ارز اوندو فایننس چیست؟ - مجله رمزینکس

ارز اوندو فایننس چیست؟

ارز اوندو فایننس توکن اصلی پلتفرم Ondo Finance است.
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ارز دیجیتال اوندو فایننس توکن اصلی پلتفرم Ondo Finance است. این پلتفرم به‌عنوان یک پروژه جاه‌طلبانه درحال ظهور است و هدف خود را هم پر کردن شکاف بین سیستم مالی سنتی و بلاک‌چین تعریف کرده است. اوندو فایننس با یکپارچه‌سازی و توکن‌سازی دارایی‌های دنیای واقعی (RWA) قصد دارد تا سرمایه‌گذاری در «DeFi» را برای سرمایه‌گذاران سنتی‌، جذاب‌تر و معتبرتر کند. در رمزینکس این پروژه را زیر ذره‌بین می‌بریم و بررسی می‌کنیم که ارز اوندو فاینسس چیست.

نگاهی به ارز اوندو فایننس؛ پلی بین سیستم مالی سنتی و بلاک‌چین

پیش از آنکه به ارز دیجیتال اوندو بپردازیم، باید با بستری که این ارز دیجیتال را توسعه داده است، آشنا شویم؛ یعنی اوندو فایننس. Ondo Finance یک پروتکل DeFi است که تمرکز فعالیت‌های خود را روی ایجاد و مدیریت محصولات با دارایی‌های دنیای واقعی (RWA) قرار داده است. به‌طور مشخص می‌توان گفت که این پروتکل از فناوری بلاک‌چین برای توکنیزه (tokenize) کردن دارایی‌های سنتی، مانند اوراق قرضه دولتی آمریکا یا اوراق قرضه شرکتی استفاده می‌کند.

اوندو فایننس در مارس ۲۰۲۱ توسط ۲ کارمندان گلدمن ساکس یعنی ناتان آلمن و پینکو سورانا و با تمرکز اولیه بر بهبود بازدهی DeFi تأسیس شد. اولین خروجی همکاری این دو Ondo Vaults بود که در آگوست همان سال عرضه شد.

هدف اوندو فایننس

Ondo Finance با ایجاد انقلابی در دارایی‌های دنیای واقعی (RWA) از طریق محصولات نوآورانه‌اش، در تلاش برای کسب جایگاه خود است. این پلتفرم در تلاش است تا بهترین سیستم‌های مالی سنتی را با مزایای دیفای مانند شفافیت، دسترسی و کارایی بالا ترکیب کند. به عبارت دیگر، رویکرد اوندو فایننس روی توکن‌سازی دارایی‌های باثبات و درآمدزا از دنیای مالی سنتی است، در نتیجه در تلاش برای ادعام بهترین بخش‌های هر دو حوزه است؛ یعنی امنیت و تنظیم بازارهای مالی سنتی و کارایی و دسترسی‌پذیری فناوری بلاک‌چین.

اوندو فاینسس یک سرمایه‌گذاری پیشگام در حوزه ارزهای دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز را نوید می‌دهد و در هدف خود را دموکراتیک کردن دسترسی به محصولات و خدمات مالی در سطح سازمانی از طریق استفاده نوآورانه از فناوری بلاک‌چین تعریف کرده است. بنیان‌گذاران این پروژه بر این باورند که بلاک‌چین نه تنها می‌تواند زیرساخت محصولات و خدمات مالی را گسترش دهد، بلکه آن‌ها را برای افراد بسیار بیشتری هم دسترس‌پذیر می‌کند. 

بنیانگداران پروژه اوندو فایننس معتقدند بلاکچین می‌تواند به بهبود خدمات مالی کمک کند.
اوندو فاینسس یک سرمایه‌گذاری پیشگام در حوزه ارزهای دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز است.

کلید رسیدن به این هدف هم در ادغام بهترین شیوه‌های مالی سنتی است که شامل تاکید بر حمایت از سرمایه‌گذار، شفافیت در گزارش‌دهی، پایبندی به انطباق با قوانین و مقررات، محصولات هوشمندتر و ارائه برترین خدمات به مشتری است.

در پایان نیز می‌توان این‌طور گفت که هدف این پروژه ایجاد نقدشوندگی بهتر نسبت به بازارهای سنتی است. در این میان Flux Finance نیز دخیل است که یک پروتکل وام‌دهی محسوب می‌شود و به فعالان امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) این امکان را می‌دهد تا با قرض دادن استیبل‌کوین‌های خود به سرمایه‌گذاران که از این استیبل‌کوین‌ها برای دسترسی به اوراق بهادار توکن‌سازی‌شده اوندو استفاده می‌کنند، سود به دست آورند.

پیشنهاد خواندنی: استیبل کوین غیرمتمرکز چیست؟ معرفی رایج‌ترین استیبل‌ کوین‌های غیرمتمرکز

دارایی‌های دنیای واقعی (RWA) چیست؟

Real world assets که به اختصار RWA‌ خوانده می‌شود، به‌طور کلی به هر دارایی (اعم از فیزیکی، دیجیتالی یا مبتنی بر داده) اشاره می‌کند که ارزش خود را از وجودشان در خارج از بلاک‌چین می‌گیرد. به این معنی که با داشتن پشتوانه‌ای در جهان واقعی، ارزش پیدا می‌کند. با توکنایز کردن RWAها، اساسا یک دوقلوی دیجیتالی ایجاد می‌شود که یکی در جهان واقعی و دیگری در یک بلاک‌چین وجود دارد. اهداف توکن‌سازی دارایی‌های واقعی را می‌توان به شکل زیر ترسیم کرد:

  • افزایش دسترسی: با توکن‌سازی دارایی‌ها، آن‌ها قابلیت تقسیم شدن به بخش‌های کوچک‌تر را پیدا کرده و بدین ترتیب برای طیف وسیع‌تری از سرمایه‌گذاران قابل دسترسی خواهند بود.
  • افزایش نقدشوندگی: به‌طور کلی خرید و فروش سریع برخی از دارایی‌های واقعی (RWA) ممکن نیست. با توکن‌سازی می‌توان قابلیت نقدشوندگی این دارایی‌ها را بالا برد و امکان معامله آسان‌ترشان را فراهم آورد.
  • شفافیت بیشتر: فناوری بلاک‌چین به طور بالقوه می‌تواند شفافیت و امنیت را در معاملات مربوط به دارایی‌های واقعی (RWA) بهبود دهد.

ارز ONDO نیروی محرکه اوندو فایننس

ارز دیجیتال اوندو (ONDO) توکن اصلی پروژه اوندو فایننس است و به عنوان یک پروتکل توکن‌سازی اوراق بهادار شناخته می‌شود که با پشتوانه کوین‌بیس فعالیت می‌کند. عملکرد اصلی ondo تسهیل عملیات مختلف در اکوسیستم ONDO Finance، مانند تراکنش‌ها، استیکینگ و نقش‌های حاکمیتی است. 

کاربران این ارز امکان استفاده ازتوکن‌های ONDO را برای مشارکت در تصمیمات حاکمیتی، کسب پاداش از طریق استیکینگ و دسترسی به ویژگی‌ها و خدمات مختلف درون پلتفرم استفاده کنند. به علاوه، ارز ONDO را می‌توان در صرافی‌های ارز دیجیتال نیز معامله کرد.

پیشنهاد خواندنی: بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی کدامند؟

عملکرد اصلی ارز اوندو فایننس تسهیل عملیات مختلف در اکوسیستم ONDO Finance، مانند تراکنش‌ها، استیکینگ و نقش‌های حاکمیتی است. 
ارز اوندو فایننس به عنوان توکن حاکمیتی پروژه اوندو فایننس، کاربردهای متنوعی در این شبکه دارد.

نحوه کارکرد ارز اوندو فایننس 

ارز اوندو فایننس را می‌توان هسته این پلتفرم به حساب آورد که کارکرد آن‌ها این است که پلی باشند  بین ابزارهای مالی سنتی و جهان پویای امور مالی غیرمتمرکز (DeFi). در ادامه دقیق‌تر عملکرد ارز ONDO می‌پردازیم.

۱. نقش‌های حاکمیتی

ارز اوندو با قدرت حاکمیتی که به کاربران خود می‌دهد، آن‌ها را در شکل دادن به آینده اوندو فایننس، سهیم می‌کند. 

حق رای

این مورد را می‌توان هسته اصلی عملکرد ارز اوندو به عنوان یک توکن حاکمیتی در نظر گرفت. کاربرانی که ارز دیجیتال ondo را در اختیار دارند، قدرت تأثیرگذاری روی مسیر پیش‌ روی پلتفرم را هم از طریق مشارکت در رأی‌گیری در مورد پیشنهادات کلیدی، به‌دست می‌آورند. این پیشنهادات می‌توانند شامل تمام بخش‌های اوندو فایننس باشند. مثل:

  1. افزودن ویژگی‌های جدیدی شامل ابزارهای نوآورانه DeFi، رابط کاربری بهینه‌شده یا اقدامات امنیتی پیشرفته 
  2. اظهار نظر در مورد انتخاب نوع دارایی‌های واقعی (RWA) برای توکینزه شدن (مانند اوراق قرضه یا سهام)
  3. امکان نظر دادن جامعه کاربران برای تعیین میزان کارمزد مرتبط با خدمات مختلف ارائه‌شده توسط اوندو فایننس که شفافیت را تضمین کرده و به کاربران قدرت می‌دهد تا در نحوه عملکرد مالی پلتفرم، موثر باشند. 

۲. دسترسی زود هنگام به امکانات جدید و مزایا

داشتن ارز اوندو فایننس به کاربران امکان می‌دهد تا زودتر از سایرین از امکانات جدید بهره‌مند شوند و مجاز به استفاده زودهنگام از مزایا باشند. 

داشتن توکن‌های ONDO می‌تواند مزایای انحصاری اکوسیستم اوندو فایننس را برای کاربران به دنبال داشته باشد.
دارندگان ارز اوندو فایننس از امکانات ویژه‌ای در این اکوسیستم برخوردارند.

دسترسی سریع‌تر به فرصت‌ها

داشتن توکن‌های ONDO می‌تواند مزایای انحصاری اکوسیستم اوندو فایننس را برای کاربران به دنبال داشته باشد. از جمله:

  • فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید: اگر پلتفرم محصولات، ویژگی‌ها یا فرصت‌های سرمایه‌گذاری نوآورانه‌ای معرفی کند، دارندگان ارز دیجیتال اوندو، پیش از اینکه عموم مردم به آن‌ها دسترسی داشته باشند، از آن‌ها برخوردار خواهند شد. فرصت‌هایی مثل دسترسی زودهنگام به عرضه دارایی‌های توکنیزه شده یا مشارکت در برنامه‌های آزمایشی.
  • دسترسی به ویژگی‌های پلتفرم: دارندگان ondo احتمالا می‌توانند اولین کسانی باشند که از قابلیت‌ها یا ویژگی‌های جدیدی که در پلتفرم ارائه می‌شوند، استفاده کنند.  
  • پاداش‌های استیکینگ: این امکان وجود دارد که اکوسیستم اوندو فایننس با ارائه پاداش‌های استیکینگ، کاربران را برای مشارکت در امنیت و عملیات شبکه تشویق کند. این امر می‌تواند شامل قفل‌کردن (استیکینگ) ارزهای دیجیتال اوندو کاربران برای یک دوره از پیش تعیین شده در ازای پاداش‌های بالقوه باشد.

پیشنهاد خواندنی: خطرات استیکینگ و معایب و ریسک استیک کردن ارز دیجیتال کدامند؟

۳. پتانسیل‌ بالا برای کاربرد‌های فراتر از حق حاکمیتی

ارز اوندو فایننس پتانسیل اینکه تبدیل به توکن‌های کاربردی اکوسیستم اوندو فایننس شوند را دارند؛ با اینکه هنوز این مورد، عملکرد اصلی این توکن نیست. چنین کارکردی به این معناست که ارز اوندو می‌تواند برای اهداف مختلفی در آینده به‌کار رود. اهدافی مثل:

  • کارمزد تراکنش‌ها: احتمال بالایی وجود دارد که بتوان توکن‌های اوندو را به طور بالقوه برای پرداخت هزینه‌ تراکنش‌های انجام شده در هنگام استفاده از خدمات مختلف در پلتفرم اوندو فایننس استفاده کرد. چنین چیزی باعث ساده‌تر شدن تجربه کاربری شده و یک اقتصاد مبتنی بر توکن ondo در داخل اکوسیستم اوندو فایننس ایجاد می‌کند.
  • خدمات و قابلیت‌های انحصاری: احتمالا کاربران بتوانند با نگهداری میزان مشخصی از ارز ONDO، امکان دسترسی به سطوح انحصاری از خدمات یا قابلیت‌های درون پلتفرم را به دست آورند. این دسترسی‌های انحصاری می‌توانند شامل ابزارهای سرمایه‌گذاری پیشرفته، داشبوردهای تحلیل داده یا اولویت در دریافت سرویس‌های پشتیبانی مشتری باشند. 

مزایا و معایب ارز دیجیتال اوندو فایننس

جهان ارزهای دیجیتال، جهانی مهیج و پویاست که همواره محصولات جدید و فناوری‌های مختلفی در آن عرضه می‌شوند. هر کدام از آن‌ها هم مزایا و معایب خاص خود را دارند. این اصل در مورد ارز اوندو فایننس که اتفاقا پدیده‌ای نوظهور هم هست، صدق می‌کند و باید با آگاهی کامل از آن‌ها، اقدام به ورود یا سرمایه‌گذاری کرد. 

دارندگان توکن اوندو، به خدمات و قابلیت‌های انحصاری پلتفرم دسترسی دارند.
ارز اوندو به عنوان توکن حاکمیتی، پتانسیل زیادی برای تامین منافع کاربران دارد.

مزایای ارز دیجیتال اوندو فایننس

مزیت‌ها و نقاط قوت ondo را می‌توان در سه‌دسته کلی جای داد.

۱. نقش حاکمیتی و تأثیرگذاری در اکوسیستم اوندو

  • نقش کاربران در شکل‌دهی به آینده اوندو فایننس
  • همسو بودن منافع کاربران و اکوسیستم

۲. پتانسیل بالا برای تامین منافع کاربران و ارائه پاداش

  • دسترسی دارندگان ارز اوندو زودتر از عموم مردم به ویژگی‌های جدید، فرصت‌های سرمایه‌گذاری یا قابلیت‌های پلتفرم 
  • ارائه پاداش‌های استیکینگ و ایجاد درآمد غیرفعال برای دارندگان ارز دیجیتال اوندو فایننس

۳. پتانسیل‌های کاربردی بالا در آینده اوندو فایننس

  • کاهش کارمزد خدمات و تراکنش‌ها با استفاده از ارز اوندو
  • دسترسی دارندگان ondo به خدمات یا قابلیت‌های انحصاری پلتفرم 

پیشنهاد خواندنی: ارز گلد فنچ چیست؟ دریافت وام بدون وثیقه

معایب ارز دیجیتال اوندو فایننس

اما از معایب ارز دیجیتال اوندو فایننس نیز نباید غافل شد. 

۱. پروژه‌ای جدید، با آینده‌ای نامشخص

  • اوندو فایننس یک پروژه نسبتا جدید است و هنوز آن‌طور که باید به آزمایش گذاشته نشده است. عملکردهای خاص و موارد استفاده ازاین ارز دیجیتال همچنان در حال توسعه هستند و موفقیت و ارزش آتی آن‌ها به موفقیت و پذیرش اکوسیستم وابسته است. 
  • گذشته‌ای کوتاه‌مدت: سابقه فعالیت کوتاه ondo، پیش‌بینی قابلیت دوام و ارزش بلندمدت آن را بسیار سخت می‌کند.

۲. نوسانات بازار

  • نوسانات قیمت: نوسان قیمت تهدید دائمی تمام ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. ارز دیجیتال اوندو فایننس نیز از این قاعده مستثنی نیست و  می‌تواند تحت تأثیر نوسانات بازار قرار گیرد. این بدان معناست که قیمت ارز اوندو فایننس می‌تواند ناپایداری‌های زیادی به خود ببیند و در معرض تغییرات ناگهانی بر اساس عوامل مختلف باشد.
  • وابستگی به عوامل خارجی: موفقیت این ارز عمیقا به موفقیت پلتفرم اوندو فایننس گره خورده است. اگر پلتفرم نتواند جذب کاربر داشته باشد، ارزش این توکن نیز می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی کاهش پیدا کند. 
سابقه فعالیت کوتاه ondo، پیش‌بینی قابلیت دوام و ارزش بلندمدت آن را بسیار سخت می‌کند.
در صورت موفقیت پلفترم اوندو، ارزش ارز اوندو فایننس نیز افزایش پیدا می‌کند.

صرافی های پشتیبانی کننده از ارز دیجیتال اوندو (ONDO)

در حال حاضر ارز دیجیتال اوندو فایننس در بسیاری از صرافی‌های معتبر جهان فهرست شده و امکان خرید و فروش آن وجود دارد. کاربران داخل ایران نیز می‌توانند از طریق صرافی رمزینکس به این ارز، قیمت لحظه‌ای آن و در کل تمام اطلاعات مرتبط دسترسی داشته باشند. فهرست صرافی‌های بین‌المللی را که از ارز ondo پشتیبانی می کنند، در ادامه قابل بررسی هستند.

صرافی‌های متمرکز

  • KuCoin
  • MEXC Global
  • BitMart
  • Gate.io
  • Huobi Global
  • Bitrue
  • BKEX
  • Bitget

صرافی‌های غیرمتمرکز

پیشنهاد خواندنی: پنکیک سواپ (PancakeSwap) با یونی سواپ (UniSwap) و صرافی‌های دیگر چه تفاوتی دارد؟

کیف پول‌های مناسب برای ارز دیجیتال اوندو فایننس

برای نگهداری از ارز ONDO و در کل هر ارز دیجیتال دیگری، باید یک کیف پول مطمئن تهیه کنید که استانداردهای بالایی از نظر امنیت، قابلیت استفاده، پشتیبانی از چندین ارز دیجیتال و ویژگی‌های اضافی دیگر را داشته باشند. در دامه چند کیف پول محبوب به تفکیک نوع آن‌ها فهرست شده‌اند. در نظر داشته باشید که انتخاب بهترین کیف پول برای شما به نیازها و ترجیحات فردی شما بستگی دارد. 

برای نگهداری از ارز ONDO و در کل هر ارز دیجیتال دیگری، باید یک کیف پول مطمئن تهیه کنید
برای نگهداری ارز اوندو فایننس، می‌توان از کیف پول‌های مختلفی استفاده کرد.

برای امنیت بالا یک کیف پول سخت‌افزاری مانند لجر نانو اس یا ترزور وان را  انتخاب کنید. اگر هم به دنبال راحتی استفاده هستید، کیف‌پول‌های نرم‌افزاری مانند متامسک یا تراست‌والت می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشند. 

کیف پول‌های نرم‌افزاری

  • متامسک (MetaMask)
  • والت کانکت (WalletConnect) 
  • تراست والت (Trust Wallet)

کیف پول‌های سخت‌افزاری

  • لجر نانو اس (Ledger Nano S)
  • ترزور وان (Trezor One)

کیف پول‌های موبایلی

  • کوینومی (Coinomi)
  • اکسودوس (Exodus)

اوندو فایننس؛ جاه‌طلبی جدید در جهان ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال اوندو فایننس به‌عنوان روح اکوسیستم اوندو فایننس عمل می‌کند که قرار است شکاف بین سیستم‌های مالی سنتی و جهان پیچیده امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) را پر کنند. این ارز دیجیتال به دارندگان خود یک فرصت منحصربه‌فرد برای مشارکت در رشد پلتفرم Ondo Finance می‌دهد. پلتفرمی هیجان‌انگیز که هدف آن ایجاد انقلابی در نحوه دسترسی و مدیریت محصولات مالی است. 

با وجود آینده تقریبا مبهم این ارز (به دلیل سابقه کم)، پتانسیل صعود غیرقابل انکاری دارد. به علاوه افزایش پذیرش پلتفرم Ondo Finance، توسعه قابلیت‌های جدید این ارز دیجیتال و مشارکت دائمی دارندگان این ارز از طریق حق حاکمیتی، نشان از احتمال افزایش قابل توجه ارزش آن دارند.

با این حال، نباید ویژگی‌ اصلی بازار ارزهای دیجیتال را نادیده بگیرید؛ یعنی پویایی دائم آن که گاهی می‌تواند باعث به خطر افتادن سرمایه‌ها شود. ریسک‌های این بازار یعنی نوسانات زیاد، رقابت شدید در فضای DeFi و البته قوانین در حال تحول می‌توانند روی ارزش ONDI تاثیر منفی داشته باشند.

در نهایت، تصمیم به سرمایه‌گذاری در ارز ondo به ریسک‌پذیری و اهداف سرمایه‌گذاری هر فرد وابسته است. با تحقیق کامل در مورد پروژه، آگاهی از مزایا و معایب بالقوه، و در جریان پیشرفت‌های این حوزه بودن، می‌تواند سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری در اوندو را برای افراد به انتخابی آگاهانه و مطمئن‌تر تبدیل کند.

سوالات متداول

آیا می‌توان ارز اوندو فایننس را خرید و فروش کرد؟

بله. ارز اوندو فایننس در بسیاری از صرافی‌های فهرست‌شده و امکان معامله آن‌ وجود دارد.

ارز دیجیتال اوندو فایننس چیست؟

این ارز دیجیتال بر اساس فناوری بلاک‌چین ساخته شده و ابزاری است برای تسهیل تراکنش‌های مالی آنلاین.

آیا امکان استفاده از ارز اوندو فایننس در معاملات بین‌المللی وجود دارد؟

بله، این ارز اوندو فایننس بر روی یک شبکه بلاک‌چین جهانی اجرا شده و در نتیجه می‌توان از آن در معاملات بین‌المللی استفاده کرد. 

ویژگی‌های اصلی ارز اوندو فایننس برای کاربران چیست؟

ویژگی‌هایی مثل انتقال سریع و ارزان وجوه، امکان پرداخت‌های آنلاین، و امکان استفاده در کارت‌های مبادله‌پذیر.

منابع: binance | reflexivityresearch | coinex | coingecko | ondo.finance

درباره نوید امیرنجات
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید