بازار چیست؟ معامله گر‌ کیست؟ - مجله رمزینکس

بازار چیست؟ معامله گر‌ کیست؟

مردی در حال تماشای اسکرین‌هایی که نوسانات بازار را نشان می‌دهند
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳

ورود به هر حوزه، نیازمند ادراک صحیح از مبانی و پایه‌های اساسی آن حوزه است. برای درک بازار ارزدیجیتال و نحوه‌ی کار آن، ابتدا نیاز داریم با کلیدی‌ترین مفاهیم این حوزه کارمان را شروع کنیم. گرچه مطالب این مقاله ساده و پیش‌پاافتاده به نظر می‌رسند، اما بدون یادگیری آنها زیرساخت ذهنی مناسبی برای یادگیری مفاهیم پیچیده معامله‌گری نخواهیم داشت.

تعریف بازار

بازار در لغت به محلی گفته می‌شود که دو طرف برای مبادله کالا، خدمات یا دارایی گرد هم می‌آیند. در همه بازارها چه فیزیکی چه مجازی (فروشگاه‌های اینترنتی، بازار سهام، بازار ارزدیجیتال (cryptocurrency) دو سمت بازار را خریداران و فروشندگان می‌سازند.

بدون خریدار و فروشنده دیگر بازاری وجود ندارد. پس مهم‌‌ترین رکن هر بازاری را می‌توانیم خریداران و فروشندگان بدانیم.

بازارهای مالی

بازار مالی به بازاری گفته می‌شود که در آن دارایی‌های سیال(Liquidity Asset) مبادله می‌شود.

دارایی سیال یا دارایی نقدپذیر به دارایی‌هایی گفته می‌شود که به راحتی به پول رایج کشور یا به یک دارایی سیال دیگر تبدیل می‌شوند.

به‌عنوان مثال طلا، دلار، بیت‌کوین دارایی سیال هستند. چون هر لحظه که فروشنده اقدام کند می‌تواند آن را به پول تبدیل کند؛ اما این امکان برای ماشین، خانه و ملک وجود ندارد و ممکن است فروشنده چندین ماه درگیر فرآیند فروش باشد.

ارزهای دیجیتال معتبر همگی دارایی نقدپذیر (Liquidity Asset) محسوب می‌شوند.

بازار ارز دیجیتال(Cryptocurrency Market) و عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال

از آنجایی که هدف ما در این سری کورس‌های آکادمی معامله‌گری رمزینکس، آموزش معامله‌گری است، لازم نمی‌بینیم وارد پیچ‌وخم و سازوکار ارزدیجیتال و مفاهیمی همچون بلاکچین، امنیت ارز دیجیتال، تفاوت توکن و کوین، صرافی‌ها و … شویم.

اما اگر راجع به این مطالب کنجکاوید و می‌خواهید بازار ارز دیجیتال را کاملا بشناسید، این مقاله برای شماست: ارزدیجیتال چیست؟ به زبان ساده + ویدیو

قبل از آنکه سراغ عوامل موثر بر قیمت برویم لازم است که خود قیمت را تعریف کنیم.

قیمت چیست؟

همه‌ی ما با این مفهوم آشنایی داریم. به بازارها رفته‌ایم، کالایی را خریده یا فروخته‌ایم و به طور کلی می‌دانیم قیمت چیست. اما مهم است که بتوانیم تعریف دقیق و شفافی از این مفهوم در ذهن داشته باشیم. مخصوصا اگر بخواهیم به عنوان معامله‌گر وارد بازار ارزدیجیتال شویم. قیمت عددی است که در نتیجه توافق میان خریدار و فروشنده در همان لحظه به وجود می‌آید. اما چرا می‌گوییم در همان لحظه؟

فرض کنیم برای خرید یک اتریوم به صفحه معامله حرفه‌ای صرافی رمزینکس رجوع کرده‌ایم و جفت‌ارز معاملاتی ETH/USDT را انتخاب کرده‌ایم. می‌بینیم که آخرین قیمت اتریوم ۳۰۰۰ دلار بوده است و صد نفر دیگر نیز همزمان با ما برای خرید اتریوم مراجعه کرده‌اند؛ اما فقط یک نفر حاضر است اتریوم را بفروشد و دیگر هیچ فروشنده‌ای وجود ندارد. در این حالت به نظر شما چه اتفاقی می‌افتد؟

خریداران وارد یک رقابت می‌شوند و قیمت‌های بالاتری پیشنهاد می‌دهند تا نظر تنها فروشنده را جلب کنند و معامله را از آن خود کنند. اما هنوز معامله‌ای صورت نگرفته و فروشنده همچنان منتظر قیمت بالاتر است. فرض کنید ما قیمت ۳۵۰۰ دلار را برای اتریوم پیشنهاد می‌دهیم و فروشنده نیز این قیمت را جذاب می‌یابد و معامله را می‌پذیرد. در این لحظه قیمت اتریوم از ۳۰۰۰ به ۳۵۰۰ دلار می‌رسد تا زمانی که معامله بعدی رخ دهد. تا زمانی که معامله‌ای صورت نگیرد قیمت ثابت می‌ماند. پس قیمت در هر لحظه، قیمت آخرین معامله‌ای است که در آن لحظه صورت گرفته است.

عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال

از مثال بالا استفاده می‌کنیم و یکی از قوانین مهم اثرگذار بر قیمت یعنی قانون عرضه و تقاضا را توضیح می‌دهیم. در مثال بالا چه چیزی باعث افزایش قیمت اتریوم شد؟ اینکه خریداران زیاد بودند و فروشندگان کم. همین مساله باعث شده بود که خریداران(تقاضا) وارد رقابت شوند تا با بالا بردن قیمت بتوانند فروشنده را راضی به فروش کنند. اگر شرایط برعکس بود چه می‌شد؟

فرض کنیم صد نفر به دنبال فروش اتریوم هستند اما فقط یک خریدار وجود دارد. در این صورت فروشندگان (عرضه) وارد رقابت می‌شوند و با پایین آوردن قیمت سعی می‌کنند خریدار را راضی به خرید کنند.

حال اگر به اندازه خریدار، فروشنده هم در بازار وجود داشته باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ در این حالت نیروی عرضه و تقاضا برابری می‌کنند و قیمت ثابت نمی‌ماند.

پس می‌توانیم قانون عرضه و تقاضا (Supply & Demand) را اینگونه بیان کنیم:

  • قیمت افزایش پیدا می‌کند اگر نیروی تقاضا بیشتر از نیروی عرضه باشد (رقابت میان خریداران).
  • قیمت کاهش پیدا می‌کند اگر نیروی عرضه بیشتر از نیروی تقاضا باشد(رقابت میان فروشندگان).

البته عوامل دیگری نیز هستند که بر قیمت یک ارز دیجیتال اثر می‌گذارند. اما هیچ‌یک از آنها در حوزه تحلیل تکنیکال قرار نمی‌گیرند. مسائلی مثل رویدادهای هاوینگ، هزینه استخراج، کاربرد ارزدیجیتال، اخبار، محبوبیت و … از جمله عوامل دیگری هستند که بر قیمت تاثیر گذارند، اما برای معامله‌گر تکنیکال دغدغه نیستند، چرا که ما هرچه را می‌خواهیم از نمودار قیمت تفسیر می‌کنیم.

اما اگر به دنبال دانش بیشتری در این مورد هستید، در مقاله زیر به تفصیل در مورد همه‌ی عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال صحبت  کرده‌ایم: عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال

معامله‌گر کیست؟

معامله‌گر یا تریدر(Trader) کسی است که با خرید (Long) و فروش (Short) یک دارایی به دنبال کسب سود است. حال این دارایی می‌تواند ملک و ماشین باشد یا بیت‌کوین و تتر.

معامله‌گران بازار‌های مالی از جمله بازار ارز دیجیتال سعی می‌کنند با فراگیری روش‌های تحلیل بازار (تکنیکال و فاندامنتال)، حرکت قیمت را پیش‌بینی کنند و با معامله در جهت آن سود کسب کنند.

معامله‌گری در بازارهای مالی به عنوان یک شغل، اصلا کار ساده‌ای نیست و اینکه انتظار داشته باشیم با خواندن چند مقاله و دیدن چند ویدیوی آموزشی بتوانیم تبدیل به یک معامله‌گر شویم بسیار ساده‌انگارانه است. همانطور که برای تبدیل شدن به یک معمار، نقاش و یا نجار موفق، به ماه‌ها و سال‌ها تمرین و آموزش و کسب تجربه نیاز داریم، برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر حرفه‌ای هم نیاز است زمان زیادی را صرف کنیم.

یک معامله‌گر لازم است همزمان در حیطه‌های مختلفی از جمله تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، مدیریت ریسک و سرمایه، روانشناسی و ذهن‌آگاهی، تمرکز و انضباط، ساخت و بهینه‌سازی استراتژی به حدقابل‌قبولی از مهارت برسد تا شروع به کسب درآمد مستمر از بازار کند.

ابتدا لازم است بر اساس شخصیت خود متوجه شویم چه نوع معامله‌‌گری می‌خواهیم شویم، آیا فقط می‌خواهیم به یک سرمایه‌گذار تبدیل شویم که ماهیانه یک بار به تحلیل می‌پردازد یا یک معامله‌گر روزانه، که بخش زیادی از وقت خودش را مثل یک کارمند پای نمودار‌های قیمت و تحلیل می‌گذارد؟ چه قدر وقت و سرمایه داریم؟ چه قدر ریسک‌پذیریم؟ آیا معامله‌گری را به عنوان شغل اول می‌خواهیم یا شغل دوم؟

این‌ها مواردی است که به مرور زمان برای یک معامله‌گر واضح می‌شود و با پیدا کردن شناخت بیشتر از خودش و انتظاراتش می‌تواند در مسیر درست قرار بگیرد. باید انتخاب کنیم که می‌خواهیم یک تریدر روزانه شویم یا یک سویینگ‌تریدر یا پوزیشن تریدر یا سرمایه‌گذار!

در مقاله زیر اطلاعاتی در مورد انواع معامله‌گر بر اساس بازه‌ی زمانی و بودجه آماده کرده‌ایم که مطالعه‌اش‌ عاری از لطف نیست. اما در آینده وقتی به مباحث پیشرفته روانشناسی معامله‌گری وارد شدیم به صورت مفصل به این موارد خواهیم پرداخت تا متوجه شویم چه نوع معامله‌گری می‌خواهیم باشیم.

مقاله پیشنهادی: هر آنچه درباره ترید باید بدانید!

جمع‌بندی

در این درس با مفهوم بازارها آشنا شدیم و فهمیدیم رکن اصلی بازار را خریداران و فروشندگان می‌سازند. تفاوت بازار مالی با دیگر بازارها به نوع دارایی است که معامله می‌شود؛ در بازارهای مالی فقط دارایی‌های سیال خرید و فروش می‌شوند.

قیمت نتیجه توافق میان خریدار و فروشنده در همان لحظه است و  قانون عرضه و تقاضا قیمت را حرکت می‌دهد.

معامله‌‌گری شغلی است که به مهارت‌های گوناگونی نیاز دارد و این شغل هم مثل همه‌ی شغل‌های دیگر نیاز به صرف وقت برای آموزش و تمرین دارد و با خواندن چند مقاله نمی‌توان تبدیل به یک معامله‌گر شد.

درباره محمد باقر جندقی
از سال 98 به صورت جدی وارد حوزه تحلیل بازارهای مالی شده‌ام، به مطالعه روش‌ها و متدهای مختلف تحلیل تکنیکال پرداخته‌ و روانشناسی معامله‌گری را به صورت تخصصی دنبال کرده‌ام. همچنان و هر روزه در حال یادگیری‌ام و هیچوقت به اطلاعاتم در این زمینه بسنده نکرده‌ام. درحال حاضر به عنوان تحلیلگر، معامله‌گر و نویسنده در بازارهای کریپتوکارنسی و فارکس فعالیت می‌کنم.
درباره محمد باقر جندقی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

  1. amirhossein abdollahi
    ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ در ۰۲:۱۱

    مطلب خوب بود و توضیحات ابتدایی جهت اشنایی با این حوزه بسیار روان و قابل فهم بود
    با تشکر

    • محمد باقر جندقی
      ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ در ۱۰:۰۲

      سپاس از شما

  2. محمد
    ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ در ۰۴:۰۴

    معامله‌گر یا تریدر(Trader) کسی است که با خرید (Long) و فروش (Short) یک دارایی به دنبال کسب سود است. مطلبی که نقل کردی کامل نیست. لزوما هدف معامله گر کسب سود از نوسان قیمت نیست. ممکن است جهت آربیتراژ یا هج کردن یک موقعیت دیگر باشد.