تفاوت آلت کوین با بیت کوین؛ بررسی ۳ مورد اصلی و کلیدی

تفاوت آلت کوین با بیت کوین در چیست؟ 

درگیری دو مرد در قالب بیت کوین و آلت کوین که نماد تفاوت آلت کوین با بیت کوین است.
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۳

شک و تردید برای هر چیزی که جدید باشد و با پول سروکار داشته باشد، امری طبیعی به شمار می‌رود. زمانی که بیت کوین به عنوان سیستم مالی نوین خود را معرفی کرد، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که با گذشت ۱۴ سال از آمدن بیت کوین، بیش از ۱۳ هزار و ۲۱۷ کوین دیگر برای سرمایه‌گذاری و معامله با کاربردهای مختلف وجود داشته باشد. هر کوینی به غیر از بیت کوین، آلت کوین نام دارد. اما تفاوت آلت کوین با بیت کوین چیست؟ چطور می‌توان این دو را از یکدیگر متمایز کرد؟

در این مقاله از رمزینکس به بررسی تفاوت آلت کوین با بیت کوین و بررسی جامع موارد مقایسه آن‌ها پرداخته‌ایم.

اهمیت Bitcoin در مقایسه آلت کوین با بیت کوین

وزنه‌ای که در سمت راست بیت کوین نسبت به آلت کوین‌ها سنگینی می‌کند
بیت کوین اولین و رهبر دنیای ارزهای دیجیتال است.

بیت کوین به عنوان رهبر سیستم مالی نوین، از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که در سال ۲۰۰۸ به عنوان اولین ارز دیجیتال در وایت پیپری که توسط ساتوشی ناکاموتو منتشر کرد، خود را به عنوان اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز به منظور از بین بردن مدیریت مرکزی و دوری از هرگونه سرقت و دستکاری معرفی کرد، کمتر کسی فکر می‌کرد که یک‌ سال پس از این وایت پیپر جنجالی، اولین بلاک بیت کوین به عنوان بلاک جنسیس، حیات را به اولین کوین BTC هدیه دهد و راه را برای شیوه نوین مالی و سرمایه‌گذاری باز کند.

بیت کوین به عنوان رهبر جامعه کریپتوکارنسی، فناوری بلاکچین را به دنیا معرفی کرد؛ فناوری خاصی که طی آن گروهی از کاربران به دفتری از تاریخچه تمام تراکنش‌های شبکه دسترسی داشته و احتمال کلاهبرداری و دستکاری را به صفر می‌رساند. طی این فناوری، تمرکززدایی به اوج خود رسیده و تمام فرایندهای تبادل مالی خودکار و بدون دخالت یک قدرت مرکزی رخ می‌دهند. 

اما آلت کوین چیست؟ آلت کوین از دو واژه انگلیسی «Alt» که مخفف کلمه «Alternative» بوده و معنای آن جایگزین می‌شود به همراه واژه «Coin» به معنای سکه، ساخته شده است. حال هدف آلت کوین چه بوده؟ آلت کوین‌ها به منظور رفع کم‌وکاستی‌های موجود در بیت کوین، متولد شده‌اند. بیت کوین تنها با یک هدف ارائه شد؛ آن هم از بین بردن سیستم مالی متمرکز و ارائه یک پول دیجیتال امن و غیرمتمرکز بوده است. اما آلت کوین‌ها به هدف توسعه موارد استفاده از بلاکچین پا به دنیای کریپتوکارنسی گذاشته‌اند.

برای مثال، اتریوم بزرگترین و معروف‌ترین آلت کوین بوده که با ارائه قراردادهای هوشمند، تحولی شگرف در دنیای کریپتوکارنسی ایجاد کرد. حتی این موضوع را می‌توان به اولین تفاوت آلت کوین با بیت کوین بسط داد. سایر آلت کوین‌ها به تقلید از اتریوم، با ارائه راهکارهای متنوع، پا به عرصه ارزهای دیجیتال گذاشتند. حال که به مقایسه آلت کوین با بیت کوین می‌پردازیم، این دو مفهوم جذاب، چه مزایا و معایبی نسبت به یکدیگر دارند؟ 

۳ مورد اساسی از تفاوت آلت کوین با بیت کوین

بیت کوین در وسط دایره‌ای از آلت کوین‌ها
اولین آلت کوین لایت کوین است که هاردفورکی از بیت کوین بود.

اولین آلت کوین که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد، لایت کوین بود که خود هاردفورکی از شبکه بیت کوین به شمار می‌رفت. پس از این ظهور شکوهمندانه، هر کوینی که پا به بازار می‌گذاشت و ویژگی خاصی را ارائه می‌داد، آلت کوین نامیده شد. به غیر از اتریوم که بعد از بیت کوین بیشترین تاثیر را در بازار کریپتو گذاشته است، آلت کوین‌های مشهور دیگری هستند که تاثیر به‌سزایی در بازار گذاشته‌اند؛ مانند بایننس و ریپل که ارزش بازار بالایی دارند.

بیش از پرداختن به اصلی‌ترین موارد تفاوت آلت کوین با بیت کوین، اشاره به این نکته ضروری است که آلت کوین‌ها دسته‌بندی‌های مختلفی دارند. این دسته‌بندی‌ها شامل استیبل کوین، توکن‌ کاربردی، توکن امنیتی و توکن حاکمیتی می‌شوند. در این میان مشهورترین استیبل کوین‌ها تتر است که معادل یک دلار بوده و در دنیای کریپتوکارنسی کاربرد زیادی دارد. حال در ادامه به بررسی ۳ مورد اساسی از فرق آلت کوین با بیت کوین می‌پردازیم.

  1. هدف: اولین تفاوت آلت کوین با بیت کوین در کاربرد آن‌ها است. بیت کوین، که طلای دیجیتال نامیده می‌شود، به منظور ذخیره ارزش و تبادلات مالی نوین خلق شده است. در وایت پیپر بیت کوین آمده که کلا ۲۱ میلیون بیت کوین جهت استخراج و استفاده وجود دارد. در حال حاضر، همانطور که از یک رهبر انتظار می‌رفت، بیت کوین بیشترین حجم بازار و بالاترین ارزش را در دنیای کریپتوکارنسی دارد. از طرفی دیگر، آلت کوین‌ها تلاش می‌کنند تا فراتر از یک ارز دیجیتال برای معاملات مالی باشند. برای مثال، ارز دیجیتال اتریوم، تمرکز زیادی بر قراردادهای هوشمند دارد که به صورت خودکار موارد متنوعی را در شبکه اجرایی می‌کنند. یا آلت کوینی چون ارز دیجیتال گالا، فضایی را برای بازی‌های کریپتویی فراهم کرده است. یا ارز دیجیتال چیلیز که محیطی خلاقانه را برای طرفداران ورزش ارائه کرده است.
  2. فناوری: بیت کوین از مکانیسم اجماع اثبات کار برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. این فرایند نیازمند استفاده از مقدار قابل توجهی قدرت محاسباتی و انرژی است که زیاد به‌صرفه به‌نظر نمی‌رسد. از طرفی، اکثر آلت کوین‌ها از مکانیسم اجماعی استفاده می‌کنند که نوعی از الگوریتم اثبات سهام بوده و انرژی زیادی را برای اعتبار سنجی استفاده نمی‌کند.
  3. سرعت تراکنش: سرعت تراکنش‌های بیت کوین به شدت پایین است. با تایید ۷ تراکنش در ثانیه در مقابل آلت کوینی چون سولانا که بالغ بر ۳۰ هزار تراکنش را در ثانیه تایید می‌کند، بزرگترین تفاوت آلت کوین با بیت کوین را می‌توان سرعت انجام تراکنش‌های آن‌ها دانست.

سایر موارد تفاوت آلت کوین با بیت کوین

حال که به صورت کامل تمام مواردی که دلالت بر فرق آلت کوین با بیت کوین دارند را بررسی کردیم، به مواردی جزئی‌تر می‌پردازیم که کمتر به آن‌ها توجه شده است:

  • آلت کوین‌ها قابلیت‌هایی را ارائه می‌دهند که بیت کوین ندارد.
  • سرمایه‌گذاری جایگزین بیت کوین هستند که قیمت پایین‌تری دارند.
  • با توجه به ویژگی‌های خود، هزینه تراکنش کمتری شامل حال آلت کوین‌ها می‌شود.
  • اما بیت کوین، ارزش بالاتری دارد.
  • سرمایه‌گذاری در بیت کوین خطر کمتری خواهد داشت.
  • با توجه به کاربرد بیت کوین، در تبادلات مالی کارایی بیشتری دارد.

شما می‌توانید همین حالا قیمت بیت کوین و آلت‌کوین‌ها را در لیست ارزهای دیجیتال رمزینکس با یکدیگر مقایسه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله از رمزینکس به بررسی تفاوت آلت کوین با بیت کوین پرداختیم و بیان کردیم که آلت کوین‌ها به عنوان شکلی به‌صرفه‌تر از بیت کوین به منظور افزایش قابلیت‌های دنیای کریپتوکارنسی خلق شده و در حال توسعه بیشتر هستند. در این میان اما نباید فراموش کنیم که بیت کوین از ابتدا به عنوان طلای دیجیتال شناخته شده و از لحاظ حفظ ارزش، بی‌رقیب خواهد ماند. از طرفی آلت کوین‌ها با ارائه قابلیت‌های متنوع‌تر، می‌توانند گزینه بهتری برای حضور در دنیای کریپتوکارنسی باشند.

سوالات متداول

ارزهای جایگزین بیت کوین کدامند؟

آلت کوین‌ها به طور کلی ارزهایی هستند که می‌توان از آن‌ها به عنوان جایگزین بیت کوین نام برد.

میم کوین چیست؟

میم کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که هدف خاصی جز ارائه سرگرمی و شوخی و پامپ‌های ناگهانی قیمتی ندارند و پس از مدتی نیز فراموش می‌شوند. 

منابع: ۱۰۱blockchains | linkedin | cointribune

به این مقاله امتیاز دهید
درباره اشکان ریاحی
شوق نوشتن، هیجان بازارهای مالی، خوی کنجکاوانه و عشق به ترجمه از من یک تولیدکننده محتوا تخصصی در حوزه بازارهای مالی ساخته که با تجربه ۸ سال حضور فعال به عنوان تریدر، مترجم و نویسنده در تلاشم تا نوین‌ترین اتفاقات دنیای کریپتوکارنسی را در اختیار مردم عزیز کشورم قرار بدم.
درباره اشکان ریاحی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید