مقایسه ریپل و بیت کوین؛ کدام ارز دیجیتال بهتر است؟ - رمزینکس
۲۷ مهر ۱۴۰۳ اخبار
  1. کد روزانه ی انوس (ONUS) امروز جمعه ۲۷ مهر
  2. رمز جیمز (GEMZ) امروز جمعه ۲۷ مهر
  3. قیمت امروز میم فای ‌جمعه‌ ۲۷ مهر در بازار پیش از عرضه
  4. قیمت امروز میجر (Major) جمعه‌ ۲۷ مهر در بازار پیش از عرضه
  5. کد ویدیوی CATS جمعه ۲۷ مهر
  6. تصویر امروز جیمز جمعه ۲۷ مهر به همراه پاسخ تصویری
  7. کد کمبو میم فای امروز جمعه ۲۷ مهر + آموزش وارد کردن
  8. پاسخ پازل امروز ربات میجر جمعه ۲۷ مهر + آموزش تصویری
  9. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت جمعه ۲۷ مهر + آموزش ویدئویی
  10. تجمع ۷۲ میلیون دلاری نهنگ‌های تون‌ کوین (TON) برای جلوگیری از سقوط این ارزدیجیتال
  11. رالی بعدی ترون با افزایش هزینه‌های ماهانه ۲۰۰ میلیون دلاری
  12. شگفتی بنیان‌گذار دوج کوین از موفقیت پروژه و تأثیر آن بر دنیای کریپتو
  13. پایان بازی ایکـس امپایر در تلگرام پیش از ایردراپ توکن X
  14. معرفی حالت CEO در فصل دوم توسط بازی همستر کامبت

مقایسه ریپل و بیت کوین؛ کدام ارز دیجیتال بهتر است؟

 
۶ مرداد ۱۴۰۳   ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
  6 دقیقه

مهمترین تفاوت ریپل و بیت کوین در فاکتورهایی مانند مفهوم و کاربرد آن‌ها است. با مطالعه این مقاله از رمزینکس بیشتر با تفاوت‌های این ۲ ارز دیجیتال آشنا می‌شوید. این شبکه‌های پرداخت جهانی چشم‌اندازها و کاربردهای کاملاً متفاوتی دارند. در حالی که بیت کوین (BTC) بدون شک انقلابی را در سیستم مالی آغاز نمود، ریپل (Ripple) در راستای بهبود بلاکچین بیت کوین و ارائه یک سیستم پرداخت فرامرزی کارآمدتر گام برداشت؛ اما آیا تفاوت ریپل و بیت کوین به همینجا ختم می‌شود؟ همراه ما باشید.

مقایسه ارز دیجیتال ریپل و بیت کوین؛ نگاهی به تاریخچه این رمز‌ارزها

بیت کوین به عنوان نخستین رمزارز جهان، در سال ۲۰۰۸ توسط شخص (یا گروهی از اشخاص) ملقب به ساتوشی ناکاموتو خلق شد. این ارز دیجیتال، شبکه‌ای برای پرداخت‌های بدون واسطه و همتا به همتا را ارائه داد که به کاربران مالکیت کامل بر دارایی‌های دیجیتال خود را اعطا می‌کرد،‌امری که باعث شد قیمت بیت کوین به مرور زمان سر به فلک بکشد.

چند سال بعد (۲۰۱۲) ریپل به بازار معرفی عرضه شد. شرکت ریپل لبز به رهبری جد مک‌کلب، آرتور بریتو و کریس لارسن با الهام از بیت کوین، شبکه‌ای سریع‌تر، ارزان‌تر و مجهزتر را برای پردازش حجم وسیع تراکنش‌های مورد نیاز در سیستم مالی جهانی طراحی کرد.

چشم‌انداز بیت کوین

تصویر سکه طلایی رنگ بیت کوین با پس زمینه سیاه رنگ
 بیت کوین مثل دلار و یورو پشتوانه ندارد و ارزش آن به‌واسطهه کمیاب‌ بودن و عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

بیت کوین با هدف تغییر سیستم مالی با تکیه بر اصل غیرمتمرکزسازی ایجاد شده است. برخلاف ارزهای فیات، بیت کوین عرضه محدودی دارد و همچنین ضد تورمی است. این سیستم به‌عنوان یک شبکه پرداخت همتا به همتا (بدون واسطه) عمل کرده و از سرمایه شما در برابر تورم محافظت می‌کند.

ماهیت اصلی بیت‌کوین بر خودمختاری و رهایی از قدرت مرکزی و نهادهای مالی استوار است و واسطه‌هایی را که از انتقال پول بین طرفین سود می‌برند، حذف می‌کند.

چشم‌انداز ریپل

تصویر ارز دیجیتال ریپل با پس زمینه یک شهر
بسیاری از منتقدان ریپل بر این باورند که این شرکت و ارز دیجیتال آن (XRP) غیرمتمرکز نیستند.

برخلاف بیت کوین که به دنبال جایگزینی سیستم مالی موجود بود، ریپل با هدفی متفاوت پا به عرصه گذاشت. این ارز دیجیتال به دنبال بهبود زیرساخت‌های مالی موجود با استفاده از فناوری بلاک چین بود.

تیم ریپل به دنبال یک سیستم پرداخت جهانی کارآمدتر است. هدف این شرکت اتصال نهادهای مالی مانند بانک‌ها، شبکه‌های پرداخت و شرکت‌ها به یکدیگر از طریق ریپل نت (RippleNet) و ارز دیجیتال XRP است.

تفاوت‌های کلیدی بیت کوین و ریپل

هر دو رمزارز دارای ویژگی‌های متمایزی هستند که باید هنگام مقایسه ریپل و بیت کوین در نظر گرفته شوند. هر کسی که به اینترنت دسترسی دارد به بیت کوین هم دسترسی دارد. بیت کوین به افراد کمک می‌کند تا کنترل بیشتری بر سرمایه خود داشته باشند. برعکس، ریپل برای تسهیل تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر برای نهادهای مالی جهانی است و به انتقال سریع‌تر پول در سرتاسر جهان کمک می‌کند. بیایید نگاهی دقیق‌تر به تفاوت‌های این دو غول بلاک چین بیندازیم.

مقایسه بلاکچین بیت کوین ریپل
الگوریتم اجماع POW UND
سقف عرضه ۲۱ میلون توکن ۱۰۰ میلیارد توکن
سرعت تراکنش ۱۰ دقیقه ۳ الی ۵ ثانیه
کارمزد تراکنش متغیر و نسبتا پایین نزدیک به صفر
غیرمتمرکز بودن کاملا غیرمتمرکز متمرکز
هدف تراکنش‌های همتا به همتا شبکه پرداخت برای موسسات مالی
سال تولید ۲۰۰۹ ۲۰۱۲
جدول مقایسه بلاکچین بیت‌کوین و ریپل

سرعت تراکنش

سرعت تراکنش یکی از مهم‌ترین معیارها هنگام مقایسه ریپل و بیت کوین است که در زیر به آن‌ می‌پردازیم.

سرعت تراکنش بیت کوین

بیت کوین به امنیت بی‌نظیر تراکنش‌های خود معروف است، اما این امنیت با هزینه همراه است. زمان تأیید یک تراکنش در بلاکچین بیت کوین به عوامل مختلفی از جمله تراکم شبکه و کارمزد پرداختی توسط کاربر بستگی دارد.

به طور متوسط، تکمیل شدن یک تراکنش بیت کوین حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. حتی هنگام شلوغی شبکه این زمان می‌تواند بیشتر هم به طول بینجامد.

سرعت تراکنش ریپل

تراکنش‌ها در شبکه ریپل می‌توانند ظرف چند ثانیه تسویه شوند که آن را به گزینه‌ای محبوب در میان نهادهای مالی که حجم پرداخت‌های بین‌المللی بالایی دارند، تبدیل کرده است. این سرعت تراکنش مدیون پروتکل اجماع منحصربه‌فرد ریپل است که نیازی به فرآیند استخراج سنگین مثل بیت کوین ندارد.

کارمزد تراکنش

اگر در زمان‌ شلوغی شبکه اتریوم (ETH) از آن استفاده کرده باشید، می‌دانید که تراکنش‌های بلاکچینی چقدر می‌توانند گران باشند. بیت کوین و ریپل هم از این قاعده مستثنی نیستند و هر شبکه کارمزد تراکنش متفاوتی دارد. سرعت تراکنش در بحث مقایسه ریپل و بیت کوین نقش مهمی ایفا می‌کند.

کارمزد شبکه بیت کوین

کارمزد تراکنش‌های بیت کوین بسیار متغیر است و تحت تأثیر عواملی مانند ازدحام شبکه و حجم داده‌های تراکنش قرار می‌گیرد. در دوره‌های پر ترافیک، کارمزدها می‌توانند به شدت افزایش پیدا کنند، زیرا کاربران برای اولویت‌بندی تراکنش‌های خود در شبکه پیشنهادهای بالاتری می‌دهند.

این نوسانات، استفاده از بیت کوین را برای تراکنش‌های خرد عملا غیرممکن می‌کند. علاوه‌بر این، ماهیت پرهزینه الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) بیت کوین به طور غیرمستقیم به افزایش هزینه‌ها کمک می‌کند، زیرا نیاز به توان محاسباتی و برق زیادی دارد.

کارمزد شبکه ریپل

 شبکه ریپل به دلیل کارمزدهای بسیار کم خود شناخته شده است و معمولاً از کاربران کسری از یک سنت کارمزد می‌گیرد. علاوه‌بر این، طراحی پروتکل ریپل به گونه‌ای است که تضمین می‌کند که صرف نظر از شلوغی شبکه، هزینه‌ها پایین می‌ماند و این شبکه را به گزینه جذابی برای نهادهای مالی تبدیل می‌کند.

مکانیزم اجماع

تصویری شماتیک از مکانیزم اجماع در بلاک چین
الگوریتم اجماع فرآیندی است که به‌منظور رسیدن به توافق (به‌صورت غیرمتمرکز) بر سر وضعیت بلاک چین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مکانیزم اجماع شیوه‌ای در بلاکچین است که از طریق آن امنیت و تأیید داده‌ها تامین می‌شود و انواع مختلفی دارد. در ادامه مقایسه بیت‌کوین و ریپل را از این منظر می‌خوانید.

مکانیزم اجماع بیت کوین

بیت کوین برای تایید تراکنش‌ها و ثبت داده‌ها در بلاک چین از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند. در PoW، ماینرهای بیت کوین از توان محاسباتی برای حل معادلات پیچیده ریاضی استفاده می‌کنند و در ازای پاداش، حق اضافه کردن بلاک‌های جدید به شبکه را به دست می‌آورند.

مکانیزم اجماع ریپل

برای اجتناب از روش پرهزینه و ناکارآمد اثبات کار (PoW)، ریپل یک الگوریتم اجماع منحصر‌به‌فرد طراحی کرده است که به ماینینگ وابسته نیست.

ریپل از شبکه‌ای از گره‌های اعتبارسنج استفاده می‌کند که تراکنش‌ها را تایید کرده و در دفترچه حساب‌داری (لجر) ثبت می‌کنند. این نودها (گره‌ها) سوابق تراکنش‌ها را مقایسه می‌کنند تا بر سر ترتیب و اعتبار تراکنش‌های XRP به اجماع برسند.

غیرمتمرکز بودن

هنگام مقایسه ریپل و بیت کوین باید به فاکتور «غیرمتمرکز بودن» نیز توجهی ویژه کرد.

غیرمتمرکز بودن بیت کوین

بیت کوین نمونه بارز غیرمتمرکزسازی در دنیای رمزارزهاست. این شبکه بر روی یک دفترچه حساب‌داری توزیع شده به نام بلاک‌چین کار می‌کند که توسط ماینرها نگهداری می‌شود.

متمرکز بودن ریپل

در حالی که ریپل از نوعی فناوری لجر توزیع شده استفاده می‌کند، رویکرد متفاوتی نسبت به غیرمتمرکزسازی دارد. شبکه ریپل نت (RippleNet) توسط یک سری گره‌های اعتبارسنج نگهداری می‌شود که بیشتر آن‌ها تحت کنترل شرکت ریپل لبز هستند.

نرخ پذیرش

بیت کوین به عنوان یک ذخیره ارزش پرسود شناخته می‌شود که هنوز هم سرمایه‌گذاری جذابی است. برعکس، ریپل نقش یک پول واسطه را به عهده گرفته که از نظر سرعت و هزینه بهتر از پول‌های فیات عمل می‌کند. ریپل در حال حاضر به خاطر همکاری با بانک‌های بزرگ دنیا، جایگاه خوبی برای خودش در حوزه پرداخت‌های بین‌المللی دست و پا کرده است.

با توجه به محبوبیت روز افزون بیت کوین و ریپل، این دو ارز دیجیتال را می‌توانید در هر صرافی ارز دیجیتال، مثل رمزینکس، معامله کنید و اکثر والت‌ها ‌نیز از این دو پشتیبانی می‌کنند.

جمع‌بندی

یک ترازو حاوی بیت کوین و ریپل با پس زمینه رنگی
عرضه بیت کوین تنها ۲۱ میلیون واحد (BTC) است، در حالی که عرضه ریپل ۱۰۰ میلیارد واحد (XRP) است.

در این مقاله به تفاوت ریپل و بیت کوین پی بردیم و این دو را از تمامی زوایا بررسی کردیم. مقایسه ریپل و بیت کوین در نهایت به چشم‌انداز و اهداف متفاوت این دو ارز دیجیتال ختم می‌شود. بیت کوین بر عدم تمرکز و شفافیت تاکید می‌کند و هدف آن ایجاد یک شبکه پرداخت P2P و بدون واسطه است. از سوی دیگر، ریپل بر ارائه راه‌حل‌های پرداخت سریع و کم‌هزینه بین‌مرزی برای مؤسسات مالی تمرکز دارد و بر مقیاس‌پذیری و کارایی تأکید می‌کند. هر دو شبکه نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند و موفقیت آنها در نهایت به این بستگی دارد که چقدر بتوانند با تقاضای بازار مطابقت پیدا کنند.

سوالات متداول

چگونه می‌توانم بیت کوین بخرم؟

روش‌های مختلفی برای خرید بیت کوین وجود دارد، از جمله استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال مثل رمزیکس، پلتفرم‌های همتا به همتا یا دستگاه‌های خودپرداز (ATM) بیت کوین، ‌که البته آخری در ایران موجود نیست.

آیا خرید ریپل (XRP) برای سرمایه‌گذاری تصمیم درستی است؟

برخی از سرمایه‌گذاران به پتانسیل فناوری ریپل و مشارکت آن با موسسات مالی بزرگ اعتقاد دارند، در حالی که برخی دیگر نگران چالش‌های مقرراتی و رقابت در بازار هستند؛ بنابراین باید قبل از خرید ریپل تحقیقات خود را انجام بدهید.

آیا می‌توانم از XRP برای تراکنش‌های روزمره استفاده کنم؟

در حالی که XRP اساساً برای تسهیل پرداخت‌های فرامرزی و موارد استفاده سازمانی طراحی شده است، در حال حاضر فرصت‌های محدودی برای استفاده از XRP برای خریدهای روزمره وجود دارد. با این حال، همانطور که ریپل شبکه و مشارکت‌های خود را گسترش می‌دهد، ممکن است فرصت‌های بیشتری برای مصرف‌کنندگان برای استفاده از رمزارز XRP برای معاملات خرده‌فروشی در آینده وجود داشته باشد.

تفاوت‌های کلیدی مکانیسم‌های اجماع ریپل و بیت کوین چیست؟

ریپل از یک الگوریتم اجماع به نام الگوریتم اجماع پروتکل ریپل (RPCA) برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه خود استفاده می‌کند که امکان تسویه آنی را فراهم می‌کند. از سوی دیگر، بیت کوین بر مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) متکی است که ماینرها را به حل معماهای پیچیده ریاضی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایمن‌سازی شبکه ملزم می‌کند.

منابع: dailycoin | primexbt | cointelegraph

به این post امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید