مقایسه شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین از جنبه‌های مختلف

مقایسه شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین

مقایسه ویژگی‌های اتریوم و بایننس اسمارت چین
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۳

اتریوم و بایننس اسمارت چین دو شبکه بلاکچینی هستند که پس از بیت کوین در جامعه کریپتو مورد توجه قرار گرفتند. تفاوت‌ها و تشابهات بین این دو شبکه، همیشه مطرح بوده است. مقایسه شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین در یک چارچوب وسیع قابل بحث است اما با بررسی فاکتورهای مختلف می‌توان نتیجه‌گیری جامع و قابل قبولی انجام داد.

مقایسه شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین چه نتایجی دارد؟

به طور کلی مقایسه شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین یا هر شبکه بلاکچینی دیگر اطلاعات مفیدی در اختیار معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال، فعالین حوزه کریپتو و طراحان شبکه‌های بلاکچینی قرار می‌دهد. با بررسی فاکتورهای مختلف از جمله حجم ترافیک شبکه، تعداد آدرس‌های فعال، ویژگی‌های توکن بومی، الگوریتم اجماع و مقیاس‌پذیری شبکه می‌توان به تفاوت شبکه اتریوم با bsc پی برد.

نگاهی به شباهت‌ها و تفاوت‌های شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین از زوایای مختلف

شبکه اتریوم و بایننس از زمان شروع فعالیتشان دارای ویژگی‌های خاصی بودند که باعث ایجاد تمایز بین آن‌ها می‌شد. به عبارتی اضافه شدن ویژگی‌های جدید و مختلف در هر ۲ شبکه عامل پیشرو بودن آن‌ها در فناوری‌های بلاکچینی است. 

ماهیت شبکه بایننس اسمارت چین

زنجیره هوشمند بایننس (BSC) یک هارد فورک از پروتکل (Go Ethereum (Geth است که اشتراکات زیادی با بلاکچین اتریوم دارد. این در حالی است که توسعه‌دهندگان زنجیره هوشمند بایننس تغییرات قابل توجهی در برخی زمینه‌های کلیدی ایجاد کردند. بزرگترین تغییر مکانیسم اجماع BSC است که امکان تراکنش‌های ارزان تر و سریع‌تر را فراهم می‌کند.

نمایی از شبکه بایننس اسمارت چین
شبکه بایننس هدف جذابی برای معامله‌گران است.

شبکه زنجیره‌ای BNB در اصل شامل زنجیره هوشمند بایننس (BSC) و شبکه زنجیره‌ای بایننس بیکن (Binance Beacon Chain) است. از جمله تفاوت‌های بین این دو شبکه می‌توان به استفاده از استانداردهای مختلف اشاره کرد. شبکه BSC از استاندارد توکن BEP-20 و بایننس بیکن از استاندارد توکن BEP-2 استفاده می‌کنند.

زنجیره BNB Beacon، که قبلا به عنوان زنجیره بایننس شناخته می‌شد، در سال ۲۰۱۹ به منظور تسهیل معاملات غیرمتمرکز و میزبانی توکن‌های BNB توسعه یافت. با این حال، انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری محدود آن، توسعه شبکه زنجیره هوشمند بایننس را ضروری می‌کند.

ماهیت شبکه اتریوم

شمایی از شبکه اتریوم به رنگ آبی و پس زمینه مشکی
شبکه اتریوم هدف جذابی برای توسعه‌دهندگان بلاکچین است.

اتریوم به عنوان یک شبکه بلاکچینی با قابلیت‌های گسترده‌تر نسبت به بیت کوین مطرح شد. نگرش ویتالیک بوترین (طراح و بنیانگذار اتریوم) این بود که توسعه‌دهندگان شبکه اتریوم دست بازتری نسبت به بیت کوین داشته باشند و بتوانند دست به توسعه هر برنامه‌ای بزنند. بوترین این طور برنامه‌ریزی کرده بود که کارکرد برنامه‌های تحت شبکه اتریوم با با توکن اصلی این شبکه (به عنوان سوخت شبکه) امکان‌پذیر باشد. توکن اتریوم در واقع همین نقش را بازی می‌کند.

در اصل نوآوری ویتالیک بوترین معرفی قراردادهای هوشمند و راه حل‌های لایه دوم به فناوری‌های مرتبط با رمزارزها بود. پس از آغاز به کار پروژه‌هایی مانند DAO (سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز) اتریوم اقدامات بزرگتری در حوزه رمزارزها انجام داد.

فاکتورهای مهم در مقایسه شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین

برای بررسی دقیق‌تر و جزئی‌تر اتریوم و بایننس، باید فاکتورهای تعیین‌کننده در تمایز بین دو شبکه را در نظر گرفت. این فاکتور شامل:

توکن بومی

نمادهای استاندارد ERC-20 و BEP-20
اتریوم از استاندارد ERC و بایننس از استاندارد BEP پشتیبانی می‌کنند.

از آن جایی که بسیاری از افراد، شبکه‌های بلاکچینی را با توکن اصلی آن می‌شناسند، شاید مهم‌ترین فاکتور در شناخت یک شبکه بلاکچینی توکن بومی آن باشد.

شبکه اتریوم از توکنی با نام اتر (ETH) به عنوان توکن بومی خود استفاده می‌کند. این توکن در درجه اول برای پرداخت هزینه در شبکه به کار می‌رود. با توجه به این که اتر دومین رمزارز بزرگ بازار است، یکی از قابل اعتمادترین دارایی‌های دیجیتال در بازار رمزارزها به شمار می‌رود. قیمت اتریوم طی سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته و با بیت کوین رقابت می‌کند.

توکن بایننس (BNB) به عنوان یک توکن با استاندارد ERC-20 به منظور توسعه صرافی ارز دیجیتال بایننس ایجاد شد. این توکن بعدا پس از توسعه به زنجیره بیکن بایننس منتقل شد و در نهایت به نماد اصلی زنجیره بیکن بایننس تبدیل شد.

بایننس (BNB) هم نقشی مشابه اتر را در شبکه اسمارت چین عهده‌دار است و پرداخت هزینه‌های اصلی شبکه (gas fee) را پشتیبانی می‌کند. پرداخت هزینه‌های شبکه یا ایجاد توکن‌های جدید به کمک توکن بومی اسمارت چین موارد کاربردی برای توسعه‌دهندگان هستند.

تعداد آدرس‌های فعال

در حال حاضر آدرس‌های فعال اتریوم حدود ۴۴۷۹۴۷ است. تعداد آدرس‌های فعال شبکه بایننس اسمارت چین هم چیزی نزدیک به ۱.۱ میلیون آدرس است که تفاوت چشمگیری با تعداد آدرس‌های فعال اتریوم دارد. اختلاف تعداد آدرس‌های فعال هر دو اکوسیستم طی سال‌های اخیر تقریبا در همین حدود بوده است. 

استاندارد توکن

همانطور که قبل‌تر هم گفته شد، بایننس و اتریوم از استانداردهای مختلفی پشتیبانی می‌کنند. زنجیره BNB از استانداردهای (Binance Evolution Proposal) و اتریوم از استانداردهای (Ethereum Request for Comments) استفاده می‌کنند که به ترتیب با عنوان BEP و ERC شناخته می‌شوند. هر دو استاندارد طرح‌هایی هستند که در جهت توسعه قراردادهای هوشمند و در شبکه‌های مربوطه مورد استفاده قرار می‌گیرند. استاندارد BEP-20 معماری مشابهی با استاندارد ERC-20 دارد. پیشگام در قراردادهای هوشمند ERC-20 بود، به همین دلیل است که اکثر استانداردهای دیگر پس از آن استفاده می‌کنند.

نکته جالب سازگاری استاندارد BEP-20 با ERC-20 است که به توسعه‌دهندگان زنجیره BNB انعطاف‌پذیری منطبق با ERC-20 ارائه می‌دهد. نقطه عطف استاندارد BEP-20 امکان همکاری متقابل آن با استاندارد BEP-2 است و قراردادهای دو شبکه (زنجیره بیکن و زنجیره هوشمند بایننس) می‌توانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

استانداردهای ERC-20 در سال ۲۰۱۵ معرفی شدند و رایج‌ترین استاندارد اتریوم هستند که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیشتر برای ایجاد توکن‌های قابل تعویض در شبکه استفاده می‌شود. این استاندارد نامی را در فضای رمزنگاری برای معرفی قراردادهای هوشمند به دست آورده است.

مکانیسم اجماع

زنجیره BNB از مکانیسم اجماع ترکیبی تحت عنوان Proof-of-Staked-Authority (PoSA) استفاده می‌کند. این مکانیسم برخی از ویژگی‌های کاربردی الگوریتم اثبات اجماع سهام (PoS) از جمله اعتبارسنج‌ها (validators) را در شبکه به کار می‌برد. در اصل یکی از فاکتورهایی که فرق شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین را بیشتر نمایان می‌کند، تعداد اعتبارسنج‌های شبکه است. برخلاف اتریوم که در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار اعتبارسنج دارد، بایننس از تعداد بسیار محدودی از این موارد پشتیبانی می‌کند.

از جمله تفاوت‌های دیگر بین اعتبارسنج‌های بایننس و اتریوم، نحوه انتخاب آن‌ها است. در شبکه اتریوم نحوه انتخاب اعتبارسنج‌ها پیچیده‌تر است و نودها (ماینرها) باید با انجام محاسباتی معماهای مطرح شده را حل کنند. نودهایی که سریع‌تر بتوانند این کار را انجام دهند، به عنوان اعتبارسنج‌های شبکه انتخاب می‌شوند. این در حالی است که در شبکه بایننس اسمارت چین اعتبارسنج‌ها توسط اعضای جامعه انتخاب می‌شوند.

نتیجه این که انتخاب اعتبارسنج‌ها در شبکه اتریوم با سازوکاری ایمن‌تر انجام می‌شود.

مقیاس‌پذیری

می‌توان گفت که بایننس در این آیتم دست بالاتر را دارد. اتریوم از زمان راه‌اندازی خود با چالش مقیاس‌پذیری روبرو بوده است.  در حال حاضر اتریوم مقادیر کمتر از ۶۲ تراکنش در ثانیه را انجام می‌دهد (بین ۱۲ تا ۱۵ تراکنش)؛ این در حالی است که بایننس اسمارت چین قابلیت انجام ۱۷۰۰ تراکنش در ثانیه را نیز دارد. البته اتریوم در نسخه ۲.۰ خود برای بهبود مقیاس‌پذیری، هدف‌گذاری جدی کرده است.

چالشی که اتریوم در مقیاس‌پذیری با آن روبرو است ازدحام شبکه است که روی کارمزد انتقالات تاثیر قابل توجهی می‌گذارد.

کارمزد تراکنش‌ها

دستگاه پمپ بنزین که نرخ بالای کارمزد شبکه اتریوم را نشان می‌دهد.
هزینه تراکنش‌ها (gas fee) در شبکه اتریوم بالا است.

اتریوم و بایننس از مدل گس (gas model) برای تعیین کارمزد تراکنش‌های خود استفاده می‌کنند. کاربران BSC می‌توانند هزینه گس (gas fee) را با توجه به نیاز شبکه تعیین کنند و ماینرها هم معاملات با قیمت گس بالاتر را در اولویت قرار می‌دهند. نکته حائز اهمیت این است که هزینه گس در شبکه اتریوم به مراتب بالاتر از بایننس است. در مقایسه شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین، این فاکتور یکی از برگ‌برنده‌های بزرگ بایننس به حساب می‌آید.

جمع‌بندی

نتیجه‌گیری حاصل از مقایسه شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین کار چندان آسانی نیست اما با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف می‌توان به یک نظر کلی رسید. در این متن و با بررسی آیتم‌های مختلف، بایننس اسمارت چین دست بالاتر را در مواردی همچون کارمزد تراکنش‌ها، مقیاس‌پذیری و مکانیسم اجماع نسبت به اتریوم دارد.

سوالات متداول

آیا بایننس اسمارت چین یک نسخه کپی شده از اتریوم است؟

زنجیره هوشمند بایننس (BSC) یک هارد فورک از پروتکل Go Ethereum (Geth) است که اشتراکات زیادی با بلاک چین اتریوم دارد.

بایننس اسمارت چین بهتر است یا اتریوم؟

پاسخ به این سوال به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال شبکه بایننس با توجه به هزینه‌های کارمزد کمتر و مقیاس‌پذیری بهتر گزینه مناسب‌تری برای معامله‌گران محسوب می‌شود. از طرفی اتریوم با توجه به دارا بودن شبکه‌ای پویاتر و شناخته‌شده‌تر شاید هدف بهتری برای توسعه‌دهندگان باشد.

ERC-20 و BEP-20 چیست؟

ERC-20 یکی از استانداردهای فنی شبکه اتریوم اعم از تمام قوانین و پروتکل‌های شبکه است و bep20 همین نقش را در شبکه بایننس اسمارت چین دارد.

آیا می‌توان انتقال بین شبکه‌ای در اتریوم و بایننس انجام داد؟

آدرس عمومی کیف پول‌هایی که تحت استانداردهای BEP-20 و ERC-20 هستند، یکسان است در نتیجه امکان تبادلات بین شبکه‌ای تحت این استانداردها امکان‌پذیر است.

منابع: Bsc.news | Binance

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید