شریک‌های رای دهنده بر اساس نسبت رای آن‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود.

ویژگی‌های اصلی بلاکچین ترون

سکه قرمز رنگ ترون در میان نور سبز رنگ
بلاکچین ترون به شدت روی بازی و سرگرمی تمرکز دارد.

در ادامه پاسخ به سوال شبکه ترون چیست باید به ویژگی‌های مهم و کلیدی آن بپردازیم. در عصر حاضر، افراد زیادی به دنبال داشتن یک درآمد غیرفعال هستند و این مسئله یکی از ویژگی‌های بلاکچین ترون به حساب می‌آید. این کار از طریق فرآیند استیکینگ اتفاق می‌افتد. هنگامی که شما ارز دیجیتال را به اشتراک می‌گذارید، بر اساس مبلغی که به اشتراک می‌گذارید، پاداش دریافت می‌کنید. از طرفی دیگر، ترون با کیف پول‌های مختلفی سازگاری دارد. می‌توانید TRONIX (TRX) را با یک کیف پول ارز دیجیتال سازگار مانند TronLink یا Ledger به اشتراک گذاشته یا این انتخاب را دارید که آن را از طریق یک صرافی به اشتراک بگذارید. البته انجام این کار از طریق صرافی آسان‌تر است. همچنین TRX را می‌توان در شبکه JUST قرار داد. در ادامه، به دیگر ویژگی‌های مهم بلاکچین ترون می‌پردازیم:

  • پلتفرم غیرمتمرکز: بلاکچین ترون یک شبکه غیرمتمرکز را ارائه می‌دهد؛ به این معنی که هیچ موجودیت واحدی آن را کنترل نمی‌کند و باعث می‌شود امنیت آن بیشتر شود. همچنین نسبت به سیستم عامل‌های متمرکز سنتی شفاف است.
  • توان عملیاتی بالا: بلاکچین ترون دارای ظرفیت پردازش بالایی است که امکان انجام تراکنش‌های سریع و کارآمد و توانایی پردازش بیش از ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه را فراهم می‌کند.
  • قراردادهای هوشمند: Tron از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند؛ آن‌ها قراردادهایی خوداجرا هستند و شرایط توافق بین خریدار و فروشنده مستقیما در خطوط کد نوشته می‌شود.
  • ایجاد توکن: بنیاد ترون به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌های خود را در پلتفرم ایجاد و منتشر کنند که می‌تواند برای اهداف مختلفی مانند جمع‌آوری سرمایه، برنامه‌های وفاداری و موارد دیگر استفاده شود.
  • بازی و سرگرمی: بلاکچین ترون به شدت روی بازی و سرگرمی تمرکز دارد و این پلتفرم، خانه بسیاری از برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) مربوط به بازی و سایر اشکال سرگرمی به شمار می‌آید.

بلاکچین ترون در رقابت با اتریوم

تصویر دو سکه اتریوم و ترون با رنگ سفید و قرمز
ساختار بلاکچین ترون با پلتفرم اتریوم مقایسه می‌شود.

در پاسخ به سوال شبکه ترون چیست باید ماهیت آن را در کنار اتریوم قرار دهیم. در موارد بسیاری، ساختار بلاکچین ترون با پلتفرم اتریوم مقایسه شده است و از برخی از بلوک‌های ساختمانی اولیه مانند برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps)، قراردادهای هوشمند و توکن‌ها استفاده می‌کند. در واقع، بلاکچین ترون به دلیل پیش‌روی بیش از حد، با وام گرفتن به جای ساختن پایه‌های پلتفرم خود مورد انتقاد قرار گرفته است.

نشانه‌هایی وجود دارد که Tronix و Ethereum در حال تبدیل شدن به رقیبی برای تجارت معامله‌گران ارزهای دیجیتال هستند. عرضه USD Coin، یک ارز دیجیتال وابسته به دلار آمریکا که در بلاکچین ترون در گردش است، کمتر از یک ماه پس از پشتیبانی از آن، از ۱۰۸ میلیون دلار گذشت. Coindesk در جولای ۲۰۲۱ گزارش داد که این موضوع می‌تواند نشانه دیگری باشد که معامله‌گران رمزارز به طور فزاینده‌ای به بلاک چین‌هایی روی می‌آورند که کارمزد تراکنش‌های ارزان‌تر را با سرعتی سریع‌تر از آنچه در اتریوم یافت می‌شود، ارائه می‌دهند. همچنین بر اساس CoinMarketCap، از ۱۶ آگوست ۲۰۲۳، TRONIX (TRX) رتبه دهم را در بین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار کسب کرد. قیمت TRX معادل ۰.۰۷۵۶دلار بود که ارزش بازار آن ۶.۸ میلیارد دلار محاسبه می‌شد. بالاترین قیمت آن در ۴ ژانویه ۲۰۱۸ به ۰.۳۰۰۴ دلار رسید.

