آشنایی با ارز مارلین (Marlin)؛ نکات مهمی که باید بدانید.

هرآنچه باید درباره ارز مارلین و قابلیت‌های آن بدانید

لوگو ارز مارلین پس زمینه مشکی
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

بلاکچین شبکه‌ای از نودهای بسیار است که تراکنش‌ها را به صورت همزمان پردازش می‌کنند تا از خرج کردن دوگانه دارایی‌ها یا اجرای تراکنش‌های نامعتبر توسط کاربران مخرب جلوگیری شود. این فرآیند باعث کندی و گرانی بلاکچین‌ها می‌شود. حتی راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه ۲ مانند رول‌اپ‌ها نیز محدودیت‌هایی دارند. پروژه‌هایی مانند ارز مارلین این امکان را فراهم می‌کنند که الگوریتم‌های بزرگ و پیچیده روی نودهای خارج از بلاکچین با دسترسی اضافی به APIهای وب ۲ و تاریخچه بلاکچین محاسبه شوند. در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم که ارز مارلین چیست و چه کاربردهایی دارد.

در شبکه مارلین به جای ارزیابی یک برنامه مشابه روی چندین ماشین، هر برنامه روی یک نود واحد اجرا می‌شود که باعث افزایش سرعت اجرا، کاهش هزینه و افزایش قابلیت موازی‌سازی (parallelization) می‌شود. در نبود محاسبه تکراری برنامه اصلی، صحت نتایج با استفاده از ساختارهای نرم‌افزاری به نام اثبات‌های دانش صفر (ZK-proofs) و محیط‌های اجرایی مورد اعتماد (TEE) تضمین می‌شود. در این روش، اثبات‌های فشرده و تاییدیه‌های محاسباتی به سرعت و ارزان‌تر روی بلاکچین تأیید می‌شوند. در این مقاله بیشتر با ساختار ارز مارلین یا به بیان بهتر ارز POND و شبکه پشتیبان آن آشنا می‌شوید.

مارلین چگونه کار می‌کند؟

دو کوین مارلین POND
ارز مارلین با بازار خاص هدف خود، آینده نسبتا روشنی دارد

شبکه محاسباتی غیرمتمرکز مارلین برای سه وظیفه اصلی بهینه‌سازی شده است:

  1. دریافت درخواست‌های محاسباتی: کاربران می‌توانند با ارسال درخواست به نقاط ورودی (gateway nodes) شبکه، از آن‌ها بخواهند که محاسبات مورد نظر را انجام دهند.
  2. انجام محاسبات: نودهای اجرایی (execution nodes) وظیفه‌ی انجام محاسبات درخواستی را بر عهده دارند. این نودها می‌توانند شامل لپ‌تاپ‌ها و سرورهای معمولی، و همچنین سخت‌افزارهای تخصصی مانند سیستم‌های متکی به پردازنده‌های گرافیکی (GPUها)، مدارهای مجتمع خاص (ASICها) و FPGA باشند.
  3. ارائه نتایج محاسبات: پس از انجام محاسبات، نتایج به دست آمده به کاربران نهایی ارائه می‌شود. این کار می‌تواند از طریق تراکنش‌های هوشمند در بلاکچین یا از طریق APIهای ارائه شده توسط نودهای ورودی انجام شود.

نقش‌های مختلف نودها در شبکه مارلین

نوشته ارز مارلین در کنار لوگو چند بلاکچین
پروژه ارز دیجیتال مارلین با تمرکز روی هماهنگی بین بلاکچین‌ها، بسیاری از چالش‌ها را برطرف می‌کند

همان‌طور که گفته شد، شبکه مارلین از نودها با کاربری‌های متنوع شکل می‌گیرد. همه این نودها درنهایت به حفظ امنیت ارز مارلین و شبکه زیرساختی آن کمک می‌کنند. در ادامه با نقش‌های مختلف نودها در Marlin آشنا می‌شوید

  • نودهای ورودی: وظیفه دریافت درخواست‌ها و ارسال آن‌ها به نودهای اجرایی را بر عهده دارند.
  • نودهای اجرایی: وظیفه انجام محاسبات درخواستی را بر عهده دارند.
  • نودهای نظارتی: وظیفه نظارت بر عملکرد نودهای دیگر و اطمینان از رعایت SLAها (سطح توافق خدمات) را بر عهده دارند.

با توجه به اینکه هر کسی می‌تواند این نودها را اجرا کند، چه اتفاقی می‌افتد اگر نودهای اجرایی نتایج نادرستی را ارائه دهند؟ برای حل این مشکل، مارلین از دو فناوری استفاده می‌کند.

اولین فناوری، محیط‌های اجرایی مورد اعتماد (TEEها) هستند. TEE یک سیستم محافظت‌شده در داخل یک ماشین است که در آن داده‌ها و کد از سایر فرآیندها در سطح سخت‌افزاری جدا می‌شوند. نودهای اجرایی Oyster از TEEها برای اطمینان از اجرای صحیح برنامه‌ها استفاده می‌کنند؛ چرا که نه سیستم‌عامل و نه هیچ فرآیند دیگری که روی آن اجرا می‌شود نمی‌تواند به برنامه‌های داخل یک TEE دسترسی داشته باشد.

فناوری دوم به نام اثبات‌های دانش صفر (ZK-proofs) شناخته می‌شود. اثبات دانش صفر یک طرح رمزنگاری است. این فناوری به شخص محاسبه کننده اجازه می‌دهد تا به بدون فاش کردن جزئیات محاسبه، صحیح بودن نتیجه را به شخص دیگر ثابت کند. نودهای اجرایی Kalypso چنین سند اثباتی را تولید می‌کنند که سپس می‌توان آن را روی بلاکچین تأیید کرد.

ویژگی‌های اصلی Marlin

لوگو سه بعدی ارز مارلین POND
قدرت پردازشی شبکه مارلین به اجرای بدون نقص انواع dApp کمک می‌کند

شبکه‌ای که به پشتوانه ارز مارلین، ایجاد یک بلاکچین کاملا غیر متمرکز و پویا را ممکن می‌کند، ویژگی‌های اختصاصی متنوعی دارد. اگر این سوال را دارید که ویژگی‌های اختصاصی ارز مارلین چیست موارد زیر بخشی از سوال را پاسخ می‌دهند:

  • نودهای میانی (MetaNodes): افراد می‌توانند با اجرای نودهای میانی، از طریق سرویس‌دهی و اعتبارسنجی شبکه مارلین، پهنای باند خود را به پول تبدیل کنند. این امر برای استخراج‌کنندگان، اعتبارسنج‌ها و علاقه‌مندان به بلاکچین، با حداقل هزینه اضافی، یک منبع درآمد ثابت ایجاد می‌کند.
  • پروتکل رله مارلین (Marlin Relay Protocol): این پروتکل به هر کسی که پهنای باند اضافی دارد، این امکان را می‌دهد تا با مشارکت در یک شبکه رله غیرمتمرکز، درآمد کسب کند. این پروتکل با استفاده از استراتژی‌های امن و بهینه برای نودها، ارتباط نظیر به نظیر و انتقال داده را بهبود می‌بخشد.
  • بسته توسعه نرم‌افزاری (SDK) و فاندری مارلین (Marlin Foundry): این ابزارها برای توسعه‌دهندگان ضروری هستند تا بتوانند برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) و شبکه‌های غیر متمرکز بسازند و مستقر کنند. SDK مارلین ارتباط نود را تسهیل می‌کند و باعث افزایش حریم خصوصی و امنیت کاربر می‌شود.
  • شبکه‌های توزیع بلاکچین (BDNs): از طریق ارائه سرمایه اولیه و منابع، از کارآفرینان در حال ظهور پشتیبانی می‌کند و نوآوری و تعامل را در اکوسیستم مارلین تسهیل می‌کند.

این ویژگی‌ها نشان می‌دهند که مارلین مجموعه‌ای جامع از راه‌حل‌ها را برای بهبود عملکرد، تمرکززدایی و امنیت زیرساخت بلاکچین ارائه می‌دهد. مارلین با فعال کردن عملیات کارآمد لایه شبکه و گسترش قابلیت‌های اکوسیستم، نه تنها عملکرد بلاکچین را تسریع می‌کند، بلکه مشارکت و نوآوری را نیز تشویق می‌کند.

مزایای منحصر به فرد ارز مارلین

مارلین به عنوان یک شبکه پردازش جمعی خارج از بلاکچین، در مقایسه با بلاکچین‌ها، مزایای قابل‌توجهی را ارائه می‌دهد:

  • هماهنگی با انواع بلاکچین: مارلین می‌تواند با هر ارائه‌دهنده لایه ۱، لایه ۲ یا رول‌اپ به عنوان یک سرویس (SaaS) برای افزایش قابلیت‌های محاسباتی آن‌ها کار کند.
  • دسترسی به داده‌های خارج از بلاکچین: نودهای مارلین می‌توانند به اطلاعات موجود در پایگاه‌های داده، APIهای وب ۲ یا نودهای بایگانی بلاکچین دسترسی داشته باشند که در بسیاری از بلاکچین‌های دیگر امکان‌پذیر نیست.
  • محاسبات موازی: نودهای هم‌پردازنده در مارلین محاسبات مشابه را به صورت تکراری انجام نمی‌دهند و به هر نود اجازه می‌دهند تا به طور همزمان روی وظایف مختلف کار کند.
  • سازگاری با HTTPS: فرایندهای ارتباطی TLS می‌توانند در داخل TEEها خاتمه یابند. این ارتباط‌ها به نودهای Oyster اجازه می‌دهد داده‌ها را با استفاده از اتصالات HTTPS ارسال و دریافت کنند.

ارز مارلین (ارز POND) چیست؟

چارت قیمت ارز POND
پیشرفت‌های زیرساختی تاثیر زیادی روی چارت قیمت ارز POND دارند

هر سیستم بلاکچینی برای مدیریت فرایندها و خصوصا ایجاد یک ساختار مالی جذاب، به یک ارز دیجیتال نیاز دارد. ارز مارلین (یا همان ارز POND) ستون فقرات اکوسیستم مارلین و تضمین کننده امنیت آن است. نودهای شبکه برای پیوستن به آن موظف به استیک کردن ارز POND هستند. در صورت سوء رفتار، آن‌ها در معرض خطر از دست دادن سهام خود قرار دارند. این امر تضمین می‌کند که بازیگران مختلف در شبکه به قوانین تعریف‌شده در پروتکل پایبند باشند.

کاربردهای ارز دیجیتال مارلین

علاوه بر زیرساخت اقتصادی، ارز مارلین کاربردهای متنوع دیگری هم در شبکه دارد. برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • امنیت: نودها برای پیوستن به شبکه و مشارکت در محاسبات باید ارز POND را استیک کنند. این امر به عنوان انگیزه‌ای برای حفظ رفتار صادقانه و ارائه خدمات با کیفیت بالا عمل می‌کند.
  • مشارکت در حاکمیت: دارندگان ارز POND می‌توانند در مورد تغییرات در پروتکل مارلین رای دهند. این امر به آن‌ها قدرت کنترل جهت‌گیری آینده پروژه را می‌دهد.
  • پرداخت کارمزدها: از ارز مارلین برای پرداخت هزینه به نودهایی که محاسبات را انجام می‌دهند استفاده می‌شود. این امر انگیزه‌ای برای ارائه قدرت محاسباتی به شبکه ایجاد می‌کند.

جمع‌بندی

پروژه‌هایی مثل مارلین که روی مقیاس‌دهی بیشتر به اکوسیستم بلاکچین تمرکز دارند، همیشه جذاب هستند. این پروژه بسیاری از چالش‌های مرسوم در بلاکچین‌های کنونی را با ارائه ترکیبی از ساختارهای آن‌چین و آف‌چین برطرف می‌کند. ارز مارلین به‌عنوان توکن اصلی پلتفرم کاربردهای متنوعی دارد که در این مقاله با آن‌ها آشنا شدید. البته درنهایت خرید و سرمایه‌گذاری در ارز POND باید با مطالعه دقیق پروژه و شرایط بازار انجام شود.

سوالات متداول

مارلین چه مشکلی را در فضای بلاکچین حل می‌کند؟

مارلین مشکل کندی و گرانی محاسبات در بلاکچین‌ها را حل می‌کند. این کار را با ارائه یک شبکه غیرمتمرکز از هم‌پردازنده‌ها انجام می‌دهد که می‌توانند محاسبات را به طور کارآمد و مقرون‌به‌صرفه خارج از بلاکچین انجام دهند.

چگونه می‌توانم از مارلین استفاده کنم؟

شما می‌توانید با استفاده از API مارلین به شبکه دسترسی پیدا کنید. همچنین می‌توانید نود خود را راه‌اندازی کنید یا از یک ارائه‌دهنده خدمات نود میزبانی شده استفاده کنید.

آینده مارلین چیست؟

مارلین در حال کار روی ادغام با تعدادی از ارائه‌دهندگان لایه ۱، لایه ۲ و رول‌اپ به عنوان یک سرویس (SaaS) است. همچنین در حال توسعه ویژگی‌های جدیدی مانند پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و ذخیره‌سازی غیرمتمرکز است.

منابع: gate | binance

به این مقاله امتیاز دهید
مهدی زارع
درباره مهدی زارع
یک پدر جوان عاشق یادگیری، ورزش و سینما. هر کاری کنم، نوشتن یکی از جذاب‌ترین تفریحاتمه. از ۲۰۱۷ با بیت‌کوین و رمزارزها آشنا شدم و با اینکه تریدر نشدم، به آینده غیر متمرکز اقتصاد ایمان دارم.
درباره مهدی زارع بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید