تحلیل ارز فانتوم؛ تحلیل بلندمدت و تکنیکال فانتوم - رمزینکس

تحلیل ارز فانتوم به ما چه می‌گوید؟

در تحلیل ارز فانتوم از نظر تکنیکال باید از شاخص‌ها و اسیلاتورهای دقیق برای تفسیر حرکات روی نمودار قیمت استفاده کنیم.
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۱۶ تیر ۱۴۰۳

فانتوم یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که از طریق مکانیسم توافق لاکسیس (Lachesis) به دنبال حل چالش‌ مقیاس‌پذیری شبکه‌های بلاکچین‌ها است. 

 توکن بومی شبکه با نام FTM برای پرداخت، شرکت در نظرسنجی‌ها و پوشش هزینه‌های تراکنش شبکه استفاده می‌شود. فانتوم به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد  برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) بسازند، قراردادهای هوشمند اجرا کنند و از توکن بومی خود شبکه برای پرداخت بهره ببرند. در تحلیل ارز فانتوم این پلتفرم را با اندیکاتورها و اسیلاتورهای معتبر به صورت کامل بررسی خواهیم کرد. 

تحلیل بنیادی ارز فانتوم

پیش‌تر در مطلب «ارز دیجیتال فانتوم چیست؟» به صورت مفصل به بررسی پروژه فانتوم پرداختیم. اکنون برای بررسی و ارزیابی ارزش ذاتی فانتوم باید این پروژه را از نظر فناوری، اهداف،کاربردها، توکنومیک و نقاط ضعف و قوت بررسی کنیم.

اهداف پروژه

  • حل مشکلات بلاک‌چین: هدف فانتوم دستیابی به مقیاس‌پذیری، امنیت و تمرکززدایی به‌طور همزمان است؛ چالشی که بسیاری از شبکه‌های بلاک‌چین با آن مواجه هستند.
  • تسهیل توسعه dApp: فانتوم تلاش می‌کند که یک پلتفرم کاربرپسند، جامع و قوی را برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد. 

تحلیل ارز فانتوم از نظر فناوری

  • مکانیسم اجماع لاکسیس: این پروتکل بر پایه اجماع مبتنی بر تحمل خطای بیزانسی (BFT) و به‌گونه‌ای طراحی شده که کاملا مقیاس‌پذیر و ایمن باشد. در این سازوکار همه نودها فارغ از تعداد توکن برابر بوده و توان پردازش به ۳۰۰ هزار تراکنش در ثانیه می‌رسد. 
  • زنجیره اپرا: لاکسیس هسته شبکه اصلی فانتوم به نام اپرا است که نسبت به دیگر شبکه‌ها از نظر سرعت تراکنش و کارمزد برتری دارد. کاربران این شبکه قادر به اجرای قراردادهای هوشمند سازگار با EVM اتریوم و کاسماس SDK هستند.

پیشنهاد خواندنی: بلاکچین فانتوم پلتفرمی نوآورانه برای آینده ارز دیجیتال

توکنومیک (Tokenomics)

  • توکن FTM: برای پرداخت، مدیریت و کارمزد تراکنش در شبکه استفاده می‌شود. تحلیل ارز ftm از احتمال افزایش قیمت آن خبر می‌دهد.
  • توزیع توکن: بخش قابل توجهی از توکن FTM برای توسعه اکوسیستم و ایجاد انگیزه در توسعه‌دهندگان اختصاص داده شده است.
بخش قابل توجهی از توکن FTM برای توسعه اکوسیستم و ایجاد انگیزه در توسعه‌دهندگان اختصاص داده شده است.
توکن FTM توکن بومی شبکه فانتوم است.

نقاط قوت فانتوم

  • مقیاس پذیری: فانتوم ادعا می‌کند که هزاران تراکنش در ثانیه را پردازش کرده و از بلاکچین‌های محبوبی مانند اتریوم پیشی می‌گیرد.
  • امنیت: پروتکل اجماع aBFT به گونه‌ای طراحی شده که در برابر حملات مخرب مقاوم باشد.
  • توسعه فعال: تیم فانتوم به‌طور مداوم روی ارتقا و ارائه ویژگی‌های جدید در پلتفرم کار می‌کند.
  • اکوسیستم در حال رشد: تعداد پروتکل‌های DeFi و dApp‌های ساخته شده بر روی Fantom روند رو به رشدی دارد.

نقاط ضعف فانتوم

  • سابقه کم: در مقایسه با بلاک‌چین‌های قدرتمند، فانتوم نسبتا جدیدتر است.
  • رقبای قوی: فانتوم از سوی سایر پلتفرم‌های قرارداد هوشمند مانند سولانا و آوالانچ با رقابت روبه‌رو است.
  • دغدغه‌ تمرکز: در حالی که هدف ایجاد شبکه غیرمتمرکز است، برخی از جنبه‌های شبکه فانتوم نگرانی‌هایی را در مورد تمرکز بالقوه ایجاد می‌کند.

تحلیل تکنیکال فانتوم

در تحلیل فانتوم از نظر تکنیکال باید از شاخص‌ها و اسیلاتورهای دقیق برای تفسیر حرکات روی نمودار قیمت استفاده کنیم. اندیکاتورهای میانگین متحرک، مکدی، مومنتوم، استوکاستیک و شاخص قدرت نسبی بین تریدرها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و در ادامه با همین ابزارها به تحلیل فانتوم می‌پردازیم. 

۱. تحلیل با استفاده از اندیکاتور میانگین متحرک 

میانگین متحرک (Moving Average) یکی از پرکاربردترین ابزارها در تحلیل تکنیکال است که برای شناسایی روند، تعیین سطوح حمایت و مقاومت و پیش‌بینی جهت حرکت قیمت به کار می‌رود. 

همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید تمام بازه‌های زمانی میانگین متحرک از ۵ تا ۲۰۰ روزه سیگنال خرید فانتوم را صادر کرده‌اند. جالب این‌جاست هم میانگین متحرک ساده (SMA) و هم میانگین متحرک نمایی (EMA) که به نوسانات اخیر قیمت بیشتر وزن می‌دهد، روی سیگنال خرید قوی قرار گرفته‌اند که از احتمال رشد قیمت در تحلیل بلندمدت فانتوم خبر می‌دهد.

بررسی اندیکاتور میانگین متحرک ارز فانتوم
بررسی اندیکاتور میانگین متحرک، صعود قیمت ارز فانتوم در آینده را نشان می‌دهد.

۲. شاخص قدرت نسبی

اندیکاتور RSI یا شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index) برای سنجش قدرت روند، تشخیص اشباع خرید و فروش و پیش‌بینی نقاط بازگشت قیمت به‌کار می‌رود. RSI با مقایسه میانگین سود و زیان در یک دوره زمانی مشخص، قدرت روند را به صورت عددی بین ۰ تا ‍۱۰۰ نشان می‌دهد. 

در این اندیکاتور مقادیر بالای ۷۰ نشان‌دهنده اشباع خرید و احتمال نزول قیمت و مقادیر زیر ۳۰ نشان‌دهنده اشباع فروش و احتمال صعود قیمت است. تحلیل بلندمدت ارز فانتوم نشان می‌دهد که شاخص RSI روی عدد ۷۱ قرار داشته و نشانگر اشباع خرید است.

پیشنهاد خواندنی: آینده ارز فانتوم چه می‌شود؟

۳. استوکاستیک

شاخص استوکاستیک (Stochastic) در شناسایی سرعت و قدرت حرکات قیمت و پیدا کردن سطوح اشباع خرید و فروش موثر بوده و بین تریدرها برای نوسان‌گیری محبوبیت دارد. این اندیکاتور با مقایسه قیمت پایانی هر کندل با نوسانات قیمت در یک دوره زمانی مشخص، (معمولاً ۱۴ روز) به صورت عددی بین ۰ تا ۱۰۰ نمایش داده می‌شود. 

تحلیل فانتوم با اندیکاتور استوکاستیک عدد ۷۹ را به دست می‌دهد که در حالت خنثی اما نزدیک به سطح ۸۰ یعنی اشباع خرید و احتمال نزول قیمت است. 

۴. مومنتوم

اندیکاتور مومنتوم (Momentum) برای اندازه‌گیری سرعت و شتاب تغییر قیمت یک دارایی در بازه‌های زمانی مختلف به کار می‌رود. به عبارت دیگر، این اندیکاتور نشان می‌دهد که قیمت یک سهم یا ارز دیجیتال با چه سرعتی در حال افزایش یا کاهش است. در حال حاضر شاخص مومنتوم برای ارز دیجیتال FTM روی عدد ۰.۰۶۹ قرار دارد که سیگنال خرید محسوب می‌شود.

۵. مکدی

اندیکاتور مکدی (MACD) برای تشخیص قدرت روند و نقاط بازگشت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اندیکاتور از دو بخش تشکیل شده که اولی خط مکدی (آبی) و دومی خط سیگنال (نارنجی) است. تحلیل ارز فانتوم با خط مکدی در دوره‌های زمانی ۱۲ و ۲۶ روزه نشان دهنده قدرت بالای روند است. زمانی که خط مکدی، خط سیگنال را به سمت بالا بشکند، فرصت مناسبی برای خرید خواهد بود و همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید این اتفاق در حال رخ دادن است. 

اندیکاتور مکدی ارز فانتوم
تحلیل ارز فانتوم با خط مکدی در دوره‌های زمانی ۱۲ و ۲۶ روزه نشان دهنده قدرت بالای روند است.

دیگر از استراتژی مکدی این است که ببینید خطوط کدام سمت صفر هستند. سیگنال‌های خرید بالقوه زمانی اتفاق می‌افتند که MACD به بالای صفر می‌رود و سیگنال‌های فروش بالقوه زمانی که از زیر صفر عبور می‌کند. در حال حاضر سطح مکدی روی عدد ۰.۰۲ قرار گرفته و بالای صفر است. 

پیشنهاد خواندنی: کیف پول فانتوم، یک راهنمای جامع و کاربردی از ولت فانتوم

مقاومت‌های ارز فانتوم

تحلیل ارز فانتوم با شاخص‌های مذکور نقاط حمایت و مقاومت را به خوبی مشخص می‌کند. قیمت فانتوم پس از روند صعودی اخیر به ۰.۴۸۲ دلار رسیده و در صورت ادامه روند اولین مقاومت پیش رو  ۰.۵۲۵۹ دلار است و پس از آن نوبه به ۰.۵۹۰ دلار می‌رسد. در صورت عبور پر قدرت قیمت از این دو سطح، در نهایت مقاومت ۰.۷۴۶۱ دلار را پیش رو داریم که باور اکثر تحلیل‌گران تا سال ۲۰۲۵ در دسترس نخواهد بود. 

در صورتی که سطوح فیبوناچی را مد نظر قرار دهیم، سه مقاومت پیش رو به ترتیب ۰.۴۹۳، ۰.۵۲۰ و ۰.۵۹۰ دلار خواهد بود. 

حمایت‌‌های ارز فانتوم

هرچند روند فعلی صعودی و خوش‌بینانه است اما نباید سناریوی نزولی را به کلی فراموش کنیم. در صورتی که ورق برگردد، اولین حمایت پیش‌رو ۰.۳۶ دلار است و با شکستن آن به حمایت ۰.۲۷۸ دلار خواهیم رسید. 

اگر روند ریزش قیمت ادامه داشته باشد در نهایت نوبت به حمایت ۰.۱۲۲ دلار می‌رسد که به عنوان سدی در برابر افت بیشتر مقاومت می‌کند. 

سوالات متداول

نتایج تحلیل تکنیکال فانتوم چیست؟

تحلیل تکنیکال فانتوم نشان می‌دهد که این ارز در یک روند صعودی قرار دارد. با این حال، در کوتاه‌مدت ممکن است با نوساناتی همراه باشد.

نتیجه تحلیل بنیادی فانتوم چیست؟

بر اساس تحلیل بنیادی فانتوم این پلتفرم پتانسیل بالایی برای رشد دارد. فانتوم از یک تیم قوی و باتجربه برخوردار است و با تعدادی از پروژه‌های برجسته در حوزه DeFi همکاری می‌کند.

حمایت و مقاومت‌های فانتوم چقدر است؟

اولین مقاومت فانتوم در قیمت ۰.۵۲۵ دلار و نزدیکترین حمایت آن روی سطح ۰.۳۶ دلار قرار گرفته است. 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

  1. مسعود
    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ در ۰۶:۵۶

    تماما نمودارها وتحلیلها به واقعیت تبدیل نشد.