بررسی نقاط قوت بلاکچین ترون

تصویر یک فضانورد در فضا و نماد ترون
ترون در مقایسه با دیگر شبکه‌ها، نقاط قوت بسیاری دارد.

قبل از آن که درمورد نقاط مثبت بلاکچین ترون صحبت کنیم، بیایید درمورد همکاری‌های صورت گرفته که به نوعی بخش‌های مثبت ترون هستند، مطلع شویم. جالب است بدانید TRON برای پروژه‌های بلاک چین با سامسونگ (OTC:SSNLF) همکاری کرده است. همچنین با Samsung Blockchain Keystore ادغام شده تا کیف پول‌های بلاک چین داخلی روی گوشی‌های سامسونگ بتوانند توکن‌های TRX را دریافت کنند. همچنین TRON در سال ۲۰۱۸ بیت تورنت را به قیمت ۱۴۰ میلیون دلار خریداری، سپس توکن BTT و اکوسیستم BitTorrent را در بلاک چین TRON ایجاد کرد. از سوی دیگر، ترون در سال ۲۰۱۹ در صرافی ارز دیجیتال پولونیکس سرمایه‌گذاری بزرگی انجام داده است. نقاط عطف دیگر ترون را در ادامه خواهید خواند.

سرعت تراکنش بیشتر

با مقایسه بلاکچین ترون با سایر ارزهای دیجیتال آشنا مانند بیت کوین و اتریوم، ترون از نظر مدیریت تراکنش‌ها بسیار سریعتر است. گره‌های بلوک معمولا توسط کاربران Tron که به عنوان شاهد عمل می‌کنند، محدود و انتخاب می‌شوند. با انتخاب گره‌های بلوک با عملکرد محاسباتی بالا و با حفظ TPS (تراکنش در ثانیه)، بلاکچین ترون در سطح قابل قبول به دستیابی به توان عملیاتی بالا می‌رسد. توجه به این نکته مهم است که ترون TPS بالاتری نسبت به بیت کوین و اتریوم دارد.

مقیاس‌پذیری

سکه قرمز رنگ ترون با پس زمینه آبی و مشکی
Tron دارای بهترین ساختار سیستم پایگاه داده و سیستم حسابداری است.

قراردادهای هوشمند بلاکچین ترون بسیار کارآمد هستند که راه‌های متعددی را برای استقرار برنامه‌ها در شبکه Tron فراهم می‌کند. همچنین، Tron دارای بهترین ساختار سیستم پایگاه داده و سیستم حسابداری است که به راحتی می‌توان مدل‌ها و طرح‌های پیچیده را به مرحله انجام رساند و این موضوع به نوبه خود آن را برای توسعه پروژه‌ها راحت می‌کند.

هزینه تراکنش کم

کل طراحی و چارچوب بلاکچین ترون باعث می‌شود تا هزینه‌های تراکنش پایین بیاید و در نتیجه رشد پایگاه کاربر خود را برای برنامه های مختلف در شبکه Tron آسان می‌کند. در ادامه، چند ویژگی مثبت دیگر این شبکه را به صورت خلاصه ذکر می‌کنیم.

  • ایجاد یک پلتفرم سرگرمی غیرمتمرکز که به کاربران امکان می‌دهد بدون واسطه محتوای رسانه ای ایجاد کرده و از آن کسب درآمد کنند.
  • تمرکز بر انواع رسانه‌ها از جمله میزبانی ویدیو، شبکه‌های اجتماعی و پخش جریانی.
  • پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی.
  • توانایی انجام بیش از ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه.
  • محبوبیت در بین سرمایه‌گذاران و کاربران و مشارکت با برندهای معروف از جمله سامسونگ.

بلاکچین ترون با چه مشکلاتی روبه‌رو است؟

تصویری هندسی مشکی و قرمز با نماد ترون در مرکز آن
انتقادها و حواشی بسیار زیادی درمورد بلاکچین ترون وجود دارد.

به گفته منابع مختلف، بزرگترین مشکل بلاکچین ترون خالق آن است که چندین سال به عنوان مدیر عامل آن خدمت کرده است. جاستین سان، یک چهره بحث برانگیز در جامعه رمزنگاری به حساب می‌آید. در مارس ۲۰۲۲، The Verge یک گزارش تحقیقی طولانی در مورد جاستین بر اساس اسناد داخلی بلاکچین ترون و مصاحبه با بیش از ۳۰ منبع، از جمله کارمندان سابق، منتشر کرد. این گزارش ادعا می‌کند که سان، قبل از اینکه کشور چین این پیشنهادات را ممنوع کند، فشار آورد تا ICO TRON را تکمیل کند. در نهایت او از قبل از موسس بایننس در مورد آن مطلع شد. او یک تیم بازارساز را به کار گرفت که معاملات داخلی ارزهای دیجیتال از جمله TRON را انجام می‌دادند.

زمانی که بلاکچین ترون قصد داشت خبرهای خوب را به عموم مردم اعلام کند، سان این تیم را به خرید TRONIX (TRX) هدایت کرد. همچنین به کارمندان خود دستور داد که الزامات KYC (شناخت مشتری) برای صرافی پولونیکس جعل کنند؛ زیرا این کار روند پذیرش کاربر را کند می‌کرد. در واقع، مهندسان باید بیت‌کوینی را جستجو کنند که مشتریان پولونیکس با ارسال تصادفی آن به کیف پول رمزنگاری اشتباهی از دست داده بودند. در نهایت تقریبا ۲۳۰ بیت کوین از پولونیکس خارج شد.

نماد قرمز رنگ ترون در مقابل نموداری سبز رنگ
بلاکچین ترون با حواشی و مسائل حقوقی مختلفی درگیر است.

سان از زمانی که در پایان سال ۲۰۲۱ از سمت خود کنار رفت و سفیر گرانادا در سازمان تجارت جهانی شد، دیگر مدیرعامل ترون نیست. صرف نظر از این، اتهامات مربوط به فعالیت غیرقانونی، به ویژه پمپاژ و تخلیه ارزهای دیجیتال، به اعتبار بلاکچین ترون آسیب رسانده است. TRON همچنین به دلیل کپی برداری از پروژه های دیگر مورد انتقاد قرار گرفت. در ژانویه ۲۰۱۸، مدیر عامل Protocol Labs توییت کرد که وایت پیپر TRON بخش‌هایی از وایت پیپرهای پروتکل‌های دیگر را کپی کرده و همچنین در فوریه ۲۰۱۸، گزارشی ادعا کرد که کپی‌هایی از کدهای پروژه‌های دیگر در پایگاه کد TRON پیدا شده است. در ادامه، تعدادی از نقاط منفی ترون را به صورت خلاصه ذکر خواهیم کرد.

  • با رقابت شدید سایر بلاکچین‌هایی مانند Cardano، EOS و Polkadot روبرو است.
  • بخش‌هایی از آن هنوز در مرحله توسعه اولیه با برنامه‌های توسعه متعدد برای سال‌های آینده است.
  • قیمت TRONIX (TRX) به شدت به اخبار (منفی) در مورد بیت کوین واکنش نشان می‌دهد.
  • برخی TRON را متمرکز می‌دانند؛ زیرا تقریبا ۵۰٪ از تمام توکن‌های TRONIX (TRX) در ۱۰ کیف پول نگهداری می‌شوند.
  • بلاکچین ترون با حواشی و مسائل حقوقی مختلفی درگیر است.

آیا ترون برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

تصویر طلایی رنگ با سکه ترون در مرکز آن
درمورد خرید و سرمایه‌گذاری روی ترون، همیشه تحقیقات کافی انجام دهید.

علیرغم جنجال‌هایی که پیرامون بلاکچین ترون و TRONIX (TRX) وجود دارد، ترون از نظر ارزش بازار در بین ارزهای دیجیتال برتر قرار دارد. بلاکچین ترون مطمئنا دارای پتانسیل است و دلایلی وجود دارد که آن را به عنوان یک سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال در نظر بگیریم. TRON یکی از پرکاربردترین بلاک‌چین‌ها به حساب می‌آید؛ بیش از ۸۵ میلیون حساب دارد و بیش از ۳ میلیارد تراکنش را پردازش کرده است. در سپتامبر ۲۰۲۱، ترون از نظر کل تراکنش‌های بلاک‌چین، پس از اتریوم، در رتبه دوم قرار گرفت. تمرکز TRON بر بخش سرگرمی به آن جایگاه منحصر به فردی در میان پروژه‌های بلاک چین می‌دهد. همچنین خرید BitTorrent می‌تواند در توسعه آن یک مهره کلیدی باشد.

