انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم (۴ مرحله) + معرفی ۵ پل

انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم چگونه است؟

نماد پل در کنار توکن‌های eth و arb که نشان از انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم دارد
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۳

پس از ظهور اتریوم و سروصدایی که به عنوان رقیب سرسخت بیت کوین به‌پا کرد، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که اتریوم هم رقبایی پیدا کند که خود آن‌ها را ساخته است. آربیتروم هم پس از آنکه به عنوان یک راهکار لایه دوم به داد مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم با یک اکوسیستم خلاقانه و نوآورانه رسید، حال خود تبدیل به رقیب اتریوم شده است. با توجه به امکاناتی که شبکه ARB دارد، بسیاری از فعالان بازار به دنبال انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم هستند.

به همین منظور در این مقاله از رمزینکس به شرح و معرفی ۴ قدم ساده برای پل زدن از اتریوم به آربیتروم پرداخته‌ایم. 

علت انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم چیست؟

لوگو آربیتروم در کنار واژه پل آربیتروم در صفحه‌ای با تصویر یک پل
آربیتروم بهترین راهکار لایه دوم اتریوم است.

آربیتروم به عنوان نسل جدید راهکارهای لایه دوم اتریوم در سال ۲۰۲۱ به منظور توسعه اکوسیستم آن برای بهبود مقیاس‌پذیری و کاهش هزینه‌ها، ارائه شد. در حال حاضر آربیتروم به عنوان پیشتاز راهکارهای لایه دوم در بالاترین سطح شبکه اتریوم فعالیت می‌کند و با استفاده از فناوری Optimistic Rollup، هدفی جز افزایش تراکنش‌ها و کاهش هزینه‌ها که در نهایت منجر به بهینه‌سازی اکوسیستم می‌شود، ندارد. حال چرا باید به انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم فکر کرد؟

انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم فرصت‌های زیادی را از جمله افزایش سرعت تراکنش‌ها و کاهش چشمگیری هزینه آن‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین امکان دسترسی به یک اکوسیستم در حال توسعه مملو از برنامه‌های غیرمتمرکز را با امنیت بالا به لطف سازگاری آربیتروم با ماشین مجازی اتریوم، به کاربران داده خواهد شد. این سازگاری بدان معناست شما می‌توانید در امنیتی حتی فراتر از شبکه اتریوم، تراکنش‌های خود را اجرایی کنید. 

اما لازم به ذکر است که در دنیای بلاکچین، به فرایند انتقال یک دارایی از یک شبکه به شبکه دیگر را «پل» می‌نامند. پل زدن در دنیای واقعی، برای اتصال دو نقطه که از طریق زمین بهم متصل نیستند، استفاده می‌شود. در دنیای کریپتوکارنسی نیز به فضایی که برای انتقال دارایی از یک شبکه به شبکه دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد، پل می‌گویند.

معروف‌ترین پل‌های انتقال اتریوم به آربیتروم

صفحه‌ای سیاه با عبارت «پل آربیتروم»
حتما سازگاری کیف پول با پل را بررسی کنید.

تعداد زیادی پل‌ برای انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم وجود دارد. هر پل امکانات و ویژگی‌های خاص خود را دارد؛ برای مثال ویژگی‌هایی چون میزان تمرکززدایی، هزینه تراکنش، سرعت و امنیت حائز اهمیت هستند. در ادامه ۵ تا از معروف‌ترین و بهترین پل‌ها را معرفی کرده‌ایم.

  1. Across Protocol: این پل به دلیل امکاناتی چون حجم بالای ترید، پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از توکن‌ها، سازگاری با کیف پول‌هایی چون متامسک، استفاده از اوراکل UMA و امنیت مثال‌زدنی محبوبیت زیادی دارد.
  2. Synapse: به دلیل ارائه هزینه تراکنش کمتر نسبت به سایر پل‌ها و فضایی کاربرپسند، از انتخاب‌های اول کسانی است که می‌خواهند به انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم بپردازند. این پل به هزینه تراکنش کم و سرعت بالای پردازش تراکنش مشهور است.
  3. Stargate Finance: علت محبوبیت این پل، حجم بالای نقدینگی و راحتی در استفاده از آن است. کاربران به راحتی می‌توانند دارایی‌های خود را به آربیتروم انتقال دهند و هزینه کمی در ازای این تراکنش پرداخت کنند. 
  4. Hop Protocol: این پل امکان انجام تراکنش‌های سریع و انتقال‌های امن دارایی را در تمام راهکارهای لایه دوم از جمله آربیتروم فراهم کرده است. با کوتاه کردن زمان تراکنش و هزینه کم، به یکی از محبوب‌ترین پل‌ها تبدیل شده است.
  5. ConnectBridge: این پل نسبت به سایر رقبای خود جدیدتر و بهینه‌تر است. تمرکز بالایی در تامین امنیت و هزینه تراکنش پایین دارد. این پل در نظر دارد تا با ارتقا اکوسیستم خود، شرایط پل زدن از اتریوم به آربیتروم را نیز راحت‌تر کند.

آموزش نحوه انتقال توکن‌های اتریوم به شبکه آربیتروم (۴ مرحله)

سایت مخصوص پل زدن از اتریوم به آربیتروم
در نظر داشته باشید که پلی را انتخاب کنید که هزینه کمتری دارد.

حال که معروف‌ترین پل‌های انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم را شناختیم، نوبت به انجام این فرایند می‌رسد. اما در نظر داشته باشید که مهم‌ترین نکته در این انتقال مهم این است که کیف پول شما با پلی که انتخاب کرده‌اید، سازگاری داشته باشد. نکته دیگر این است که حتما کیف پول خود را که ما از متامسک در این مثال از آن استفاده کرده‌ایم، از قبل نصب و در آن حساب کاربری بسازید. با در نظر داشتن تمام مسائل فوق، در ادامه به نحوه انتقال توکن‌های اتریوم به شبکه آربیتروم می‌پردازیم.

  1. در این قدم باید به سایت bridge.arbitrum مراجعه کنید. پس از آن، گزینه «Connect Wallet» را زده و کیف پول خود را به پل متصل کنید. در این مثال ما از متامسک استفاده کرده‌ایم.
  2. در این مرحله توکنی که قصد انتقال آن را دارید انتخاب کنید. در این مقاله کوین اتریوم مد نظر ما است. مقداری اتریوم را مشخص کنید و پس از آن شبکه آربیتروم یا آربیتروم نوا را انتخاب کنید و گزینه «ارسال دارایی» را بزنید.
  3. در این مرحله فقط باید پس از خواندن اطلاعات تراکنش، آن را تایید کنید. این مرحله ممکن است به دلیل شلوغی شبکه بیشتر از سایر مراحل طول بکشد. 
  4. در این مرحله فقط کافی است که کیف پول خود را چک کنید تا مطمئن شوید دارایی شما منتقل شده است یا خیر. 

جمع‌بندی

در این مقاله، به بررسی نحوه انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم در ۴ قدم ساده پرداختیم. ممکن است این‌کار اندکی ریسکی به‌نظر برسد ولی اگر تمام مراحلی که در این مطلب شرح دادیم را به درستی طی کنید، می‌توانید با خیال راحت و در امنیت کامل، توکن‌های خود را از اتریوم به آربیتروم منتقل کنید. حتما به خاطر داشته باشید که از کیف پولی استفاده کنید که با شرایط این انتقال حتما سازگاری داشته باشد.

سوالات متداول

آیا شبکه آربیتروم در متامسک وجود دارد؟

بله. شبکه آربیتروم از جمله بلاکچین‌هایی است که در متامسک پشتیبانی می‌شود.

بهترین کیف پول آربیتروم کدام است؟

تراست ولت یکی از بهترین و راحت‌ترین کیف پول‌های آربیتروم برای استفاده و انتقال دارایی است.

منابع: datawallet | ambire

به این مقاله امتیاز دهید
درباره اشکان ریاحی
شوق نوشتن، هیجان بازارهای مالی، خوی کنجکاوانه و عشق به ترجمه از من یک تولیدکننده محتوا تخصصی در حوزه بازارهای مالی ساخته که با تجربه ۸ سال حضور فعال به عنوان تریدر، مترجم و نویسنده در تلاشم تا نوین‌ترین اتفاقات دنیای کریپتوکارنسی را در اختیار مردم عزیز کشورم قرار بدم.
درباره اشکان ریاحی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید