معرفی ارز هلیوم موبایل؛ شبکه‌های بی‌سیم در دنیای رمزارزها - مجله رمزینکس
۶ مرداد ۱۴۰۳ اخبار
  1. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت شنبه ۶ مرداد + آموزش ویدئویی

معرفی ارز هلیوم موبایل؛ شبکه‌های بی‌سیم در دنیای رمزارزها

ارز هلیوم موبایل توکن پروژه زیرساخت بی‌سیم و مبتنی بر بلاک‌چین هلیوم موبایل است
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۲۵ فروردین ۱۴۰۳

بیت‌کوین و اتریوم با رشد چندبرابری همه نگاه‌ها را به خود خیره کرده‌اند، اما در حاشیه بازار برخی ارزهای دیجیتال کوچکتر رشدهای چند هزار درصدی را تجربه کرده‌اند. یکی از این توکن‌ها ارز دیجیتال هلیوم موبایل (Helium Mobile) است که طی سه ماه اخیر صعود خیره‌کننده ۱۳۰۰ درصدی ثبت کرده است. در این مطلب می‌بینیم ارز هلیوم موبایل چیست و سرمایه‌گذاری روی آن چقدر ارزش دارد. 

ارز دیجیتال هلیوم موبایل چیست؟

ارز دیجیتال MOBILE توکن پروژه زیرساخت بی‌سیم و مبتنی بر بلاک‌چین هلیوم موبایل است که به افراد و سازمان‌ها امکان می‌دهد شبکه‌های بی‌سیم ۵G را با دیگر کاربران به اشتراک گذاشته و در مقابل ارز دیجیتال دریافت کنند. 

بنیاد هلیوم در سال ۲۰۱۹ با امضای قراردادی چند ساله با اپراتور T-Mobile شبکه هلیوم موبایل را برای توسعه زیرساخت ۵G راه‌اندازی کرد. در آگوست ۲۰۲۳ هلیوم موبایل به صورت محدود در میامی فلوریدا راه‌اندازی شده و به صورت تجاری در دسترس قرار گرفت.

هلیوم موبایل خود زیرمجموعه یک شبکه بزرگتر به نام هلیوم نتورک (Helium Network) است که روی بلاک‌چین سولانا بنا شده و توکن آن HNT است. هلیوم نتورک در کنار HNT و MOBILE توکن دیگری به نام IOT دارد که یک پروژه جانبی برای ارتباطات LoRaWAN است. 

مزایای شبکه هلیوم موبایل

آنچه که هلیوم موبایل را از دیگر شبکه‌های موبایل متمایز می‌سازد، زیرساخت غیرمتمرکز است. شبکه هلیوم به افراد امکان می‌دهد که با اشتراک گذاشتن منابع خود در یک شبکه بی‌سیم توزیع‌شده، کسب درآمد کنند. هلیوم برای تامین امنیت و پوشش گسترده از بلاک‌چین سولانا استفاده می‌کند که با مقیاس‌پذیری بالا، تاخیر کم و امنیت عالی همراه است. 

شبکه هلیوم کاربردهای بسیار متنوعی دارد که در راس آن تامین پوشش شبکه ۵G برای اتصال پرسرعت تلفن همراه و اینترنت اشیا (IoT) قرار دارد. ۵G یک شبکه بی‌سیم با برد بلند و مصرف انرژی پایین است که پیاده‌سازی آن به صورت غیرمتمرکز تعداد دستگاه‌های بسیار زیادی را به طور همزمان به شبکه متصل می‌کند. این امر برای توسعه شهرهای هوشمند حیاتی است چون نیاز به اتصال تعداد زیادی دستگاه به هم و به اینترنت دارند. 

پیشنهاد خواندنی: اینترنت بلاکچین‌ها؛ سفری هیجان‌انگیز به جهان شبکه کازموس

دیگر مزیت غیرمتمرکزسازی در شبکه هلیوم موبایل کاهش هزینه پیاده‌سازی و عدم‌نیاز به نهاد مرکزی است. از کاربردهای شبکه هلیوم موبایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توسعه شبکه حمل‌ونقل هوشمند با اتصال زیرساخت ترابری و سامانه‌های ناوبری سبک و سنگین به شبکه
  • توسعه شهر هوشمند برای نظارت بر ترافیک، روشنایی خیابان، کیفیت هوا و سایر موارد 
  • کشاورزی هوشمند از طریق نظارت بر سلامت خاک، رطوبت، آب‌رسانی، وضعیت گیاهان و درختان، دما و غیره
  • حفاظت محیط زیست با نظارت بر کیفیت هوا، سطح آب‌های سطحی و زیرزمینی، ردیابی حیوانات اهلی و وحشی و سایر موارد
  • ایجاد خانه هوشمند با هدف کنترل لوازم خانگی، مصرف هوشمند انرژی، نظارت بر امنیت خانه و سایر موارد
خدمات شبکه هلیوم موبایل تنها منحصر به شبکه‌های بی سیم نیست و ایجاد یک شهر هوشمند را در دستور کار خود دارد.
شبکه هلیوم موبایل علاوه بر شبکه‌های بی‌سیم خدمات متنوعی دیگری را نیز ارائه می‌دهد.

هلیوم موبایل چطور کار می‌کند؟

هلیوم موبایل یک شبکه یکتا به یکتا (Peer-to-Peer) برای فراهم کردن پوشش گسترده ۵G است. در سیستم رایج اپراتورهایی مثل ایرانسل و همراه اول برای ارائه پوشش گسترده ناچار به استقرار برج‌ها و آنتن‌های مخابراتی هستند که تهیه دستگاه‌ها و اجاره مکان برای استقرار آنها بسیار پرهزینه است. 

هلیوم موبایل برای کاهش هزینه‌ها به جای استفاده از برج مخابراتی، پوشش ۵G را از طریق شبکه‌ای توزیع شده از هات‌اسپات‌های متعلق به کاربران و با استفاده از طیف «خدمات رادیویی باند پهن شهروندان» (CBRS) فراهم می‌کند. طیف رادیویی CBRS یک شبکه باند پهن مشترک و بدون مجوز است که در فرکانس ۳.۵ گیگاهرتز عمل می‌کند. این شبکه پوشش گسترده‌ای را فراهم کرده و بر خلاف وای‌فای نیازی به دید مستقیم ندارد. 

مشارکت کنندگان در این شبکه بر اساس فاکتورهای کیفیت اتصال، دامنه پوشش و تعداد کاربران متصل توکن‌ HNT دریافت می‌کنند که به ارز دیجیتال هلیوم موبایل با نماد MOBILE قابل تبدیل است.

به هر شبکه در هلیوم یک استخر HNT بر اساس امتیاز کارایی شبکه اختصاص داده می‌شود. نسبت بازخرید هم به صورت الگوریتمی توسط سیستم مبادله خزانه و بر اساس امتیاز شبکه تنظیم می‌شود. 

هرچه تعداد مشارکت‌کنندگان در هلیوم موبایل بیشتر شود، پوشش آن هم گسترده خواهد بود. اتصال به این شبکه بسیار ساده است و نیازی به هات‌اسپات ندارد. کافی است در سرویس به عنوان مشتری ثبت‌نام کرده و به نزدیکترین هات‌اسپات متصل شوید. 

گوشی شما به صورت خودکار بین پوشش ۵G هلیوم موبایل و T-Mobile گزینه با سیگنال بهتر را انتخاب کرده و اتصال شما هرگز قطع نخواهد شد. برای استفاده از خدمات این شبکه باید اقدام به خرید ارز هلیوم موبایل کنید و پرداخت با ارزهای دیگر فعلا امکان‌پذیر نیست.

کاربردهای توکن هلیوم موبایل

توکن MOBILE در رشد و پایداری اکوسیستم هلیوم ۵G نقش پررنگی دارد و کاربردهای زیر برای آن تعریف شده است:

  1. الگوریتم اجتماع: شبکه هلیوم از یک سیستم مبتنی بر توکن برای پاداش دادن به مشارکت‌کنندگان و تشویق رشد شبکه استفاده می‌کند. این سیستم بر پایه الگوریتم اجماع منحصربه‌فرد «اثبات پوشش» (PoC) بنا شده که به مشارکت‌کنندگان برای تایید پوشش شبکه بی‌سیم و ارزیابی کیفیت آن پاداش می‌دهد.
  2. انتقال داده: کاربرانی که به شبکه هلیوم متصل شده و از خدمات آن استفاده می‌کنند، هزینه را در قالب ارز هلیوم موبایل پرداخت خواهند کرد. درآمد حاصل از آن هم با هدف  ایجاد انگیزه برای گسترش شبکه و تضمین درآمد عادلانه برای مشارکت‌کنندگان سهیم هستند، بین هات‌اسپات‌ها توزیع می‌شود. 
  3. توکن حاکمیتی: هولدرهای توکن MOBILE حق مشارکت در نظرسنجی‌های حاکمیتی شبکه هلیوم را دارند و در تصمیم‌گیری‌های مهم مثل بروزرسانی پروتکل، اختصاص منابع و پروژه‌های آتی شبکه شرکت داده می‌شوند. 

