لاکسون (Laxsson) چیست؟ | آیا لاکسون کلاهبرداری است؟
۱۴ مهر ۱۴۰۳ اخبار
  1. بررسی خروج ۳۰۰ میلیون دلاری از ETF های بیت‌ کوین
  2. رکوردشکنی نهنگ‌های بیت‌ کوین در چرخه صعودی: آیا بازار آماده جهش است؟
  3. تاریخ لیست شدن بلوم + چگونه داشتن چند حساب منجر به بن شدن فوری می‌شود؟
  4. خرید ۱ میلیارد دوج‌ کوین توسط نهنگ‌های دوج‌ کوین: آیا زمان بازگشت روند صعودی است؟
  5. بررسی چالش‌ها و فرصت‌های سولانا در مقیاس‌پذیری بلاکچین
  6. به‌روزرسانی تاریخ لیستینگ ایردراپ تون استیشن (TON Station): مهلت فارمینگ تمدید شد
  7. تاریخ عرضه و قیمت توکن‌های ایردراپ ایکس امپایر
  8. لیست شدن ایردراپ لاست داگز (Lost Dogs) و جزئیات فصل دوم برای آبان ماه اعلام شد
  9. بیت کوین وارد فاز مثبت می‌شود اما یک نکته وجود دارد
  10. جابه‌جایی‌های بزرگ نهنگ بیت کوین قبل از افشای چهره ناکاموتو
  11. محکومیت ۱۰ ساله موسس طرح پانزی IcomTech
  12. کارت های پیکسل امروز شنبه ۱۴ مهر به همراه تصویر آموزشی
  13. کد ویدیو بلوم امروز شنبه ۱۴ مهر + آموزش تصویری
  14. رمز جیمز (GEMZ) امروز شنبه ۱۴ مهر
  15. تصویر امروز جیمز شنبه ۱۴ مهر به همراه پاسخ تصویری
  16. کارتهای امروز برد (Bird) شنبه ۱۴ مهر + آموزش تصویری
  17. کد کمبو میم فای امروز شنبه ۱۴ مهر + آموزش وارد کردن
  18. کد مخفی تومارکت (Tomarket) امروز شنبه ۱۴ مهر
  19. جواب سوال تایم فارم امروز شنبه ۱۴ مهر
  20. پاسخ پازل امروز ربات میجر شنبه ۱۴ مهر + آموزش تصویری
  21. سقوط سولانا پس از شکست سطح ۱۶۱ دلاری؛ آیا افت بیشتر در راه است؟
  22. یک نهنگ اتریوم ۱۹ هزار اتریوم فروخت: آیا افت شدیدتری در راه است؟
  23. کد مخفی ویدیو تپ سواپ امروز شنبه ۱۴ مهر به همراه آموزش وارد کردن

پروژه لاکسون (Laxsson) چیست؟ پروژه‌ای برای سرمایه‌گذاری یا کلاهبرداری؟

 
۹ مهر ۱۴۰۳   ۸ مهر ۱۴۰۳
  6 دقیقه
پروژه کلاهبرداری لاکسون

پروژه لاکسون (Laxsson) یک پروژه در حوزه ارزهای دیجیتال و با موضوع سرمایه‌گذاری است که به کاربران وعده سودهای کلان و در عین حال تضمینی می‌دهد. برای بسیاری از افراد محرز شده که لاکسون، سازوکاری برای کلاهبرداری از کاربران ارزهای دیجیتال است. در این مقاله از مجله رمزینکس پروژه لاکسون معرفی می‌شود و کلاهبرداری بودن آن اعتبارسنجی خواهد شد.

پروژه لاکسون چیست؟

لاکسون یک پروژه هوش مصنوعی است که ادعا می‌کند با ربات‌های تریدرش می‌تواند کاربران خود را به سود برساند. از طرفی این وبسایت مدعی است که ربات تریدرش هیچ‌گاه ضرر نخواهد کرد که عملا موضوعی غیرمنطقی است. این پروژه ادعا می‌کند که می‌تواند راه‌کارهای سود‌آور برای خرید و فروش ارز دیجیتال به کاربران خود ارائه دهد. لاکسون در سال ۲۰۱۶ در نیویورک ساخته شد و از آن زمان اهداف عجیبی را دنبال می‌کند. نشانه‌ها و شواهد بدست آمده حاکی از پانزی بودن این پروژه است. در ادامه احتمال کلاهبرداری بودن لاکسون به همراه ارائه دلایل بررسی خواهد شد.

نام پروژهلاکسون (Laxsson)
مکان شرکتنیویورک (ایالات متحده)
ماهیت کارمعاملات مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین
اعتبارسنجیکلاهبرداری (عدم ارائه تاییدیه‌های معتبر و مشکوک به طرح پانزی)
جامعه هدفایران و کشورهای آفریقایی (نظیر غنا)
معرفی پروژه لاکسون

آیا پروژه لاکسون کلاهبرداری است؟

لاکسون طرح پانزی
محدود کردن برداشت‌های کاربران دلیل کافی برای طرح پانزی دانستن لاکسون است.

تقریبا تمام رفتارهای لاکسون نشان‌دهنده کلاهبرداری بودن آن است. بعید است لاکسون بتواند توجیه قانع‌کننده‌ای برای تمام انتقادات وارده به خود ارائه کند. برخی از دلایل کلاهبرداری بودن پروژه لاکسون شامل موارد زیر است:

ناشناس بودن سازندگان پروژه

تا الان مشخص نشده چه فرد یا افرادی لاکسون را مدیریت می‌کنند. در برنامه‌های تبلیغاتی ارائه شده، همه افراد حاضر در ویدیوها بازیگران و مدل‌های تبلیغاتی هستند که به معرفی پروژه می‌پردازند. آدرس ثبت‌شده این شرکت هم یک ملک مسکونی (نه دفتر شرکت یا ملک تجاری) در نیویورک است که تنها با ۲۰۰ دلار سرمایه ثبت شده است. صاحب آن فردی با نام دارن جیمز (DARREN JAMES) است که هیچ تصویر یا اطلاعات قابل استنادی از آن منتشر نشده است.

ادعای جعلی در مورد اعتبار

سند ثبت لاکسون
در اینجا فردی با نام DARREN JAMES به عنوان صاحب دفتر شرکت معرفی شده است.

لاکسون ادعا می‌کند که یک نهاد ثبت شده در FinCEN و دارای مجوز MSB است که تحت نظارت وزارت خزانه‌داری آمریکا فعالیت می‌کند. این ادعا که لاکسون تحت عنوان‌های LAXSSON و LAXSSON DIGITAL TECHNOLOGY GROUP LLC در وبسایت FinCEN ثبت شده‌اند درست است، اما این که FinCEN تحت نظارت وزارت خزانه داری آمریکا است و تاییدیه دولتی دارد قابل قبول نیست.

در این مورد اما یک موضوع جالب تاریخ ثبت لاکسون است که در ۱۲/۲/۲۰۲۲ به ثبت رسیده، در حالی که وبسایت آن ادعا می‌کند لاکسون رسما در سال ۲۰۱۶ فعالیت‌های خود را آغاز کرده است. همچنین فعالیت‌های ثبت شده لاکسون در FinCEN شامل صدور حواله و چک‌های مسافرتی است که کاملا با محتوای مورد ادعای وبسایت این پروژه کلاهبرداری (معاملات با استفاده از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی) تفاوت دارد.

محدود کردن برداشت وجه

در مورد برداشت وجه کاربران ادعای‌های متفاوتی داشته‌اند. برخی از کاربران ادعا کرده‌اند که مشکلی در برداشت وجه نداشته‌اند اما برخی دیگر به محدودیت‌هایی از جمله تعداد روز اشاره کرده‌اند. این همان استراتژی طرح پانزی است که در مراحل اولیه جلب اعتماد می‌کند تا در مراحل بعدی سرمایه بیشتری جذب کند.

استفاده از دنبال‌کنندگان غیرواقعی

صفحه یوتیوب لاکسون
کانال یوتیوب لاکسون با تنها ۱۸ ویدیو بیش از ۱ میلیون دنبال‌کننده جذب کرده است!

لاکسون به طور کاملا آشکاری از دنبال کنندگان فیک (غیرواقعی) برای بالا بردن خود استفاده می‌کند. کانال یوتیوب این پروژه فریبنده حدود ۱.۱۴ میلیون نفر دنبال‌کننده (subscriber) دارد. این در حالی است که آخرین پست کانال مربوط به یک سال پیش بوده و از آن زمان لاکسون هیچ فعالیتی در پلتفرم یوتیوب نداشته است.

از طرفی تعداد بازدیدکنندگان از ویدیوهای کانال لاکسون نسبت به تعداد دنبال‌کنندگان این کانال بسیار کمتر است. به عنوان مثال ویدیوهای آپلود شده لاکسون حداکثر ۱۴ هزار بازدیدکننده داشته‌اند. این در حالی است که کانال‌هایی با دنبال‌کنندگان به مراتب کمتر (۲۰۰ هزار نفر و کمتر) به طور معمول این تعداد بازدیدکننده (حتی بیشتر) را دارند.

سودهای کلان و طرح پانزی

لاکسون همانند طرح پانزی ادعاهایی در مورد ارائه سودهای بالا انجام داده است. هر جا که صحبت از سودهای کلان و غیرمعمول می‌شود، باید به ماهیت آن پروژه شک کرد.

کلاهبرداری پانزی به روشی که در آن کلاهبردار با ادعای اعطای سودهای کلان به سراغ سرمایه‌گذاران می‌رود و از هر فرد مقداری پول یا دارایی دریافت می‌کند. در ادامه و به صورت مرحله‌ای دارایی‌های دریافت‌شده را به عنوان سود به افراد دیگری که از آن‌ها هم مبلغی دریافت کرده، می‌دهد یا به عبارتی دست به دست می‌کند. با اعتمادسازی در بین سرمایه‌گذاران مقدار بیشتری دارایی دریافت کرده و در نهایت با بالا کشیدن همه مبالغ دریافت‌شده، متواری می‌شود.

سازوکار هرمی‌

در مورد دیگر لاکسون وعده‌های بزرگی برای معرفی پروژه خود به دیگران ارائه کرده است. کاربرانی که اعضای جدید را به لاکسون معرفی کنند، پاداش دریافت می‌کنند. این فرآیند تا حد زیادی یادآوری فعالیت شرکت‌های هرمی‌است. عموما فعالیت‌های شرکت‌های هرمی و گرفتن زیرمجموعه به یک کلاهبرداری شبکه‌ای منجر می‌شود؛ حال آن که لاکسون به ازای این کار سودهای غیرمنطقی به کاربران می‌دهد.

بازاریابی و تبلیغات غیراختصاصی

در دنیای امروز، کسب و کارها خدمات بازاریابی و مارکتینگ خود را به شکل اختصاصی و با ابزارهای مختص به خود انجام می‌دهند. حتی برخی از شرکت‌های حوزه مد و فشن هم از این قاعده مستثنی نیستند و مدل‌های خود را به طور اختصاصی و فقط برای کسب و کار خود به کار می‌گیرند. حال آن که تبلیغات این وبسایت جنبه عمومی‌تری دارد. تقریبا تمامی‌افرادی که در ویدیوهای تبلیغاتی لاکسون حضور دارند با دریافت مبلغی این کار را انجام داده‌اند و به احتمال زیاد خود آن‌ها هم از هیچ یک از جزئیات این پروژه با خبر نباشند.

مانور زیاد و غیرطبیعی روی هوش مصنوعی

موضوعی که لاکسون پروژه خود را حول محور آن معرفی کرده، هوش مصنوعی است. با توجه به ترند شدن هوش مصنوعی به عنوان فناوری روز و قدرتمند دنیا، بسیاری از پروژه‌ها به این حوزه وارد شده‌اند. لاکسون هم بنظر از هوش مصنوعی برای جذب مخاطب و صاحب فناوری بودن ایده‌های تیم خود استفاده می‌کند چرا که تا الان کم و کیف استفاده لاکسون از هوش مصنوعی مشخص نشده است. در اصل هوش مصنوعی تنها ویترین این کلاهبرداری است و در عمل خبری از این خدمات حداقل به شکل قابل استفاده نیست.

شایان ذکر است که لاکسون ادعا کرده که از هوش مصنوعی، پردازش ابری و یادگیری ماشین به عنوان ابزارهایی برای سود دادن به کاربرانش استفاده می‌کند.

جامعه هدف پروژه لاکسون

لاکسون در غنا
پروژه لاکسون برای جلب رضایت کاربران خود کمک‌های خیرخواهانه در کشورهای آفریقایی انجام می‌دهد.

تجزیه و تحلیل Google Trends نشان می‌دهد که جامعه هدف این پروژه کلاهبرداری بیشتر کشورهای ایران و غنا بوده‌اند. لاکسون در این دو کشور توانسته با استفاده از تبلیغات و رویدادهای خیریه افراد ناآگاهی را فریب دهد.

در ویدیویی در کانال یوتیوب لاکسون فعالیت‌های خیرخواهانه آن به منظور جذب مخاطب پوشش داده شده است. در این فیلم تعدادی از اعضای تیم این پروژه به دنبال افراد فقیری در غنا می‌روند و با اهدای مقادیری از اقلام مختلف و خوراکی‌ها اقدام به تبلیغ می‌کنند. بنظر می‌رسد تمام این کمک‌های خیرخواهانه نوعی نمایش برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران غنایی بوده است.

در ایران هم گزارش‌هایی از فعالیت گروه‌های مرتبط با لاکسون شده است. این موضوع تا جایی پیش رفته که عده‌ای در استان‌های ایلام، خوزستان، بوشهر و لرستان سرمایه‌های خود را از دست داده‌اند. البته مقامات قضایی کشور هم با برخی از افراد دخیل در این پروژه برخوردهایی داشته‌اند.

جمع‌بندی

در این مطلب پروژه لاکسون معرفی شد و احتمال کلاهبرداری بودن آن در آیتم‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. به همه سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شود که پیش از سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌هایی حتما تجربه سرمایه‌گذاران قبلی را بررسی کنند. همچنین بهتر است تمام ویژگی‌های مهم پروژه‌های نوظهور زیرذره‌بین فعالین کریپتو و سرمایه‌گذاران باشد.

سوالات متداول

چگونه می‌توان معتبر بودن پروژه لاکسون را تشخیص داد؟

برای این منظور به نکات زیر توجه کنید:
– بررسی تیم توسعه‌دهنده
– مطالعه وایت‌پیپر
– عدم اعتماد به وعده‌های غیرواقعی
– نظرات جامعه و مشارکت‌کنندگان
– پیگیری اخبار از منابع متعبر

ریسک سرمایه‌گذاری در لاکسون چگونه است؟

به طور کلی سرمایه‌گذاری در طرح‌های پانزی همراه با ریسک‌های فراوان است. احتمال بازنگشتن سرمایه همراه با سود آن بسیار بالا خواهد بود.

برای در امان ماندن از طرح‌های پانزی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

توجه به نکات زیر می‌تواند از تا حدود زیادی از شما برابر طرح‌های پانزی محافظت کند:
۱. تا حد امکان باید از پروژه‌هایی با وعده‌های سود کلان و غیرمعمول دوری کنید.
۲. پیش از سرمایه‌گذاری باید از اعتبار پروژه مطمئن شوید.
۳. سازندگان پروژه باید کاملا مشخص باشند و پروژه دارای پشتیبانی مشخصی باشد.
۴. اگر با سرمایه گذاری در پروژه ای، برداشت وجه از آن پیچیده و همراه با چالش باشد، باید از آن دوری کنید.

منبع: Medium

به این post امتیاز دهید
درباره حامد ترابی
دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی هستم. از ابتدای دوره کارشناسی به حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال علاقه پیدا کردم و به نویسندگی و کار ژورنالیستی در ارزهای دیجیتال مشغول شدم. طراحی و توسعه شبکه‌های بلاکچینی برای من جذاب بوده و ایده‌های جدید و خلاقانه بلاکچینی رو دنبال می کنم.
درباره حامد ترابی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر استیکی موبایل تند تند تون ببر