آموزش صفر تا صد کار با صرافی یونی سواپ - رمزینکس

معرفی و بررسی صرافی یونی سواپ

یونی‌سواپ (Uniswap) یک صرافی غیرمتمرکز متشکل از مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند است
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۷ فروردین ۱۴۰۳

یونی‌سواپ (Uniswap) یک صرافی غیرمتمرکز متشکل از مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند است که بر روی بلاک‌چین اتریوم اجرا می‌شوند. در این مطلب صرافی رمزینکس، به بررسی تمامی جوانب این صرافی محبوب می‌پردازیم و از مزیت‌ها و معایب این پلتفرم می‌گوییم. این سرویس برای تبادل ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس اگر قصد دارید از قیمت‌ لحظه‌ای ارزهای دیجیتال باخبر شوید، از رمزینکس کمک بگیرید. 

یونی سواپ چیست؟

یونی‌سواپ یک پروتکل مبادله غیرمتمرکز مبتکرانه به‌شمار می‌آید که در شبکه اتریوم ساخته شده است. به طور خاص، یونی‌سواپ یک پروتکل نقدینگی خودکار به‌حساب می‌آید. برای استفاده از این پلتفرم، به دفترچه سفارش (Order Book) یا حزب متمرکزی، نیاز نیست. به لطف قراردادهای تعبیه‌شده در پروتکل، یونی‌سواپ می‌تواند به کاربران اجازه دهد بدون هیچ واسطه‌ای تجارت کنند و به سطح بالایی از عدم تمرکز دست پیدا کنند. Uniswap به کاربران خود انگیزه می‌دهد تا نقدینگی صرافی را حفظ کنند. همچنین بخش‌هایی از کارمزد تراکنش‌ها و توکن‌های بومی تازه ساخته‌شده را برای کسانی که کاربر هستند، ارائه می‌دهد. 

یونی‌سواپ به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز، از دارایی‌های رمزنگاری متعددی از جمله توکن UNI بومی خود استفاده می‌کند تا خدماتی مشابه با یک صرافی سنتی (با مزایای اضافه‌ای که با تمرکززدایی همراه است) ارائه دهد. این صرافی، پروتکلی ابداع کرده که به ارائه‌دهندگان نقدینگی متکی است؛ به این صورت که آن‌ها استخرهای نقدینگی را ایجاد کرده و نقدینگی را در سراسر پلتفرم ارائه می‌دهند. 

همچنین به کاربران امکان می‌دهد به‌طور یکپارچه بین هر توکن ERC-20 مبادله کنند. جالب است بدانید تا زمانی که استخر نقدینگی در دسترس باشد، هر توکن ERC-20 را می‌توان برای تجارت در پلتفرم Uniswap راه‌اندازی کرد.

نحوه کار صرافی یونی سواپ

صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ معماری سنتی صرافی‌های دیجیتال و متمرکز را کنار می‌گذارد. این امر تا حدی به دلیل طراحی بازارساز محصول ثابت (Constant Product Market Maker) امکان‌پذیر شده که نوعی از یک مدل مبادله غیرمتمرکز رایج‌تر به نام بازارساز خودکار (AMM) است. 

بازارسازان خودکار قراردادهای هوشمندی هستند که ذخایر نقدینگی (استخرها) را نگه می‌دارند و معامله‌گران می‌توانند از آن‌ها برای معامله استفاده کنند. این ذخایر توسط تامین‌کنندگان نقدینگی مشوق تامین می‌شود. هر کسی که بتواند ارزشی معادل دو توکن مختلف را در استخر واریز کند، قادر خواهد بود یکی از این تامین‌کنندگان نقدینگی باشد. معامله‌گران در ازای سهام خود در استخرهای نقدینگی، کارمزدی را به استخر پرداخت می‌کنند که با توجه به سهم آن‌ها از استخر بین تامین‌کنندگان نقدینگی، توزیع می‌شود.

کاربران یونی‌سواپ قادر هستند از قراردادهای هوشمند برای ایجاد بازارهای جدید برای مبادله جفت ارزهای دیجیتال استفاده کنند. همچنین این پلتفرم می‌تواند برای مبادله دارایی‌های دیجیتال از طریق بازارهای غیرمتمرکز که قبلا ایجاد شده‌اند، بهره‌مند شوند. در کنار ایجاد نقدینگی توسط کاربران، دارندگان توکن UNI می‌توانند در رای‌گیری و تصمیمات پلتفرم، شرکت داشته باشند. به‌طور کلی، موارد ذکر شده اساس و نحوه‌ی کار یونی‌سواپ است.

یونی‌سواپ می‌تواند به کاربران اجازه دهد بدون هیچ واسطه‌ای تجارت کنند
یونی سواپ یک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که حاکمیت آن متعلق به دارندگان توکن UNI است.

تاریخچه پروژه Uniswap

پروژه یونی‌سواپ اولین‌بار در سال ۲۰۱۸ توسط موسس آن Hayden Adams منتشر شد. در سال ۲۰۲۰، این پروژه به مرحله راه‌اندازی رسید و توانست امکان مبادله مستقیم بین هر توکن ERC-20 در اتریوم را فراهم کند. مدتی بعد در سپتامبر ۲۰۲۰، راه‌اندازی توکن بومی UNI انجام شد و ایردراپ ۴۰۰ توکن UNI به هر آدرس ETH اتفاق افتاد. علاوه‌براین، برخی از کاربران بر اساس میزان نقدینگی که به پروتکل یونی سواپ ارائه دادند، توکن‌های بیشتری دریافت کردند.

پیشنهاد خواندنی: آشنایی با تاریخچه صرافی بایننس و دستاوردهای آن

آیا یونی‌سواپ صرافی امنی است؟

همیشه در هر موضوعی به‌خصوص در دنیای ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی، امنیت حرف اول را می‌زند. یونی سواپ طی سال‌های اخیر توانسته خود را به خوبی ثابت و فضای اطمینان‌بخشی را در بین فعالان این حوزه ایجاد کند. توجه داشته باشید که در این صرافی اگر در حال انجام مبادله هستید، تا زمانی که تراکنش را تایید نکنید، وجوه از کیف پول شما خارج نمی‌شود. 

با این حال، اگر نقدینگی ارائه می‌دهید، توکن‌های خود را در یک قرارداد هوشمند قفل می‌کنید. در این شرایط به دلیل بهره‌برداری‌های بالقوه، خطرهایی وجود دارد. البته لازم به ذکر است که این خطرات برای هر صرافی غیرمتمرکزی صادق است. توجه داشته باشید که در فضای رمزارزها، همیشه بهترین کار این است که خودتان تحقیق کرده و از پلتفرمی که با آن احساس راحتی می‌کنید، استفاده کنید.

آموزش کار با صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ

می‌توان گفت ورود به صرافی یونی سواپ برای بیشتر افراد نسبتا ساده است و این موضوع به رابط کاربری مناسب این پلتفرم ارتباط دارد. در ادامه، قدم به قدم نحوه‌ی کار با صرافی یونی سواپ را توضیح می‌دهیم. 

  1. یک کیف پول وب۳ انتخاب کنید: همانطور که می‌دانید، یونی سواپ روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شده است؛ بنابراین به یک کیف پول وب ۳ مانند متامسک یا تراست والت نیاز دارید. اگر از قبل کیف پول ندارید، افزونه کیف پول را در مرورگر وب خود نصب کرده و یک کیف پول جدید ایجاد کنید.
  2. مقداری توکن خریداری کنید: برای خرید و فروش در یونی سواپ به مقداری وجه نیاز دارید. به همین دلیل، مقداری اتریوم (ETH) یا سایر توکن‌های پشتیبانی شده را به کیف پول خود منتقل کنید. 
  3. دسترسی به یونی سواپ: به وب‌سایت uniswap.org بروید.
  4. کیف پول خود را وصل کنید: روی دکمه اتصال کیف پول در وب‌سایت Uniswap کلیک کرده و کیف پول وب۳ خود را انتخاب کنید. برای اتصال کیف پول خود به پلتفرم، مراحل گفته شده را دنبال کنید.
  5. جفت توکن را انتخاب کنید: درصرافی یونی‌سواپ، لیستی از جفت ارزهای موجود برای تجارت قابل مشاهده است. ارزهای مورد نظر را انتخاب کنید.
  6. تنظیم پارامترهای معامله: مقداری که قصد معامله با آن را دارید، وارد کرده یا مقدار توکنی که می‌خواهید دریافت کنید را مشخص کنید. یونی سواپ به‌طور خودکار طرف دیگر معامله را بر اساس نرخ لحظه‌ای ارز محاسبه می‌کند.
  7. ۷. تایید تراکنش: جزئیات تراکنش از جمله کارمزد تراکنش (گس فی) را بررسی کرده و روی دکمه تایید کلیک کنید. هنگامی که از شما خواسته شد، تراکنش را در کیف پول خود تایید کنید. (هزینه‌های گس‌فی برای پردازش تراکنش در شبکه اتریوم مورد نیاز است.)
  8. صبر کنید تا تراکنش کامل شود: پس از ارسال تراکنش، باید منتظر بمانید تا در بلاک‌چین اتریوم تایید شود. این فرایند بسته به میزان شلوغی شبکه می‌تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد.
  9. تکمیل تراکنش: پس از تایید تراکنش، موجودی توکن را در کیف پول خود خواهید دید.

توجه به این نکته مهم است که یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز به‌حساب می‌آید و قیمت‌ها توسط یک الگوریتم بازارسازی خودکار تعیین می‌شوند. برای جلوگیری از کلاهبرداری یا اشتباه، همیشه آدرس‌ها را دوباره بررسی کنید و مطمئن شوید که با قراردادهای صحیح تعامل دارید. علاوه بر این، به هزینه‌های گس‌فی توجه داشته باشید؛ این هزینه‌ها بسته به تقاضای شبکه می‌توانند نوسان داشته باشند.

پیشنهاد خواندنی: معرفی و آموزش کامل کار با صرافی بای بیت

یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز به‌حساب می‌آید و قیمت‌ها توسط یک الگوریتم بازارسازی خودکار تعیین می‌شوند.
با وجود ساده بودن کار با یونی سواپ، لازم است همواره دقت لازم را در انجام تراکنش‌ها داشته باشید.

چگونه در یونی سواپ ارز دیجیتال استیک کنیم؟

یکی از راه‌های کسب درآمد از طریق ارز دیجیتال، استیکینگ به‌شمار می‌رود. امکان استیک ارز دیجیتال در صرافی یونی سواپ یکی از مزیت‌های این پلتفرم به‌حساب می‌آید و عده‌ی زیادی از آن بهره‌مند می‌شوند. در واقع، ارائه‌دهندگان نقدینگی با بخشی از کارمزد تراکنش‌های جمع‌آوری شده توسط استخر، پاداش دریافت می‌کنند. البته بخشی از پاداشی که دریافت خواهید کرد، به تعداد توکن‌هایی که در مقیاس با اندازه کل استخر استیک کرده‌اید، بستگی دارد.

برخلاف سایر صرافی‌های غیرمتمرکز که شما را ملزم به انجام برخی از کارهای فنی می‌کنند، استیکینگ ارز دیجیتال در یونی‌سواپ بسیار ساده است. برای قرار دادن توکن‌های خود در این پلتفرم معتبر، ابتدا باید یک کیف پول سازگار با اتریوم تهیه کنید؛ از آن‌جایی که پلتفرم روی اتریوم ساخته شده، بیشتر عملیات‌های Uniswap به کیف پول سازگار با اتریوم نیاز دارد. در اپلیکیشن یونی‌سواپ و هم از طریق وب‌سایت آن، می‌توانید استیکینگ ارز دیجیتال انجام دهید. با وارد شدن به بخش Pools و ایجاد New Position مراحل شروع می‌شود.

قبل از هرچیز، باید مقداری اتریوم بخرید و آن را به کیف پول خود (مثلا متامسک) وارد کنید. توجه داشته باشید بخشی از اتریومی که خریداری می‌کنید، برای هزینه‌های گس‌فی (تراکنش) استفاده می‌شود. پس از آن، باید میزان توکنی که می‌خواهید استیک کنید را مشخص کنید. زمانی که صفحه‌ی استیکینگ در یونی‌سواپ منتقل می‌شوید، باید کیف پول خود را به وب‌سایت یا اپلیکیشن یونی سواپ متصل کنید. در این مرحله باید اجازه‌هایی که سایت برای دسترسی به کیف پول شما می‌گیرد، مطالعه و تایید کنید. پس از انجام این مرحله، امکان انتخاب توکن مورد نظر برای استیکینگ در یونی سواپ وجود خواهد داشت.

پیشنهاد خواندنی: بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ

ویژگی‌های منحصربه‌فرد صرافی یونی سواپ

  1. فضای غیرمتمرکز: یونی سواپ بدون نیاز به واسطه یا کنترل متمرکز عمل می‌کند. در واقع این امکان را به کاربران می‌دهد تا مستقیما از کیف پول خود تجارت کنند و نیاز به سفارشات سنتی یا صرافی‌های متمرکز نداشته باشند.
  2. بازارساز خودکار: یونی سواپ از مدل AMM استفاده می‌کند؛ به این معنی که معاملات بر اساس استخرهای نقدینگی به‌جای دفترچه سفارش سنتی انجام می‌شوند. ارائه‌دهندگان نقدینگی وجوهی را به این مجموعه‌ها اضافه می‌کنند و کاربران را قادر می‌سازند تا دارایی‌ها را به صورت یک‌پارچه معامله کنند.
  3. استخرهای نقدینگی: Uniswap متکی بر استخرهای نقدینگی است. این استخرها توسط ارائه‌دهندگان نقدینگی ایجاد و نگهداری می‌شوند که ارزش برابری از هر دو توکن را به استخر واریز می‌کنند. این مکانیسم تضمین می‌کند که همیشه برای معامله نقدینگی کافی وجود دارد. استخرهای نقدینگی نقشی محوری در معماری Uniswap ایفا می‌کنند و کاربران را قادر می‌سازند تا نقدینگی را به اشتراک گذاشته و پاداش کسب کنند. هنگامی که کاربران در برابر یک استخر نقدینگی معامله می‌کنند، کارمزد کمی می‌پردازند که به طور متناسب بین ارائه‌دهندگان نقدینگی بر اساس سهم آن‌ها توزیع می‌شود. این موضوع به کاربران انگیزه می‌دهد تا نقدینگی ارائه دهند، چون آن‌ها از کارمزدهای فعالیت‌های تجاری، درآمد غیرفعال کسب می‌کنند.
  4. فرمول محصول ثابت یا (Constant Product Formula): یونی سواپ از یک فرمول ریاضی به نام فرمول محصول ثابت برای تعیین قیمت دارایی‌ها در استخر نقدینگی استفاده می‌کند. این فرمول تضمین می‌کند که حاصل‌ضرب مقادیر ذخیره دو توکن در یک استخر، حتی با نوسانات قیمت، ثابت می‌ماند. همچنین، این مکانیسم مبتکرانه به‌طور خودکار قیمت‌ها را بر اساس رابطه پویا بین عرضه و تقاضا تنظیم کرده و نقدینگی مستمر را تضمین می‌کند. فرمول محصول ثابت پیچیدگی تطبیق خریداران و فروشندگان را از بین می‌برد و خطر لغزش سفارش را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.
  5. بدون نیاز به فهرست: برخلاف صرافی‌های متمرکز، یونی سواپ هیچ الزامی برای فهرست‌بندی ندارد. هر توکن ERC-20 را زمانی که یک استخر نقدینگی برای آن جفت توکن موجود باشد، می‌توان در این صرافی معامله کرد.
  6. بدون مجوز: یونی سواپ یک پروتکل بدون مجوز است؛ به این معنی که هر کسی می تواند بدون نیاز به ثبت نام یا تایید به آن دسترسی داشته و از خدمات آن استفاده کند.
  7. حاکمیت: Uniswap دارای مدل حاکمیت غیرمتمرکز است که به واسطه‌ آن، دارندگان توکن می‌توانند در مورد پیشنهادات و تغییرات پروتکل رای دهند. این ویژگی به جامعه کاربران اجازه می‌دهد تا در توسعه و جهت‌گیری Uniswap حق اظهار نظر داشته باشد.
  8. امنیت: با استفاده از قراردادهای هوشمند، یونی سواپ نیاز کاربران به واریز وجوه به صرافی‌های متمرکز را از بین می‌برد و خطر هک یا حوادث ناگوار نگهداری را کاهش می‌دهد. کاربران کنترل کامل بر دارایی‌های خود را حفظ می‌کنند و معاملات بر اساس قوانین از پیش تعیین شده در قراردادهای هوشمند انجام می‌شود. یونی سواپ با قرار دادن پروتکل خود در معرض ممیزی‌های دقیق و اجرای اقدامات مختلف برای کاهش خطرات، امنیت را در اولویت قرار می‌دهد. این اقدامات شامل بررسی کد و رویکرد جامعه‌محور به حاکمیت، ایجاد اطمینان از بهبود مستمر و رسیدگی به آسیب‌پذیری‌های احتمالی است.

پیشنهاد خواندنی: پنکیک سواپ با یونی سواپ و صرافی‌های دیگر چه تفاوتی دارد؟

صرافی یونی سواپ مجموعه‌ای از امکانات جذاب را به مشتریان خود میدهد.
ویژگی‌های جذاب یونی سواپ آن را به یک پلتفرم محبوب در دنیای ارز دیجیتال تبدیل کرده است.

اپلیکیشن صرافی یونی سواپ

به‌طور کلی استفاده از یونی سواپ بسیار ساده بوده و به‌خاطر رابط کاربری مناسبی که دارد، هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند. بسته به راحتی و ترجیح کاربر، استفاده از وب‌سایت و اپلیکیشن یونی سواپ تنها با اتصال به اینترنت جهانی، امکان‌پذیر است. وب‌سایت یونی سواپ به آدرس uniswap.org برای تمامی مرورگرها قابل استفاده است. همچنین اپلیکیشن صرافی یونی سواپ برای انواع دستگاه‌های iOS و اندروید قابل دسترس بوده و از طریق سایت رسمی پلتفرم، امکان دانلود آن وجود دارد.

توکن بومی UNI یونی‌سواپ

توکن بومی یونی‌سواپ که UNI نام دارد، به‌عنوان یک توکن حکومتی شناخته می‌شود. UNI به دارندگان این حق را می‌دهد که در مورد پیشرفت‌ها و تغییرات جدید در پلتفرم، از جمله نحوه توزیع توکن‌های مینت شده در جامعه و توسعه‌دهندگان و همچنین هرگونه تغییر در ساختارها، رای دهند. توکن UNI ابتدا در سپتامبر ۲۰۲۰ ایجاد شد. توکن بومی یونی سواپ در اصل برای جلوگیری از رفتن کاربران به سمت رقیب سوشی سواپ به‌وجود آمد و مدتی بعد افراد بیشتری را به خود جذب کرد. 

یک‌ماه قبل از راه‌اندازی توکن‌های UNI، سوشی سواپ در تلاش بود تا کاربران یونی سواپ را به سمت خود بکشاند. در مقابل، یونی سواپ یک‌میلیارد توکن UNI ایجاد کرد و تصمیم گرفت ۱۵۰ میلیون از آن‌ها را بین هر کسی که تا به حال از این پلتفرم استفاده کرده، توزیع کند. هر فرد ۴۰۰ توکن UNI دریافت کرد که در آن زمان بیش از ۱۰۰۰ دلار ارزش داشت. 

آینده ارز یونی سواپ

در زمان نگارش این مقاله آذرماه ۱۴۰۲، قیمت UNI افزایش ۲۸.۸۹ درصدی را تجربه کرده بود و از ۴.۸۸ دلار به ۶.۲۹ دلار افزایش یافت. برخی پیش‌بینی‌ها از رشد قیمت این ارز بومی خبر می‌دهند و احتمالا بازار ارزهای دیجیتال سال ۲۰۲۳ را با اوج به پایان می‌رساند. با توجه به مسیر کلی یونی‌سواپ، پروژه‌های آن و نقش این پروژه در حوزه دیفای، می‌توان نتیجه‌ی مثبتی درمورد آینده‌ی ارز یونی سواپ گرفت. با این حال، باید توجه داشته باشیم که بازار ارزهای دیجیتال چندان پایدار نیست و ممکن است پیش‌بینی‌ها همیشه درست نباشند.

پیشنهاد خواندنی: با برترین توکن‌های صرافی آشنا شوید

ارز دیجیتال UNI توکن بومی پلتفرم یونی سواپ است.
آینده توکن UNI مثبت ارزیابی می‌شود و امکان افزایش قیمت آن زیاد است.

یونی سواپ و پروژه‌های دیفای

یونی‌سواپ نقش مهمی در توسعه و رشد پروژه‌های مالی غیرمتمرکز ایفا می‌کند. پروتکل منبع باز آن به‌عنوان ستون فقرات بسیاری از برنامه‌های دیفای عمل کرده و امکان تبادل توکن‌های یکپارچه، تامین نقدینگی و کشاورزی بازده را فراهم ساخته است. این ادغام، به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا راه‌حل‌های نوآورانه‌ای را در فضای یونی سواپ ایجاد کرده و اکوسیستمی پررونق از محصولات و خدمات مالی غیرمتمرکز را تقویت کنند.

جالب است بدانید چندین پروژه برجسته دیفای از Uniswap استقبال کرده و از زیرساخت‌های قوی و استخرهای نقدینگی آن استفاده کرده‌اند. در ادامه، ۴ نمونه دیگر از پروژه‌های موفق DeFi که از Uniswap استفاده می‌کنند را به شما معرفی خواهیم کرد.

  1. کامپاند (Compound): یکی از این نمونه‌ها کامپاند (Compound)، یک پلتفرم پیشرو برای وام‌دهی و استقراض است. کامپاند با کمک یونی‌سواپ به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های وثیقه را به‌طور یکپارچه مبادله کنند و انعطاف‌پذیری و کارایی پروتکل‌های وام‌دهی خود را افزایش دهند. پروژه قابل توجه دیگر، آوه (Aave) است که از یونی سواپ برای مبادله توکن‌های فوری و غیرمتمرکز در اکوسیستم وام‌دهی و استقراضی خود استفاده می‌کند. 
  2. دائو میکر (DAO Maker): دائو میکر یک پروتکل استیبل‌کوین غیرمتمرکز است که از یونی سواپ برای حفظ قیمت استیبل‌کوین خود یعنی ارز دیجیتال دای (DAI) استفاده می‌کند. همچنین دائو میکر از یونی سواپ برای مبادله دای با توکن‌های دیگر استفاده کرده و به ثابت نگه داشتن قیمت دای کمک می‌کند.
  3. پروتکل سینتتیکس (Synthetix): سینتتیکس یک پروتکل مشتقات غیرمتمرکز است که به کاربران اجازه می‌دهد دارایی‌های مصنوعی که قیمت دارایی‌های واقعی را ردیابی می‌کند، ایجاد کنند. سینتتیکس از یونی‌سواپ برای تامین نقدینگی برای دارایی‌های مصنوعی خود استفاده می‌کند.
  4. یونی سواپ V3: یونی سواپ V3 آخرین نسخه Uniswap است که تعدادی ویژگی جدید از جمله نقدینگی متمرکز و کارمزدها را معرفی می‌کند. Uniswap V3 در حال حاضر توسط تعدادی از پروژه‌های دیفای استفاده می‌شود و احتمالا در آینده محبوب‌تر خواهد شد.

پیشنهاد خواندنی: هر آنچه باید درباره سرمایه‌گذاری در دیفای بدانید!

نقاط ضعف صرافی یونی سواپ

  • چالش‌های نقدینگی: مدل بازارساز خودکار یونی‌ سواپ به‌شدت به ارائه‌دهندگان نقدینگی متکی است. با این حال، جذب و حفظ یک استخر نقدینگی قوی یک چالش مداوم شمرده می‌شود. برای مقابله با این موضوع، Uniswap استراتژی‌های مختلفی از جمله مشوق‌هایی اجرا کرده است؛ مانند استخر نقدینگی برای تشویق کاربران با هدف تامین نقدینگی و اطمینان از در دسترس بودن دارایی‌ها برای تجارت.
  • زیان دائمی: زیان دائمی یک خطر ذاتی برای ارائه‌دهندگان نقدینگی در AMM است. یونی‌سواپ این نگرانی را تایید می‌کند و راه‌حل‌های نوآورانه‌ای را بررسی کرده است؛ مانند راه‌اندازی Uniswap V3 که نقدینگی متمرکز را معرفی کرده و به ارائه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا محدوده قیمتی خاصی را هدف قرار داده و زیان‌های احتمالی را کاهش دهند.
  • مقیاس‌پذیری: یونی‌سواپ در حال حاضر به دلیل مقیاس‌‌پذیری شبکه اتریوم محدود شده است. همان‌طور که شبکه شلوغ‌تر می‌شود، هزینه‌های تراکنش (گس‌ فی) افزایش می‌یابد. این امر می‌تواند تجارت در یونی سواپ را برای کاربران، بسیار گران کند. البته این صرافی در حال کار روی تعدادی راه حل برای رفع این مشکل است. برای مثال، مجموعه‌های آپتیمیسم (Optimism) راه‌حلی برای مقیاس‌بندی لایه ۲ هستند که امکان تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر را فراهم می‌کنند. 
یونی‌سواپ با آپتیمیسم همکاری کرده تا نسخه لایه ۲ صرافی خود را راه‌اندازی کند.
مقیاس‌پذیری در یونی سواپ با کمک مجموعه‌های Optimism انجام می‌شود.

یونی‌سواپ با آپتیمیسم همکاری کرده تا نسخه لایه ۲ صرافی خود را راه‌اندازی کند. از سوی دیگر، پالیگان (Polygon) یک راه حل لایه ۲ است که از زنجیره‌های جانبی برای بهبود مقیاس‌پذیری استفاده می‌کند. به عبارتی دیگر، یونی سواپ با پالیگان یکپارچه شده و به کاربران اجازه می‌دهد تا با هزینه کم، در فضای زیرمجموعه شبکه اتریوم، معامله کنند.

  • هزینه‌های گس‌فی: گس‌فی هزینه‌هایی است که کاربران برای پردازش تراکنش‌های خود در شبکه اتریوم می‌پردازند. هزینه‌های تراکنش‌ها متغیر است و می‌تواند بسیار بالا باشد؛ به‌خصوص در دوره‌هایی که شبکه پرازدحام است. البته، یونی سواپ در تلاش است تا گس‌فی را کاهش دهد.
  • انطباق با مقررات: یونی‌سواپ در تلاش است تا با الزامات قانونی در حوزه‌های قضایی در سراسر جهان مطابقت داشته باشد. این پلتفرم تعدادی از کارشناسان انطباق را استخدام کرده و در حال همکاری با تنظیم‌کننده‌هاست تا از مطابقت پلتفرم با قوانین و مقررات، اطمینان حاصل کند. 

Uniswap متعهد شده است که یک پلتفرم امن و مطمئن برای تجارت توکن‌های اتریوم و ERC-20 برای کاربرانش فراهم کند. این پلتفرم به طور مداوم در تلاش است تا مقیاس‌پذیری خود را بهبود بخشد، هزینه‌های گس‌فی را کاهش دهد و با الزامات نظارتی مطابقت داشته باشد.

سخن پایانی

در پایان، باید گفت یونی‌سواپ به‌عنوان یک صرافی غیرمتمرکز، پیشگامانه عمل کرده و دنیای تجارت ارزهای دیجیتال را متحول کرده است. مکانیزم منحصربه‌فرد بازارسازی خودکار و عملکرد قرارداد هوشمند آن، کاربران را قادر می‌سازد تا دارایی‌ها را به سرعت، ایمن و بدون نیاز به واسطه، معامله کنند. با استفاده از قدرت فناوری بلاک‌چین، Uniswap یک اکوسیستم غیرمتمرکز ایجاد کرده که در آن کاربران کنترل کامل بر سرمایه خود دارند و قادر هستند در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی شرکت کنند.

در این مطلب از صرافی رمزینکس تلاش کردیم تا یونی سواپ را به‌خوبی به شما معرفی کنیم و آگاهی شما را نسبت به این پلتفرم کاربردی، افزایش دهیم. از رابط بصری تا تامین نقدینگی کارآمد، Uniswap استاندارد جدیدی را برای مبادلات غیرمتمرکز تعیین کرده که هم برای تازه‌واردان و هم برای معامله‌گران مناسب است.

سوالات متداول

یونی‌سواپ چیست؟

یونی‌سواپ یک صرافی غیرمتمرکز است و به کاربران کمک می‌کند تا بدون واسطه و شخص ثالث، اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال کنند.

چگونه می‌توانم به یونی‌سواپ توکن اضافه کنم؟

هر کاربر با کیف پول وب ۳ و اتریوم برای پرداخت هزینه‌های گس فی می‌تواند یک استخر نقدینگی را برای هر توکن راه‌اندازی کرده و عملا آن را در صرافی فهرست کند.

چگونه ارز دیجیتال یونی‌سواپ را خریداری کنم؟

خرید ارز دیجیتال یونی (UNI) از طریق صرافی رمزینکس به سادگی امکان‌پذیر است.

آیا یونی‌سواپ می‌تواند هک شود؟

یونی‌سواپ به‌عنوان یک صرافی غیرمتمرکز، ایمن شمرده می‌شود. قراردادهای هوشمند در این پلتفرم طوری طراحی شده‌اند که تغییر ناپذیر باشند. اگرچه هک قرارداد هوشمند به‌طور کلی می‌تواند رخ دهد. پلتفرم یونی‌سواپ در سال ۲۰۲۳ نقض‌های امنیتی گسترده‌ای را تجربه کرد که منجر به زیان بیش از ۲۵ میلیون دلار شد.

منابع: coinbase | kriptomat | investopedia | coindesk

درباره مهسا سپاهی
فعال حوزه NFT و نقاشی دیجیتال - نویسنده حوزه ارز دیجیتال و دنیای گیم - طراح رابط کاربری و تجربه کاربری - لیسانس اقتصاد بازرگانی از دانشگاه آزاد تهران
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید