استیبل کوین غیرمتمرکز چیست؟ معرفی 6 استیبل کوین- رمزینکس
۶ مرداد ۱۴۰۳ اخبار
  1. سه کارت امروز راکی ربیت شنبه ۶ مرداد
  2. کارت های روزانه پیکسل تپ امروز شنبه ۶ مرداد به همراه تصویر آموزشی
  3. جواب سوال تایم فارم امروز شنبه ۶ مرداد
  4. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت شنبه ۶ مرداد + آموزش ویدئویی

استیبل کوین غیرمتمرکز چیست؟ معرفی رایج‌ترین استیبل‌ کوین‌های غیرمتمرکز

استیبل کوین غیرمتمرکز در مورد ذخایر پشتوانه شفافیت کامل داشته و تحت کنترل هیچ سازمان یا نهاد مرکزی نیست.
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۱۶ تیر ۱۴۰۳

دنیای ارز دیجیتال هیجان‌انگیز، خلاقانه و در عین‌حال به‌شدت پرنوسان است. نوسان‌های شدید به‌کارگیری ارز دیجیتال را برای تراکنش‌های روزمره یا سرمایه‌گذاری چالش‌برانگیز می‌کند. برای حل این مشکل و پیوند دارایی‌های سنتی با مزایای کریپتو استیبل‌کوین‌ها طراحی شده‌اند و به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شود. 

استیبل کوین غیرمتمرکز (Decentralized Stablecoin) یک ارز دیجیتال با ارزش ثابت مثل تتر است که دچار نوسان قیمت نمی‌شود؛ اما برخلاف تتر در کنترل نهاد خاصی نیست و توسط خود سرمایه‌گذاران مدیریت می‌شود. 

در این مطلب با ویژگی‌های منحصربه‌فرد استیبل کوین غیرمتمرکز، سازوکار و انواع مختلف آن آشنا می‌شویم. سپس سراغ مزایا و مشکلات این رمزارز رفته و با رایج‌ترین استیبل کوین‌های غیرمتمرکز آشنا خواهیم شد. 

استیبل کوین غیرمتمرکز چیست؟

استیبل کوین ارز دیجیتالی با قیمت ثابت است که پشتوانه‌ای خاص مانند دلار، یورو، کالا یا الگوریتم دارد. وجود این پشتوانه از ایجاد نوسان در قیمت جلوگیری کرده و ارزش استیل کوین را ثابت نگه می‌دارد. 

استیبل کوین به واسطه قیمت ثابت در معاملات به عنوان سیستم مرجع برای خرید و فروش ارز دیجیتال یا پس‌انداز استفاده می‌شود. استیبل‌کوین‌هایی مانند USDT و USDC متمرکز یا امانی بوده و توسط یک نهاد متمرکز ضرب می‌شوند. منتقدان استیبل‌کوین متمرکز تجمیع قدرت در یک نهاد مرکزی و عدم‌شفافیت در مورد ذخایر پشتوانه را از معایب USDT و USDC می‌دانند و این‌جاست که استیبل‌کوین غیرمتمرکز وارد می‌شوند.

استیبل کوین غیرمتمرکز در مورد ذخایر پشتوانه شفافیت کامل داشته و تحت کنترل هیچ سازمان یا نهاد مرکزی نیست. هر وثیقه‌ای که از استیبل کوین پشتیبانی می‌کند، برای کاربران شفاف است و از وجود پشتوانه اطمینان کامل وجود دارد. 

برخلاف استیبل کوین متمرکز، وثیقه استیبل کوین غیرمتمرکز کاملا شفاف است.
مهمترین ویژگی استیبل کوین غیرمتمرکز این است که تحت نظر و کنترل هیچ سازمانی نیست.

تفاوت استیبل کوین متمرکز و غیرمتمرکز 

استیبل کوین متمرکز و غیرمتمرکز با وجود برخی شباهت‌ها از ۴ جنبه با هم تفاوت اساسی دارند که شامل این موارد می‌شود: 

  1. ضرب توکن: استیبل کوین غیرمتمرکز در شبکه بلاک‌چین به عنوان توکن و مشابه سایر ارزهای دیجیتال صادر می‌شود. در مقابل استیبل کوین متمرکز معمولاً توسط یک نهاد متمرکز مانند یک موسسه مالی صادر می‌شوند.
  2. سازوکار: هدف استیبل کوین غیرمتمرکز و متمرکز حفظ یک ارزش ثابت است. با این حال، استیبل کوین‌های غیرمتمرکز با استفاده از الگوریتم‌ها و قراردادهای هوشمند خودکار به این مهم دست می‌یابند اما استیبل کوین متمرکز به مکانیسم‌های متمرکز مانند ذخایر یا وثیقه متکی است.
  3. پشتوانه: استیبل کوین غیرمتمرکز اغلب توسط یک وثیقه مانند ارز دیجیتال دیگر یا سبدی از دارایی‌ها پشتیبانی می‌شود. استیبل کوین متمرکز اما توسط ارزهای فیات یا کالا پشتیبانی می‌شود که کنترل و مدیریت آن بر عهده نهاد صادرکننده است.
  4. بلاک‌چین زیربنایی: استیبل کوین غیرمتمرکز روی یک بلاک‌چین عمومی عمل می‌کنند که شفافیت و پاسخگویی را تضمین می‌کند. استیبل کوین متمرکز اما به واسطه‌ها متکی است که سطحی از ریسک و وابستگی به این نهادها را ایجاد می‌کند.

درک این تفاوت‌ها در ارزیابی مزایا و خطرات مرتبط با استیبل‌کوین‌های غیرمتمرکز در مقایسه با همتایان متمرکز آنها بسیار مهم است.

پیشنهاد خواندنی: بررسی جامع تفاوت استیبل کوین‌ها

سازوکار استیبل کوین غیرمتمرکز

برای درک عملکرد استیبل کوین‌های غیرمتمرکز، باید به مکانیسم‌ها و فرآیندهای اساسی آنها بپردازیم. استیبل کوین‌های غیرمتمرکز بر روی یک شبکه غیرمتمرکز عمل می‌کنند که شفافیت را تضمین کرده و نیاز به نهاد مرکزی را از بین می‌برند. در این زیرساخت حق رای و نظردهی در مورد تغییرات به هولدرهای توکن اعطا شده و در پروسه‌های تصمیم‌گیری مشارکت داده می‌شوند.

ارزش این استیبل‌کوین‌ها معمولا به الگوریتم یا رمزارزهای دیگر پیوند خورده است. این پیوند از طریق قراردادهای هوشمند پیاده‌سازی می‌شود که به طور خودکار عرضه توکن را بر اساس شرایط بازار تنظیم می کند.

رایج‌ترین مدل که به نام استیبل کوین الگوریتمی شناخته می‌شوند، از دستورالعمل‌های پیچیده برای حفظ ثبات قیمت بدون نیاز به وثیقه استفاده می‌کنند. برای اطمینان از ثبات قیمت، تایید ذخایر و حفظ اعتماد در اکوسیستم ممیزی‌های منظم و مکانیسم‌های شفاف به‌کار گرفته می‌شود.

استیبل کوین های الگوریتمی از دستورالعمل‌های پیچیده برای حفظ ثبات قیمت بدون نیاز به وثیقه استفاده می‌کنند.
استیبل کوین‌های الگوریتمی، از رایج‌ترین انواع استیبل کوین غیرمتمرکز هستند.

انواع استیبل کوین غیرمتمرکز

 استیبل کوین‌های غیر متمرکز از نظر حاکمیتی مشابه هستند اما از نظر روش پیوند با دارایی پشتوانه به ۴ گروه زیر تقسیم می‌شوند:

۱. استیبل کوین بیش‌وثیقه‌گذاری شده (Overcollaterized Stablecoins)

این استیبل‌کوین‌ها از پشتوانه‌ای مازاد نسبت به ارزش توکن‌های در گردش بهره می‌برند. پشتوانه مضاعف این استیبل کوین‌ها را در برابر نوسانات قیمت و کاهش ارزش بسیار ایمن‌تر می‌سازد. پشتوانه این دارایی توسط سرمایه‌گذاران یا ارزهای فیات و معمولا با نسبت وثیقه بالای ۱۵۰ درصد تامین می‌شود.

DAI MakerDAO اولین استیبل کوین با وثیقه مضاعف است و با نسبت ۱:۱ با دلار آمریکا مرتبط است. ضرب استیبل کوین DAI و حفظ ارزش آن توسط سیستم وام‌دهی پروتکل Maker هدایت می‌شود.

پیشنهاد خواندنی: ارز دیجیتال DAI چیست؟

۲. استیبل کوین الگوریتمی (Algorithmic Stablecoins)

در این استیبل کوین‌‌ها از الگوریتم‌های پیچیده‌ای استفاده شده که بر اساس نرخ عرضه و تقاضا ثبات قیمت را حفظ می‌کنند. این پروژها معمولا یک سیستم توکن دوگانه را اجرا می‌کنند که از استیبل‌کوین و یک توکن حاکمیتی برای مدیریت الگوریتم تشکیل شده و ضرب هر کدام روی ارزش دارایی دیگر اثر می‌گذارد. ارزش دارایی در این روش از طریق مکانیسم آربیتراژ حفظ می‌شود.

USDD Tron نمونه‌ای از استیبل‌کوین‌های الگوریتمی است که توسط «سازمان خودمختار ترون» صادر شده و روی بلاک‌چینی به همین نام کار می‌کند. زمانی که شما استیبل کوین USDD را به ارزش ۱۰ دلار ضرب می‌کنید، ۱۰ دلار از توکن‌های TRON سوزانده می‌شود تا تعادل قیمت حفظ شود. 

الگوریتم به‌طور مداوم عرضه استیبل کوین را بر اساس قیمت آن تنظیم می‌کند. اگر قیمت استیبل‌کوین بالاتر از هدف باشد، الگوریتم عرضه توکن را افزایش می‌دهد تا قیمت را به سمت هدف پایین بیاورد. در مقابل اگر قیمت افت کند، عرضه هم به همان نسبت کاهش می‌یابد. این روش ریسک نوسانات زیادی به همراه دارد و همان‌طور که در مورد لونا کلاسیک دیدیم، ممکن است یک شبه سیستم از هم بپاشد.

ریسک سقوط پروژه در استیبل کوین های الگوریتمی وجود دارد.
پروژه لونا یک شکست در سیستم عرضه استیبل کوین بر اساس الگوریتم بود.

۳. استیبل کوین الگوریتمی کسری (Fractional Algorithmic Stablecoin)

استیبل کوین الگوریتمی کسری توسط پلتفرم وام‌دهی Frax Finance معرفی شد و نوع جدیدی از ارز دیجیتال است که مزایای مدل‌های الگوریتمی و وثیقه‌گذاری را با هم ترکیب می‌کند.

این نوع استیبل کوین‌ها سیستمی مرکب از وثیقه (معمولا ارز دیجیتال) و الگوریتم را برای حفظ ثبات قیمت استفاده می‌کنند. در شرایط نامساعد نسبت وثیقه بیشتر شده و در صورتی که بازار پر رونق باشد، سهم الگوریتم بیشتر خواهد بود.

فراکس دو استیبل کوین را عرضه می‌کند: FRAX (که با دلار آمریکا مرتبط است) و FPI (مرتبط با شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا). این پلتفرم برای حفظ ثبات قیمت FRAX از توکن FXS استفاده می کند.

۴. استیبل کوین بدون پشتوانه (Non-Pegged Stablecoin)

استیبل کوین بدون پشتوانه نوع جدیدی از ارزهای دیجیتال است که قیمت آنها به دارایی خارجی مانند دلار آمریکا یا طلا مرتبط نیست. در عوض ارزش آنها توسط عوامل مختلفی مانند عرضه و تقاضا، موارد استفاده و اعتماد به پروتکل یا تیم توسعه پشت آن تعیین می‌شود.

برخی از استیبل‌کوین‌های بدون پشتوانه از توکن حاکمیتی برای مدیریت الگوریتم و پروتکل استفاده می‌کنند و در برخی دیگر از الگوریتم‌ها برای این کار کمک گرفته می‌شود.

مزایای این نوع استیبل کوین انعطاف‌پذیری بالا برای استفاده در پرداخت‌، وام‌دهی و معاملات است. 

همچنین می توان آنها را با قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) ادغام کرد. با این وجود به دلیل عدم وابستگی به دارایی‌های خارجی، ریسک نوسانات قیمتی بیشتر است. از استیبل کوین‌های بدون پشتوانه می‌توان به Ampleforth و Basis Cash اشاره کرد.

پیشنهاد خواندنی: راهنمای انتخاب بهترین استیبل کوین

مزایای استیبل کوین غیرمتمرکز

  1. افزایش شفافیت: به واسطه پیاده‌سازی الگوریتم‌‌ها و قراردادهای هوشمند روی شبکه بلاک‌چین، اطلاعات آنها برای همه کاربران در دسترس است و چیزی برای پنهان‌ کردن وجود ندارد
  2. امنیت بالاتر: استفاده از کانترکت‌ها در شبکه بلاک‌چین امنیت بسیار بالایی را برای استیبل‌کوین‌های نامتمرکز به ارمغان می‌آورد.
  3. ابزار مالی قدرتمند: برای علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال، به عنوان ابزاری ایمن برای حفظ ارزش دارایی و انجام تراکنشات مالی عمل می‌کنند. استیبل‌کوین غیرمتمرکز این پتانسیل را دارد که خدمات مالی را برای جوامع فاقد دسترسی به خدمات بانکی فراهم کند. 
  4. عدم تمرکز: توسط هیچ شخص ثالثی کنترل نمی‌شوند و در برابر اعمال نفوذ و سوء‌استفاده مقاوم هستند.
  5. قابلیت برنامه‌ریزی: می‌توان آنها را به قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) ادغام کرد.
  6. دسترس‌پذیری: استیبل کوین‌های غیرمتمرکز به نودهای عمومی اتکا دارند و هر کس که به اینترنت متصل است، می‌تواند بدون نیاز به واسطه یا مجوز به توکن‌ها دسترسی داشته و از آنها استفاده کند.
یکی از نگرانی‌های اصلی در مورد استیبل کوین غیرمتمرکز، فقدان نظارت و پاسخگویی است که می‌تواند منجر به کلاهبرداری بالقوه یا سوءاستفاده از دارایی کاربران شود.
استیبل کوین‌های غیرمتمرکز در کنار تمام مزایایی که دارند، معایبی نیز دارند که باید آنها را در نظر گرفت.

معایب استیبل کوین غیرمتمرکز

  • نظارت ناکافی: یکی از نگرانی‌های اصلی فقدان نظارت و پاسخگویی است که می‌تواند منجر به کلاهبرداری بالقوه یا سوءاستفاده از دارایی کاربران شود. برای مثال برخی پروژه‌های استیبل کوین غیرمتمرکز مانند Acala USD، BeanStalk و Easily Finance غیرفعال شده و تیم‌های توسعه آنها به سرقت وجوه متهم شده‌اند.
  • نوسانات: استیبل کوین‌های الگوریتمی و بدون پشتوانه نوسانات قیمتی بیشتر دارند. فروپاشی Luna و UST یکی از این موارد بود که در بازار ارز دیجیتال یک فاجعه محسوب می‌شود. 
  • ریسک هک: الگوریتم‌ها و قراردادهای هوشمند با وجود امنیت بالا اگر به‌درستی پیاده‌سازی نشده یا رخنه امنیتی داشته باشند، در معرض هک قرار می‌گیرند.
  • مقیاس ناپذیری: برخی از استیبل کوین‌های غیرمتمرکز هنوز مقیاس‌پذیری محدودی دارند.
  • تمرکزگرایی: سوالات زیادی در رابطه با سطح تمرکززدایی در پروژه های استیبل کوین غیرمتمرکز مطرح شده است. برای مثال هر چند سیستم DAO به جامعه کاربری اجازه می‌دهد تا در مورد سرنوشت پروژه تصمیم‌گیری کند؛ اما همچنان مستعد اصلاحات بر خلاف میل جامعه است. همچنین گزارش شده که تیم‌های پروژه در حال ابداع ابزاری برای تقلب در آرای جامعه به نفع خود هستند. 
  • پیچیدگی: استفاده از آنها برای افراد مبتدی نسبت به استیبل‌کوین‌های متمرکز مثل خرید و فروش تتر پیچیده‌تر است.

پیشنهاد خواندنی: تتر چیست؟ راهنمای بهترین استیبل کوین بازار کریپتو

محبوب‌ترین استیبل کوین‌های غیرمتمرکز

در ادامه چند نمونه استیبل کوین غیرمتمرکز معرفی می‌کنیم که بیشترین کارایی را دارند و آشنا با آنها به درک بهتر نحوه پیاده‌سازی این توکن‌ها کمک می‌کند. این استیبل‌کوین‌های غیرمتمرکز به دلیل شفافیت و ثابت قیمت محبوبیت پیدا کرده‌اند.

۱. سیستم وام‌دهی Maker

دای (DAI) یک استیبل کوین مبتنی بر ارز دیجیتال اتریوم کاملاً غیرمتمرکز و شفاف است که توسط سیستم وام‌دهی MakerDAO عرضه می‌شود. ثبات خود را از طریق بیش وثیقه‌سازی حفظ کرده و کاربران برای دریافت وام ارز دیجیتال از آن، ارز دیجیتال خود را به عنوان وثیقه قفل می‌کنند.

سیستم وام‌دهی MakerDAO از یک سیستم وثیقه ۱۵۰ درصدی استفاده می‌کند و کاربران کمتر از ارزش وثیقه‌ای ارائه شده، وام می‌گیرند. به عبارت دیگر کاربران با قفل کردن ۱.۵ برابر ارزش DAI مورد نظرشان در یک قرارداد هوشمند، DAI را ضرب (مینت) کنند. به عنوان مثال، برای ایجاد ۱۰۰ دلار DAI، کاربر باید ۱۵۰ دلار ETH یا سایر دارایی‌های تأیید شده را قفل کند. 

سیستم وام‌دهی MakerDAO از یک سیستم وثیقه ۱۵۰ درصدی استفاده می‌کند
حاکمیت شبکه در MakerDAO در اختیار دارندگان توکن Maker است.

توکن‌های DAI ایجاد شده را می‌توان مانند هر ارز دیجیتال دیگری استفاده کرد. بدین‌ترتیب سیستم وثیقه اضافی تضمین می‌کند که هر واحد از توکن‌های DAI در گردش توسط یک ذخیره اضافی از دارایی‌ها پشتیبانی می‌شود. به DAI ضرب شده با گذشت زمان بهره تعلق می‌گیرد. با بازپرداخت DAI ضرب شده و سود آن، وثیقه به کاربر بازگردانده شده و برای جلوگیری از تورم DAI سوزانده می‌شود.

دارندگان توکن Maker می‌توانند در پورتال حاکمیتی به پیشنهادهایی که توسط اعضای جامعه ارائه می شود، رای دهند. MakerDAO در مورد تمامی جنبه‌های پروتکل Maker و همچنین DAI تصمیم‌گیری می‌کند. برای نجات پروتکل Maker از وام‌های پرخطر و حفظ عملکرد پروتکل، سیستم تصفیه وام طراحی شده که توضیح آن از حوصله این مطلب خارج است. 

پیشنهاد خواندنی: چگونه MakerDAO در دنیای دیفای پیشگام شد؟

۲. پروتکل وام‌دهی لیکوییتی (Liquity)

Liquity یک پروتکل وام‌دهی غیر تمرکز روی بلاک‌چین اتریوم است که استیبل کوینی به نام LUSD دارد. کاربران در این سیستم از اتریوم (ETH) به عنوان وثیقه برای دریافت وام بدون بهره با نرخ ۱۱۰ درصد استفاده می‌کنند. به عنوان مثال اگر کاربری بخواهد ۱۰۰۰ دلار LUSD قرض کند، باید ۱۱۰۰ دلار اتریوم به حساب Trove واریز کند که سیستمی اعتباری برای مدیریت وام‌های LUSD است.

Liquity از یک مکانیزم استخر ثبات (Stability Pool) برای اطمینان از ثبات قیمت استیبل کوین LUSD در نرخ یک دلار و حفظ توانایی پرداخت پروتکل استفاده می‌کند. استخرهای ثبات به‌عنوان منبع نقدینگی برای بازپرداخت بدهی از Trove‌های تسویه شده عمل کرده و تضمین می‌کنند که LUSD بدون وثیقه پشتیبان عرضه نشود.

اگر ارزش وثیقه به زیر نسبت وثیقه‌گذاری ۱۱۰% سقوط کند، مکانیزم ثبات Liquity وارد عمل شده و سیستم به‌طور خودکار بخشی از وثیقه وام‌گیرنده را برای پرداخت بدهی LUSD تصفیه می‌کند. وثیقه تصفیه شده با تخفیف به کاربرانی که می‌توانند وام را تسویه کنند، به حراج گذاشته می‌شود. این امر به حفظ وثیقه‌گذاری LUSD با اتریوم و توانایی پرداخت پروتکل کمک می‌کند.

با گذشت زمان، ارائه‌دهندگان ثبات (Stability Providers) سهم متناسبی از سپرده LUSD خود را از دست داده و به همان نسبت از وثیقه تسویه شده را به دست می‌آورند. با این حال، از آنجایی که Trove‌ها با نسبت وثیقه‌گذاری پایین‌تر از ۱۱۰ درصد تسویه می‌شوند، مشارکت‌کنندگان ارزش دلاری بالاتری دریافت می‌کنند.

Liquity یک پروتکل وام‌دهی غیر تمرکز روی بلاک‌چین اتریوم است
برای اطمینان از ثبات قیمت LUSD، لیکویتی از مکانیزم استخر ثبات استفاده می‌کند.

مکانیزم منحصربه‌فرد ثبات و وثیقه‌گذاری تنها با اتریوم، Liquity را از سایر پروتکل‌های استیبل‌کوین متمایز می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد که در برابر وثیقه ETH خود، وام بدون بهره دریافت کنند.

این پروتکل در فضای دیفای (DeFi) محبوبیت قابل توجهی به‌دست آورده است و به‌کارگیری استیبل کوین LUSD در بین معامله‌گران و سرمایه‌گذاران DeFi رو به افزایش است. توکن حاکمیتی آن به نام LQTY در صرافی بایننس نیز لیست شده است.

۳. پروتکل وام‌دهی AAVE

AAVE یک پروتکل وام دهی غیرمتمرکز و همتا به همتا (P2P) است که به کاربران امکان وام‌دهی در ازای دریافت سود یا دریافت وام در قبال وثیقه‌گذاری و پرداخت بهره را می‌دهد. 

AAVE به زودی استیبل‌کوین دلاری بیش وثیقه‌گذاری خود را با نام GHO راه‌اندازی خواهند کرد. پشتوانه استیبل‌کوین GHO ترکیبی از ارزهای دیجیتالی است که کاربران در ‌می‌توانند در AAVE سپرده‌گذاری کنند. 

برخلاف بسیاری از استیبل‌کوین‌های موجود در AAVE، قیمت اوراکل GHO در خود AAVE به طور ثابت روی یک دلار تعیین خواهد شد. هولدرهای توکن AAVE در ماژول ایمنی قادر به ضرب GHO با تخفیف هستند که به گسترش کاربردهای توکن AAVE کمک می‌کند.

AAVE بزرگترین بازار پولی در امور مالی غیرمتمرکز، یکی از ۵ اپلیکیشن غیرمتمرکز برتر از نظر ارزش کل قفل شده (TVL) و دارای همکاری قوی با سایر پروتکل‌های رمزنگاری مانند Balancer است. از این‌رو استیبل‌کوین GHO با استقبال خوبی از سوی جامعه کاربری AAVE مواجه شده و به احتمال زیاد به سرعت با نرخ پذیرش بالایی مورد توجه قرار خواهد گرفت. هنوز تاریخ دقیق راه‌اندازی GHO مشخص نیست اما گفته می‌شود به زودی این اتفاق خواهد افتاد.

پیشنهاد خواندنی: پلتفرم AAVE V3 چیست و چه مزایی دارد؟

AAVE یک پروتکل وام دهی غیرمتمرکز و همتا به همتا (P2P) است
AAVE به زودی استیبل‌کوین دلاری بیش وثیقه‌گذاری خود را با نام GHO راه‌اندازی خواهد کرد.

۴. پلتفرم نقدینگی Curve

کرو (Curve) از بزرگترین صرافی‌های غیرمتمرکز در اتریوم، اخیرا یک وایت‌پیپر منتشر کرده که جزییات استیبل‌کوین جدید خود با پشتوانه دلاری و وثیقه‌گذاری را به‌نام crvUSD شرح می‌دهد. کرو در ابتدا از اتر به عنوان وثیقه استفاده خواهد کرد، اما گزینه‌های آتی وثیقه ممکن است شامل موقعیت‌های استخر نقدینگی (LP) نیز بشود.

آنچه که باعث متمایز شدن crvUSD شده، الگوریتم خودکار وام‌دهی و تصفیه (LLAMMA) منحصر‌به‌فرد است که به محافظت از وام‌گیرندگان در صورت کاهش ارزش وثیقه به پایین‌تر از قیمت تسویه کمک می‌کند. به عنوان مثال اگر قیمت اتر کاهش یافته و به قیمت تسویه نزدیک شود، پروتکل اتر را به دلار تبدیل می‌کند و با افزایش قیمت اتر دلارها دوباره به اتر تبدیل می‌شوند. 

این امر فرآیند تسویه را که قبلا به صورت «همه یا هیچ» انجام می‌شد تسهیل کرده و از تشدید ضررها شود در دوره‌های پرنوسان جلوگیری می‌کند. هنوز مشخص نیست که crvUSD کورو چه زمانی راه‌اندازی می‌شود، اما شایعات حاکی از آن است که به زودی این اتفاق خواهد افتاد.

۵. پروتکل Terra

پروتکل Terra استیبل کوین غیرمتمرکز الگوریتمی است که با ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا ثبات قیمت را حفظ می‌کند. این پروتکل از سیستم توکن دوگانه استفاده می‌کند که در آن LUNA توکن حاکمیت و سهام بوده و TerraUSD با نماد UST استیبل‌کوین است. 

پروتکل Terra یک استیبل کوین غیرمتمرکز الگوریتمی است
پروتکل ترا با ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، ثبات قیمت را حفظ می‌کند.

زمانی که ارزش استیل کوین از یک دلار کمتر می‌شود، توکن حاکمیتی سوزانده می‌شود تا قیمت UST دوباره افزایش پیدا کند. از سوی دیگر با افزایش قیمت UST تعداد بیشتری LUNA ضرب می‌شود تا تعادل دوباره برقرار شود. این اختلاف قیمت تریدرها را به حفظ تعادل در ازای کسب سود تشویق می‌کند. برای مثال زمانی که UST به قیمت ۰.۹ دلار می‌رسد، آنها این توکن را خریده و در ازای آن یک دلار LUNA می‌گیرند که به معنی کسب سود ۰.۱ دلاری به ازای هر توکن است. 

پیشنهاد خواندنی: ارز لونا کلاسیک چیست و چگونه کار می‌کند؟

۶. شبکه Synthetix 

sUSD استیبل کوین غیرمتمرکز شبکه Synthetix است که به دلار آمریکا وابسته است. این استیبل‌کوین با مجموعه‌ای از وثایق پشتیبانی‌شده و برای اهداف مختلف در اکوسیستم Synthetix استفاده می‌شود.

برای ضرب SUSD، کاربران باید SNX را در استخر وثیقه Synthetix سپرده‌گذاری کنند. مقدار SNX مورد نیاز برای سپرده‌گذاری به نرخ وثیقه فعلی بستگی دارد. نرخ وثیقه به طور پویا توسط جامعه Synthetix تعیین می‌شود و معمولاً بین ۱۵۰٪ تا ۲۰۰٪ است.

پس از سپرده‌گذاری کاربران می‌توانند sUSD را به نسبت ۱:۱ در برابر SNX خود ضرب کنند. بازخرید sUSD با نرخ روز بازار صورت خواهد گرفت؛ بنابراین اگر قیمت SNX به‌طور قابل‌توجهی کاهش یابد، وثیقه SNX کاربران ممکن است تسویه شود. از مزایای این استیبل‌کوین می‌توان به کسب سود در ازای سپرده‌گذاری SNX، کارمزد پایین و استفاده گسترده در صرافی‌های غیرمتمرکز اشاره کرد. 

نمونه‌های معرفی‌شده پتانسیل و تطبیق‌پذیری استیبل کوین‌های غیرمتمرکز را در ارائه جایگزینی شفاف و پایدار برای استیبل کوین‌های متمرکز سنتی نشان می‌دهد.

sUSD استیبل کوین غیرمتمرکز شبکه Synthetix است
کارمزد شبکه Synthetix و استفاده گسترده از آن در صرافی‌های غیرمتمرکز، باعث محبوبیت این شبکه شده است.

کسب تجربه برای استفاده از استیبل‌کوین‌ها

استیبل‌کوین‌های غیرمتمرکز پتانسیل بالایی برای انقلابی در سیستم‌های مالی دارند، اما آگاهی از ریسک‌ها و احتیاط در استفاده از آنها ضروری است. این ارزهایی دیجیتال کنترل دارایی را در اختیار کاربران قرار داده و نیاز به واسطه‌ها را از بین می‌برند. علاوه بر این استیبل کوین‌های غیرمتمرکز سطح حریم خصوصی و امنیت را از طریق برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند افزایش می‌دهند. 

با وجود مزایایی مثل شفافیت، کارمزد پایین، دسترس‌پذیری مناسب و ایمنی بالا، هنوز استیبل کوین‌های غیرمتمرکز در مراحل اولیه توسعه بوده و با مشکلاتی در مقیاس‌پذیری، رابط کاربری پیچیده و عدم نظارت کافی مواجه هستند. 

هر استیبل کوین غیرمتمرکز شکست‌خورده مثل لونا کلاسیک یک درس و تجربه جدید برای ارائه توکن‌های بهتر خواهد بود. بیاید امیدوار باشیم بهبودهای مستمر در این مفهوم به یک سیستم استیبل کوین غیرمتمرکز کاملاً کاربردی ختم شود. 

سوالات متداول

ثبات قیمت در استیبل کوین‌‌های غیرمتمرکز چطور حفظ می‌شود؟

این ارزهای دیجیتال از سازوکارهای مختلفی مثل وثیقه‌گذاری، الگوریتم، ترکیبی و بدون پشتوانه برای حفظ ثبات قیمت بهره می‌برند.

مزایای استیبل کوین غیرمتمرکز چیست؟

شفافیت به واسطه ثبت معاملات در شبکه بلاک‌چین، امنیت بالای قراردادهای هوشمند و دسترس‌پذیری همگانی از مزایای استیبل کوین غیرمتمرکز است. 

معایب استیبل کوین غیرمتمرکز چیست؟

پیچیدگی بیشتر نسبت به استیبل‌کوین‌های متمرکز، نوسانات در برخی موارد و خطرات امنیتی در قراردادهای هوشمند و الگوریتم‌ها 

محبوب‌ترین استیبل کوین‌های غیرمتمرکز کدامند؟

استیبل کوین‌های DAI در پلتفرم MakerDAO در کنار LUSD و FRAX محبوب‌ترین گزینه‌‌ها بین کاربران هستند. 

آینده استیبل کوین غیرمتمرکز چه خواهد شد؟

استیبل‌کوین‌های غیرمتمرکز هنوز در مراحل اولیه توسعه خود هستند، اما پتانسیل زیادی برای تغییر در نحوه استفاده و پس‌انداز پول توسط ما دارند.

منابع: coingecko | doubloin

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر نصب اپ