ماکسیمالیست بیت کوین کیست؟ + معرفی معروف‌ترین ماکسیمالیست‌ها - رمزینکس
۱۴ مهر ۱۴۰۳ اخبار
  1. بررسی خروج ۳۰۰ میلیون دلاری از ETF های بیت‌ کوین
  2. رکوردشکنی نهنگ‌های بیت‌ کوین در چرخه صعودی: آیا بازار آماده جهش است؟
  3. تاریخ لیست شدن بلوم + چگونه داشتن چند حساب منجر به بن شدن فوری می‌شود؟
  4. خرید ۱ میلیارد دوج‌ کوین توسط نهنگ‌های دوج‌ کوین: آیا زمان بازگشت روند صعودی است؟
  5. بررسی چالش‌ها و فرصت‌های سولانا در مقیاس‌پذیری بلاکچین
  6. به‌روزرسانی تاریخ لیستینگ ایردراپ تون استیشن (TON Station): مهلت فارمینگ تمدید شد
  7. تاریخ عرضه و قیمت توکن‌های ایردراپ ایکس امپایر
  8. لیست شدن ایردراپ لاست داگز (Lost Dogs) و جزئیات فصل دوم برای آبان ماه اعلام شد
  9. بیت کوین وارد فاز مثبت می‌شود اما یک نکته وجود دارد
  10. جابه‌جایی‌های بزرگ نهنگ بیت کوین قبل از افشای چهره ناکاموتو
  11. محکومیت ۱۰ ساله موسس طرح پانزی IcomTech
  12. کارت های پیکسل امروز شنبه ۱۴ مهر به همراه تصویر آموزشی
  13. کد ویدیو بلوم امروز شنبه ۱۴ مهر + آموزش تصویری
  14. رمز جیمز (GEMZ) امروز شنبه ۱۴ مهر
  15. تصویر امروز جیمز شنبه ۱۴ مهر به همراه پاسخ تصویری
  16. کارتهای امروز برد (Bird) شنبه ۱۴ مهر + آموزش تصویری
  17. کد کمبو میم فای امروز شنبه ۱۴ مهر + آموزش وارد کردن
  18. کد مخفی تومارکت (Tomarket) امروز شنبه ۱۴ مهر
  19. جواب سوال تایم فارم امروز شنبه ۱۴ مهر
  20. پاسخ پازل امروز ربات میجر شنبه ۱۴ مهر + آموزش تصویری
  21. سقوط سولانا پس از شکست سطح ۱۶۱ دلاری؛ آیا افت بیشتر در راه است؟
  22. یک نهنگ اتریوم ۱۹ هزار اتریوم فروخت: آیا افت شدیدتری در راه است؟
  23. کد مخفی ویدیو تپ سواپ امروز شنبه ۱۴ مهر به همراه آموزش وارد کردن

ماکسیمالیست بیت کوین کیست؟ + معرفی معروف‌ترین ماکسیمالیست‌ها

 
۸ مرداد ۱۴۰۳   ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
  8 دقیقه

ماکسیمالیست بیت کوین (Bitcoin Maximalist) همان افرادی هستند که اصرار به برتری همیشگی و مطلق بیت کوین دارند. از نظر آن‌ها تنها ارز دیجیتال واقعی بیت‌کوین است و سایر ارزهای دیجیتال نسخه‌های کپی یا پروژه‌های بی‌ثبات هستند که نمی‌توانند جایگزین بیت‌کوین شوند. در این مطلب از رمزینکس مفهوم اصطلاح ماکسیمالیست بیت کوین شرح داده می‌شود و افراد معتقد به این نوع نگرش معرفی خواهند شد.

به چه کسی ماکسیمالیست بیت کوین گفته می‌شود؟

ماکسیمالیست‌های (Maximalist) بیت کوین افرادی هستند که اعتقاد دارند بیت کوین تنها دارایی دیجیتالی است که باید در آینده مورد استفاده قرار گیرد. به طورکلی ماکسیمالیست‌ها سایر ارزهای دیجیتال و آلت کوین‌ها را فاقد ارزش ذاتی می‌دانند.

از زمان ساخت بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط شخص ساتوشی ناکاموتو، این تفکر کم‌وبیش وجود داشت. بسیاری از ماکسیمالیست‌های بیت کوین، آلت کوین‌ها را فاقد ویژگی‌هایی می‌دانند که توسط ساتوشی ناکاموتو ترسیم شده بود. در اصل آلت کوین‌ها را دور از آرمان‌های خالق بیت کوین می‌دانند.

اصول ۴گانه ماکسیمالیست‌ها برای انتخاب بیت کوین

بیت کوین پادشاه ارزهای دیجیتال
ماکسیمالیست‌ها فقط به بیت کوین به عنوان آینده ارزهای رایج باور دارند.

ماکسیمالیست‌ها یا همان ماکسی (Maxi) بیت کوین‌ها براساس اصول خاصی به این قضاوت دست یافته‌اند که بیت کوین مناسب‌ترین هدف برای آینده بازارهای مالی است. معیارهای ماکسیمالیست‌ها را می‌توان به این ۴ اصل دسته‌بندی کرد:

۱. شبکه بلاک چین بیت کوین بسیار امن است

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت بیت کوین امنیت شبکه بلاک چین آن است. طی یک دهه که از عمر بیت کوین می‌گذرد، هیچ تلاشی برای هک شبکه بلاک چینی آن موفقیت‌آمیز نبوده و به هیچ نقص امنیتی برخورد نکرده است. عوامل مختلفی در تامین امنیت بالای شبکه بلاک چینی بیت کوین دخیل هستند. مکانیسم اجماع اثبات کار این رمزارز یکی از عوامل مهم است. با وجود این چنین مکانیسمی تغییر اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها کار بسیار دشوار هزینه‌بری خواهد بود. 

۲. بیت کوین آینده تبادلات مالی است

ماکسی بیت کوین‌ها به طرز قاطعی به آینده روشن بیت کوین باور دارند و معتقدند این دارایی دیجیتال تنها جایگزین مطمئن ارزهای فیات خواهد بود. این اطمینان خاطر از پتانسیل بیت کوین با توجه به عرضه ثابت آن است به طوری که تنها ۲۱ میلیون بیت کوین قرار است در نهایت وجود داشته باشد. این موضوع برخلاف سیاست‌های مالی دولت‌ها نسبت به ارزهای فیات است که به هر مقداری ممکن است پول چاپ کنند که عملا منجر به کاهش ارزش پول خواهد شد.

علاوه‌بر این، ماکسیمالیست‌ها اعتقاد راسخی به حمایت از بیت کوین با توجه به ارزش بازار آن دارند. با توجه به این که بیت کوین بزرگترین ارزش بازار را در بین همه ارزهای دیجیتال دارد، باید تنها گزینه برای حمایت باشد تا به ارز دیجیتال غالب تبدیل شود.

۳. شبکه بیت کوین غیرمتمرکزترین و شفاف‌ترین شبکه است

از دیگر نقاط قوت بیت کوین که آن را تبدیل به یک دارایی خاص می‌کند، غیرمتمرکز بودن آن است. این یعنی تمام کوین‌ها دست فرد یا گروه خاصی نیست و هیچ نهادی روی این دارایی دیجیتال کنترلی ندارد. موضوعی که می‌توان گفت دلیل اصلی ماکسیمالیست‌ها برای مانور دادن روی بیت کوین است.

همچنین شفافیت بیت کوین در ارائه تمام و کمال تراکنش‌ها نکته فوق‌العاده مهمی است که در ارزهای فیات به چشم نمی‌خورد. نکته اصلی اینجا است که چنین شفافیتی در حالی اتفاق می‌افتد که هویت کاربران (به لطف رمزنگاری) پنهان می‌ماند و امنیت آن‌ها حفظ می‌شود.

۴. بیت کوین یک روش پرداخت بهینه و قابل دسترس است

ارز دیجیتال Bitcoin به یکی از بزرگترین چالش‌های نقل‌وانتقالات مالی پاسخ می‌دهد. به طور کلی تبادلات مالی در سطح بین‌المللی همراه با چالش‌های زیادی است. از نوع ارز فیات انتقالی گرفته تا بستر مناسب برای تبادلات بین‌المللی و کارمزدهای وحشتناک آن همگی بخشی از چالش‌ها هستند. بیت کوین به عنوان یک دارایی واحد می‌تواند این چالش‌ها را برطرف کند.

از طرفی دیگر بیت کوین فرآیند پرداخت حقوق برای کارکنان را آسان کرده است. به جای درگیری کسب‌وکارها با پروسه‌های وقت‌گیر بانکی، بیت کوین منبعی امن، سریع و قابل دسترس در هر زمان برای کسب‌وکارها خواهد بود.

چالش‌های ماکسیمالیسم بیت کوین

ایدئولوژی ماکسیمالیسم بیت کوین (Bitcoin Maximalism) برای رسیدن به اهدافش، چالش‌های بزرگی سر راهش دارد. در نتیجه بدون برداشتن این چالش‌ها نمی‌تواند به موفقیت‌های مورد انتظارش دست پیدا کند. این چالش‌ها شامل موارد زیر هستند:

محدودیت‌های مقیاس‌پذیری

ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین برای تایید و ثبت تراکنش‌ها در بلاک چین از مکانیسم اثبات کار استفاده می‌کنند. در این مکانیسم ماینرها نقش عملیاتی را در تایید تراکنش‌ها بازی می‌کنند و به معاملات انجام شده مشروعیت می‌بخشند. با تمرکز بیشتر روی بیت کوین آشکار است که حجم معاملات به شدت افزایش می‌یابد و پردازش تراکنش‌ها به طرز قابل توجهی کند می‌شود. با این روند، کارآمدی شبکه به شکل محسوسی کاهش می‌یابد و ثبت تراکنش‌ها در یک پایگاه داده توزیع‌شده فرآیند طاقت‌فرسایی خواهد شد.

علاوه‌بر این، بیت کوین با چالش‌های بزرگ دیگری هم روبرو خواهد شد. بالا رفتن حجم تراکنش‌ها، فعالیت گسترده‌تر ماینرها را می‌طلبد که زمینه ساز بحران‌های بزرگ محیط زیستی است چرا که انرژی مصرفی بیشتری مورد نیاز خواهد بود. طبق برآوردها انرژی مورد نیاز برای فعالیت ماینرها از سال ۲۰۲۱ تا حالا از کل انرژی مصرفی کشور پاکستان پیشی گرفته است.

نکته دیگر این است که با گذشت زمان تعداد بیت کوین‌هایی که به ماینرها به عنوان پاداش عرضه می‌شود کاهش می‌یابد. پس در صورتی که بهای بیت کوین تا حد مشخصی بالا نرود ماینرها احتمالا خاموش شوند. این چالش بزرگی است که ماکسی‌ها برای آن پاسخ روشنی ندارند.

چالش‌های نوسانات

اولین چیزی که مردم از یک دارایی رایج انتظار دارند، ثبات آن است. یک دارایی که ثبات زیادی ندارد و دائما در حال نوسان است از اقبال خوبی برای غالب بودن در بازار برخوردار نیست. بیت کوین با نوسانات شدید خود، هنوز نتوانسته برای بسیاری از افراد بستر مناسبی را به منظور تبادلات مالی فراهم کند. این یک مشکل غیرقابل انکار برای غالب شدن پادشاه ارزهای دیجیتال نسبت به دیگر رمزارزها است.

عدم حمایت کافی از قراردادهای هوشمند

برگ برنده ارزهای دیجیتال استفاده از قابلیت‌هایی است که مشکلات بلاک چین را برطرف کرده است. قرارداد هوشمند (Smart Contract) یک راهکار بسیار خوب برای مدیریت معاملات بدون وجود یک مرجع متمرکز برای نظارت بر اجرای توافق است. به طور خلاصه، قرارداد هوشمند شرایط و ضوابط خاصی را به طور خودکار بین خریدار و فروشنده برقرار می‌کند.

بیت کوین از همان ابتدا قراردادهای هوشمند را در بستر خود پشتیبانی نمی‌کرد اما به مرور زمان و با به روزرسانی شبکه، سطوحی از عملکرد قراردادهای هوشمند را پشتیبانی می‌کند. با این حال بیت کوین فاصله زیادی با قراردادهای هوشمند اتریوم دارد و هنوز به سطح قابل قبولی نرسیده است.

طیف فکری بیت کوین ماکسیمالیسم

بیت کوین ماکسیمالیست و سکه بیت کوین
ایدئولوژی ماکسیمالیسم طیفی از نگرش‌ها نسبت به بیت کوین را شامل می‌شود.

به طور کلی طیف مختلفی از نگرش‌ها نسبت به بیت کوین در جامعه کریپتو وجود دارد. از ماکسیمالیست‌های بیت کوین که آینده تبادلات مالی جهان را تنها در بیت کوین می‌بینند گرفته تا افرادی که تنها ترندهای روزانه را دنبال می‌کنند و معتقدند بیت کوین دیگر در کانون توجهات نیست، طیف نگرش‌ها نسبت به بیت کوین را تشکیل می‌دهند.

در میان طیف فکری بیت کوین ماکسیمالیسم، افرادی وجود دارند که نگرش ملایم‌تری نسبت به ماکسیمالیست‌های بیت کوین دارند. این افراد (همانند ماکسی‌ها) برای بیت کوین اهمیت ویژه‌ای قاعلند و این دارایی دیجیتال را سرآمد تمام ارزهای دیجیتال می‌دانند اما ارزهای دیجیتال دیگر هم برای آن‌ها ارزشمند است. به عبارتی وجود ارزهای دیجیتال دیگر را عاملی برای رشد فناوری بلاک چین  و توسعه کاربردهای آن می‌دانند. این نوع نگرش که برداشتی از موضع سنتی ماکسیمالیست‌های بیت کوین است با عنوان ماکسی پلاس شناخته می‌شود.

ماکسیمالیست‌های معروف بیت کوین

افراد معروفی در دنیای کریپتو وجود دارند که بیت کوین را به عنوان محور اصلی ارزهای دیجیتال و معرف فناوری بلاک چین می‌دانند. در اینجا برخی از این افراد معروف نام برده شده است:

مایکل سیلور (Michael Saylor)

سیلور ماکسیمالیست بیت کوین
سیلور در ماه جولای سال ۲۰۲۲ طی تصمیمی تاریخی اعلام کرده بود که یک ماکسیمالیست بیت کوین است.

مرد نام آشنای این روزهای بازار ارزهای دیجیتال که از بیت کوین و طلا به منظور حفظ دارایی‌هایش استفاده می‌کند. مدیراجرایی شرکت مایکرواستراتژی، در ماه جولای سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵۰ میلیون دلار برای خرید بیت کوین سرمایه‌گذاری کرد. در ادامه سیلور مقادیری بسیار بیشتری بیت کوین خریداری کرد تا جایی که پیش بینی می‌شود مایکرواستراتژی بیشترین ذخیره بیت کوین را در بین کسب‌وکا‌رها داشته باشد.

مایکل سیلور هم مانند بقیه ماکسی‌ها چشم‌انداز به شدت مثبتی نسبت به بهای بیت کوین دارد. در کنفرانس بیت کوین ۲۰۲۴، سیلور پیش‌بینی کرد که قیمت بیت کوین تا سال ۲۰۴۵ به رقم ۱۳ میلیون دلار خواهد رسید.

آدام بک (Adam Back)

آدام بک ماکسیمالیست بیت کوین
آدام بک قیمت‌های فوق‌العاده بالایی برای بیت کوین متصور است.

هم‌بنیانگذار پلتفرم Blockstream، اعتقادات به شدت مثبتی نسبت به بیت کوین دارد. در زمانی که قیمت بیت کوین به حدود ۷۰ هزار دلار رسیده بود، بک استدلال می‌کرد که این رقم برای خرید بیت کوین بسیار ارزان است و باید بهای واقعی بیت کوین به مراتب بالاتر از این باشد. از نظر آدام بک قیمت بیت کوین می‌تواند حتی ۷۰۰ هزار دلار را هم در آینده رد کند!

دن هلد (Dan Held)

دن هلد ماکسی پلاس بیت کوین
دن هلد طی سال‌های اخیر تبدیل به یک ماکسی پلاس بیت کوین شده است.

مدیرتوسعه صرافی کراکن بارها از علاقه خاص خود به بیت کوین گفته است تا جایی که وی را به عنوان یک ماکسیمالیست بیت کوین می‌شناختند. در اظهار نظرهایی که طی دو سال اخیر انجام داده به نظر می‌رسد طرز فکر منعطف‌تری نسبت به بیت کوین پیدا کرده و تا حدی می‌توان دن هلد را یک ماکسی پلاس بیت کوین نامید.

جک دورسی (Jack Dorsey)

جک دورسی ماکسیمالیست بیت کوین
جک دورسی برای استفاده بیت کوین در توییتر برنامه‌های ویژه‌ای داشت.

چهره نام آشنای حوزه کریپتو که تلاش‌های روزافزونی در جهت بیشتر مطرح شدن بیت کوین انجام می‌دهد. جک دورسی که بنیانگذار توییتر است، همیشه رویای استفاده از بیت کوین در پلتفرم خود را داشت. دورسی معتقد است که قطع به یقین بیت کوین جای ارزهای فیات را در آینده خواهد گرفت. وی بارها ارزهای دیجیتال دیگر از جمله اتریوم را مورد انتقاد قرار داده و بر غالب بودن بیت کوین نسبت به بقیه تاکید کرده است.

جمع بندی

بیت کوین ماکسیمالیسم هدف
مقیاس‌پذیری بیت کوین اصلی‌ترین چالش در راه رسیدن به هدف ترسیمی ماکسیمالیست‌ها است.

در این مطلب اصطلاح ماکسیمالیست بیت کوین توضیح داده شد و موارد مرتبط با آن مورد بررسی قرار گرفت. شاید خیلی از باورهای علاقمندان افراطی بیت کوین غیرمنطقی نباشد اما سوالات پرچالش زیادی در ارتباط با نوع تفکرشان وجود دارد. زمان فاکتور مهمی در تعیین راستی تفکرات ماکسیمالیست‌های بیت کوین خواهد بود.

سوالات متداول

فلسفه ماکسیمالیست بیت کوین از کجا بوجود آمد؟

در اصل فلسفه ماکسیمالیست بیت کوین بر پایه مجموعه‌ای از ایده‌ها است که از همان دوران ابتدای فعالیت بیت کوین بوجود آمده است. این ایده‌ها از وایت پیپر بیت کوین و خواست‌های ساتوشی ناکاموتو شکل گرفته است.

آیا ایده ماکسی بیت کوین درست است؟

در درستی یا غلط بودن آن زمان بسیار تعیین‌کننده است. تا الان هم می‌توان گفت بسیاری از ماکسی بیت کوین‌ها از مواضع خود عقب‌نشینی کرده‌اند. پادشاه ارزهای دیجیتال برای مغلوب کردن بقیه ارزها نیاز به کنار زدن چالش‌های بسیار بزرگی دارد. از قوانین محدودکننده دولت‌ها گرفته تا مقیاس‌پذیری همه چالش‌های غیرقابل انکار هستند.

چه افرادی ماکسیمالیست بیت کوین هستند؟

معمولا طرفداران قدیمی بیت کوین ماکسیمالیست هستند. البته سرمایه‌گذاران بزرگ این رمزارز (مانند مایکل سیلور) هم از جمله ماکسی بیت کوین‌ها محسوب می‌شوند.

منابع: Investopedia | Cointelegraph | Obiex

به این post امتیاز دهید
درباره حامد ترابی
دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی هستم. از ابتدای دوره کارشناسی به حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال علاقه پیدا کردم و به نویسندگی و کار ژورنالیستی در ارزهای دیجیتال مشغول شدم. طراحی و توسعه شبکه‌های بلاکچینی برای من جذاب بوده و ایده‌های جدید و خلاقانه بلاکچینی رو دنبال می کنم.
درباره حامد ترابی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر استیکی موبایل تند تند تون ببر