ERC20 چیست؟ همه چیز درباره توکن ERC20

ERC20 چیست؟ راهنمای کامل توکن‌های ERC20

در شبکه اتریوم ERC20 چیست
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۲ تیر ۱۴۰۳

استاندارد ERC20 چیست و توکن‌های ساخته شده با این استاندارد چه تفاوتی با سایر توکن‌ها دارند؟ ERC20 استانداردی است که برای ساخت توکن‌های قابل تعویض در شبکه بلاکچین اتریوم استفاده می‌شود. توکن ERC20 بایستی از دستورالعمل‌های خاصی که در این استاندارد تعریف شده پیروی نمایند. درک این استاندارد و نحوه کار آن، از ملزومات شناخت دقیق ماهیت توکن‌های تعریف شده در شبکه اتریوم است. البته در این بین اصطلاحات و مفاهیم دیگری هم هستند که در کنار این استاندارد باید مورد بررسی قرار گیرند. در این مقاله سعی داریم تا به زبانی کاملا ساده و قابل فهم، تمام مفاهیم و اصطلاحات و ماهیت استاندارد به کار گرفته شده در پرکاربردترین شبکه بلاکچین ارز دیجیتال، یعنی شبکه اتریوم را برای شما تعریف کنیم.

ERC20 چیست؟

ERC20 یک استاندارد فنی برای ایجاد دارایی‌های قابل تعویض در شبکه بلاکچین اتریوم است. مجموعه‌ای از قوانین و ضوابط در این استاندارد تعبیه شده که تضمینی برای کارکرد درست و مناسب دارایی‌ها در بلاکچین اتریوم خواهند بود. البته این استاندارد فقط برای توسعه توکن‌های قابل تعویض کاربرد نداشته و برای سایر دارایی‌های تعریف شده در این شبکه نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

در سال ۲۰۱۵ توسعه دهنده شبکه اتریوم، آقای Fabian Vogelsteller پیشنهاد کرد که برای دارایی‌های داخل شبکه یک استاندارد مشخص با قوانین از پیش تعیین شده قرار داده شود. طبق این پیشنهاد تمام دارایی‌های تعریف شده در بلاکچین اتریوم برای داشتن عملکرد صحیح بایستی از استاندارد مشخص شده پیروی نمایند. این قوانین مربوط به نحوه انتقال دارایی‌ها و ثبت آدرس و عرضه آنها بر روی شبکه است.

آقای Fabian Vogelsteller پیشنهاد خود را از طریق صفحه GitHub پروژه به عنوان یک Ethereum Request for Comment یا همان ERC ارائه کرد. از آنجایی که این اظهار نظر در این لیست بیستمین نظر (کامنت) محسوب می‌شد، با عنوان ERC-20 معروف شد. این پیشنهاد در نهایت در سال ۲۰۱۷ و به عنوان پیشنهاد بهبود اتریوم ۲۰ (Ethereum Improvement Proposal-20) یا EIP-20 تصویب و اجرا شد؛ اما همچنان با همان اصطلاح ERC-20 شناخته می‌شود.

هدف از ERC20 چیست؟

اما سوال اینجاست که چرا همه توکن‌ها و دارایی‌ها در شبکه بلاکچین اتریوم بایستی از ضوابط مشخص و ثابتی پیروی کنند؟ هدف از استفاده از چنین استانداردی در بلاکچین اتریوم در واقع پیش‌بینی نحوه تعامل دارایی‌های مختلف با یکدیگر است. همچنین پیروی از چنین ضوابطی باعث می‌شود تا همکاری توکن‌های توسعه یافته بر روی شبکه با سایر برنامه‌ها نیز آسان‌تر باشد. حتی در فرآیندهایی مانند عرضه اولیه ارز دیجیتال (ICO)، رعایت چنین استانداردی باعث می‌شود تا علاقه کاربران به شرکت در این پروسه افزایش پیدا کرده و آنها به راحتی بتوانند هزینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری خود را پرداخت نمایند.

همین خدمات ارزنده شبکه اتریوم است که خرید آن را به عنوان یک سرمایه‌گذاری ایمن در بازار ارز دیجیتال معرفی می‌نماید. در حال حاضر خرید اتریوم بیشتر از اینکه یک سرمایه‌گذاری با ریسک بالا شناخته شود، یک روش کم ریسک برای افزایش ارزش دارایی‌ها در بازار کریپتوکارنسی محسوب می‌شود.

توکن ERC20 چیست؟

سکه نقره‌ای با نماد ERC20 و پس زمینه دلار
توکن‌های ERC20 روی شبکه اتریوم ساخته می‌شوند.

با توجه به نکات بالا تعریف اینکه توکن ERC20 چیست, خیلی ساده خواهد بود. به توکن‌هایی که با استاندارد ERC-20 بر روی شبکه بلاکچین اتریوم توسعه پیدا می‌کنند، اصطلاحا توکن ERC-20 گفته می‌شود. این توکن‌ها از مجموعه‌ای از استانداردهای از پیش تعیین‌شده تبعیت می‌کنند و از طریق قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) توسعه پیدا می‌نمایند.

ERC20 چگونه کار می‌کند؟

استاندارد ERC-20 در هسته خود وظایف و توابعی را در نظر گرفته که تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال باید آن‌ها را انجام دهد. این توابع نقش مهمی در عملکرد توکن مورد نظر خواهند داشت و مدیریت بهتری روی انتقال‌های آن ایجاد می‌‌کنند. در نهایت پیروی از این دستورالعمل باعث می‌شود تا توسعه‌دهندگان توکن ERC20 توکن‌هایی را ایجاد کنند که به صورت یکپارچه با سیر برنامه‌های مبتنی بر شبکه اتریوم تعامل داشته و سازگار باشند.

اجزای استاندارد ERC20 چیست؟

نمای گرافیکی از ERC20  روی کره زمین که حالت شبکه دارد و دستی در حال اشاره به آن است.
استاندارد ERC20 از توابع مختلفی ساخته شده است.

بیایید با هم ببینیم که در داخل این استاندارد چه خبر بوده و از طرف تیم اتریوم چه اجزا و محتویاتی برای آن در نظر گرفته شده است. لیستی از توابع و رویدادهایی که در زمان توسعه یک توکن طبق این استاندارد باید انجام شوند، در داخل آن تعریف شده است. توابع موجود در استاندارد ERC-20 به شرح زیر هستند:

  • Total Supply: تعداد کل توکن‌هایی که برای ارز دیجیتال در حال توسعه صادر خواهند شد.
  • Balance Of: موجودی حساب صاحب ارز دیجیتال در یک حساب مشخص
  • Transfer: به یک آدرس کیف پول اجازه می‌دهد تا به صورت خودکار تعدادی مشخص از توکن‌ها را ارسال نماید. این تابع در واقع اجازه ارسال توکن‌ها به آدرس‌های دیگر را می‌دهد.
  • Transfer From: به یک آدرس اجازه می‌دهد تا به صورت خودکار تعداد مشخصی از توکن‌ها را از یک آدرس تایید شده ارسال کند. برای فعال‌سازی سیستم پرداخت خودکار نیاز به استفاده از این تابع خواهد بود.
  • Approve: به خرج‌کننده (یک آدرس مشخص) اجازه می‌دهد تا تعداد مشخصی از توکن‌ها را از یک حساب شخصی برداشت و خرج کند. این تابع در واقع امکان اعتبارسنجی تراکنش‌های شبکه را برای توکن ERC20 ایجاد می‌نماید.
  • Allowance: توکن‌هایی که خرج‌کننده به مالک اصلی توکن‌ها برمی گرداند. این تابع در تراکنش‌هایی که توکن کافی برای اجرای آنها نیست، توکن‌های خرج شده را به حساب مالک اصلی برمی گرداند.

علاوه‌بر این توابع همچنین رویدادهای پیش رو و برخی توابع اختیاری مانند نام توکن، نماد توکن و تعداد اعشار برای تعیین کوچکترین جزء توکن نیز در این استاندارد تعیین می‌شوند.

معروف‌ترین توکن‌های ERC20

نماد اتریوم در وسط که در اطراف آن شیبا اینو، تتر و چندین ارز دیجیتال دیگر قرار دارد.
شیبا اینو و تتر از معروف‌ترین توکن‌های ERC20 هستند

بد نیست تا لیستی از معروف‌ترین توکن‌های ERC-20 را نیز به شما معرفی کنیم. توکن‌های بسیار زیادی در شبکه اتریوم توسعه پیدا کرده‌اند و لیست کردن همه آنها با جزئیات، احتمالا نیاز به یک سایت جداگانه با فضای ذخیره‌سازی زیاد دارد. در این بین می‌توانیم معروف‌ترین گزینه‌های این لیست را به شرح زیر به شما معرفی کنیم:

  • تتر (USDT)
  • شیبا اینو (SHIB)
  • بایننس یواس‌دی (BUSD)
  • استیبل کوین دای (DAI)
  • سندباکس (SAND)

مزایای توکن‌های ERC20

استفاده از استاندارد ERC-20 برای توسعه توکن در شبکه اتریوم مزیت‌های زیادی را هم برای خود شبکه اتریوم و هم برای خود این توکن‌ها ایجاد کرده است. از جمله این مزیت‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • قابلیت همکاری: این دست از توکن‌ها به راحتی با تمام برنامه‌های توسعه یافته مبتنی بر شبکه اتریوم سازگار و قابل معامله هستند. این مهم حتی قابلیت همکاری آنها با پروژه‌های DApp را نیز افزایش می‌دهد.
  • استانداردسازی: استاندارد‌سازی دیگر مزیتی است که در پس آن توسعه‌دهندگان خیلی راحت‌تر می‌توانند موانع توسعه ارز دیجیتال را از پیش روی خود بردارند.
  • دسترسی: به دلیل گسترش قابل توجه کیف پول‌های مبتنی بر بلاکچین اتریوم و برنامه‌های مختلف دیگر، دسترسی کاربران در پلتفرم‌ها و انواع دستگاه‌ها به این توکن‌ها راحت و تضمین شده خواهد بود.
  • نقدینگی: گسترش این دست از توکن‌ها باعث افزایش نقدینگی شبکه اتریوم می‌شود.
  • مقیاس‌پذیری: توکن‌های مبتنی بر شبکه اتریوم، همچنین قابلیت‌های جذاب شبکه آن مانند مقیاس‌پذیری و امنیت را نیز به ارث می‌برند و تراکنش‌های کارآمدی را در آنها شاهد خواهیم بود.

چالش‌های توکن‌های ERC20

با وجود مزیت‌های متنوع، توکن‌های ERC-20 بدون خطر و بی‌عیب هم نیستند و می‌توانیم معایب زیر را برای آنها در نظر بگیریم:

  • آسیب‌پذیری های امنیتی: عوامل مخرب می‌توانند موجبات سوءاستفاده از قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم را فراهم آورند. این عوامل حتی ممکن است منجر به نقض امنیت و سرقت توکن هم شود.
  • مصیبت مقیاس‌پذیری: افزایش تقاضا برای خرید اتریوم منجر به افزایش تراکم شبکه شده و این مهم هم روی مقیاس‌پذیری شبکه تاثیر منفی خواهد داشت و هم باعث افزایش گس اتریوم نیز خواهد شد.
  • عدم قطعیت نظارتی: چشم‌انداز نظارتی پیرامون توکن‌های ERC-20 همچنان نامشخص است.
  • خطرات قراردادهای هوشمند: آسیب پذیر بودن خود قراردادهای هوشمند را نیز می‌توان چالشی برای این دست از توکن‌ها ددر نظر گرفت.

کیف پول ERC20 چیست؟

کیف پول تراست ولت که در کنار آن لوگوی اتریوم، تتر، ایپ کوین و توکن های شبکه اتریوم قرار دارند.
تراست ولت یکی از بهترین کیف پول‌های ERC20 است.

کیف پول‌هایی که با استاندارد ERC-20 سازگار بوده و مبتنی با آن توسعه پیدا کرده باشند، اصطلاحاً کیف پول ERC20 شناخته می‌شوند. این ولت‌ها به راحتی امکان نگهداری از توکن ERC20 را فراهم می‌آورند. پس با این حساب سرمایه‌گذاران این توکن‌ها برای نگهداری از دارایی‌های خود، باید از ولت‌های سازگار با استاندارد ERC-20 استفاده کنند. از جمله معروف‌ترین و رایج‌ترین کیف پول‌های سازگار با این استاندارد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

آدرس ERC20 چیست؟

آدرس کیف پول ERC-20 یک رشته منحصربه‌فرد از ترکیب حروف و اعداد است که ۴۲ کاراکتر داشته و کیف پول ERC-20 شما را مشخص می‌کند. این آدرس به دیگران اجازه می‌دهد تا به کیف پول شما توکن ارسال نمایند. به این ترتیب توکن‌ها در داخل کیف پول نگهداری نشده و بر روی بلاکچین اتریوم قرار می‌گیرند و آدرس کیف پول فقط به عنوان کلیدی برای دسترسی و مدیریت آنها عمل می‌کند.

آدرس زیر نمونه‌ای از آدرس ERC-20 است که با 0x آغاز شده و با ترکیب از اعداد و حروف ادامه پیدا می‌کند:

0x1337bEaTa45bFA88Dc9C6CFeB6e0BAAEdCD6eCdA

دقت کنید که آدرس ERC-20 کیف پول خود را نباید با آدرس قرارداد هوشمند اشتباه بگیرید. آدرس قرارداد ERC-20 مانند یک شناسه برای قراردادهای هوشمندی استفاده می‌شود که از استاندارد ERC-20 پیروی می‌کند.

آیا شبکه اتریوم استاندارد دیگری هم دارد؟

بله. در حال حاضر در بلاکچین اتریوم استانداردهای دیگری هم وجود دارد که هر یک کاربرد خاص خود را داشته و برای توسعه دارایی‌های به خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • استاندارد ERC-721: این استاندارد برای توسعه توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • استاندارد ERC-1155: استانداردی برای ترکیب توکن‌های قابل تعویض و غیرقابل تعویض.
  • استاندارد ERC-1400: این استاندارد برای توسعه توکن‌های اوراق بهادار در شبکه اتریوم کاربرد دارد.
  • استاندارد ERC-223: استانداردی است که به موجب آن امکان پرداخت هزینه تراکنش‌ها در توکن‌های مختلف را با خود همان توکن فراهم می‌آورد.

البته استانداردهای دیگری با قابلیت‌ها و کاربردهای مختلف دیگر نیز در شبکه اتریوم تعبیه شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آینده ERC-20

آینده استاندارد ERC-20 به آینده شبکه خود اتریوم گره خورده است. هر چقدر شاهد افزایش قیمت اتریوم هستیم و استقبال از این ارز دیجیتال نیز بیشتر می‌شود، تعداد پروژه‌های تعریف شده با استاندارد ERC-20 نیز بیشتر شده و می‌توانیم به آینده آن نیز امیدوارتر باشیم. این استاندارد در حال حاضر نقش بسیار مهم و حیاتی در تکامل شبکه اتریوم داشته و از این رو نگاه ویژه‌ای نسبت به آن نیز در میان تیم توسعه دهنده اتریوم وجود دارد.

BEP-2 در برابر ERC-20

صرافی بایننس در ابتدای ورود خود به بازار ارز دیجیتال، توکن بومی شبکه خود را در قابل یک توکن ERC20 در شبکه بلاکچین اتریوم توسعه داد؛ اما با گذشت زمان این صرافی تصمیم به راه‌اندازی شبکه بلاکچین شخصی برای ارز دیجیتال بومی خود گرفت و بلاکچین بایننس روی کار آمد. نکته جالب اینجاست که بلاکچین بایننس به عنوان یک فورک از بلاکچین اتریوم نیز شناخته می‌شود.

در قدم بعدی توسعه دهندگان بایننس از استاندارد مشخص و مخصوص به شبکه خود برای توسعه سایر توکن‌ها روی شبکه بایننس به نام BEP-2 رونمایی کردند. استاندارد BEP-2 از نظر نامگذاری و محتوا، شباهت زیادی به ERC-20 داشته و برای ایجاد توکن در شبکه بلاکچین بایننس استفاده می‌شود.

همچنین تیم صرافی بایننس در ادامه یک زنجیره جانبی به عنوان شبکه بایننس‌اسمارت‌چین را نیز راه‌اندازی کرد که در آن از استاندارد جدیدی به نام BEP-20 برای توسعه توکن‌ها استفاده می‌شود. این زنجیره به توکن‌های ERC-20، ماشین مجازی اتریوم و زنجیره شبکه اصلی بایننس سازگار است.

جمع‌بندی

در انتهای این مقاله هستیم و حالا شما به صورت کاملا حرفه‌ای می‌دانید که استاندارد ERC20 چیست و چه مشخصات و کاربردهایی دارد. همچنین ویژگی‌های توکن ERC20 را نیز با هم مرور کردیم. با این حساب از این پس باید مانند حرفه‌ای‌ها با این دسته از توکن‌ها رفتار کرده و بدانید که توکن‌های مختلفی که در بازار کریپتوکارنسی معامله می‌کنید، چه ویژگی‌هایی دارند. در رمزینکس در کنار شما هستیم تا امکان معامله و سرمایه گذاری روی محبوب‌ترین و بهترین توکن‌های ERC-20 را برای شما فراهم آوریم. توکن‌هایی که با توسعه شبکه اتریوم روزبه‌روز به میزان محبوبیت آنها اضافه شده و سودآوری بیشتری را نیز در آنها شاهد هستیم.

سوالات متداول

ERC20 به چه معنی است؟

ERC-20 استانداردی در شبکه اتریوم است که توکن‌ها و دارایی‌های توسعه یافته در آن باید از قوانین این استاندارد پیروی نمایند.

آیا ERC-20 همان ETH است؟

خیر. اتر (ETH) توکن بومی شبکه بلاکچین اتریوم و ERC-20 استانداردی برای ایجاد توکن‌های قابل تعویض با قرارداد هوشمند برای استفاده در اکوسیستم اتریوم است.

آیا توکن ERC-20 ایمن است؟

توکن‌های ERC-20 مانند سایر توکن‌های تعریف شده در بازار با نقص‌های امنیتی روبرو بوده و از چالش‌های امنیتی مصون نیستند. وجود باگ‌های مختلف در شبکه هر توکن یا قراردادهای هوشمند می‌تواند دلیلی برای نقص امنیتی آن‌ها باشد.

از کجا بدانم توکن من ERC-20 است؟

یک راه‌حل ساده برای تشخیص این توکن‌ها، دقت به آدرس آنهاست. آدرس‌های ERC-20 با 0x آغاز می‌شوند.

منبع: Investopedia | Coinbase | Moonpay

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

جدیدترین اخبار و آموزش‌های همستر