پیشنهاد خواندنی: حاکمیت در بلاکچین چیست و چرا برای ارزهای دیجیتال مهم است؟

ارز دیجیتال هلیوم موبایل توسط توکن HNT پشتیبانی شده و امکان تبدیل آنها در اپلیکیشن Helium Wallet فراهم شده است. 

ارز دیجیتال HNT و ارز دیجیتال MOBILE توکن‌های شبکه هلیوم موبایل هستند.
توکن HNT دیگر توکن شبکه هلیوم موبایل است که از توکن موبایل پشتیبانی می‌کند.

تحلیل ارز هلیوم موبایل

هلیوم سقف عرضه ۲۰۰ میلیارد واحدی را برای توکن موبایل در نظر گرفته و در حال حاضر ۸۲ میلیارد واحد آن در گردش است. ارزش بازار آن با افت ۹ درصدی نسبت به روز گذشته ۳۱۰ میلیون دلار است و حجم معاملات آن با افزایش قابل توجه ۲۲ درصدی نسبت به روز قبل به ۸.۲ میلیون دلار می‌رسد. 

در اوایل فروردین ۱۴۰۳ قیمت ارز هلیوم موبایل ۰.۰۰۳۷ دلار است که ۵۱ درصد با سقف تاریخی خود در مهر ماه سال گذشته فاصله دارد. 

تحلیل‌گران بر این باورند که قیمت ارز هلیوم موبایل تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۰.۰۰۵۱ دلار می‌رسد و سال ۲۰۲۵ به صورت میانگین شاهد رشد قیمت تا ۰.۰۰۶۱ خواهیم بود اما در بهترین حالت می‌تواند به ۰.۰۰۷۳ دلار هم برسد. 

ارز دیجیتال MOBILE Helium Mobile و پلتفرم آن در دسته توکن‌های زیرساخت غیرمتمرکز یا DePIN قرار می‌گیرند که سرمایه‌گذاران اصلی کریپتو به آن روی خوش نشان داده‌‌اند و به باور کارشناسان آینده بسیار روشنی پیش رو دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله «تحلیل ارز هلیوم موبایل از نظر تکنیکال و فاندامنتال» را مطالعه کنید.

نقطه عطفی در پروژه هلیوم

ارز هلیوم موبایل نقطه عطف مهمی در پروژه هلیوم نتورک برای ایجاد یک شبکه بی‌سیم کاملا غیرمتمرکز است. هلیوم با پرداخت مشوق از طریق توکن MOBILE یک مدل درآمد پایدار ایجاد کرده که افراد بیشتری را به مشارکت در رشد شبکه سوق خواهد داد.

سوالات متداول

شبکه هلیوم موبایل چیست؟

هلیوم موبایل یک شبکه مبتنی بر بلاک‌چین با هدف تامین پوشش ۵G برای اینترنت اشیا و موبایل است که نیازی به آنتن مخابراتی ندارد. 

چطور می‌توان توکن MOBILE به‌دست آورد؟

از طریق فعالیت به عنوان هات‌اسپات‌ ۵G و وای‌فای در شبکه هلیوم موبایل، خرید از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال یا دریافت ایردراپ‌های احتمالی.

شبکه هلیوم موبایل در ایران در دسترس است؟

خیر. این شبکه به صورت آزمایشی در فلوریدا ارائه‌شده و بعید است در ایران، خدمات خود را ارائه دهد.

مزیت ارز هلیوم موبایل چیست؟

پروتکل فرصت کسب درآمد با اشتراک هات‌اسپات را برای کاربران ایجاد کرده که در اکثر توکن‌ها خبری از آن نیست.

توکن MOBILE چه آینده‌ای دارد؟

کارشناسان با توجه به کاربردهای عملی شبکه هلیوم موبایل نسبت به آینده این ارز دیجیتال خوش‌بین هستند.

منابع: helium | bitget | newsbtc

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر نصب اپ