صفر تا ۱۰۰ فورک بیت کوین؛ از هارد فورک تا سافت فورک

فورک بیت کوین چیست؟ همه چیز درباره فورک بیت کوین

یک چنگال در کنار سکه BTC که نماد فورک بیت کوین است
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۳

هر پروژه‌ای در هر حوزه‌ای که ارائه می‌شود، پس از مدتی برای سازگاری بیشتر با محیط فعالیت خود و همچنین ساده‌سازی بیشتر برای کاربران خود، نیاز به ایجاد تغییراتی دارد. در فضای بلاکچین، برای ایجاد تغییرات و اضافه کردن امکانات جدید به شبکه، از «فورک» استفاده می‌کنند. فورک فرایندی است که طی آن بلاکچین به دو مسیر تقسیم شده و مسیر جدید قوانین و شرایط خاص خود را دارد. بیت کوین، به عنوان اولین ارز دیجیتال دنیا با استفاده از شبکه بلاکچین، اولین ارائه‌دهنده این روش بوده است. به همین منظور در این مقاله از رمزینکس به بررسی فورک بیت کوین پرداخته و انواع آن را به همراه سازوکار این فورک‌ها شرح داده‌ایم. 

فورک بیت کوین چیست و چه تاثیری دارد؟

دو چنگال در کنار لوگوی بیت کوین که نماد فورک بیت کوین هستند
فورک بیت کوین به منظور ارتقاء شبکه آن ایجاد می‌شود.

فورک بیت کوین فرایندی است که طی آن شبکه به ۲ قسمت مختلف تقسیم می‌شود و هرکدام از این قسمت‌ها پروتکل خاص خود را دارند. یکی از بخش‌ها همان روند قبلی خود را ادامه می‌دهد و دیگری مسیر کاملا جدیدی را با قوانین نوین طی می‌کند. فورک بیت کوین عموما یا به دلیل ارتقاء سرعت شبکه یا افزایش فضای بلاک‌ها رخ می‌دهد. اکثرا میان اعضای جامعه اختلاف نظری در رابطه با استفاده از شبکه قدیم یا جدید وجود دارد. 

فورک بیت کوین از اهمیت بسیاری بالایی در جامعه ارز دیجیتال برخوردار است. فورک بیت کوین به‌طور کلی مسیری که شبکه کار می‌کند را تغییر می‌دهد؛ برای مثال فرایند رسیدن به اجماع اعتبارسنجی تراکنش‌ها یا نوع پذیرش ارزهای دیگر در این فورک‌ها ممکن است تغییر کند. با توجه به مسیر روبه رشدی که تکنولوژی بلاکچین طی می‌کند، می‌توان روش‌های بی‌دردسرتری را برای ارتقاء شبکه در نظر گرفت اما با توجه به اینکه شبکه بیت کوین قدیمی شده، تنها راه ایجاد تغییر در آن از طریق چنین فورک‌هایی است. 

نکته قابل توجه راجع‌به فورک بیت کوین، آن است که این فورک‌ها همچنان از شبکه اصلی پیروی می‌کنند. ممکن است که این فورک‌ها به‌طور متفاوتی فعالیت کنند، اما در نهایت شاخه‌ای از بیت کوین هستند و ریشه آن‌ها در شبکه BTC است. پس اگر خرید بیت کوین توسط نهنگ‌ها موجب بالا رفتن قیمت آن شود و یا فروش بیت کوین باعث سقوط ارزش آن شود، فورک‌ها نیز تحت تاثیر این تغییرات قیمتی قرار خواهند گرفت. 

چرا فورک بیت کوین اتفاق می‌افتد؟

همانطور که بالاتر نیز گفتیم، دلایل مختلفی برای ایجاد یک فورک در شبکه بیت کوین ممکن است وجود داشته باشد. اما دلایل زیر، عمده‌ترین علت‌های تشکیل فورک جدید بیت کوین هستند:

  • ایجاد فورک برای اضافه کردن یک کارایی جدید
  • ایجاد فورک به منظور از بین بردن مشکلات شبکه
  • ایجاد فورک به دلیل عدم توافق اعضای جامعه در رابطه مسیر آینده پروژه

معرفی انواع فورک بیت کوین 

تعداد زیادی کوین BTC کنار هم
فورک‌ها عمدتا موجب ارتقاء شبکه و رفع نواقص آن می‌شوند.

با توجه به اینکه چیستی و دلایل رویداد فورک بیت کوین را بیان کردیم، حال نوبت به انواع آن می‌رسد. در ادامه به معرفی و بررسی انواع فورک جدید بیت کوین پرداخته‌ایم.

  • Soft Fork: سافت فورک به معنای ایجاد بروزرسانی و ارتقاء قوانین و شرایط شبکه بدون ساخت یک بلاکچین جدید است؛ به این معنا که نواقص بلاکچین فعلی برطرف شده و فقط تنها تغییر، قوانین تایید تراکنش‌ها و نحوه پردازش شبکه است. 
  • Hard Fork: اما هاردفورک یک تحول بزرگ در شبکه است که یک بلاکچین کاملا جدید ایجاد می‌شود. بلاکچین جدید با قوانین بلاکچین قبلی سازگاری ندارد و کاملا طبق قوانین خود با ارز دیجیتال جدید بومی‌اش فعالیت می‌کند. هارد فورک معمولا زمانی رخ می‌دهد که اختلاف‌نظر اعضا شبکه بسیار بزرگ و حل نشدنی باشد. 

به‌طور کلی وقتی صحبت از فورک بیت کوین می‌شود، اغلب منظور هارد فورک است؛ زیرا هارد فورک تغییراتی اساسی در روند کار بلاکچین ایجاد می‌کند. از آنجایی که در هارد فورک یک شبکه کاملا جدید ساخته می‌شود، تمام روندها مانند سختی استخراج، حجم بلاک و هزینه تراکنش تغییر می‌کنند. البته به خاطر داشته باشید که ممکن است هارد فورک‌ها همیشه مورد حمایت واقع نشوند؛ گاهی اعضا ممکن است با همان روند اصلی شبکه به زیست خود ادامه دهند. 

مثال‌هایی از فورک بیت کوین 

از سال ۲۰۰۹ که بیت کوین به دنیا به عنوان یک ارز دیجیتال عرضه شد، هارد فورک‌های متعددی در شبکه آن ایجاد شد که برخی از آن‌ها ناموفق بودند و محو شدند! حال در ادامه به معرفی ۲ مورد از مشهورترین هارد فورک های بیت کوین پرداخته‌ایم. 

  1. بیت کوین کش: فورک بیت کوین کش در آگوست ۲۰۱۷ رخ داد؛ جایی که هدف اصلی ارائه آن رفع مشکلات مقیاس‌پذیری بیت کوین بود. تفاوت اصلی بیت کوین و بیت کوین کش در حجم بلاک آن‌ها است؛ بیت کوین کش حجم هر بلاک را از یک مگابایت به ۳۲ مگابایت ارتقاء داد. ارز بومی شبکه بیت کوین کش، BCH است. 
  2. بیت کوین گلد: این فورک بیت کوین در اکتبر ۲۰۱۷ رخ داد و هدف بزرگی در سر داشت؛ هدف بیت کوین گلد ساده‌سازی دسترسی به فرایند استخراج بود. با توجه به حجم بیت کوین و رشدی که در پیش گرفته بود، استخراج آن هر روز سخت‌تر می‌شد. به همین منظور، بیت کوین گلد سختی استخراج را تا حد یک GPU ساده کاهش داد. بیت کوین گلد از ارز دیجیتال BCG یه عنوان ارز بومی خود استفاده می‌کند.

البته همانطور که گفته شد، فورک‌های بیت کوین فقط به همین دو مورد ختم نمی‌شوند و موارد متعددی مانند بیت کوین کلاسیک و Bitcoin Unlimited به دلیل نداشتن کارایی کافی کنار رفتند؛ علت دیدگاه منفی جامعه بیت کوین نسبت به این دو فورک ترس آن‌ها از امنیت این دو پروژه و از همه مهم‌تر، احتمال متمرکز شدن آن‌ها بود.

اولین فورک بیت کوین 

اولین فورک بیت کوین در سال ۲۰۱۴ توسط تام هِرن رخ داد و نام این فورک، Bitcoin XT بود. هدف بیت کوین XT افزایش حجم تراکنش‌ها بود؛ جایی که نسخه اصلی توانایی پردازش ۷ تراکنش در ثانیه را داشت و بیت کوین XT آن را تا ۲۴ تراکنش در ثانیه افزایش داده بود. Tom Hearn اینکار را تنها با افزایش سایز هر بلاک از یک مگابایت به ۸ مگابایت عملی کرد.

جمع‌بندی

شاید یک بروزرسانی برای ارتقاء قابلیت‌های شبکه با توجه به پیشرفت این روزهای تکنولوژی موضوع زیاد پیچیده‌ای نباشد؛ اما شبکه بیت کوین به دلیل قدیمی شدن، دیگر امکان ارتقا ندارد و باید از طریق فورک این مهم را به عمل رساند. به همین منظور در این مقاله از رمزینکس به بررسی و معرفی فورک بیت کوین پرداخته و نمونه‌هایی از آن را بیان کردیم. حال با توجه به مطالب فوق، آیا فورک بیت کوین ضروری است؟

هنوز پاسخ دقیقی به این سوال وجود ندارد. بسیاری معتقدند که فورک به بهبود شرایط شبکه کمک می‌کند و زمینه‌ای را برای ارتقاء آن به وجود می‌آورد. در حالی که عده‌ای دیگر معتقدند فورک بیت کوین تنها باعث هدر دادن انرژی و زمان است و نسخه اصلی همیشه بهترین نسخه است. 

سوالات متداول

بیت کوین کش چیست؟

بیت کوین کش یکی از هارد فورک های بیت کوین بوده که به منظور افزایش حجم بلاک ایجاد شده است. 

آیا فورک بیت کوین باعث کاهش ارزش آن می‌شود؟

برعکس، فورک بیت کوین به منظور برطرف کردن نواقص اصلی شبکه روی می‌دهد و اگر مسیر به درستی پیش رود، فورک می‌تواند باعث افزایش ارزش نیز شود.

منابع: investopedia | coinbase | techopedia

به این مقاله امتیاز دهید
درباره اشکان ریاحی
شوق نوشتن، هیجان بازارهای مالی، خوی کنجکاوانه و عشق به ترجمه از من یک تولیدکننده محتوا تخصصی در حوزه بازارهای مالی ساخته که با تجربه ۸ سال حضور فعال به عنوان تریدر، مترجم و نویسنده در تلاشم تا نوین‌ترین اتفاقات دنیای کریپتوکارنسی را در اختیار مردم عزیز کشورم قرار بدم.
درباره اشکان ریاحی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

  1. دقیق
    ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ در ۰۸:۴۲

    بسیار مفید بود خسته نباشید

    • اشکان ریاحی
      ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ در ۰۱:۳۳

      سپاس از شما