5نکته برای در امان ماندن از سایت‌های کلاهبرداری تتر- رمزینکس

بررسی سایت‌های کلاهبرداری تتر و راه‌های پیشگیری 

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۱۹ فروردین ۱۴۰۳

در دنیای ارز‌های دیجیتال، سایت‌های کلاهبرداری تتر به یکی از خطرناک‌ترین تهدید‌ها تبدیل شده‌اند که کاربران این استیبل‌کوین محبوب را هدف قرار می‌دهند. در این مقاله ابتدا با ارز تتر آشنا می‌شویم و سپس روش‌ها و سایت‌های کلاهبرداری تتر و نیز راه‌های مقابله با آن را بررسی می‌کنیم.

استیبل‌کوین تتر چیست؟

تتر(USDT) نوعی ارز دیجیتال است که به عنوان استیبل‌کوین شناخته می‌شود و هدف آن حفظ ارزش ارز تتر نسبت به یک دارایی یا ارز با ثبات، معمولاً دلار آمریکا است. به بیان ساده‌تر، ارزش یک تتر (USDT) معادل یک دلار آمریکا در نظر گرفته می‌شود.

تتر بر روی پلتفرم‌های بلاک‌چین مختلف، از جمله بلاک‌چین بیت‌کوین، بلاک‌چین اتریوم (به عنوان یک توکن ERC-20)، بلاک‌چین ترون (به عنوان یک توکن TRC-20) و موارد دیگر وجود دارد و قابل خرید، فروش و انتقال است.

همان‌طور که تتر به دلیل ثبات خود در یک بازار پر‌نوسان شهرت پیدا کرده است، سایت‌های کلاهبرداری تتر نیز به یک تهدید بزرگ تبدیل شده‌اند که در ادامه به آن‌ها نیز می‌پردازیم.

نحوه عملکرد استیبل‌کوین تتر چگونه است؟

به‌طور کلی، هدف اصلی یک استیبل‌کوین، ترکیب بهترین جنبه‌های ارزهای سنتی از جمله ثبات و قابلیت اطمینان با جنبه‌های مثبت فناوری رمز‌ارزها است که شامل تمرکززدایی، امنیت و توانایی انتقال آسان و سریع دارایی‌ها بر روی بلاک‌چین بدون نیاز به واسطه است.

همان‌طور که اشاره کردیم تتر یکی از محبوب‌ترین استیبل‌کوین‌ها است و استیبل‌کوین‌ها را می‌توان بر اساس مکانیسم آن‌ها به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • استیبل‌کوین‌ با پشتوانه فیات

این دسته از استیبل‌کوین‌ها، همان‌طور که از اسمشان پیداست توسط ارزهای فیات دیگر مانند دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند. استیبل‌کوین تتر نیز از این دسته می‌باشد که با نماد USDT شناخته می‌شود. این بدان معنی است که یک تتر از نظر تئوری برابر با یک دلار آمریکا است، ویژگی که درجه ای از ثبات را در بازار پر‌نوسان ارزهای دیجیتال ارائه می دهد.

  • استیبل‌کوین‌ با پشتوانه کالا 

این استیبل‌کوین‌ها توسط دارایی‌های دیگری مانند طلا، نقره، نفت و یا دیگر کالا‌ها پشتیبانی می‌شوند. برای هر استیبل‌کوین یک کالای فیزیکی در یک خزانه ذخیره می‌شود که ارزش ذاتی استیبل‌کوین به آن کالا وابسته است. برای مثال تتر گلد یا طلای تتر یک استیبل‌کوین شناخته شده با پشتوانه کالا است که ارزش آن به طلا وابسته است و با نماد XAUT شناخته می‌شود.

  • استیبل‌کوین‌ با پشتوانه رمز‌‌ارز

این نوع از استیبل‌کوین‌ها توسط رمز‌ارز‌های دیگر پشتیبانی می‌شوند. از آنجایی که ممکن است رمز‌ارز‌های ذخیره شده نیز مستعد نوسانات بالا باشند، چنین استیبل‌کوین‌هایی بیش از حد وثیقه می‌شوند. به بیان دیگر، ارزش رمز‌ارز‌های موجود در ذخایر از ارزش استیبل‌کوین‌های صادر شده بیشتر است.

  • استیبل‌کوین‌های الگوریتمی

استیبل‌کوین‌های الگوریتمی به‌جای اینکه توسط دیگر کالا‌ها و یا دیگر رمزارز‌ها پشتیبانی شوند، از یک الگوریتم و فرمول از‌پیش‌تعیین‌شده پیروی می‌کنند. هدف اصلی این دسته از استیبل‌کوین‌ها کنترل عرضه ارز منتشر شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مطلب «بررسی جامع تفاوت استیبل کوین‌ها» را مطالعه کنید.

همان‌طور که ذکر کردیم، تتر یک استیبل‌کوین با پشتوانه فیات است. ثبات تتر، سهولت استفاده از آن، ناشناس بودن و پایین بودن تراکنش‌های تتر نه تنها سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بلکه توجه نامطلوب کلاهبرداران زیادی را که به دنبال سوءاستفاده هستند به خود جلب کرده است. در ادامه با راه‌های مختلف کلاهبرداری تتر و همچنین چگونگی مقابله با آن آشنا می‌شویم.

پیشنهاد خواندنی: معرفی انواع تتر؛ بررسی تفاوت‌های انواع تتر و نکاتی که باید بدانید

سایت‌های کلاهبرداری تتر چگونه کار می کنند؟

کلاهبرداری تتر از طریق سایت‌ها و روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است، از جمله:

  • سایت‌های فیشینگ: یکی از سایت‌های کلاهبرداری تتر سایت‌های فیشینگ هستند که با هدف سرقت اطلاعات کاربر راه‌اندازی شده‌اند. منظور از سایت‌های فیشینگ، وب‌سایت‌های جعلی هستند که با هدف به دست‌آوردن کلید‌های خصوصی و دیگر اطلاعات کاربران راه‌اندازی می‌شوند. پس از به دست آوردن اطلاعات کاربران، کلاهبرداران می‌توانند به دارایی‌های آن‌ها دسترسی داشته باشند و آن‌ها را تخلیه کنند. تلاش‌های فیشینگ اغلب با ایمیل‌ها یا پیام‌های فریبکارانه شروع می‌شوند که به اقدام فوری نیاز دارند و کاربران را به سمت این سایت‌های جعلی هدایت می‌کنند. این تاکتیک به گونه‌ای طراحی شده است که کاربر را به سمت تصمیم‌گیری‌های عجولانه بدون تحقیق یا بررسی مناسب سوق دهد.
  • صرافی‌ها و کیف پول‌های جعلی: برخی از سایت‌های کلاهبرداری تتر به عنوان صرافی‌های ارز دیجیتال ظاهر می‌شوند که توانایی خرید، فروش یا تجارت Tether را با نرخ‌های جذاب ارائه می‌دهند. کاربران ممکن است برای واریز تتر یا دیگر ارزهای دیجیتال به این پلتفرم فریفته شوند، اما متوجه می‌شوند که حساب‌های‌شان ناگهان بدون دلیل مسدود می‌شود و دیگر قادر به برداشت دارایی‌های خود نیستند. برای اطلاعات بیشتر، مطالعه مطلب «از کجا بفهمیم که با صرافی‌های کلاهبردار طرف هستیم» را مطالعه کنید.
  • طرح‌های پونزی و هرمی: در این روش از کلاهبرداری تتر، کلاهبرداران نوید بازدهی بالا در سرمایه‌گذاری تتر Tether با حداقل ریسک را می‌دهند و توهم سودآوری ایجاد می‌کنند. با این حال، در واقعیت، هیچ فعالیت سرمایه‌گذاری واقعی صورت نمی‌گیرد و منجر به زیان قابل‌توجهی برای اکثر شرکت‌کنندگان می‌شود. در مطلب «خطرات کلاهبرداری پانزی از افسانه تا واقعیت» به صورت مفصل به بررسی این روش کلاهبرداری پرداخته‌ایم.
  • سایت‌های کلاهبرداری تتر در رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های پیام‌رسانی: کلاهبرداران سایت‌های تتر از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های‌ پیام‌رسانی برای انتشار اطلاعات نادرست یا جعل هویت افراد مشهور، اینفلوئنسرها یا حتی حساب‌های رسمی Tether استفاده می‌کنند. آنها ممکن است با پیشنهاد هدایا، ایردراپ‌ها یا استراتژی‌های سرمایه‌گذاری کاربران را ملزم کنند تا تتر را به آدرس کیف پول مشخصی ارسال کنند. دریافت پیشنهادات ناخواسته از طریق ایمیل، رسانه‌های اجتماعی یا پلتفرم‌های پیام‌رسانی باید فوراً باعث ایجاد شک شود زیرا اکثر آنها سعی می کنند کاربران را با فرصت‌های باورنکردنی فریب دهند. یکی از این روش‌ها را در مقاله «کلاهبرداری تتر در واتساپ چطور انجام می‌شود» مورد بررسی قرار داده‌ایم.
  • سایت‌های کلاهبرداری تتر و ICO‌های جعلی: در دنیای بلاک‌چین، ICO یا عرضه اولیه، یک روش جمع‌آوری سرمایه است که توسط استارت‌آپ‌ها و شرکت‌هایی استفاده می‌شود که در آن توکن‌ها یا سکه‌های جدید به سرمایه‌گذاران فروخته می‌شوند تا سرمایه پروژه‌های‌شان را افزایش دهند. با این حال، در یک ICO جعلی، کل پروژه راه‌اندازی‌شده یک کلاهبرداری است که برای سرقت تتر و یا دیگر رمز‌ارز‌ها از شرکت‌کنندگان ناآگاه طراحی شده است. در این‌جا لیست برخی از ICO‌های جعلی آمده است:
    • abeonacoin.com
    • airbitclub.com
    • airbon.io 
    • aircraft.travel
    • aizeus.net 
    • alfacoin.io 
    • arabinvest.io

چگونه در برابر سایت‌های کلاهبرداری تتر Tether امن بمانیم؟

  1. قبل از تعامل با یک وب‌سایت و یا سرمایه‌گذاری در هر پروژه‌ای، صحت آن را بررسی کنید. به دنبال نظرات، تجربیات کاربر و مقالات خبری باشید. وب‌سایت‌هایی مانند CoinMarketCap و CoinGecko سایت‌های پروژه، صرافی‌های قانونی و ICOهای معتبر را فهرست می‌کنند و می‌توانند یک مرجع معتبر برای شما باشند. همچنین برای مطمئن‌شدن از صحت و اعتبار یک سایت، می‌توانید از پلتفرم‌هایی مانند ScamAdvisor و Trustpilot استفاده کنید.
  2.  برای ICOها یا پروژه‌های جدید، وایت‌پیپر پروژه را بخوانید، درباره تیم پشت پروژه تحقیق کنید. سایت‌های کلاهبرداری تتر و هر رمزارز دیگری اغلب اطلاعات مبهم یا ناقصی در مورد عملکرد، تیم مدیریت یا ویژگی‌های خود ارائه می‌دهند. یک پلتفرم قانونی شفاف خواهد بود و اطلاعات دقیقی را برای بررسی ارائه می‌دهد.
  3. از کلیک روی لینک‌های مشکوک خودداری کنید. کلاهبرداران سایت‌های تتر از ایمیل‌های فیشینگ یا پیام‌هایی استفاده می‌کنند که شما را به سایت‌های کلاهبرداری تتر هدایت می‌کند. مراقب پیشنهادات “رایگان” باشید. بسیاری از  سایت‌های کلاهبرداری تتر و ارزهای دیجیتال، تتر و یا انواع دیگری از رمز‌ارز‌ها را رایگان ارائه می‌کنند یا قول می‌دهند که به کیف پول شما واریز کنند. به یاد داشته باشید که هیچ‌چیز هرگز رایگان نیست، به خصوص تتر و ارزهای دیجیتال.
  4. برای نگهداری دارایی‌های خود از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنید. استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری می‌تواند امنیت دارایی‌های شما را بهتر تامین کند چرا که کلیدهای خصوصی شما را به صورت آفلاین ذخیره می‌کند. در صورت استفاده از کیف پول‌های نرم‌افزاری، به‌یاد داشته باشید که هر‌گونه درخواستی برای ارائه کلیدهای رمزارز خصوصی خود را نادیده بگیرید. این کلیدها دسترسی به رمز‌ارزها و کیف پول شما را کنترل می‌کنند و هیچکس برای یک تراکنش قانونی ارز به آنها نیاز ندارد.
  5. از صرافی‌های معروف، امن و معتبر استفاده کنید. صرافی‌های ارز دیجیتال به عنوان دروازه‌ای به بازار دارایی‌های دیجیتال عمل می‌کنند، بنابراین قابلیت اطمینان، امنیت و خدمات ارائه شده توسط آنها برای اجتناب از هرگونه ریسک احتمالی ضروری است. صرافی رمزینکس یکی از معتبرترین و امن‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال است که می‌توانید خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال را در آن انجام دهید. از دیگر ویژگی‌های صرافی رمزینکس می‌توان به امنیت بالا در معاملات، پشتیبانی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته، احراز هویت آسان و بسیار سریع، ارائه تعداد بالایی از رمز‌ارز‌ها برای داشتن سبد متنوع‌تر و کم‌‌ریسک‌تر اشاره کرد.

سخن آخر

در این مطلب، سایت‌های کلاهبرداری تتر و راه‌های اجتناب از آن را بررسی کردیم. توجه داشته باشید کلاهبرداری تتر و یا هر رمز‌ارز دیگری می‌تواند از طریق راه‌های مختلفی صورت گیرد. داشتن دانش کافی، انجام تحقیقات پیش از هرگونه سرمایه‌گذاری و انتخاب یک پلتفرم معاملاتی معتبر مانند رمزینکس می‌تواند ما را از سایت‌های کلاهبرداری تتر و نیز دیگر ارز‌های دیجیتال دور نگه دارد.

سوالات متداول

چگونه می‌توان بررسی کرد که یک وب‌سایت واقعی یا جعلی است؟

بررسی نشانی وب‌سایت، خواندن نظرات و تجربیات دیگران، استفاده از معتبرترین منابع برای یافتن سایت‌های کلاهبرداری مانند ScamAdviser می‌تواند در تشخیص جعلی و یا واقعی بودن یک سایت به ما کمک کند.

چگونه می توان بررسی کرد که USDT واقعی یا جعلی است؟

استفاده از صرافی‌ها و کیف پول‌های امن، بررسی ادرس قرارداد توکن و دنبال کردن کانال‌های رسمی Tether مانند وب‌سایت و رسانه‌های اجتماعی آن‌ها برای اطلاعیه‌های مربوط به آدرس‌های رمزشان و هرگونه تغییر یا به‌روزرسانی می‌تواند در تشخیص جعلی و یا واقعی بودن تتر به ما کمک کند.

آیا تتر ۱۰۰٪ ایمن است؟

به‌طور ۱۰۰٪ نمی‌توان هر دارایی دیجیتال از جمله تتر را ایمن توصیف کنیم؛ مانند هر دارایی دیجیتال دیگری، امنیت تتر (USDT) تا حدی به فناوری بلاک‌چینی که بر روی آن کار می‌کند، بستگی دارد و می‌تواند هک و یا دزدیده شود.

آیا تتر تا به حال هک شده است؟

به گزارش سایت تتر در نوامبر سال ۲۰۱۷، نزدیک به ۳۱ میلیون دلار تتر به دلیل حمله مخرب به کیف پول Tether Treasury به سرقت رفت و به یک کیف پول دیجیتال غیرمجاز ارسال شد.

منبع: techtarget

درباره تارا محسنی
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید