جزئیات کامل بلاکچین ترا لونا + معرفی بهترین برنامه‌های آن
۳۰ شهریور ۱۴۰۳ اخبار
  1. بیت‌ کوین در سطح ۶۲,۰۰۰ دلار؛ چرا این قیمت برای سودآوری ماینرها در سه‌ماهه سوم حیاتی است؟
  2. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت جمعه ۳۰ شهریور + آموزش ویدئویی

بلاک چین ترا لونا چیست و چگونه کار می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۳   تاریخ بروزرسانی: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
نماد لونا بر فراز کوه که نشان از پیوستگی بلاکچین ترا لونا دارد

با هدف ارائه یک سیستم پرداخت غیرمتمرکز، بلاکچین ترا لونا (Terra Luna) سال ۲۰۱۹ عرضه شد. این شبکه به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص،خود را فراتر از سایر بلاکچین‌ها می‌دانست. بلاکچین ترا نه تنها توکن بومی لونا (Luna) را برای اهداف مختلف در اختیار داشت، بلکه از استیبل کوین UST نیز رونمایی کرد. یک استیبل کوین مستقل که قیمت آن به دلار وابسته نبود! بلکه تناظری یک به یک با کوین لونا داشت. حال با تمام تفاسیر فوق، در ادامه این مقاله از رمزینکس، به بررسی بلاکچین لونا و کاربردهای آن پرداخته‌ایم.

تاریخچه بلاکچین ترا لونا

سوختن ارز لونا که نماد توکن سوزی این بلاکچین است.
ترا لونا یکی از پیشرفته‌ترین اکوسیستم‌های کریپتویی را دارد.

بلاکچین ترا لونا (Terra) در سال ۲۰۱۹ توسط توسعه‌دهندگان کره‌ای خود عرضه شد. مبلغ ۳۲ میلیون دلار در این پروژه توسط چند صرافی‌ ارز دیجیتال مطرح چون بایننس، هوبی و اکی‌اکسچنج سرمایه‌گذاری شد. در نهایت، شبکه ترا با امکانات خاص خود که با خرید لونا در دسترس کاربران قرار می‌گرفت، عرضه شد. ایده ساخت بلاکچین ترا لونا فراتر از یک شبکه پرداخت ساده بود. هدف توسعه‌دهندگان این شبکه ایجاد یک اکوسیستم «فوق غیرمتمرکز» بود.

اما به ناگهان، در ۱۱ مه سال ۲۰۲۲، در پی سقوط کلی بازاررمزارزها، جایی که خرید ارز دیجیتال ریسک محسوب می‌شد، تناظر یک-به-یک UST با ارز لونا از دست رفت و قیمت UST به ۲۹ سنت رسید! تلاش تیم ترا برای سوزاندن لونا و برگرداندن تناظر UST به جایی نرسید و بزرگترین فاجعه تاریخ کریپتو رخ داد. قیمت لونا از چیزی حدود ۴۰ دلار به ۰.۰۰۰۰۱۶۷۵ رسید! بسیاری از سرمایه‌گذاران لونا، سرمایه خود را از دست دادند و دست‌شان هم به هیچ‌جا بند نبود. در این لحظه، توسعه‌دهندگان لونا با ایده ساخت لونا ۲.۰ پا به میدان گذاشتند.

وجه تمایز ترا لونا نسبت به سایر پروژه‌های کریپتویی چیست؟

تمرکززدایی در ترا مانند هر پروژه دیگری از طریق فناوری بلاکچین و یک ارز دیجیتال میسر می‌شد. اما سازندگان آن، به همین موضوع اکتفا نکردند. موسسه «Terraform Labs» با ارائه یک ایده خلاقانه، سعی در ایجاد تمرکززدایی ۱۰۰ درصدی داشت. ایده آن‌ها ارائه یک توکن بومی مانند ارز دیجیتال لونا و یک استیبل کوین اختصاصی با نام UST بود. تا زمان عرضه UST، تمام استیبل کوین‌ها تناظر یک به یک خود را با دلار آمریکا حفظ می‌کردند. به این شکل که به اندازه توکن‌های عرضه شده، وثیقه دلاری در بانک گذاشته می‌شد.

اما ترا با ایجاد یک انقلاب بزرگ در دنیای استیبل کوین‌ها، فرایندی جدید را برای UST تعریف کرد. تناظر استیبل کوین ترا با کوین لونا بود. یعنی کنترل قیمت UST با سوزاندن یا تبادل لونا میسر می‌شد. از آنجایی که UST یک استیبل کوین است، همواره باید قیمت آن یک دلار باشد. حال اگر قیمت UST به بالای یک دلار می‌رسید، مقداری لونا سوزانده می‌شد تا با تعادل عرضه و تقاضا، قیمت UST کاهش و به یک دلار برسد. از طرفی اگر قیمت UST به زیر یک دلار کاهش می‌یافت، با تبدیل آن به لونا، عرضه کاهش و قیمت UST دوباره یک دلار می‌شد.

بلاکچین ترا چگونه کار می‌کند؟

نماد کوین ترا لونا در فضایی مانند نمودار قیمتی
بلاکچین ترا لونا از الگوریتم اثبات سهام نیابتی استفاده می‌کند.

بلاکچین ترا از الگوریتم اجماع اثبات سهام نیابتی (Delegated Proof-of-Stake) استفاده می‌کند. این الگوریتم در بلاکچین ترا لونا به عنوان «Tendermint» شناخته می‌شود. در این الگوریتم، کاربران توکن‌های خود را (که به عنوان سهام شناخته می‌شوند) در اختیار اعتبارسنج‌هایی که معتبر هستند، قرار داده و فرایند تایید تراکنش‌ها را به آن‌ها می‌سپارند. 

قراردادهای هوشمند بلاکچین ترا روی ساختار Cosmos SDK پیاده‌سازی شده است. جایی که معروف به تبادلات میان شبکه‌ای است. بلاکچین ترا لونا امکان تبادل دارایی با بلاکچین اتریوم، بایننس اسمارت چین، هارمونی و Osmosis را به لطف پل‌های میان-شبکه‌ای خود دارد. 

ترا لونا ۲.۰ چیست؟

پس از سقوط تاریخی بلاکچین ترا، به‌نظر می‌رسید که دیگر کاری از دست تیم Terraform Lbas برنخواهد آمد. اما این تیم، با ارائه یک ایده نوین، دوباره به بازار کریپتوکارنسی برگشت. ایجاد یک هاردفورک از ترا و ساخت لونا ۲.۰، ایده بزرگ تیم ترا برای نجات از این فاجعه بود. در شبکه ترا لونا ۲.۰، توکن جدید لونا ۲.۰ در اختیار کاربرانی قرار می‌گرفت که بیش از ۱۰ هزار توکن لونا در ولت خود داشتند. این کاربران، حدود ۳۰ درصد کل سرمایه‌گذاران لونا را در بر داشت. ۷۰ درصد باقی مانده، در ظرف مدت ۶ ماه، به میزان توکن‌های لونا قبلی خود، لونا ۲.۰ دریافت می‌کردند. در نظر داشته باشید که ساخت لونا ۲.۰، اولین بلاکچین لونا و توکن آن را به «لونا کلاسیک» تغییر داد. 

در شبکه جدید لونا ۲.۰، از الگوریتم اثبات سهام استفاده شده است. در این الگوریتم، بیش از ۱۳۰ اعتبارسنج برای تایید تراکنش‌ها تعبیه شده است. از طرفی، کاربران با استفاده از سیستم «نیابتی» یا «Delegate»، به منظور کسب سود، توکن‌های خود را در اختیار اعتبارسنج‌ها قرار می‌دهند. در این روند، اعتبارسنج‌ها لونا ۲.۰ در کنار کارمزد دریافتی خود، پاداش تایید تراکنش‌ها را به کاربرانی که از سیستم نیابتی استفاده کرده‌اند، می‌دهند. 

معرفی بهترین برنامه‌های بلاکچین ترا لونا 

تیم ترا لونا با ارائه برنامه‌های متنوع در شبکه خود، اقدام به ساخت یک اکوسیستم بزرگ و کاربردی کردند. حال در ادامه، به بررسی برخی از برنامه‌های کاربردی بلاکچین ترا لونا پرداخته‌ایم.

پلتفرم Anchor Protocol

پروتکل Anchor نوعی فرایند درآمدزایی کریپتویی در شبگه ترا لونا است. کاربران می‌توانند با کسب سود سالانه ۲۰ درصد، در این پروتکل سرمایه‌گذاری کنند. دارندگان کوین لونا با واریز توکن‌های خود به این پلتفرم، می‌توانند وام دریافت کنند یا با مسدود کردن دارایی‌شان، به کسب سود برسند. 

پلتفرم Chai

شبکه ترا لونا به منظور حذف واسطه‌ها و ایجاد یک شبکه پرداخت همتا، پلتفرم Chai را راه‌اندازی کرده است. در این پلتفرم، کاربران می‌توانند به راحتی به خرید محصولات و خدمات مختلف با کمترین کارمزد ممکن بپردازند. همچنین کاربران با دریافت کارت اعتباری Chai، می‌توانند به راحتی به خرید و فروش محصولات مختلف بپردازند. 

پلتفرم Mirror

خلاقیت شبکه ترا لونا، در پلتفرم Mirror نمایان شد. جایی که این شبکه با ایجاد نسخه دیجیتالی از سهام و دارایی‌ها واقعی، امکان کسب درآمد و سود از نوسان قیمت دارایی‌های واقعی را فراهم کرده است. یعنی در این پلتفرم، کاربران نیاز به خرید دارایی واقعی ندارند و می‌توانند از طریق ترید نسخه دیجیتال آن، به سود برسند. 

جدول زیر پلتفرم‌های بلاکچین ترا لونا و مزایا آن‌ها را نشان می‌دهد:

نام پلتفرممزایا
Anchor Protocolسود سالانه ۲۰ درصد – امکان دریافت وام
Chaiیک شبکه پرداخت همتا – کارمزد کم – ارائه کارت اعتباری
Mirrorارائه امکان ترید سهام به صورت دیجیتالی
جدول مزایای پلتفرم‌های بلاکچین ترا لونا

جمع‌بندی

بلاکچین ترا لونا با ارائه یک راهکار نوین، سعی در ایجاد یک تحول بزرگ در دنیای کریپتوکارنسی داشت. تناظر یک-به-یک استیبل کوین UST با توکن لونا بدون وثیقه دلاری، رویاپردازی غیرممکن تیم بلندپرواز ترا بود. اما این ایده نوین، با خراج شدن کنترل عرضه لونا در سال ۲۰۲۲، بزرگترین فاجعه تاریخ کریپتو را رقم زد. علی‌رغم چنین رویداد عجیبی، تیم ترا با ایجاد یک هاردفورک و ساخت لونا ۲.۰، دوباره به بازار کریپتوکارنسی برگشت و درصدد بازگرداندن اعتماد کاربران خود شد. تابه‌حال، تیم ترا توانسته بخشی از ضرر و زیان کاربران خود را جبران کند. پیش‌بینی می‌شود چندین سال زمان خواهد برد تا لونا دوباره به جایگاه خود بازگردد. 

سوالات متداول

آینده بلاک چین ترا و لونا چه خواهد بود و آیا سرمایه‌گذاری در این پروژه توصیه می‌شود؟

آینده این بلاکچین در گروی فاکتورهای متعددی مانند پیشرفت‌های تکنولوژیکی، کاربرد، رقابت و نوآوری است. به همین دلیل با اطمینان نمی‌توان درباره آن اظهار‌نظر کرد.

مکانیزم اجماع بلاک چین ترا چه مزایایی نسبت به سایر مکانیزم‌های اجماع دارد؟

از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
– مصرف انرژی کمتر
– سرعت بالاتر و توان پردازش بیشتر
– مقاومت در برابر حملات ۵۱ درصدی
– پایین بودن هزینه‌های تراکنش

منابع: bitkan | coindesk | cointelegraph

به این post امتیاز دهید
درباره اشکان ریاحی
شوق نوشتن، در کنار هیجان ترید، از سال ۹۶ از من یک نویسنده تخصصی حوزه کریپتو ساخته که در کنار نویسندگی، مشغول ترید و تحلیل بازارهای مالی هستم.
درباره اشکان ریاحی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر استیکی موبایل تند تند تون ببر