۳ دلیل صعود قیمت بیت‌کوین به بالای ۶۳۰۰۰ دلار - مجله رمزینکس

۳ دلیل اصلی صعود قیمت بیت‌کوین به بالای ۶۳۰۰۰ دلار

سکه‌های بیت‌کوین و یک گاومیش مشکی که نشان از بازار صعودی دارد.
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۳

قیمت بیت‌کوین (BTC) طی آخر هفته گذشته، جهش قابل توجهی را تجربه کرد و با افزایش ۵.۶ درصدی از کف قیمتی زیر ۶۰,۰۰۰ دلار در روز جمعه، به بالای ۶۳,۰۰۰ دلار رسید. این افزایش غیرمنتظره، بدون هیچ محرک خبری عمده‌ای رخ داد. در اینجا به سه عامل کلیدی که ممکن است بتوانند قیمت بیت‌کوین در آخر هفته را توضیح دهند، می‌پردازیم.

فعالیت نهنگ‌‌های مرموز بیت‌کوین

بر اساس گفته‌های DefiSquared در توییتر، یکی از معامله‌گران برتر در صرافی بای بیت (Bybit)، یک نهنگ مرموز در بازار آتی دائمی بایننس (Binance) فعال بوده است. او به فعالیت خرید قابل توجه این نهاد اشاره می‌کند و می‌گوید:

از زمان کف قیمتی روز جمعه، تقریباً کل جهش قیمت این آخر هفته به واسطه‌ی یک نهاد واحد در بازار آتی دائمی بایننس بوده است که طی کم‌تحرک‌ترین ساعات بازار، بیش از ۴۵۰ میلیون دلار خرید در قالب بلوک‌های ۵۰۰ بیت‌کوینی انجام داده است.

این تحلیل باعث ایجاد گمانه‌زنی‌هایی در مورد استراتژی‌های بالقوه‌ی این نهنگ شده است، به خصوص با توجه به توزیع قریب‌الوقوع اموال صرافی Mt. Gox که می‌تواند بر نقدینگی و ثبات قیمت بیت‌کوین تأثیر بگذارد. وی توضیح می‌دهد:

با توجه به چنین موقعیت بزرگی، آن‌ها یا باید بازار را به اندازه‌ی کافی بالا ببرند تا باعث تسویه اجباری موقعیت‌های فروش استقراضی (Short Squeeze) شوند، یا اگر بازار بر خلاف آن‌ها حرکت کند، ریسک یک سقوط عظیم را بپذیرند.

افزایش بهره سررسید

دان کریپتو تریدز (@DaanCrypto)، یکی از معامله‌گران ارز دیجیتال، در مورد چگونگی تأثیر بازار آتی بر قیمت بیت‌کوین، نکاتی را ارائه می‌دهد. او بر رابطه‌ی بین بهره سررسید و قیمت بازار تمرکز می‌کند که نشانگر مهمی از احساسات بازار و نوسانات بالقوه‌ی آتی است.

در طول این افزایش قیمت، ما عمدتاً شاهد افزایش بهره سررسید بوده‌ایم که با چند مورد نسبتاً کوچک از تسویه اجباری موقعیت‌های فروش استقراضی و مقداری سودگیری از موقعیت‌های خرید بلندمدت همراه بوده است. مقدار زیادی از موقعیت‌های فروش استقراضی زیان‌ده از محدوده‌ی ۶۰,۰۰۰ دلار وجود دارد که اگر قیمت همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد، باید تسویه اجباری شوند. محدوده‌ی ۶۵,۰۰۰ دلار همچنان منطقه‌ی مهمی است که باید به آن توجه داشت.

بر اساس داده‌های کوین‌گلس، بهره سررسید بیت‌کوین از ۳۰.۹۷ میلیارد دلار در روز شنبه به ۳۲.۲۱ میلیارد دلار در روز دوشنبه افزایش یافت. با وجود این افزایش، آخر هفته شاهد تسویه اجباری قابل توجهی در موقعیت‌های فروش استقراضی نبودیم. تصفیه اجباری ۳۵ میلیون دلار از موقعیت‌های فروش استقراضی بیت‌کوین در این دوره، در مقایسه با رویدادهای گذشته مانند ۲۰ می، که در آن افزایش قیمت از ۶۶,۰۰۰ دلار به ۷۱,۵۰۰ دلار منجر به تصفیه اجباری ۸۴.۲ میلیون دلار در موقعیت‌های فروش استقراضی شد، ناچیز بود.

شکست روند نزولی در تحلیل تکنیکال

احتمالاً یک عامل مؤثر دیگر، شکست روند نزولی در تحلیل تکنیکال بیت‌کوین بود که باعث تغییر جهت بازار شد. سی‌آر‌جی (@MacroCRG)، تحلیلگر محبوب ارز دیجیتال، حرکت قیمت آخر هفته را به عنوان یک «شکست فوق‌العاده» توصیف کرد. او تأکید کرد که هر دو نرخ تأمین مالی و پایه قراردادهای آتی دائمی همچنان ثابت باقی مانده‌اند، که معمولاً قبل از یک حرکت قوی بازار رخ می‌دهد.

تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد که بیت‌کوین موفق به شکستن خط روند نزولی شده است که از زمان رسیدن به قله‌ی تقریباً ۷۲,۰۰۰ دلاری در اواسط خرداد، برقرار بوده است. همانطور که CRG اشاره کرده، عبور از این خط روند در تایم‌فریم ۴ ساعته‌ی بایننس، نشان‌دهنده‌ی یک تغییر جهت بالقوه از روند نزولی اخیر است. علاوه بر این، کندل هفتگی بسته‌شده‌ی بیت‌کوین، یک سیگنال صعودی قابل توجه است – یک کندل پین بار بزرگ با یک فتیله‌ی ۸ درصدی – که نشان‌دهنده‌ی پتانسیل حرکت به سمت بالا است.

در زمان نگارش این تحلیل، بیت‌کوین با قیمت ۶۲,۹۴۲ دلار معامله می‌شد.

منبع: NEWSBTC

به این مقاله امتیاز دهید
هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
درباره هومن شالچی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

جدیدترین اخبار و آموزش‌های همستر