به طور کلی بلاکچین ترون با داشتن یک تیم توسعه قوی، بسیار پرکاربرد و مهم در نظر گرفته می‌شود. از سوی دیگر، این واقعیت که می‌توانید با استفاده از TRON درآمد غیرفعال به دست آورید یک امتیاز مثبت است. با وجود همه آنچه گفته شد، TRONIX (TRX) حتی در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال، هنوز هم یک سرمایه گذاری بسیار پرخطر است. شهرت آن بهترین نقطه قوت آن نیست و رقبای قدرتمندی هم دارد. اگر تصمیم به خرید دارید، پیشنهاد می‌شود آن را به بخش کوچکی از سبد خود تبدیل کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که برای نوسانات آماده هستید؛ چون قیمت ارزهای دیجیتال می‌تواند تا حد زیادی نوسان داشته باشد.

افق‌های بلاکچین ترون در آینده

تصویر کره زمین با نماد ترون و تعداد زیادی سکه و انسان در اطراف آن
تیم بلاکچین ترون برنامه‌های بلند مدت و جالبی در آینده دارد.

بلاکچین ترون به عنوان یک چالش مستقیم برای صنعت رسانه از جمله غول‌های مبتنی بر وب مانند آمازون و نتفلیکس ایجاد شد. شعار آن تمرکززدایی وب بوده و هدف آن بیرون راندن واسطه‌های شرکتی از روند مصرف رسانه‌ها است. از سوی دیگر، تیم بلاکچین ترون و TRONIX (TRX) چندین جاه طلبی بلندمدت را اعلام کرده است. به عنوان مثال، این پلتفرم قصد دارد با نرم افزاری که با توسعه اتریوم سازگار است، به انعطاف‌پذیرترین بلاک‌چین برای توسعه دهندگان تبدیل شود. از سوی دیگر، همکاری‌های آینده با دیگر بلاک‌چین‌ها در افق این تیم و توسعه‌دهندگان آن است. علاوه بر این، TRON در حال ورود به DeFi (فضای مالی غیرمتمرکز) است. این پلتفرم از طریق شبکه JUST، شعبه‌ای از TRON، خدمات مالی مختلفی را در بلاک‌چین ارائه می‌دهد و اتفاقات مثبتی را رقم می‌زند.

جمع‌بندی

در مطلبی که خواندید درمورد بلاکچین ترون صحبت کردیم و به سوال شبکه ترون چیست پاسخ دادیم. در پایان باید یادآوری کنیم که TRONIX (TRX) برای استفاده از برنامه‌های کاربردی در شبکه Tron ضروری است؛ به این معنی که اگر به دنبال استفاده از یک بازی یا سرویس مبتنی بر Tron هستید، باید TRX را خریداری کنید. داشتن TRX همچنین یک پیش نیاز برای شرکت در سیستم اجماع Tron است. در واقع، اگر قصد دارید سکه ها را به اشتراک بگذارید و در مورد نحوه انجام عملیات پروتکل رای دهید، TRX را لازم دارید. برای انجام این کار، می‌توانید از رمزینکس کمک بگیرید.

سوالات متداول

وظیفه بلاکچین ترون چیست؟

ترون یک پلتفرم بلاکچین منبع باز است که می‌تواند قراردادهای هوشمند را اجرا کند و برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) از آن استفاده می‌شود.

آیا ترون مانند اتریوم کار می‌کند؟

بلاکچین ترون در مقایسه با اتریوم از سرعت تراکنش بسیار سریع‌تری برخوردار است.

آیا ترون گزینه سرمایه‌گذاری خوبی است؟

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، از جمله ترون (TRX)، نوعی سرمایه‌گذاری با ریسک بالا در نظر گرفته می‌شود.

منابع: developcoins | weareblox | tokenmetrics

به این مقاله امتیاز دهید
درباره مهسا سپاهی
فعال حوزه NFT و نقاشی دیجیتال - نویسنده حوزه ارز دیجیتال و دنیای گیم - طراح رابط کاربری و تجربه کاربری - لیسانس اقتصاد بازرگانی از دانشگاه آزاد تهران
درباره مهسا سپاهی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید