مقایسه ریپل و اتریوم؛ کدام ارز دیجیتال برتری دارد؟ - رمزینکس
۱۴ مهر ۱۴۰۳ اخبار
  1. کارت های پیکسل امروز شنبه ۱۴ مهر به همراه تصویر آموزشی
  2. کد ویدیو بلوم امروز شنبه ۱۴ مهر + آموزش تصویری
  3. رمز جیمز (GEMZ) امروز شنبه ۱۴ مهر
  4. تصویر امروز جیمز شنبه ۱۴ مهر به همراه پاسخ تصویری
  5. کارتهای امروز برد (Bird) شنبه ۱۴ مهر + آموزش تصویری
  6. کد کمبو میم فای امروز شنبه ۱۴ مهر + آموزش وارد کردن
  7. کد مخفی تومارکت (Tomarket) امروز شنبه ۱۴ مهر
  8. جواب سوال تایم فارم امروز شنبه ۱۴ مهر
  9. پاسخ پازل امروز ربات میجر شنبه ۱۴ مهر + آموزش تصویری
  10. سقوط سولانا پس از شکست سطح ۱۶۱ دلاری؛ آیا افت بیشتر در راه است؟
  11. یک نهنگ اتریوم ۱۹ هزار اتریوم فروخت: آیا افت شدیدتری در راه است؟
  12. کد مخفی ویدیو تپ سواپ امروز شنبه ۱۴ مهر به همراه آموزش وارد کردن

مقایسه ریپل و اتریوم؛ کدام ارز دیجیتال برتری دارد؟

 
۷ مرداد ۱۴۰۳   ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
  6 دقیقه

مقایسه ریپل و اتریوم یکی از موضوعاتی است که برخی فعالان حوزه ارز دیجیتال علاقه زیادی به آن دارند. این دو بلاکچین معروف ویژگی‌های متمایزی دارند و نیازهای مختلفی را برآورده می‌کنند. در حالی که ریپل (Ripple) بر پرداخت‌های فرامرزی از طریق توکن XRP تمرکز دارد، اتریوم (Ethereum) به خاطر قابلیت‌ قرارداد هوشمند و اکوسیستم برنامه‌های غیرمتمرکز خود معروف است. درک تفاوت ریپل و اتریوم و ویژگی‌های خاص این دو شبکه می‌تواند به ما در تصمیم‌گیری برای خرید، سرمایه‌گذاری و یا فعالیت در این اکوسیستم‌ ها کمک به سزایی کند. همراه رمزینکس باشید.

مقایسه ریپل و اتریوم از ۵ زاویه مختلف

لوگوی اتریوم و ریپل در مقابل هم
ریپل یک بلاکچین بسیار کارآمد و مقیاس‌پذیر است،‌ اما ریپل دامنه بسیار گسترده‌تر و موارد استفاده بیشتری دارد.

ریپل که در ابتدای امر به عنوان جایگزین شبکه بیت کوین (BTC) طراحی شده بود، یک پروتکل پرداخت فرامرزی است که هدف آن ساده‌سازی تراکنش‌های مالی بین‌المللی است.

در مقابل، اتریوم دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار و یکی از بزرگ‌ترین نوآوری‌های فناوری بلاک چین است. اتریوم به عنوان یک پلتفرم قرارداد هوشمند، عملکردهای قابل توجهی مانند برنامه‌های مالی غیرمتمرکز و توکن‌های NFT را به کاربران و توسعه دهندگان ارائه کرد.

اکنون که با اهداف و ویژگی‌های این دو شبکه آشنا شدیم، وقت آن است که به تفاوت ریپل و اتریوم بپردازیم؛ بنابراین در ادامه این دو بلاکچین را از پنج زاویه مختلف مقایسه خواهیم کرد.

۱- فرق ریپل و اتریوم از نظر توان پردازشی

عملکرد یا توان پردازشی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر بلاکچینی است و هنگام مقایسه ریپل و اتریوم باید حتماً این موضوع را در نظر گرفت.

توان پردازشی اتریوم

وقتی کاربری تصمیم می‌گیرد وجهی را به شخص دیگری انتقال دهد، بلاکچین اتریوم می‌تواند این کار را ظرف تقریباً ۱۶ ثانیه انجام دهد، صرف نظر از اینکه فرستنده یا گیرنده در کجای دنیا قرار دارند.

این زمان تراکنش بسیار سریع‌تر از بلاکچین بیت کوین است که معمولاً حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد؛ اما بلاکچین اتریوم نیز محبوبیت بسیاری پیدا کرده و در نتیجه کارمزد تراکنش‌های آن شروع به افزایش کرده است.

توان پردازشی ریپل

کارمزد تراکنش‌ها نیز در بلاکچین ریپل بسیار کمتر است. هر تراکنش ۰.۰۰۰۰۱ XRP کارمزد دارد. حتی زمانی که قیمت ریپل در اوایل سال ۲۰۱۸ به سقف خود یعنی ۳.۲۹ دلار رسید، این مبلغ تنها ۰.۰۰۰۰۳۲۹ دلار بود.

از نظر عملکرد، ریپل قطعاً بلاکچین بهتری برای پردازش تراکنش‌ها است. این باعث می‌شود فناوری ریپل برای صنعت پرداخت‌های بین‌المللی که بازار هدف آن‌هاست بسیار مناسب باشد.

۲- تفاوت ریپل و اتریوم از نظر تیم بنیان‌گذار

تیم بنیان‌گذار و توسعه‌دهنده یکی از جنبه‌های مهم هر پروژه‌ ارز دیجیتالی است. چراکه  اعتبار، تخصص و تجربه اعضای تیم آینده یک پروژه را مشخص می‌کند. در ادامه تیم‌های اتریوم و ریپل را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

تیم اتریوم

تصویر ویتالیک بوترین
ویتالیک بوترین یک نویسنده و برنامه‌نویس روسی-کانادایی است که فعالیت خود را در انجمن بیت کوین در سال ۲۰۱۱ آغاز کرد.

تیم اصلی اتریوم، بنیاد اتریوم است که از گروهی از توسعه‌دهندگان بسیار ماهر تشکیل شده است. این بنیاد مسئول ترویج، توسعه، پشتیبانی و آموزش پلتفرم اتریوم به کاربران است. این تیم توسط بنیانگذار روسی اتریوم، ویتالیک بوترین رهبری می‌شود.

با این حال، به عنوان یک پروژه غیرمتمرکز و متن باز، برای هر گونه تغییری در شبکه اتریوم، نیاز به رأی اکثریت جامعه است. امری که منجر به جدا شدن اتریوم از بلاکچین اصلی خود شد که اکنون اتریوم کلاسیک نامیده می‌شود.

تیم ریپل

برخلاف اتریوم، ریپل توسط شرکت مادر خود ریپل لبز (Ripple Labs) مدیریت می‌شود که می‌تواند تغییراتی در فناوری زیربنایی ایجاد کند. ریپل لبز در سانفرانسیسکوی آمریکا واقع شده و آن‌ها هستند که با نهادهای مالی همکاری می‌کنند.

عضو اصلی تیم ریپل مدیرعامل آن، برد گارلینگ‌هاوس و رئیس شرکت، کریس لارسن است که به طور مرتب در برنامه‌های تلویزیونی شرکت می‌کند.

۳- الگوریتم اجماع

ریپل و اتریوم هر دو روش خاص خود را برای رسیدن به اجماع در شبکه دارند که در زیر توضیح خواهیم داد.

الگوریتم اجماع اتریوم

تصویر لوگوی اتریوم و معرفی الگوریتم POW
اتریوم در حال اتقال به الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS)‌ می‌باشد.

اگرچه اتریوم شش سال پس از اولین ارز دیجیتال جهان، بیت کوین، ایجاد شد، اما همچنان از همان مکانیزم اجماع «اثبات کار» (POW) استفاده می‌کرد. بلاک چین اتریوم یک معمای ریاضی ایجاد می‌کند که آن‌قدر پیچیده است که هیچ انسانی نمی‌تواند آن را به تنهایی حل کند. در نتیجه، در اینجا به «گره‌ها» نیاز داریم.

هر گره‌ای که به شبکه اتریوم متصل است سعی می‌کند این معما را با آزمون و خطا حل کند. به محض انجام این کار، شبکه می‌تواند معتبر بودن تراکنش را تأیید کند.

الگوریتم اجماع ریپل

ریپل یک مکانیسم اجماع به نام توافقنامه فدرال بیزانس (FBA) را به کار برده است. برخلاف اتریوم که به هر کسی که یک پردازنده گرافیکی دارد امکان استخراج اتر می‌دهد، ریپل از چیزی به نام «اعتبارسنج‌ تراکنش» استفاده می‌کند. تنها افرادی که می‌توانند به اعتبارسنج‌ تبدیل شوند، بانک‌هایی هستند که از فناوری ریپل استفاده می‌کنند.

۴- موارد استفاده

ریپل در درجه اول برای انتقال پول به آن سوی مرزها استفاده می‌شود. معنی آن این نیست که قابلیت دیفای  (DeFi) در ریپل وجود ندارد، اما تمرکز اصلی این بلاک چین ارائه خدمات به موسسات مالی در سطح جهانی است.

از سوی دیگر، توسعه‌دهندگان اتریوم دامنه این سیستم را برای ارائه برنامه‌های مبتنی بر بلاک چین در همه حوزه‌ها از مدیریت زنجیره تامین و مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا خدمات قانونی و گیم گسترش داده‌اند.

چشم‌انداز ریپل و اتریوم

تمرکز اصلی ریپل بر ارائه راه حل برای برخی از بزرگ‌ترین موسسات مالی جهان است. در حالی که بیشتر صنایع ارزهای دیجیتال هدفشان بازگرداندن قدرت و کنترل به مردم عادی است، ریپل بیشتر علاقه مند است که روی بازیگران بزرگ تمرکز کند.

در همین حال، توسعه و مسیر آینده اتریوم کاملاً در دستان جامعه آن است. رأی‌گیری آنچین (On-chain)، حاکمیت پروتکل را تعیین کرده و هر کسی می‌تواند پیشنهادات جدیدی را به منظور تعیین مسیر آینده بلاک چین ارائه کند.

۵- نحوه توزیع و عرضه ارز دیجیتال

کل عرضه ریپل ۱۰۰ میلیارد XRP است. یک حساب امانی هر ماه ۱ میلیارد توکن XRP را به بازار آزاد عرضه می‌کند و تمام XRP های بلااستفاده پس از یک ماه به حساب بازمی‌گردند تا از عرضه بیش‌ازحد یا استفاده نادرست ان جلوگیری شود.

در مقابل، هیچ محدودیتی برای عرضه اتر (ETH) وجود ندارد. امروز، بیش از ۱۲۰ میلیون ETH در  بازار در گردش است.

کارمزد گس (Gas)

تصویر یک پمپ بنزین با لوگوی اتریوم و کارمزد گس
گس (Gas) در شبکه اتریوم، هزینه‌ای است که کاربران برای انجام تراکنش‌ها یا اجرای قراردادهای هوشمند پرداخت می‌کنند.

تراکنش‌های شبکه اتریوم نیازمند پرداخت کارمزدی به نام کارمزد گس یا گس فی (Gas fee) است. مقدار کارمزدی که باید برای پردازش یک تراکنش از کاربر دریافت شود، توسط ماینرهای اتریوم تعیین می‌شود.

تراکنش‌ها در شبکه ریپل منجر به «سوزاندن» مقداری XRP می‌شود تا از شبکه در برابر اسپم و حملات هکری محافظت شود. کارمزد تراکنش XRP به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که به تدریج در طول زمان افزایش یابد.

جمع‌بندی

در این مقاله به مقایسه ریپل و اتریوم پرداختیم و فهمیدیم که این دو شبکه چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. ریپل و اتریوم از زمانی که برای اولین بار راه‌اندازی شدند عملکرد بسیار خوبی تاکنون داشته‌اند. مهم‌ترین چیزی که باید در نظر گرفت این است که این دو رقیب یکدیگر محسوب نمی‌شوند، چراکه اتریوم بر روی قراردادهای هوشمند تمرکز دارد، در حالی که ریپل صنعت بانکداری را هدف قرار داده است. این یعنی که هر دو پروژه می‌توانند در بلندمدت به موفقیت دست پیدا کنند.

سوالات متداول

نقش توکن XRP در اکوسیستم ریپل چیست؟

XRP به‌عنوان یک ارز واسطه در اکوسیستم ریپل عمل می‌کند و امکان تبادل ارزهای فیات و تسهیل نقدینگی برای تراکنش‌های فرامرزی را فراهم می‌کند. توکن XRP می‌تواند به عنوان وسیله‌ای برای انتقال پول و به عنوان منبع نقدینگی برای مؤسسات مالی مورد استفاده قرار گیرد.

XRP Ledger چگونه کار می‌کند؟

دفتر کل ریپل (XRP Ledger) سابقه تمام تراکنش‌های XRP را ثبت می‌کند. این شبکه بر اساس یک الگوریتم اجماع به نام پروتکل اجماع XRP Ledger عمل می‌کند که به استخراج متکی نیست و قادر است تراکنش‌ها را با سرعت بالا با حداقل مصرف انرژی پردازش کند.

ریپل و اتریوم چگونه مشکل مقیاس‌پذیری را برطرف می‌کنند؟

بلاکچین ریپل برای ارائه توان عملیاتی بالا طراحی شده است و می‌تواند تعداد زیادی تراکنش در ثانیه را پردازش کند و هدف آن تسویه سریع پرداخت‌های بین‌المللی است. اتریوم روی راه‌حل‌هایی مانند زنجیره‌های لایه ۲ و انتقال به الگوریتم اجماع PoS برای بهبود مقیاس‌پذیری و کاهش کارمزد تراکنش کار کرده است.

منابع: bitdegree | dailycoin

به این post امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر استیکی موبایل تند تند تون ببر