ارز فانتوم یا کاردانو؛ کدامیک سودآوری بیشتری برای شما دارند؟

ارز فانتوم یا کاردانو؛ کدام برای سرمایه‌گذاری سودآورتر است؟

لوگوی کاردانو در کنار فانتوم به حالت مقایسه و رقابت
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

ارز فانتوم یا کاردانو؟ انتخاب هر کدام از این بلاکچین‌ها می‌تواند سخت و دشوار باشد. چراکه قرار است دارایی‌های خود را در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید و می‌توانند سرمایه شما را از عرش به فرش و بالعکس برسانند. 

کاردانو با ارز بومی ADA، پلتفرم نسل سومی است که با قرار گرفتن جزو ۱۰ ارز برتر بازار توانسته خود را به جمع رمزارزهای پرطرفدار برساند. در سوی مقابل، فانتوم قرار دارد که با بهره‌مندی از مکانیزم اجماع نمودار جهت‌دار بدون چرخه (DAG) سرعت و عملکرد بالایی را در انجام تراکنش‌ها دراختیارتان قرار می‌دهد.

 ولی فرق ارز فانتوم و کاردانو چیست و کدام‌یک برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟ این موضوعی است که می‌خواهیم در این مطلب به‌طور کامل آن را بررسی کنیم. آماده‌اید مقایسه فانتوم و کاردانو را بخوانید؟

فرق ارز فانتوم و کاردانو چیست؟

برای درک تفاوت فانتوم و کاردانو، خوب است ابتدا با این دو بلاکچین و سازوکارشان آشنا شوید.

معرفی بلاکچین فانتوم (FTM)

فانتوم بلاکچینی مبتنی‌بر نمودار جهت‌دار بدون چرخه است که بر سرعت، امنیت و کارایی تمرکز دارد. این پلتفرم در سال ۲۰۱۸ تاسیس شده و با پردازش تراکنش‌ها به‌صورت موازی سرعت و کارایی شبکه را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

همچنین، بلاکچین فانتوم با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است. بدین ترتیب می‌تواند با اتریوم تعامل داشته باشد و به‌راحتی برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) مبتنی‌بر اتریوم را به‌سرعت اجرا کند.

به‌طورکلی، بلاکچین فانتوم رقیبی جدی برای سایر پلتفرم‌های قرارداد هوشمند مانند اتریوم و کاردانو است. این پلتفرم با ارائه سرعت بالا، مقیاس‌پذیری و امنیت، قصد دارد به انتخابی محبوب برای توسعه‌دهندگان و کاربران dApps تبدیل شود.
توکن بومی بلاکچین فانتوم، FTM نام دارد. این توکن با استاندارد ERC-20 سازگار است، به این معنی که به‌راحتی می‌توانید آن را با سایر ارزهای دیجیتال مبتنی بر اتریوم مبادله کنید. FTM نه تنها در شبکه اتریوم، بلکه در شبکه اصلی فانتوم هم قابل اجرا است.

در مقابل غولِ بلاکچین، کاردانو با توانایی‌های منحصربه‌فرد خود قد علم می‌کند. در ادامه، نگاهی کوتاه به کاردانو خواهیم داشت.

معرفی بلاکچین کاردانو (ADA)

کاردانو جزو بلاکچین‌های نسل سومی است، این یعنی آمده تا مشکلات بلاکچین‌های نسل قبلی یعنی بیت‌کوین و اتریوم را حل کند. 

این بلاکچین توسط چارلز هسکینسون (یکی از بنیان‌گذاران اتریوم) در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شده است. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کاردانو می‌توان به استفاده از الگوریتم اجماع اثبات سهام اشاره کرد که کارایی و پایداری بیشتری نسبت به پلتفرم‌های مبتنی بر اثبات کار مانند بیت‌کوین ارائه می‌دهد.

لوگو طلایی کاردانو روی سکه
ارز کاردانو با قابلیت‌های متعدد یکی از محبوب‌ترین‌های بازار است

تمرکز اصلی کاردانو روی امنیت، مقیاس‌پذیری و حاکمیت است و از قراردادهای هوشمند برای اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) پشتیبانی می‌کند و به دنبال ایجاد یک جامعه حاکم دموکراتیک برای اداره شبکه خود است.

ارز بومی کاردانو ADA نام دارد که روی بلاکچین کاردانو به عنوان سوخت برای اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز در شبکه استفاده می‌شود. ارز دیجیتال آدا از زمان انتشارش در سال ۲۰۱۷، به عنوان یکی از بزرگترین رمزارزها بر اساس ارزش بازار شناخته می‌شود.

خب! حالا که درکی از کارکرد این دو بلاکچین پیدا کردید، بیایید برای پاسخ به سوال «ارز فانتوم یا کاردانو؟» قابلیت‌هایشان را با هم مقایسه کنیم.

مقایسه فانتوم و کاردانو؛ کدام برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟

برای مقایسه فانتوم و کاردانو و انتخاب مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری، لازم است فاکتورهای کلیدی نظیر ارزش بازار، حجم معاملات، سرعت تراکنش و مقدار کل ارزش قفل شده (TVL) را بررسی کنید. در ادامه، ویژگی‌های رمز ارز کاردانو و فانتوم را با یکدیگر مرور می‌کنیم تا بتوانید انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید.

تفاوت فانتوم و کاردانو از نظر توکنومیک

حداکثر عرضه توکن‌های آدا که می‌توانند استخراج شوند ۴۵ میلیارد است. محدودبودن تعداد توکن‌ها می‌تواند به کنترل تورم و حفظ ارزش ADA در بلندمدت کمک کند.

توزیع ارز دیجیتال آدا به‌طور دقیق مدیریت می‌شود و بخشی از آن (معادل ۳۰.۹ درصد) از طریق استیکینگ به عنوان پاداش به خزانه کاردانو اختصاص یافته است. این خزانه برای تامین مالی پروژه‌های توسعه‌ای و تحقیقاتی آتی پلتفرم استفاده می‌شود. حدود ۵۷.۶ درصد از این ارز بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در قالب عرضه اولیه عمومی (ICO) به کاربران توزیع شده و ۱۱.۵ درصد باقی‌مانده برای تیم توسعه‌دهنده در نظر گرفته شده است.

 بلاکچین کاردانو نرخ تورم را ازطریق مکانیزم ولتیر (Voltaire) کنترل می‌کند. دراین‌صورت هولدرهای ارز آدا می‌توانند در مورد پیشنهادات مربوط به نحوه استفاده از خزانه و نحوه ارتقای پلتفرم رای دهند.

نمودار دایره ای توزیع کاردانو
نمودار توزیع ارز کاردانو سهم اصلی را به ICO می‌دهد

در سوی مقابل، حداکثر عرصه ارز فانتوم ۳.۱۷۵ میلیارد است که بخشی از آن‌ها برای تشویق کاربران به نگهداری و قفل کردن توکن‌هایشان در شبکه اختصاص داده شده است. 

قسمت دیگری از توکن‌های فانتوم به توسعه اکوسیستم برای رشد و گسترش شبکه اختصاص یافته و قسمتی دیگر از توکن‌ها هم برای تامین مالی فعالیت‌های بنیاد فانتوم، مانند تحقیق و توسعه، بازاریابی و آموزش در نظر گرفته شده است. عرضه توکن‌های FTM به‌صورت زیر است:

  • ذخایر استراتژیک: ۶ درصد
  • فروش توکن: حدود ۴۰ درصد
  • پاداش ساخت بلاک: ۳۲.۷۵ درصد
  • مشاوران/مشارکت‌کنندگان: ۱۲ درصد
  • بنیاد فانتوم برای تحقیق و توسعه: ۷.۵ درصد

نرخ تورم ارز فانتوم به‌طور خودکار توسط «مدل پاداش FTM» مدیریت می‌شود. این مدل هوشمند با هدف حفظ پایداری کل عرضه توکن، تعداد توکن‌های جدید فانتوم که هر ساله تولید می‌شوند را به‌طور پویا تنظیم می‌کند.

نمودار دایره ای توزیع فانتوم
در نمودار توزیع فانتوم سهم اصلی به پاداش استخراج بلوک می‌رسد

پس از بررسی توکنومیک، بیایید ببینیم از نظر ارزش بازار کدام‌یک پیشتاز است و ارزش بازار بیشتری دارد.

مقایسه فانتوم و کادانو از نظر ارزش بازار

رمزارز آدا و فانتوم از نظر ارزش کل بازار (Market Cap) تفاوت‌های چشمگیری با یکدیگر دارند. برای رسیدن به پاسخ سوال فانتوم یا کاردانو و انتخاب بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری، به ارزش بازار این دو ارز توجه کنید.

در حال حاضر (۲۹ آوریل ۲۰۲۴) ارزش بازار ارز فانتوم ۱.۹۷۱ میلیارد دلار است. 

نمودار قیمت فانتوم
در مقایسه فانتوم و کاردانو توجه به تاریخچه قیمت اهمیت زیادی دارد

ارز فانتوم با اختصاص ۲.۵۳ درصد از ارزش کل بازار، به جایگاه ۵۰ ارز دیجیتال دست یافته است. با وجود روند نزولی قیمت، این ارز همچنان پتانسیل رشد را دارد.

کاردانو با ارزش بازار ۱۶.۰۳۲ میلیارد دلاری، موفق به تصاحب ۵.۱۳ درصد از کل سهم بازار ارزهای دیجیتال شده است. 

نمودار قیمت کاردانو
برای سرمایه‌گذاری در ارز فانتوم یا کاردانو نمودار قیمت کاردانو آن را ضعیف‌تر نشان می‌دهد

با توجه به ارزش بازار بیشتر ارز آدا در مقایسه با ارز فانتوم، می‌توان این موضوع را به عنوان یک فاکتور در نظر گرفت که در کنار سایر عوامل، بر تصمیم سرمایه‌گذاری شما در مورد خرید فانتوم یا کاردانو تاثیرگذار باشد.

حجم معاملات نشان می‌دهد که میزان خرید و فروش ارز فانتوم یا کاردانو در بازه زمانی مشخص چقدر بوده است. نوبت به بررسی حجم معاملات کاردانو و فانتوم رسیده است. 

فرق ارز فانتوم و کاردانو از نظر حجم معاملات

حجم معاملات جاری ارز فانتوم در زمان نگارش این مقاله، ۱۲۰ میلیون دلار است که باعث می‌شود نسبت حجم به ارزش ۶.۰۵ درصدی داشته باشد. نسبت حجم به ارزش بازار نشان‌دهنده میزان نقدینگی ارز دیجیتال فانتوم است. هرچه این نسبت بالاتر باشد، یعنی معاملات بیشتری در حال انجام است و این ارز نقدینگی بیشتری دارد. بنابراین، خرید و فروش آن راحت‌تر خواهد بود.

از سویی دیگر، حجم معاملات ۲۴ ساعته ارز آدا در زمان نگارش این مقاله، ۲۷۶ میلیون دلار است که نشان‌دهنده سطح فعالیت متوسط آن در بازار است. نسبت حجم به ارزش بازار ۲۴ ساعته این ارز ۱.۷۲ درصد است، به این معنی که ۱.۷۲ درصد از ارزش کل بازار آدا در ۲۴ ساعت گذشته معامله شده است. 

لوگوی فانتوم و کاردانو برای مقایسه روی پس زمینه مشکی
فرق ارز فانتوم و کاردانو در حجم معاملات بیشتر مشخص می‌شود

درحالی‌که حجم معاملات ۲۴ ساعته کاردانو بیشتر از فانتوم است، نسبت حجم به ارزش نشان‌دهنده تصویر دقیق‌تری از نقدینگی و سهولت معامله یک ارز دیجیتال است.

نسبت حجم به ارزش فانتوم بیش از ۳ برابر کاردانو است. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که درصد بیشتری از کل ارزش بازار فانتوم در مقایسه با کاردانو در ۲۴ ساعت گذشته معامله شده است.

نکته: اعداد ارائه شده، مربوط به زمان نگارش مقاله هستند و در بازه‌های زمانی دیگر، ممکن است متفاوت باشند.

مقایسه فانتوم و کاردانو از نظر مقدار کل ارزش قفل‌شده (TVL)

در انتخاب بین فانتوم یا کاردانو باید به مقدار ارزش قفل‌شده آن‌ها هم توجه کنید. منظور از ارزش قفل‌شده، میزان دارایی‌های دیجیتالی است که در قراردادهای هوشمند یک بلاکچین خاص قفل شده‌اند. هرچه TVL یک بلاکچین بالاتر باشد، نشان‌دهنده فعالیت بیشتر و پذیرش بالاتر امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در آن شبکه است.

کاردانو با وجود اینکه یک بلاکچین تازه‌کار است، حجم نسبتاً خوب معادل ۲۸۴.۹۸ میلیون دلار در قالب ارزش قفل‌شده در خود جای داده که نشان‌دهنده استقبال و پذیرش چشمگیر کاربران از این پلتفرم نوظهور است.

نمودار ارزش قفل شده در کاردانو
مجموع دارایی قفل شده برای مقایسه ارز فانتوم یا کاردانو برای سرمایه‌گذاری، اهمیت زیادی دارد

در مقابل، فانتوم با وجود جدیدتر بودن نسبت به کاردانو، از رقابت عقب نمانده و با کسب ۱۳۴.۶۷ میلیون توانسته به پذیرش بالایی بین کاربران برسد. این موضوع نشان از رشد سریع و پذیرش فانتوم در فضای دیفای دارد.

مجموع دارایی قفل شده در فانتوم
در مقایسه فانتوم و کاردانو حجم سرمایه قفل شده در فانتوم کمتر است

با این حال، در بررسی فرق ارز فانتوم و کاردانو از نظر ارزش قفل‌شده باز هم کاردانو پیشتاز اعداد است.

خب! در آخرین بخش ار مقایسه فانتوم و کاردانو بیایید ببینم از نظر سرعت تراکنش کدام‌یک سریع‌ هستند. 

تفاوت فانتوم و کاردانو از نظر سرعت تراکنش‌ها

سرعت تراکنش در بلاکچین (که به آن نرخ تراکنش یا TPS نیز می‌گویند) نشان‌دهنده تعداد تراکنش‌هایی است که شبکه بلاکچین می‌تواند در یک ثانیه پردازش کند. این معیار برای ارزیابی عملکرد و مقیاس‌پذیری بلاکچین‌ها بسیار مهم است.

بلاک‌چین کاردانو در حال حاضر قادر به پردازش حدود ۲۵۰ تراکنش در ثانیه است. با این حال، انتظار می‌رود با به‌روزرسانی‌های آتی و به‌کارگیری قابلیت زنجیره جانبی، این تعداد به طور تصاعدی افزایش یابد.

در مقابل، فانتوم از سرعتی معادل ۲۵۰۰۰ تراکنش در ثانیه برای تراکنش‌های شبکه خود برخوردار است. این ویژگی، فانتوم را به یکی از سریع‌ترین پروتکل‌های غیرمتمرکز در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کند.

تصویر ماشین طلایی با لوگوهای کاردانو
ارز کاردانو به خاطر سابقه بیشتر هنوز ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد

بنابراین، شبکه فانتوم از نظر سرعت تراکنش حدود ۱۰۰ برابر سریع‌تر از کاردانو است. سرعت تراکنش بالا به فانتوم توانایی پردازش حجم بیشتری از تراکنش‌ها را می‌دهد. این موضوع برای شبکه‌های بلاکچین شلوغ بسیار مهم است زیرا با تعداد زیادی از کاربران و تراکنش‌ها سروکار دارند.

همچنین، با سرعت تراکنش بالاتر، فانتوم می‌تواند تراکنش‌ها را سریع‌تر تایید کند. دراین‌صورت زمان انتظار برای کاربران کاهش می‌یابد که می‌تواند برای برنامه‌های کاربردی حساس به زمان مانند پرداخت‌ها یا معاملات تجاری بسیار مهم باشد.

فرق ارز فانتوم و کاردانو را بررسی کردیم، ولی یک سوال مهم باقی مانده است، فانتوم یا کاردانو، کدام گزینه برای سرمایه‌گذاری و کسب سود مناسب‌تر است؟

فانتوم یا کاردانو کدام را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم؟

همین اول کار باید بگوییم، به دنبال پاسخ قطعی برای انتخاب فانتوم یا کاردانو برای سرمایه‌گذاری نباشید. چراکه این کار را باید خودتان براساس بررسی بازار، تحلیل تکنیکال و بنیادی انجام دهید.

اگر امنیت و تعامل‌پذیری برای شما اهمیت بالایی دارد، کاردانو می‌تواند انتخاب بهتری باشد. این پلتفرم ازطریق تحقیقات علمی و مهندسی دقیق، پایه و اساس محکمی برای امنیت و قابلیت همکاری ایجاد کرده است.

اما اگر مقیاس‌پذیری بالا و کارمزدهای پایین برای شما اولویت دارد، فانتوم می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد. این پلتفرم از طریق نوآوری‌های فنی مانند Opera، به سرعت و کارایی بالایی دست یافته است.

با این حال، قبل از سرمایه‌گذاری در هر یک از این ارزهای دیجیتال، تحقیقات لازم را انجام دهید و به دنبال پروژه‌ای باشید که با اهداف شما همسو باشد. به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاری در هر دو ارز دیجیتال ADA و FTM با ریسک همراه است. قبل از سرمایه‌گذاری، باید به‌طور کامل ریسک‌های احتمالی را بررسی کرده و تنها پولی را سرمایه‌گذاری کنید که توانایی از دست دادن آن را دارید.

جمع‌بندی

انتخاب فانتوم یا کاردانو در بازار باید با در نظر گرفتن تحلیل نوسانات قیمت، کاربردها، تاریخچه روند قیمتی گذشته، اخبار، نقشه راه و چشم‌انداز آینده هر دو پلتفرم انجام شود.

 ما در این مطلب فرق ارز فانتوم و کاردانو را با بررسی قابلیت‌های هر کدام به‌صورت مختصر بررسی کردیم. برای خرید رمزارز آدا یا فانتوم باید بگوییم بررسی‌ها نشان از آینده درخشان برای هر دو ارز دارد. چراکه هر کدام با توجه به قابلیت‌هایشان مشکلاتی را حل می‌کنند.

 کاردانو با استفاده از مکانیزم اجماع اثبات سهام، پلتفرم قرارداد هوشمند Plutus و مدل حاکمیت غیرمتمرکز جایگاه خود را به عنوان یک پلتفرم پیشرو در بازار ارزهای دیجیتال تثبیت کرده است. 

در مقابل، فانتوم با بهره‌مندی از مکانیزم اجماع DAG، پلتفرم قرارداد هوشمند Lachesis و اکوسیستم در حال توسعه، به رقیبی قدرتمند در این عرصه تبدیل شده است. هنوز مشخص نیست که روند قیمتی این دو ارز در بازار ارزهای دیجیتال چه مسیری را طی خواهد کرد، چرا که همانطور که می‌دانیم، پیش‌بینی قطعی در این بازار غیرممکن است.

سؤالات متداول

کاربرد ارز ادا چیست؟

ارز دیجیتال کاردانو به عنوان سوخت شبکه کاردانو، برای انجام پرداخت‌ هزینه‌ها و کارمزد تراکنش‌ها، استیکینگ، توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز و شرکت در رای‌گیری و تصمیم‌گیری‌های پلتفرم کاردانو به کار می‌رود.

کاربرد ارز دیجیتال فانتوم چیست؟

ارز دیجیتال فانتوم برای ایمن‌سازی و محافظت از شبکه از طریق الگوریتم اثبات سهام است. همچنین از آن برای حاکمیت زنجیره، پرداخت کارمزد تراکنش‌ها، پرداخت هزینه کالاها و خدمات و موارد دیگر استفاده می‌شود.

منابع: cryptotimes | coinmarketcap | defillama

4/5 - (1 امتیاز)
لیلا محمدی
درباره لیلا محمدی
من لیلام و فارغ‌التحصیل رشته هوش مصنوعی از دانشگاه هرمزگان هستم. حدود ۶ ساله که با کلمات زندگی می‌کنم. نوشتن مسیری رو برام هموار کرد که هیچ‌وقت فکر نمی‌کرم بتونم ازشون عبور کنم. حدود یک‌ساله که توی حوزه رمز ارزها می‌نویسم و از تحلیل‌شون لذت می‌برم. دوست دارم چیزهایی که درباره ارزهای دیجیتال یاد می‌گیرم رو به زبان ساده به بقیه یاد بدم.
درباره لیلا محمدی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

جدیدترین اخبار و آموزش‌های همستر